המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 10.6.2008
10/6/2008

מה חדש? סיכום יומי 10.6.2008

בתקציר: מצרים מפסיקה את יצוא הגז לשנתיים * מסגדים שיעיים נסגרו בסעודיה *  קמפיין להתמודדות עם גידול האוכלוסייה במצרים * עיתונים באיראן מאוכזבים מהצהרות אובמה * שר סורי הוזמן לצרפת, לראשונה לאחר שלוש שנים * כוונה עיראקית למשוך כספים המופקדים בארה"ב

 

אלג'יריה: מהנדס צרפתי ונהגו המקומי נרצחו בפיגוע

מהנדס צרפתי, פייר נובקי, ונהגו האלג'יראי סייד סמיר, נהרגו בהתפוצצות מטען חבלה באלג'יריה. מטען שני, אשר ככל הנראה כוון נגד כוחות הביטחון וההצלה, התפוצץ זמן קצר לאחר מכן וגרם לשני פצועים. נובקי עבד עם החברה הצרפתית ראזל, המשפצת קו רכבת במחוז בומרדס.

אל-ח'בר, ליברטי (אלג'יריה), 10.6.08      

 

סעודיה: ההמנון הסורי הושמע במקום ההמנון הלבנוני

הנסיך סולטאן בן פהד הורה להרכיב ועדת חקירה מטעם איגוד הספורט הסעודי לכדורגל, בעקבות השמעת ההמנון הסורי במקום ההמנון הלבנוני בפתח משחק כדורגל בו השתתפו הנבחרות הלבנונית והסעודית.

www.aafaq.org, 10.6.08.

 

סגירת מסגדים שיעיים בסעודיה

שלטונות סעודיה סגרו (5.6.08) שלושה מסגדים שיעיים במחוז אל-ח'בר שבסעודיה ועצרו מספר אנשי דת שיעים העובדים במסגדים אלו.

www.aafaq.org, 10.6.08.

 

מצרים: קמפיין להתמודדות עם בעיית גידול האוכלוסייה

נשיא מצרים חסני מובארכ הכריז על קמפיין לאומי להתמודדות עם בעיית גידול האוכלוסייה וצפיפותה. מצרים היא המדינה ה-16 בעולם מבחינת צפיפות האוכלוסיה, המונה קרוב ל-80 מיליון נפש. בנאום בוועידה הלאומית השנייה לענייני אוכלוסיה, הציג מובארכ את גידול האוכלוסין כבעיה לאומית בוערת המשפיעה על חיי האזרחים ועל מאמצי הצמיחה הכלכלית.

אל-אהראם (מצרים), 10.6.08

תימן: גזר דין מוות למורד שיעי

בית משפט ל[ענייני/ למאבק ב]טרור בתימן, גזר אתמול דין מוות על חבר ב'חוליית צנעא', חוליה השייכת לתנועת המורדים השיעים של עבד אל-מלך אל-חות'י. 13 חברים אחרים בחוליה, בהם עורך העיתון 'אל-שורא', נידונו לתקופות מאסר שונות.

אל-חיאת (לונדון), 9.6.08

 

ניסיון להפגת מתיחות בין סודאן ללוב

משרד החוץ הסודאני זימן (9.6.08) את השגריר בפועל של לוב לשיחת הבהרה בניסיון להפיג את המתח שנוצר לאחרונה בין שתי המדינות. הסיבה למתח -  רמיזות בעיתונות הסודאנית לפיהן לוב הייתה מעורבת בהתקפה של מורדי דארפור על ח'רטום ב-10.5.08. עלי צאדק, דובר משרד החוץ הסודאני, הבהיר כי ממשלתו לא מאשימה את לוב בסיוע למורדים וכי היא מעריכה את תרומתה לניסיון לפתור את משבר דארפור.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.6.08

 

אכזבה מאובמה בעיתונים איארניים

היומון כיהאן, המקורב למנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, טען כי ברק אובמה אינו נושא בשורה חדשה. היומון הרפורמיסטי אפתאב-י יזד טען כי מחמאותיו של אובמה לישראל מצביעות על הדמיון בינו  לבין יתר הפוליטיקאים באמריקה, והמליץ להימנע מציפיות לשינוי ממשי שיחולל אובמה במדיניות האמריקאית.

כיהאן (איראן), 10.6.2008; אפתאב-י יזד (איראן), 8.6.08

 

ארגון שיעי: נחריף את ההתנגדות נגד ההסכם העיראקי-אמריקאי

ארגון שיעי מזוין המכנה את עצמו "גדודי חזבאללה-עיראק" - פרסם גילוי דעת בו טען כי עיראק אינה זקוקה כיום להגנה מפני שכניה. לדברי הארגון מלחמות העבר היו ביוזמת משטרו של סדאם חוסיין ושום מדינה לא תקפה את עיראק זולת ארה"ב. הארגון הזהיר את הממשלה מלקבל את "ההסכם המשפיל" עם ארה"ב, ואיים בהחרפת ההתנגדות לכיבוש.

אל-חיאת (לונדון), 9.6.08            

 

גוברת ההתנגדות האיראנית להסכם העיראקי-אמריקאי    

שר החוץ האיראני, מנוצ'הר  מותקי, הודיע לראש ממשלת עיראק נורי אל-מאלכי, שבא לביקור באיראן, על התנגדותה של טהראן לחתימת הסכם ביטחוני בין בגדאד לבין וושינגטון, אם לא תקבל איראן ערובות לכך שהיא תוכל ליטול חלק במנגנון ביטחוני אזורי. עלי ח'מאמנאי, המנהיג העליון של איראן, תבע מאל-מאלכי שלא לחתום על ההסכם עם ארה"ב. לדבריו, הנוכחות האמריקאית היא הבעיה העיקרית של עיראק כיום והעם העיראקי עתיד "לנפץ את חלומותיה של ארה"ב". בתוך כך דיווח חבר פרלמנט עיראקי כי האמריקאים הגישו לעיראק טיוטה חדשה, בה "הורידו את תקרת דרישותיהם", באופן המקרב בין עמדות הצדדים.

אל-חיאת (לונדון), 8.6.08; www.aswataliraq.info , 9.6.08 ; אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.6.08

 

על השלט: "מרכז למעקב אחרי מקרי אלימות במשפחה"

אל-איאם (בחריין), 9.6.08/ ח'אלד אל-האשמי

 

[החנופה לישראל מצד הדמוקרטים והרפובליקנים]

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 9.6.08/ אמג'ד רסמי

 

'כיהאן': מטרותיו של סולאנה מפוקפקות

הממונה על מדיניות החוץ באיחוד האירופי, חאוויאר סולאנה, יגיש לאיראן חבילת תמריצים מטעם ה-5+1 בביקורו הקרוב בטהראן (14.6.08). היומון כיהאן, המקורב למנהיג העליון ח'אמנאי, טען כי  מטרותיו של סולאנה "מפוקפקות", וכי רוסיה תתמוך בצעדי המערב נגד איראן כל עוד לא יפגע הדבר באינטרסים  שלה.

כיהאן (איראן), 10.6.08

עיראק: כוונה למשוך כספים עיראקיים המופקדים בארה"ב

חבר הפרלמנט העיראקי, סאמי אל-עסכרי, אמר כי בכוונת ממשלת עיראק להכין תכנית לשחרור מיליארדי הדולרים המופקדים בבנקים אמריקאיים המשמשים כלי לחץ על עיראק. לדבריו, הממשל האמריקאי משתמש בכספים הללו כדי לכפות על העיראקים חתימה על ההסכם ארוך הטווח המתגבש בין הצדדים.

www.alnajafnews.net, 10.6.08      

 לראשונה מזה שלוש שנים: שר סורי הוזמן לצרפת 

בהמשך לשיפור שחל לאחרונה ביחסי סוריה-צרפת, הזמינה שרת התרבות של צרפת, קריסטין אלבנל, את עמיתה הסורי, ריאץ' נעסאן אע'א, לביקור בפריז. אע'א הוא הנציג הסורי הבכיר ביותר המבקר בצרפת מזה כשלוש שנים.  

אל-וטן (סוריה), 10.6.08

 

איראן "מפזרת" סיכונים כלכליים   

עוזר שר החוץ האיראני לענייני כלכלה, מוחסן טלאי, אמר כי ממשלת איראן החליטה להמיר חלק מנכסיה בבנקים באירופה למניות ולסחורות כגון זהב, וכן להגביר את שיתוף הפעולה עם בנקים קטנים ברחבי העולם, כדי למנוע אפשרות של לחץ כלכלי מערבי.

אפתאב-י יזד (איראן), 10.6.2008

 

מצרים: הפסקה כללית של יצוא הגז למשך שנתיים

הממשלה המצרית החליטה אתמול (9.6.08) להפסיק את יצוא הגז לכל המדינות, כולל ישראל, למשך שנתיים, כדי להגן על האינטרסים של העם המצרי. ראש ועדת התעשייה והאנרגיה בפרלמנט המצרי, אחמד אבו אל-עיינין, אמר כי כל ההסכמים עליהם חתמה מצרים, כולל ההסכם עם ישראל, ייבדקו מחדש ומחיר הגז יעודכן. מצרים חתמה עם ישראל על הסכם לאספקת גז לפני כמה שנים, לפי מחיר שנקבע בשנת 2004, ואולם עתה טוענת מצרים שזהו מחיר הפסד אשר אינו משקף את המחיר הקיים בשוק העולמי. יצוין כי יצוא הגז המצרי לישראל שהוחל בו לפני כחודש, עורר סערה פוליטית בקרב האופוזיציה במצרים שטענה כי יצוא זה פוגע באינטרסים הלאומיים של המדינה.

אל-שרק (קטר), 10.6.08