המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 6.5.2008
6/5/2008

מה חדש? סיכום יומי 6.5.2008

 

בתקציר: רפסנג'אני: כלכלת אמריקה עוד תרעד * פארוק אל-קדומי: לשלב התנגדות מזוינת במו"מ עם ישראל *  שת"פ צבאי בין מדינות המפרץ * מצרים: למה נכשלה השביתה הגדולה? * שיח' אל-אזהר פוסל את ביטול עונש המוות * ההומוסקסואלים במצרים הקימו אגודה ודורשים זכויות

 

מישל עון: מטרת ההפגנה מחר - הפלת הממשלה

מישל עון, ממנהיגי האופוזיציה בלבנון, קרא לפועלים להשתתף בהפגנה  מחר, הנערכת בחסות התאחדות העובדים, במחאה על המצב הכלכלי. לדבריו, מטרת ההפגנה היא הפלת הממשלה, האחראית "לנכבה של לבנון."

אל-מסתקבל (לבנון), 6.5.08  

 

'כיהאן': לדחות את הצעות ה-5+1

מאמר המערכת ביומון כיהאן, המקורב למנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי טען חשיפת מימדי ההתקדמות הטכנית של איראן בתחום הגרעין, תגלה לעולם כי מצבה מעולם לא היה בטוח יותר ולכן עליה לדחות את חבילת ההצעות של ה-5+1, השוללת את זכותה של איראן לפתח גרעין. המאמר איים כי אם תגייס איראן רק מעט מיכולותיה "האין סופיות", היא תוכל לחבל בכל מאמצי מדינות המערב באזור, כפי שהיה, לאחרונה, במהומות בבצרה. בד בבד הודיע הארגון האיראני לאנרגיה גרעינית כי עד מרץ 2009 ייפתח הכור השני לייצור "עוגה צהובה" (yellow cake), שיוכל לייצר 70 טון גז UF6 בשנה.
בסירת (איראן), 30.4.08; כיהאן (איראן), 5.5.08

 

מאמרים באיראן תוקפים את "מועצת מדינות המפרץ"

מסמך באתר משמרות המהפכה האיראנים, בסירת, שדן בוועידת כווית (22-23.4.08), האשים את מצרים, ירדן וסעודיה בשת"פ עם ארה"ב, במטרה להכשיל את הממשלה השיעית בעיראק, בשל תמיכתה באיראן. שבועון משמרות המהפכה, צבח-י צאדק, טען כי מדינות 'המועצה לשיתוף פעולה במפרץ' מתנות את צירוף עיראק למועצה ואת הנורמליזציה עימה בכך שתדכא את הקבוצות השיעיות בתוכה ותתייצב נגד איראן.
בסירת (איראן),  30.4.08; צבח-י צאדק (איראן), 28.4.08

 

הנשיא עבאס [והמיתוס של סיזיפוס]

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 5.5.08 / עמאד חג'אג' 

  

רפסנג'אני: כלכלת אמריקה תרעד

בפתיחת הוועידה הבינ"ל בנושא "האחדות האסלאמית" (4.5.08) בטהראן, בהשתתפות 250 נציגים מחמישים מדינות, אמר האשמי רפסנג'אני - מספר 2 בהיררכית השלטון באיראן – כי הידרדרותו של שער הדולר ותלותה של אמריקה במקורות אנרגיה חיצוניים, ירעידו את כלכלתה. לדבריו, טווח הטילים שבידי הפלסטינים מכסה את כל מדינת ישראל והדבר מעיד על חולשתו הביטחונית של המשטר הציוני.

כיהאן (איראן), 5.5.08

 

סוריה: השלטונות מונעים כינוס של ארגון לזכויות אדם

"האגודה לזכויות אדם בסוריה" דיווחה כי השלטונות הסורים מנעו מחבריה לערוך כינוס בחלב. ע"פ הדיווח, אנשי ביטחון הגיעו לדירה בה נערך הכינוס ואילצו את בעל הדירה, חבר הנהלת האגודה, עו"ד נג'יב דדם, לחתום על התחייבות שלא לערוך כינוסים דומים בעתיד.

www.thisissyria.net, 5.5.08

 

קונדוליזה רייס באזור כדי לקדם את השלום בין הפלסטינים לישראל;

על השלט כתוב: "המזה"ת"; מחסום הסלעים הוא ישראל ופלסטין

אל-ג'רידה (כווית), 5.5.08 / סטאברו ג'אברה  

 

פארוק אל-קדומי: לשלב התנגדות מזוינת במו"מ

פארוק אל-קדומי, ראש הלשכה המדינית של אש"פ, אמר בהגיעו למצרים (5.5.08) כי הסוגיה הפלסטינית זקוקה לאמצעים נוספים זולת מו"מ על מנת לאלץ את ישראל להסכים לתהליך השלום, וכי האמצעי החשוב ביותר הוא ההתנגדות המזוינת. הוא טען כי מה שקורה בגדה המערבית לא יוביל להשבת האדמות והזכויות הפלסטיניות, בעוד שמה שקורה בעזה מבטא את הדרך הראויה.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.5.08  

 

חזבאללה: איננו פועלים מחוץ ללבנון

חסן חובאללה, חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם החזבאללה, אמר כי חזבאללה איננו פועל מחוץ ללבנון והגדיר כ"חסרות שחר" את הטענות כי הארגון מאמן באיראן אנשי מליציה עיראקיים. לדבריו, האשמה זו היא במסגרת הלחץ המופעל על ההתנגדות לאחר שהביסה את האויב הישראלי ביולי 2006, והכשילה את התכנית האמריקאית ל"מזרח תיכון חדש".

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.5.08  

 

שת"פ צבאי בין מדינות המפרץ

שרי ההגנה של מדינות מועצת השיתוף המפרצית כינסו (5.5.08) ישיבה בדוחה, כדי לדון בשת"פ הצבאי בין שש המדינות- סעודיה, איחוד האמירויות הערביות, קטר, עמאן, בחריין וכווית. היומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט דיווח כי מדינות אלה כבר דנו בעבר ברעיון להקים צבא משותף. 

אל-חיאת (לונדון), 6.5.08

 

[כוונות השלום של אולמרט]

תשרין (סוריה), 5.5.08 / פואד עיאש  

 

נביה ברי וחזבאללה מזהירים מפני פגיעה ברשת הטלפונים של חזבאללה

יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, העביר לממשלת לבנון מסר בשמו ובשם הנהגת חזבאללה, בו נאמר כי פגיעה ברשת הטלפונים של חזבאללה תיחשב כפגיעה בנשק של ההתנגדות.

אל-אח'באר (לבנון), 5.5.08 

 

החייל הישראלי אומר לערבי: "הזמן אינו מתאים להפסקת אש"

אל-דסתור (ירדן), 4.5.08 / עבדאללה דרקאוי

 

מצרים: אגודת ההומוסקסואלים דורשת שוויון זכויות

במצרים קמה אגודה של הומוסקסואלים בשם "האוהבים", ובתוך שבועיים הצטרפו אליה 600 חברים. חברי האגודה קוראים לממשלה להכיר בזכויותיהם; למנות שר אחראי על ענייניהם ולהתיר להם להקים מפלגה. ראש האגודה אמר כי יחסים הומוסקסואלים במצרים הם מחוץ לחוק, למרות שקהילת ההומוסקסואלים במדינה מונה למעלה ממאה אלף איש.

אל-מצריון (מצרים), 6.5.08

 

שיח' אל-אזהר: "לא ארשה ביטול עונש המוות"

שיח' אל-אזהר, הד"ר מחמד סיד טנטאוי, הביע את התנגדותו הנחרצת ואת התנגדות האסלאם לקריאות המערב בדבר ביטול עונש המוות. בנאום לרגל סיכום פעילויות המועצה העליונה לעניינים אסלאמיים אמר טנטאוי כי לעולם לא יסכים לביטול עונש מוות לרוצח וכי נשיא מצרים, או כל נשיא בית משפט לא יוכלו למנוע מקרוב המשפחה לנקום את דם הנרצח, דבר המעוגן בשריעה.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 6.5.08

 

מצרים: מדוע נכשלה השביתה הגדולה של האופוזיציה?

השביתה גדולה שארגנו גופי אופוזיציה במצרים (4.5.08) נכשלה. לדברי מנהיגי האופוזיציה הסיבה העיקרית לכישלון היא העלאת השכר הכללית בגובה 30%, עליה הכריז הנשיא מובארכ, שניטרלה את זעם הציבור; סיבה אחרת היא הימנעות של גורמי אופוזיציה מרכזיים כמו מפלגות "אל-ופד" ו"אל-תגמע", מלהצטרף למחאה. דווח כי ימים ספורים לאחר ההצהרה על העלאת השכר, אישר הפרלמנט המצרי (5.5.08) העלאה נוספת במחירי האנרגיה, הסיגריות, רישוי מכוניות ושכר השיעורים הפרטיים, כדי לממן את העלאת השכר. 

אל-מצרי אל-יום; אל-מצריון (מצרים), 6.5.08