המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
תגובות מצריות לחקירת התרסקות טיסת Egypt Air
30/11/1999

תגובות מצריות לחקירת התרסקות טיסת Egypt Air

 

ההשערה הראשונית שהופיעה בתקשורת האמריקאית, לפיה התרסקות המטוס המצרי נגרמה מהתאבדות טייס המשנה, ג'מיל בטוטי, עוררה בתקשורת המצרית  תגובות נסערות. הטענה כי האמירות בעלות האופי הדתי, שהשמיע בטוטי ברגעי הטיסה האחרונים, הן ראיה לכוונת ההתאבדות, החריפה את אופי התגובות. התקשורת המצרית התגייסה להפריך את תיאורית ההתאבדות ולהציג תיאוריות חילופיות. חלק מן ההסברים היו במישור הרציונאלי, וחלק במישור הבלתי-רציונאלי.

 

תיאוריית הקונספירציה:

תיאוריית הקונספירציה היתה התיאוריה העקרית שפותחה בתקשורת המצרית במטרה להסביר הן את התרסקות המטוס והן את כיווני החקירה. ראש המכון למחקרים ולימודים ערביים במצרים, ד"ר אחמד יוסף אחמד, למשל, טען שהדעה הרווחת במצרים היא כי מדובר במזימה להסתרת האמת באשר לאסון וזאת כדי לשמור על המוניטין של 'בואינג' או כדי להגן על ישראל בעלת הברית האסטרטגית [של ארה"ב], שכן "רבים במצרים סבורים כי למודיעין הישראלי חלק במה שקרה לאור הימצאותם של אנשי צבא מצריים במטוס."[1]

 

חברי מועצת העם מכל הזרמים הפוליטיים, מדווח היומון אל-ג'מהוריה, ביטאו את תחושת הרחוב המצרי כי מדובר במזימה. בתחילת הדיון עמדו חברי המועצה דקה דומיה לזכרם של חללי המטוס, שהוכרזו "שהידים". חבר המועצה, אמין חמאד, ממפלגת השלטון, אמר שהוא סבור ש"המוסד חדר למגדל הפיקוח האמריקאי והסיט את המטוס ממסלולו כדי שיפגע" [על ידי טיל].[2] בעמדה זו תמכו צירים נוספים.[3] חבר המועצה ממפלגת האופוזיציה אל-ופד, עמר ברכאת, אמר ש"היתה מזימה אמריקאית-ציונית. אני מאשים את ה-CIA ו"המוסד", משום שעל המטוס היו 33 אנשי צבא מצריים." [4]

העתונאי אבראהים קאעוד טוען כי מאחורי המתקפה הפרועה של התקשורת האמריקאית עומד הלובי היהודי השולט עליה.[5]

 

התיאוריה בדבר טיל אמריקאי שפגע במטוס המצרי הפכה לפופולארית ביותר בתקשורת המצרית השבועון האופוזיציוני אל-שעב מגלה כי השיג מסמכים באנגלית לפיהם טייס גרמני שטס במטוסו הקטן עם משלחת אנשי עסקים גרמנים, בקרבת המטוס המצרי בעת שארע האסון, ראה גוף זר חולף לידו כמה שניות לפני הפיצוץ ופונה לעבר המטוס המצרי.[6]

 

בעל הטור הידוע, מכרם מחמד אחמד, מותח ביקורת על כך שצוות החקירה מוציא מכלל אפשרות שטיל תועה "מבסיס אמריקאי קרוב" פגע בטיסה 990, "למרות שבמקרה של TWA, היו רבים מתושבי לונג-איילנד עדים לפגיעת הטיל במטוס."[7]

 

שר התחבורה המצרי, אבראהים אל-דמירי, הצטרף לתומכים בתיאוריית החבלה. הוא מסר לתקשורת המצרית כי קיבל לידיו עבודת מחקר שהוכנה על ידי צוות שבדי-אמריקאי בעניין אפשרות לשגר אותות אלקטרונים מהקרקע או מלב ים כדי למוסס את חוטי המתכת בתוך המטוס. הוא הוסיף: "אנו נתייחס לעבודת מחקר זו כאחד הגורמים הנחקרים בפרשת נפילת המטוס".[8]

 

מחדלי מערך האבטחה ב-JFK:

תיאוריה שניה שפותחה בתקשורת המצרית היתה שהמטוס התרסק כתוצאה מפצצה שהוטמנה בו בנמה"ת JFK. בכיר טייסי חברת התעופה המצרית, קפטן טארק סלים, תמך בטענה זו והעיד כי הוא "מכיר היטב את נוהלי האבטחה בנמה"ת JFK", וכי "די בכך שתלבש חליפת טייס, כדי שתוכל לעלות לכל מטוס שהוא." לדבריו, באזור המסחרי של שדה התעופה "העובדים לוקחים הרואין, קוקאין, ומורפיום והם מסוממים כל הזמן."[9] חבר מועצת העם, סאמח עאשור, טען גם הוא כותב שיש עדויות חזקות לכך שהמטוס המצרי נפגע ממעשה חבלה ומשמעות הדבר שהצד האמריקאי נושא באחריות למחדלי האבטחה גם בנמלי התעופה בלוס אנג'לס וב-JFK."[10]

 

אשמת חברת בואינג:

כמעט כל התקשורת המצרית קבעה כי צוות החקירה איננו פועל באופן אובייקטיבי וכי מטרתו היא להסיר את האחריות להתרסקות מעל חברת בואינג "סמל השליטה המלאה של התאגיד הצבאי-תעשייתי בארה"ב"[11] העיתונות המצרית התייחסה לבואינג כאל זרוע ממשלית אמריקאית ובאחד העיתונים אף נקבע כי נשיא ארה"ב הוא "סוכן מכירות של החברה." [12] העיתונות המצרית הסבירה כי כוונת צוות החקירה היא לחסוך מחברת בואינג את הפיצויים הגבוהים המאיימים עליה ולהטיל את האשמה על חברת התעופה המצרית.[13]

 

מחדלים בחקירה:

הטענות בתקשורת המצרית בדבר מחדלים בחקירה האמריקאית נסבו בעיקר סביב שאלת התרגום הלקוי של סרט ההקלטה. טייס בכיר בחברת התעופה המצרית מתח ביקורת על כך שהאמריקאים נעזרו, לדבריו, במתרגמים אמריקאים ממוצא יהודי למרות שהיו יכולים להיעזר בצוות מצרי שהינו בעל יכולת טובה יותר לתרגם, להבחין בין הקולות ולהכריע על מה שוחח הצוות בדקות האחרונות.[14] השבועון רוז אל-יוסף מצא טעם לפגם בכך שלטענתו, מתרגמי סרט ההקלטה היו אנשי ה-CIA ממוצא לבנוני ואחד מהם אף היה מוסלמי שיעי.[15]

 

העורך הראשי של השבועון "רוז אל-יוסף", מחמד אל-מנעם, כותב: "מוכר וידוע בין אנשי תרבות כי "המתרגם הוא בוגד" במובן זה שאין באפשרותו של שום אדם להעביר את המשמעות המקורית של מחשבה או ביטוי כפי שבוטאו, שלא לדבר על אמירות הקשורות לדברי אללה או למחשבות דתיות."[16]

 

ד"ר חסן מחמד וג'יה, מומחה למו"מ בינלאומי באוניברסיטת אל-אזהר, הטיל ספק בכך שהחוקרים הבינו בכלל את משמעות הדברים. הוא התייחס ל"פשעי השפה" ולקושי הרב להבין דברים מוקלטים ללא הבנת הקונטקסט והתנאים שבהם נאמרו.[17]

 

גם העורך הראשי של השבועון "רוז אל-יוסף", מחמד אל-מנעם, תאר את אסון המטוס כעדות ל"התנגשות תרבויות". הוא תאר את ההבדל בין התגובות האינסטינקטיביות של טייס מצרי לבין אלה של טייס אמריקאי במצבי מצוקה. הטייס האמריקאי יאמר מילה אחת “Damn” בעוד שהטייס המצרי יאמר פסוקי קוראן. שוני זה נעוץ בתרבות, במסורת ובמנהגים וניתן להצביע, לטענתו, על תהום תרבותית בין מבנה האישיות המצרית לבין מבנה האישות האמריקאית.[18]


[1] אל-קדס, (רש"פ) 30.11.1999.

[2] אל-אהראם, (מצרים) 23.11.1999.

[3] אל-אהראם, (מצרים) 30.11.1999.

[4] אל-אהראם, (מצרים) 23.11.1999.

[5] א'ח'ר סאעה (מצרים), 1.12.1999.

[6] אל-אסתקלאל, (רש"פ) 2.12.1999

[7] אל-מצור (מצרים), 26.11.1999

[8] אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 23.11.1999.

[9] אל-אהאלי (מצרים), 1.12.1999.

[10] אל-ג'מהוריה (מצרים), 23.11.1999.

[11] אל-אהאלי (מצרים), 24.11.1999.

[12] אל-אהאלי (מצרים), 24.11.1999.

[13] אאח'ר סאעה (מצרים), 24.11.1999.

[14] אל-מצור (מצרים), 19.11.1999.

[15] רוז אל-יוסף (מצרים),28.11.1999.

[16] רוז אל-יוסף (מצרים), 26.11.1999

[17] אל-אהראם (מצרים), 23.11.1999

[18] רוז אל-יוסף (מצרים),26.11.1999