המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 21.4.2008
21/4/2008

מה חדש? סיכום יומי 21.4.2008

בתקציר: אסד צפוי לבוא לסעודיה לפיוס * מתעצמת הקריאה לשביתה כללית במצרים *  אחמדי-נז'אד מגן על שירין עבאדי *  מצרים מנהלת מערכה נגד ערוצי הלוויין *  מי אשם במשבר הערכים באיראן? * כווית תפתח שגרירות בעיראק *  הויכוח באיראן סביב ביקור היינונן

 

חזבאללה התנכל לכוחות ביטחון הפנים הלבנונים

מקור ביטחוני בלבנון דיווח כי אנשי חזבאללה תקפו באזור הצ'אחיה הדרומית אדם המשתייך לכוחות ביטחון הפנים הלבנונים לאחר שצילם חריגת בנייה. האיש נלקח לחקירה ושוחרר לאחר מכן. יצוין כי יום קודם אילצו אנשי חזבאללה את אנשי ביטחון הפנים לשחרר שני רוכבי אופנוע שנעצרו על ידם לאחר שסירבו לעצור לבדיקה.

אל-מסתקבל (לבנון), 18.4.08 

אסד צפוי לבקר בסעודיה לפגישת פיוס

בכיר ירדני מסר ליומון הכוויתי "אל-ג'רידה" כי בעקבות מאמצי תיווך ירדניים, יגיע נשיא סוריה, בשאר אל-אסד בקרוב לריאצ', לפגישת פיוס עם ההנהגה הסעודית ולצורך מציאת פתרון למשבר בלבנון. שגריר איראן בלבנון, מחמד רצ'א שיבאני, אמר כי איראן מוכנה לתווך בין סוריה לסעודיה.

אל-ג'רידה (כווית), אל-חיאת (לונדון), 18.4.08

 

מצרים: רבע מיליון איש קוראים לשביתה דרך אתר "פייסבוק"

כרבע מיליון איש במצרים משתתפים בקבוצות באתר "פייסבוק" הקוראות לשביתה כללית ב- 4.5.08 – יום הולדתו השמונים של הנשיא מובארכ. המשתתפים קוראים לאזרחים ללבוש שחורים כאבל על מות החירות והדמוקרטיה במצרים; 700 צעירים חברי "האחים המוסלמים" הכריזו דרך "פייסבוק" כי ישתתפו בשביתה בניגוד להנחיות המדריך הכללי של התנועה. תנועת "כפאיה"  מסרה כי תקבע עמדתה ביחס לשביתה עפ"י התפתחויות הפוליטיות והגופים המשתתפים.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 18.4.08

 

הג'יני אומר לאזרח המצרי: "מאיפה אביא לך לחם? קראת

לי בעומדי בתור ללחם, אז עזבתי את המקום שלי ובאתי אליך"

אל-אהראם (מצרים), 17.4.08/ פרג' חסן

 

מערכת הגנה אווירית מרוסיה לסוריה

הטלוויזיה האיראנית מסרה על סמך דיווחים בתקשורת הרוסית כי חרף מחאות קודמות מצד ארה"ב, צפויה רוסיה להעביר לסוריה בקרוב מערכת הגנה אווירית מסוג panstir- s1.

פרס טי וי (איראן), 17.4.08 

 

"[מחמוד] עבאס" אוחז בהגה התלוש מהמכונית שעליו כתוב: "הרשות"

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 17.4.08/ עאמר אל-זועבי

 

שר הפנים הסעודי: האשמתנו במעורבות ברצח מוע'ניה  מגוחכת
שר הפנים הסעודי, הנסיך נאיף בן עבד אל-עזיז, אמר כי האשמותיה של איראן כלפי גורמים סעודיים במעורבות ברצח עמאד מוע'ניה -  מגוחכות.
אל-וטן (סעודיה), 20.4.08.

ארגון סורי לזכויות אדם קורא לסעודיה לבטל את עונשי ההוצאה להורג
הארגון הסורי לזכויות האדם קרא (18.4.08) למלך סעודיה, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, לשים קץ לעונש ההוצאה להורג בסעודיה, בעקבות הוצאתם להורג של שני תושבים סוריים שהורשעו בהברחת סמים.
www.aafaq.org
, 19.4.08

 

לבנון: שני הרוגים בעימות בין תומכי "ה-14 במרץ" לתומכי האופוזיציה

שני אנשים, מתומכי כוחות ה-14 במרץ,  נהרגו בעיר זחלה ביום א' (20.4) כתוצאה מעימות עם תומכי האופוזיציה. העימות פרץ עקב פתיחת משרד בעיר של מפלגת "הפלנגות" השייכת לכוחות ה-14 במרץ.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 21.4.08

 

אחמדי-נז'אד מגן על שירין עבאדי

בעקבות התגברות האיומים על חייה של פעילת זכויות האדם, שירין עבאדי, כלת פרס נובל לשלום, ועל חיי קרוביה, הורה נשיא איראן אחמדי-נז'אד למשטרה לפעול לאלתר למען בטחונה של עבאדי, ולאתר את המאיימים עליה.

שהאב ניוז (איראן), 16.4.08

מצרים מנהלת מערכה נגד ערוצי הלוויין

ממשלת מצרים חסמה שידורים של מספר ערוצי לוויין וסגרה את משרדיהם בטענה שהם מסקרים באופן אוהד את המהומות המתרחשות לאחרונה במדינה על רקע המשבר הכלכלי. כמו כן, פרצה המשטרה למשרדי 'חברת החדשות של קהיר', המעניקה שירותי תקשורת לערוצים זרים והחרימה ציוד רב, כצעד ענישה על כך שציוד שהשכירה החברה שימש לשידור תמונות שהביכו את המשטר.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 21.4.08

 

[שושלת הטרור]

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 17.4.08/ חסן אידלבי

 

מי אשם במשבר הערכים באיראן?

 איתאללה מצבאח יזדי הזהיר מפני הסכנה המאיימת על הדור הבא באיראן נוכח אובדן הערכים האסלאמיים והשתלטות תרבות המערב. מאמר המערכת ביומון אעתמאד מלי, האופוזיציוני, טען בתגובה  כי משבר הערכים בקרב הדור הצעיר נובע מפעילותה של ממשלת אחמדי-נז'אד, המורכבת בעיקרה מתלמידיו של איתאללה מצבאח יזדי.

אעתמאד-י מלי (איראן), 20.4.08; פרדא (איראן), 19.4.08

 

כווית תפתח שגרירות בעיראק; מסרבת למחוק חובות לעיראק

משרד החוץ הכוויתי הודיע כי כווית החליטה לשלוח שגריר לבגדאד וכי היא מצפה מעיראק לנקוט צעד דומה, כפי שהוסכם בין שתי המדינות. עם זאת, הדגיש משרד החוץ כי כווית תסרב להיענות ללחצים החיצוניים המופעלים עליה למחוק את חובותיה של עיראק לה, המסתכמים ב- 17 מיליארד דולר.

אל-בעת' (סוריה), www.alnajafnews.net , 21.4.08

 

מוקתדא אל-צדר מאיים ב"מלחמה פתוחה" נגד העם העיראקי

בגילוי דעת שהוציא, איים מנהיג הזרם הצדרי, מוקתדא אל-צדר, על ממשלת עיראק ב"מלחמה פתוחה עד לשחרור", אם יימשכו הפעולות הצבאיות של הכוחות האמריקאיים והעיראקיים נגד אנשיו בבגדאד ובבצרה. הוא האשים את הממשלה העיראקית בכפיות טובה ובפגיעה בזרם הצדרי, שאנשיו הם בשר מבשרה של עיראק.

www.aswataliraq.info , 19.4.08 

 

עורך כיהאן: יש להציב תנאים לביקור היינונן באיראן

עורך היומון כיהאן, חוסין שריעתמדארי, המקורב למנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, תקף את בכירי הגרעין האיראנים על שלא התנו את ביקורו של סגן ראש הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית (סבא"א), אולי היינונן, לסבב שיחות נוסף בנושא הגרעין, בהתנצלות של היינונן על "האשמותיו חסרות הבסיס" לפיהן איראן פועלת להשיג נשק גרעיני.

כיהאן (איראן), 21.4.08

 

נשיא סוריה: "ההתנגדות היא ההחלטה האסטרטגית שלנו"

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, אמר בכינוס של הועדה המרכזית של מפלגת הבעת' כי ככל שהסורים עומדים איתן ודבקים בערביותם כך גוברות ההתקפות עליהם, ואולם "החלטנו שההתנגדות היא ההחלטה האסטרטגית שלנו, ובה נדבק."  לדבריו, ההתנגדות "תימשך כל עוד נמשך הכיבוש העושק של אדמת המולדת...". אשר למגעים עם ישראל, אמר אסד כי המאמצים בכיוון זה אינם חדשים, ואולם סוריה דבקה בהתנגדותה העקרונית למגעים חשאיים עם ישראל וכל מה שייעשה יהיה גלוי לעין.

תשרין (סוריה), אל-קודס אל-ערבי (לונדון), 21.4.08  

 

קרטר ומשעל

אל-ביאן (איחוד האמיריות), 20.4.08 / חסן אידלבי