המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 29.4.2008
29/4/2008

מה חדש? סיכום יומי 29.4.2008

 

בתקציר: התנגדות באיראן לסיכומים עם סבא"א * הזמרת היפאא והבי לא רצויה גם  באלג'יריה * אוניברסיטת עדן: סטודנטים שהפגינו לא ייגשו לבחינות * דובר סודאני: מתווכי השלום בדארפור נכשלו * עיתון באיראן: איראן חשובה לסוריה יותר מהגולן * אחמדי-נז'אד: רכבת הגרעין מתקדמת

 

אחמדי-נז'אד: הרכבת הגרעינית צלחה את תחנותיה העיקריות

בנאום בפני אנשי משטרה, אמר אחמדי-נז'אד כי "בשנה שעברה, כשאמרתי שאין לרכבת הגרעינית של איראן בלמים, היו שתקפו אותי על כך... היום, תודה לאל, הרכבת הגרעינית צלחה את כל תחנותיה העיקריות." ביחס לחגיגות ה-60 למדינת ישראל, אמר כי ישראל, "איבדה את פילוסופיית הקיום שלה ונידונה לתבוסה... בעתיד הקרוב יחגוג העולם את הסרת העושק, התוקפנות והאימפריאליזם...." לדבריו,  מי שישתתף בחגיגות ה-60 של ישראל, יירשם בין רוצחי העם הפלסטיני. לנושא חגיגות ה-60 התייחס גם יחיא רחים צפוי, יועצו הבטחוני של המנהיג העליון ח'אמנאי, באומרו כי ישראל אמנם נערכת לחגוג, אך היא לא תוכל לשאת את התבוסה שתנחיל לה איראן.

פארס (איראן), 28.4.08; מהר (איראן), 27.4.08

 

שר החוץ הסעודי: יחסינו עם סוריה יציבים

במסיבת עיתונאים שערך עם שר החוץ הנורבגי בריאץ' (28.4.08), הכחיש שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פיצל, כי הנשיא אסד ביקש לבקר בסעודיה. הוא אמר כי יחסי מדינתו עם סוריה יציבים והמגעים בין שתי המדינות ישירים והביע פליאה על ההצעה האיראנית לתווך בין סעודיה לסוריה. 

אל-ריאץ' (סעודיה), 29.4.08

 

הסתייגות באיראן מן הסיכומים עם סבא"א

שני חברי הוועדה הפרלמנטרית לביטחון לאומי ומדיניות חוץ באיראן, רזא טלאי ניכ וחשמתאללה פלחאת-פישה, התנגדו לסיכום שהושג בין איראן לבין סגן מנכ"ל סבא"א, אולי היינונן, לפיו איראן תגיש הבהרות להסתייגויות סבא"א אודות תכניתה הגרעינית. הם טענו כי זו נפילה לפח של מועהב"ט.

אפתאב-י יזד (איראן), 28.4.08   

 

מדוע הוצאו שני אזרחים סורים להורג בסעודיה?

ראש הארגון הלאומי לזכויות אדם בסוריה, עמאר אל-קרבי, מתח ביקורת על הוצאתם להורג בסעודיה של שלושה אזרחים סורים באשמת סחר בסמים. לדבריו, העונש הנהוג בסעודיה על סחר בסמים עומד על 7-10 שנות מאסר, מה שמעיד שפסקי דין אלה הם פוליטיים ומשקפים את היחסים העכורים בין סוריה לסעודיה. שר המשפטים הסעודי, ד"ר עבדאללה אל-שיח', אמר כי פסק הדין איננו נובע ממניעים פוליטיים והם מתפרסמים ע"י בתי דין הנוהגים בהתאם להלכה המוסלמית.

אל-חיאת (לונדון), 29.4.08;  www.syria-news.com, 28.4.08

 

קמפיין נגד הזמרת היפאא והבי  גם  באלג'יריה

אנשי פרלמנט ואסלאמיסטים באלג'יריה אמרו כי יעשו הכל למניעת כניסתה של הזמרת הלבנונית היפאא והבי לארצם, ולביטול הופעתה המתוכננת בבירה, כפי שעושים חברי פרלמנט בבחריין ובמדינות ערביות אחרות. לדבריהם, כניסת אמניות פרוצות על-חשבון "האמצעים הכספיים המדולדלים של האלג'יראים גרמה להרעבת האלג'יראים ולהתרוששותם".

www.aafaq.org, 28.04.08

 

אוניברסיטת עדן: סטודנטים שהפגינו לא ישתתפו בבחינות

נשיא אוניברסיטת עדן, עבד אל-והאב ראוח, החליט למנוע מ-120 סטודנטים, שהיו מעורבים השבוע בהפגנות "יום הכעס של הדרום" -  יום השנה להכרזת המלחמה על דרום תימן – לגשת לבחינות. מספר אנשי אקדמיה גינו צעד זה של הנשיא "הצפוני".

www.adenpress, 27.04.08   

 

[עליית] המחירים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-איאם (בחריין), 28.4.08 / ח'אלד אל-האשמי

 

סעודיה: פנסיונרים של משרד הפנים יסייעו במאבק בקיצוניות
משרד הפנים הסעודי דיווח על תכנית חדשה במסגרתה 1,800 פנסיונרים של כוחות הביטחון הסעודיים, יסייעו לעצורים קיצוניים למתן את דעותיהם, בעזרת מתן "חסות אבהית" לעצורים.

אל-וטן (סעודיה), 29.4.08.

 

'כיהאן': איראן יותר חשובה לסוריה מאשר הגולן

מאמר המערכת ביומון כיהאן, המקורב למנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, קבע כי חרף "ניסיונות ישראל ואמריקה להכשיל את הציר האסטרטגי איראן-סוריה-חזבאללה-חמאס... סוריה לא תטעה בזיהוי האינטרסים האסטרטגיים שלה, שכן איראן ולבנון חשובות לה הרבה יותר מהגולן." מנגד אמר דובר משרד החוץ האיראני, מוחמד עלי חוסייני, כי איראן לא מתנגדת לשיחות שלום בין ישראל לסוריה, שיובילו להחזרת הגולן לסוריה.

כיהאן (איראן), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 28.4.08

 

מחלוקת בין הפלגים הפלסטינים על היקף התהדיאה

אחמד יוסוף, יועצו המדיני של אסמאעיל הנייה, אמר ליומון הלונדוני אל-חיאת, כי יש מחלוקת בין הפלגים הפלסטינים בשאלה האם התהדיאה תחול רק על עזה או שגם על הגדמ"ע. לדבריו,  התהדיאה הינה צעד טקטי והיא בבחינת "מנוחת הלוחם."

אל-חיאת (לונדון), 29.4.08  

 

שובו של מפקד "חוליות המוות" של "צבא המהדי" מאיראן לבגדאד

מקורות מהזרם הצדרי בעיראק אישרו כי עם תחילת הקרבות בין כוחות הביטחון העיראקיים לבין "צבא המהדי" באל-צדר סיטי בבגדאד, שב "אבו דרע" - מבכירי "צבא המהדי" בבגדאד ומפקד "חוליות המוות", שהתפרסם בחיסול אויביו במקדחה - מאיראן לבגדאד, וכי כעת הוא עומד בראש לוחמי "צבא המהדי" ומארגן את פעולות בלימת ההתקפה על העיר. "אבו דרע", ששמו האמיתי הוא אסמאעיל חאפט' אל-לאמי, הוא המבוקש מספר אחד של הכוחות האמריקאיים והעיראקיים בשל פעולות הרצח שביצע.

אל-חיאת (לונדון), 29.4.08

 

עיתונאים תוניסאים אופוזיציונרים פתחו בשביתת רעב

שני עיתונאים תוניסאים מהעיתון אל-מוקף, שופרה של מפלגת האופוזיציה, המפלגה הדמוקרטית התוניסאית המתקדמת, פתחו בשביתת רעב במחאה על הלחצים שהפעילו השלטונות נגד העיתון עד לסגירתו. מקור תוניסאי רשמי לעג לצעד זה וכינה אותו דמגוגיה והטעיית דעת הקהל, ערב ביקורו של נשיא צרפת במדינה.

www.aafaq.org, 28.04.08

 

צביעות המערב; מימין: "השואה היהודית"; משמאל: "שואת עזה"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-דסתור (ירדן), 28.4.08 / ג'לאל אל-רפאעי

 

דובר סודאני: מתווכי השלום בדארפור נכשלו
דובר מטעם ממשלת סודאן טען כי שני המתווכים לשיחות השלום בין ממשלת סודאן למורדי דארפור - יאן אליאסון, נציג האו"ם וסאלם אחמד סאלם, נציג הארגון לאחדות אפריקה - נכשלו בגיבוש חזית של פלגי המורדים לשם הידברות, וביצירת אווירה מתאימה למו"מ. במקביל, הגיעו שר החוץ הסודאני דינג אלור  ויועץ נשיא סודאן ללונדון כדי לדון ביוזמה הבריטית לארח שיחות שלום בנושא דארפור.

אל-איאם, (סודאן), 29.4.08

ארה"ב מאשימה את סוריה בניהול תכנית גרעין;

על הטיל כתוב: "תכנית הגרעין הישראלית"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ראיה (קטר), 28.4.08 / פארס קרה בית