המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר יומי 16.6.2008
16/6/2008

מה חדש? תקציר יומי 16.6.2008

 

בתקציר: סגן שה"ח הסורי: "חוות שבעא - לבנוניות" * מחאה בעיראק נגד מעורבות איראן במדינה *  פתוא בסעודיה אוסרת התקרבות בין סונים לשיעים * דיווח: סולאנה דרש מאיראן הקפאה זמנית של העשרת אוראניום *  דיווח: שיחות טובות בין אסד לנציגי סרקוזי * שת"פ ביטחוני בין ספרד לאלג'יריה

 

עיראק: אין מבוי סתום במו"מ עם ארה"ב

שר החוץ העיראקי, הושיאר זיבארי, הודה (13.6.08) שיש קשיים במו"מ עם ארה"ב לגבי ההסכם הביטחוני ארוך הטווח, אך מוקדם מאוד לומר שהוא הגיע למבוי סתום. לדבריו, המו"מ לא נפסק ואף יש התקדמות מסוימת. על ההצהרות הסותרות של בכירים עיראקים בנוגע להסכם אמר, שהן חלק מ"טקטיקת המו"מ". יצוין כי קודם לכן אמר ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי, בסיום ביקורו בירדן, כי המו"מ הגיע למבוי סתום.

www.alnajafnews.net , אל-צבאח (עיראק), 14.6.08  

 

סגן שה"ח הסורי: "חוות שבעא - לבנוניות"

סגן שה"ח הסורי, פיצל אל-מקדאד, אמר כי "חוות שבעא הן לבנוניות לחלוטין" והוסיף כי "סוריה מוכנה לתיאום עם לבנון בנושא זה כדי לא לאפשר יצירה של מחלוקת מדומה ביניהן."

אל-דסתור (ירדן), 14.6.08 

 

עיראק: מוקתדא אל-צדר הורה לפרק את "צבא המהדי"

מוקתדא אל-צדר, מנהיג הזרם הצדרי, הודיע (13.6.08), בגילוי דעת מטעמו, על פירוק "צבא המהדי". אל-צדר הפקיד את נושא "ההתנגדות" - אשר, לדבריו, תימשך "עד השחרור או עד השהאדה" - בידי קבוצה מיוחדת, שתוסמך על ידו ותפעל בחשאי כנגד הכובש בלבד. על יתר אנשי "צבא המהדי", אסר אל-צדר לשאת נשק והורה להם להפוך למחנה אידיאולוגי-תרבותי-דתי-חברתי שייאבק באידיאולוגיה המערבית ובחילוניות. אל-צדר איים להתנער לחלוטין מכל מי מאנשיו שלא יציית להוראות אלו.

www.alrafedain.net , 14.6.08

 

שיעים עיראקים מוחים נגד ההתערבות האיראנית במדינה

במחוז דיאלא בעיראק נערכה ב- 14.6.08 ועידת סולידריות עם העם העיראקי, בשת"פ בין ריכוזי השבטים העיראקים בדרום עיראק ובמרכזה לבין ארגון האופוזיציה האיראנית "מוג'אהדון ח'לק". לדברי אחד השייח'ים, למעלה משני מיליון שיעים עיראקים חתמו על עצומה הדורשת "לסלק את היד האיראנית מעיראק, ובפרט ממחוזות הדרום", וקרא לערבים בעיראק למנוע את הפיכת עיראק לשמורה איראנית. שיח' אחר הזהיר כי המשך ההתערבות האיראנית עלול להוביל לאסון.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.6.08  

 

מבצע לאכיפת החוק במחוז מיסאן בדרום עיראק

ראש ממשלת עיראק נורי אל-מאלכי, הכריז על מחוז מיסאן שבדרום עיראק כעל אזור מפורז מנשק ונתן לאנשים החמושים ארכה של ארבעה ימים למסור את נשקם. משרד הפנים הכריז מצדו (14.6.08) כי תוך 48 שעות יחל במחוז מיסאן מבצע צבאי רחב היקף נגד הקבוצות המזוינות במחוז, דוגמת המבצעים שהיו בבצרה, במוצול ובאזור אל-צדר סיטי שבבגדאד. מקור בכיר במשרד הזרם הצדרי במיסאן, אמר כי הזרם יסכים לתכנית אכיפת החוק במיסאן אם זו תוחל על כל הארגונים, ללא יוצא מן הכלל.

www.aswataliraq.info , www.alnajafnews.net , 14.6.08

 

פתוא בסעודיה אוסרת התקרבות בין סונים לשיעים

השיח' הסעודי עבד אל-רחמן אל-בראכ פרסם פסק הלכה האוסר מפגש בין סונים לשיעים. הוא טען כי הקריאה להתקרבות בין סונים ושיעים דומה לקריאה להתקרבות בין הנצרות והאסלאם וכי ידוע כי הכפירה והאסלאם הם הפכים שאינם יכולים להיות בכפיפה אחת. בניגוד לפתוא זו קרא הפעיל החברתי הסעודי, מח'לף בן דהאם אל-שמרי, בפורום אינטרנטי, לקיים את תפילת יום השישי במסגדו של איש הדת השיעי חסן אל-צפאר במחוז אל-קטיף שבסעודיה. לדבריו,  קריאתו מבטאת תמיכה ביוזמת המלך עבדאללה לקיים שיח בין הדתות ובוועידת השיח האסלאמי שנערכה לאחרונה במכה.

www.elaph.com, 12.6.08; www.islamlight.net, 15.6.08

קריקטורה בעיראק: "פסלי העריצים לא מטילים אימה על הציפורים!!!"

אל-צבאח אל-ג'דיד (עיראק), 15.6.08

 

מחאה במרוקו נגד האיסור להעניק לילדים שמות ברבריים

המפלגה הדמוקרטית האמאזיע'ית (הברברית) במרוקו מחתה נגד צו ממשלתי האוסר על קריאת ילדים בשמות ברבריים, כגון "מסיניסה" ו"יוגורתה", בשל היותם "זרים לחברה המרוקאית", כלשון הצו. בנוסף, מתכוונות 16 אגודות ברבריות להפגין (16.6.08) ברבאט כנגד העיכובים בהשקת ערוץ טלוויזיה ממלכתי בשפה האמאזיע'ית – בניגוד להחלטה מ-2006 המקצה 30% מזמן האוויר לתוכניות בשפה זו.

www.aafaq.org, 14.6.08; אל-חרכה (מרוקו), 14.6.08

           

דיווח: סולאנה דרש מאיראן הקפאת העשרת האוראניום ל- 3-6 חודשים

היומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט דיווח כי חבילת התמריצים שהגיש סולאנה לאיראן כוללת דרישה להקפיא את העשרת האוראניום לתקופה שבין 3-6 חודשים. לדברי מקורות איראנים, ביקור סולאנה בטהראן הצית מחלוקת בהנהגה בנוגע לתכנית הגרעין וכי ממשלת אחמדי-נז'אד מנעה פגישת אישים מתונים כרפסנג'אני ולאריג'אני עם סולאנה, מחשש שקידום ההצעות האירופאיות יאיים על עתיד תכנית הגרעין. עורך היומון כיהאן, חוסין שריעתמדארי, המקורב למנהיג העליון ח'אמנאי, טען כי סולאנה בא לכפות על איראן עמדה "לא חוקית" של המערב. דובר ממשלת איראן אמר כי תדחה כל חבילת הצעות שתדרוש להקפיא את העשרת האוראניום. יומוני המשטר נקטו עמדה אחידה לפיה חבילת ההצעות ריקה מתוכן.

אל-וטן (סעודיה), ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 16.6.08; כיהאן (איראן), 15.6.08; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), פרס טי וי (איראן), 14.6.08

שיחות "פרודוקטיביות" בין בשאר אל-אסד לנציגי סרקוזי

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, נפגש (15.6.08) עם נציגים מטעמו של נשיא צרפת, ניקולה סרקוזי, ודן עמם ביחסים בין שתי המדינות, במצב בלבנון, בתהליך השלום הסורי-ישראלי וביוזמת איחוד הים התיכון. דווח כי השיחות היו פרודוקטיביות וכי שני הצדדים הסכימו באשר לצורך לחזק את הקשרים ביניהם.

אל-ת'ורה (סוריה), 16.6.08

 

מאמר באיראן: אחמדי-נז'אד חיבל ביחסי סעודיה ואיראן

מאמר המערכת באתר האינטרנט אפתאב, המקורב לחסן רוחאני, טען כי מאז ראשית כהונתה מחבלת ממשלת אחמדי-נז'אד ב"תור הזהב" ביחסי סעודיה - איראן, ונוקטת מדיניות המגבירה את המתיחות.

אפתאב (איראן), 14.6.2008

 

קריקטורה בסוריה: "המערב מול איראן: מאיומים לתמריצים"

www.syria-news.com, 15.6.08

 

איראן: מאסר לרפורמיסט כורדי

בית המשפט האיראני גזר שנת מאסר על הפעיל הרפורמיסטי הכורדי, ג'לאל ג'לאלי-זאדה, חבר מג'לס לשעבר, בגין תעמולה נגד המשטר. ג'לאלי-זאדה טען כי המשטר כופה את השיעה על האוכלוסיה, והוסיף כי הסמינרים הדתיים אינם מסוגלים להיות נושאי דגל האחדות בעם, אלא האינטלקטואלים הדתיים.

אעתמאד (איראן), 14.6.2008

 

שגריר יפן באיראן: מדיניותנו כלפי איראן שונה מזו של ארה"ב

שגריר יפן באיראן, אקיו שירוטה, אמר כי מדיניות יפן כלפי איראן "עצמאית ושונה לחלוטין מזו של ארה"ב."

טהראן טיימס (איראן), 13.6.2008

 

"בלי מילים"

 

אל-ח'בר (אלג'יריה), 15.6.08

 

שיחות "פרודוקטיביות" בין בשאר אל-אסד לנציגי סרקוזי

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, נפגש אתמול עם נציגים מטעמו של נשיא צרפת, ניקולה סרקוזי, ודן עמם ביחסים בין שתי המדינות, במצב בלבנון, בתהליך השלום הסורי-ישראלי וביוזמת איחוד הים התיכון. דווח כי השיחות היו פרודוקטיביות וכי שני הצדדים הסכימו באשר לצורך לחזק את הקשרים ביניהם.

אל-ת'ורה (סוריה), 16.6.08

 

שת"פ ביטחוני בין ספרד לאלג'יריה

בפגישה שנערכה ב-15.6.08 באלג'יריה, בין שרי הפנים של ספרד ואלג'יריה, חתמו הצדדים על הסכם לשת"פ ביטחוני הכולל מאבק משותף בטרור, בפשע המאורגן ובהגירה הבלתי חוקית מאלג'יריה לספרד.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 16.06.08