המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 16.5.2008
16/5/2008

 

מה חדש? סיכום יומי 16.5.2008

 

בתקציר: הצדדים בלבנון מחדשים את השיחות ביניהם *  דיווח: אנשי אל-קאעדה טבחו בשוטרים בעיראק *  שר החוץ העיראקי: לא נהיה לבנון שנייה *  מצרים: בוטלו סעיפים מקלים בחוק הילד

 

הצדדים בלבנון הסכימו לחדש את השיחות ביניהם

ראש הוועדה הבין-ערבית לענייני לבנון, ראש ממשלת קטר, חמד בן ג'אסם, הודיע במסיבת עיתונאים (15.5.08), כי הוועדה השיגה את הסכמת הצדדים לחידוש השיחות ביניהם בדוחא, וכי הוסכם להשיב את המצב לקדמותו: החמושים ייסוגו מהרחובות ויאפשרו את פתיחת שדה התעופה והנמל; זאת לאחר שהממשלה חזרה בה מהחלטותיה לפרק את רשת התקשורת של חזבאללה ולפטר את מנהל נמל התעופה של בירות. עוד אמר כי הצדדים ידונו בדוחא בהקמת ממשלת אחדות ובחוק הבחירות, לאחר שכבר הוסכם על בחירתו של מישל סולימאן לנשיא. כן התחייבו הצדדים להימנע מהסתה ומשימוש בנשק למטרות פוליטיות.   

אל-מסתקבל (לבנון), 16.5.08   

 

עיתונאי איראני: יש לבקר את המשטר כולו במקום להתמקד בנשיא

העיתונאי ומתנגד המשטר באיראן, אחמד זידאבאדי, טען כי התמקדותם של הרפורמיסטים בביקורת אישית נגד הנשיא אחמדי-נז'אד היא טעות, כיוון שהסתלקותו של אחמדי-נז'אד לא תפתור את בעיותיה של איראן. לדבריו, יש למקד את הביקורת בתפקודו של המשטר ושל המחנה השמרני כולו.

רוז (איראן), 15.5.08

 

דיווח: אנשי אל-קאעדה שהסתננו לעיראק מסוריה שחטו 11 שוטרים

מקורות אמריקאיים ועיראקיים דיווחו כי חבורה של אנשי אל-קאעדה הסתננו לעיראק מסוריה, חדרו לאחד היישובים במחוז אל-אנבאר, שם תקפו בתים של 11 שוטרים ושחטו את כולם, כולל את בנו של אחד מהם. דווח כי המסתננים לבשו מדים של כוחות הצבא האמריקאיים וכי אחד מהם, ממוצא לבנוני, נתפס בדרכו חזרה לסוריה. יצוין כי ממשלת עיראק מנהלת מאז ה- 10.5.08 מבצע לטיהור אנשי אל-קאעדה ממחוז נינוא הגובל במחוז אל-אנבאר.

 אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.5.08 

  

המצב בלבנון

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 15.5.08/ חסן אידלבי

 

שר החוץ העיראקי: לא נהיה לבנון שנייה

שר החוץ העיראקי, הושיאר זיבארי, אמר האירועים בלבנון הם דוגמא קטנה לקיץ "החם ביותר" הצפוי השנה בגזרות עיראק, לבנון ופלסטין. לדבריו, למתח הרב ביחסי סעודיה וסוריה, יש השפעה שלילית על המצב וראוי לשקול כינוס פסגה ערבית מצומצמת כדי למצוא פתרון. זיבארי הדגיש כי עיראק לא תהפוך ללבנון שנייה וכי הפעולות שהיא נוקטת לאחרונה נועדו לבלום את "צבא המהדי" וכנופיות חמושות אחרות, כדי למנוע היווצרות מצב של מדינה בתוך מדינה בעיראק.  אשר להסכם האסטרטגי של עיראק עם ארה"ב אמר כי הוא לא יכלול נוכחות אמריקאית בלתי מוגבלת, ואף לא בסיסים אמריקאיים קבועים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.5.08

 

על הדמות כתוב: "יום השנה לציון הנכבה"; על הדלת: "הרחוב הערבי"

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 15.5.08/ אמג'ד רסמי

 

מועצת העם המצרית מבטלת סעיפים בחוק הילד

בישיבה סוערת שנערכה במועצת העם המצרית, הוחלט לבטל מספר סעיפים בחוק הילד, שאושרו זה מכבר על ידי מועצת השורא. ביטול הסעיפים בדבר זכות האם לרשום את ילדה תחת שמה והגבלת גיל נישואיה של אישה ל-18, נחשב לניצחון של הזרם השמרני במועצת העם, אשר התנגד בחריפות לסעיפים הללו והגדירם כמנוגדים לשריעה ולמנהגי החברה המצרית. יחד עם זאת, החליטה מועצת העם לאשר את הסעיף המוציא מחוץ לחוק את מילת הנשים.

www.ikhwanonline.com ; אל-מצרי אל-יום (מצרים), 16.5.08

  

הסיוע למינמאר מגיע לממשלה במקום לעם

אל-ערב (קטר), 15.5.08/ באקי בוח'אלפה