המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ג'בריל רג'וב: "הממשל האמריקאי הוא ימני-פשיסטי"
30/11/2003

 

 ג'בריל רג'וב: "הממשל האמריקאי הוא ממשל ימני פשיסטי" 

(30.11.2003)

 

בראיון לעיתון הלונדוני, "אל-חקאיק", כפי שהתפרסם באתר האינטרנט של העיתון, אמר ג'בריל רג'וב, יועצו לביטחון לאומי של יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, כי הממשל האמריקאי הוא פשיסטי, ושהאמריקאים מתנהגים כאילו הם השוטר של העולם. לדבריו, אסור לפגוע בסמכותם של ערפאת ושל אש"פ והפלסטינים מייחלים לחיזוק מעמדה של רוסיה כדי שתאזן את כוחה של ארה"ב. כמו כן, קרא להגביר את ההתנגדות העיראקית לכיבוש האמריקני.

 

להלן חלקים מתוך הראיון:

 

 "הממשל האמריקאי הנשלט בידי הימין הציוני"

את הביקורת החריפה ביותר בראיון מתח רג'וב על הממשל האמריקאי שאותו כינה  "ממשל פשיסטי" הנשלט בידי הימין הציוני: "האמריקאים מנצלים את הפרת מאזן הכוחות ואת נפילתה של ברית המועצות כדי לכפות את תנאיהם ודרישותיהם על העולם בכלל ועל המזרח התיכון בפרט, בשל חשיבותו הפוליטית, הכלכלית, המסחרית והגיאוגרפית."

 

על היחסים בין אמריקה לעולם הערבי אמר רג'וב: "הצד האמריקאי אינו אובייקטיבי ואינו מציאותי. הוא אינו נוהג במינימום של כבוד כלפי הערבים  ושאיפותיהם. על-כן, צריך לגבש עמדה ערבית, שתאחד את כל האנרגיות והאופציות של הערבים ושתעמוד מול האמריקאים, אשר מתנהגים כאילו הם שולטים בעולם, ונוקטים בלשון של שוטר ובלשון של האימפריאליזם החדש. אין מנוס מלעמוד מול המדיניות האמריקאית המצדדת [בישראל]."

 

בנוגע למלחמה בעיראק, אותה מובילים האמריקאים, אמר רג'וב:  "הממשל האמריקאי לא פתח במלחמה נגד עיראק כדי להפיל את [משטרו של] סדאם, אלא הוא עשה זאת כדי להשתלט על אוצרות הטבע של עיראק ועל כל המזרח התיכון וכן, כדי לספק ביטחון לישראל ולחזק את החזית המזרחית… לפי דעתי, הערבים כעת צריכים להתעורר. יש להגביר את ההתנגדות העיראקית לכיבוש האמריקאי."

 

בנוגע להתדרדרות היחסים בין הפלסטינים לאמריקאים אמר רג'וב: "הממשל האמריקאי הוא ממשל ימני פשיסטי, שעליו שולט הימין הציוני. מי שמנהל את הממשל הוא קבוצה של ימניים פשיסטים שהמילה 'ערבים' מרגיזה אותם, מעוררת בהם בחילה וסלידה, החל מדיק צ'ייני וכלה ב[פול] וולפוביץ'… אני סבור שהממשל האמריקאי אינו רוצה ואינו יכול לרקום יחסים טובים עם הפלסטינים או עם הערבים כתוצאה מן ההגמוניה הימנית [השולטת] במוסדותיהם."

 

בתשובה לשאלה האם הוא לא מטיל על הפלסטינים חלק מהאחריות להתדרדרות היחסים בין שני הצדדים, השיב רג'וב: "לא, אנחנו קורבן, העם שלנו קורבן… האמריקאים הצדיקו את גירושם של הפלסטינים ואת הריסת בתיהם ברפיח. הם הטילו וטו [על ההחלטה] נגד גדר ההפרדה ותמכו בהתקפה על סוריה… אני סבור כי נצטרך שנים  כדי לשקם את היחסים, משום שמדיניות זו - שיש בה מן הטיפשות והזלזול בערבים ובמוסלמים - הפכה לפצע בליבו של כל פלסטיני, ערבי ומוסלמי."

  

היחסים בין הפלסטינים לרוסיה

על רקע ביקורו של רג'וב ברוסיה, הוא סיפר על טיב היחסים בין שני הצדדים: "יחסינו עם רוסיה מצוינים. רוסיה היא מדינה מרכזית בעולם ואנחנו מאחלים לה שכוחה ישוב אליה והיא תשיב את מאזן הכוחות העולמי, באופן שהיא תהיה מעורבת יותר בסכסוכים האזוריים והבינלאומיים, כולל בסכסוך בינינו לבין ישראל… עלינו לשמור על היחסים עם רוסיה ואירופה ולא לקבל את המונופול האמריקאי על המזרח התיכון."  

  

הסכם ז'נבה

רג'וב התחמק מתשובה לשאלה מהי עמדתה הרשמית של הרש"פ. הוא אמר כי זוהי יוזמה בלתי רשמית, וזוהי זכותה של כל קבוצה מהעם הפלסטיני לנהל שיחות בלתי רשמיות עם ישראלים ועם כל צד אחר. אולם, היא צריכה לדעת כי מקור הסמכות הלאומי של העם הפלסטיני הוא אש"פ, ו(רק) לו  יש זכות לערוך מו"מ "שיש לו קשר לסיום הסכסוך ולהשגת השלום [מצאלחה] בינינו לבין הישראלים"

 

היחסים בין הרש"פ לאופוזיציה האסלאמית

בנוגע למגעים בין שני הצדדים אמר רג'וב:  "המגעים עם כל הקבוצות הפוליטיות, ובתוכן החמאס והג'יהאד האסלאמי לא נפסקו והם לעולם לא ייפסקו. הכוחות האלה הם חלק מהעם הפלסטיני והם חלק מתנועת השחרור הלאומי. הם תאים חיים וחשובים במרקם הפוליטי והחברתי הפלסטיני."

 

אבו מאזן עצמו אשם בכישלונו

לטענתו של רג'וב, אבו מאזן הוא האחראי הבלעדי לבידודו בתוך הפת"ח. הסיבה לכך היא, לדבריו, כי הוא הימר על גורמים חיצוניים וסירב להכיר במקורות הסמכות של התנועה. לדברי רג'וב, האמריקאים והישראלים שיקרו לאבו מאזן משום שהם לא נתנו לו דבר.

 

בתשובה לשאלה אם להימצאותו של דחלאן בממשלתו של אבו  מאזן היה קשר לכשלונה השיב רג'וב כי כשלונו של אבו מאזן נבע מדחלאן משום שיפוי הכוח שהעניק לו אבו מאזן במשרד הפנים עמד בסתירה להסכם בינו לבין ערפאת. לדברי  רג'וב, 24 שעות לפני נפילת ממשלתו של אבו מאזן הוצע לו מטעם ערפאת לבטל את ייפוי הכוח שניתן לדחלאן ולמנות במקומו שר פנים רשמי, אך אבו מאזן סירב. עוד אמר רג'וב כי אבו מאזן וממשלתו יצרו את הרושם בקרב כל הפלסטינים כי הם שואפים להשתלט על הרש"פ. לדבריו, אבו מאזן היה מעוניין שממשלתו תמשיך לתפקד  ללא סמכותו של יאסר ערפאת ושל הפת"ח. כמו כן, אמר רג'וב כי לחלוק על דעתו של יאסר ערפאת זוהי זכות לגיטימית של כל פלסטיני, אולם ערעור על סמכותו של ערפאת כל עוד הוא משמש כנשיא הנבחר זוהי התנהגות אסורה.

 

האינתיפאדה לא היתה טעות

בתשובה לשאלה האם האינתיפאדה היתה טעות, אמר רג'וב, כי האינתיפאדה לא היתה טעות  אולם אסור היה שתתרחש מיליטריזציה של האינתיפאדה ואסור היה לסבך את מנגנוני הביטחון בירי מתוך שטחי A . "למרבה הצער", אמר רג'וב, "היו אנשים שהיתה להם אג'נדה משלהם, כולל אנשים בולטים ברש"פ ובמנגנוני הביטחון." רג'וב הוסיף: "עלינו לפעול בכל האמצעים כדי להפסיק כל פעולה שהיא נגד מטרות אזרחיות בתוך הקו הירוק." 

 

שרון מרמה את כל העולם 

בתשובה לשאלה מה המניע לגדר ההפרדה – לאחר ששרון אמר לאנשים מהפרלמנט האירופי כי המניע לגדר אינו בטחוני ואינו פוליטי - אמר רג'וב: "שרון מרמה את כל העולם… שרון משקר יותר משהוא נושם." לדברי רג'וב, שרון שיקר כשדיבר על ויתורים כואבים ועל קץ הכיבוש. לטענתו, גדר ההפרדה עוברת ביותר מ- 58% מהשטחים הפלסטינים ולפיכך, הוא סבור ששרון שקרן. בנוגע לחקירת ראש הממשלה הישראלי, אריאל שרון, אמר רג'וב: " היקף השחיתות בישראל אינו דומה לשום מדינה אחרת בעולם."[1]