המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בכיר עיראקי על האפשרות לשימוש בנשק להשמדה המונית
28/11/2002

 

בכיר עיראקי רומז לאפשרות של שימוש בנשק להשמדה המונית


בהתבטאות ראשונה מסוגה, אישר בכיר עיראקי כי ארצו אינה מוציאה מכלל אפשרות להשתמש בנשק להשמדה המונית, כדי להגן על המשטר. הדברים התפרסמו בידיעה הראשית ביומון הלונדוני בשפה הערבית, "אל-קדס אל-ערבי", הידוע בתמיכתו בסדאם חוסיין.

 

תחת הכותרת "מקורות עיראקיים אינם מוציאים מכלל אפשרות שימוש בנשק כימי להגנה על המשטר ומכחישים אפשרות של 'התמוטטות צבאית' – סדאם פרס את המשמר הרפובליקני, את יחידות העילית ואת הפידאאים, כדי לנהל מלחמת רחובות", נכתב ב"אל-קדס אל-ערבי":

 

"בכיר עיראקי שסירב לחשוף את שמו, אמר שהמשטר בעיראק יגן על קיומו, כמו גם על שמו הטוב. הבכיר העיראקי אמר באופן חד משמעי: 'כאשר המשטר היה נתון להתקפה עזה באל-פאו והחל להיות מאוים, הוא לא היסס להשתמש בכל הנשק להשמדה המונית שהיה ברשותו. כמו כן, כאשר אנשי חלבצ'ה, או חלק מהם, הפכו למדריכים עבור הכוחות האיראניים שניסו לפתוח פירצה ב[חזית] הצפון-מזרחית, המשטר לא היסס להשתמש בנשק כימי' ולכן 'אל תצפו מאתנו שנעמוד בחיבוק ידיים מול תוקפנות כלשהי המבקשת להשמיד ולסלק אותנו לא רק מן השלטון, אלא גם מן החיים."

 

איש מפלגה בכיר מעיראק, שהגיע לעמאן, ירדן, אמר ל"אל-קדס אל-ערבי": " המשטר בעיראק גיבש תוכניות חירום להתמודדות עם כל תוקפנות אמריקאית". לדבריו, התוכניות מבוססות על היסודות הבאים:

 

"ראשית, פריסת כוחות המשמר הרפובליקני בשולי הערים, בעיקר בגדאד, כדי להתנגד לכל התקפה אמריקאית יבשתית שתבקש לכבוש אותן. משימת כוחות [המשמר] הרפובליקני תהיה גם להתנגד לכל ניסיון למרד עיראקי פנימי, דוגמת זה שהתרחש בעקבות ההתקפה האמריקאית בינואר 1991 בדרום ובצפון.

 

שנית, פריסת כוחות מיוחדים שיכללו את 'העלית שבעלית' – לדבריו – בתוך הבירה בגדאד כדי שישתלבו במלחמת רחובות במידה והכוחות האמריקאיים או בעלי בריתם יכנסו. אז, יחלו פעולות התנגדות קשות דוגמת אלו המתבצעות בפלסטין הכבושה.

 

שלישית, פריסת קבוצות של 'הפידאאים של סדאם' בתוך הבירה ובערים אחרות כדי לשלוט במצב הפנימי ולהשתתף בפעולות ההתנגדות."

 

לדבריו, "ההתמוטטות של הכוחות העיראקיים בשנת 1991 והימנעותם מלהתנגד במידה הדרושה לא תחזור על עצמה הפעם, משום שעיראק ו'בניה הנאמנים' מגינים על עצמם ועל 'כבודם' האישי והלאומי... אנו נגרום לכם גאווה הפעם ונוכיח לכם שהעיראקים הם גברים."

 

הבכיר הוסיף ש"עיראק אינה סומכת כלל על המשטרים הערביים ועל ההמונים הערבים; עיראק תסמוך על עצמה הפעם והיא לא תופתע אם כמה מן המשטרים הערביים ישתפו פעולה עם התוקפנות האמריקאית ואף ייקחו בה חלק."

 

איש המפלגה הבכיר דיבר ב"מרירות" על הצבעתה של סוריה במועבי"ט בזכות החלטה 1441 ואמר ש"האחים בסוריה לא התייעצו עמנו כלל בסוגיה זו; אנו האמנו שהם יתנגדו או ימנעו מהצבעה, במקרה הגרוע ביותר."

 

בכתבה ב"אל-קדס אל-ערבי" צוטטו גם אנשי אופוזיציה עיראקיים.[1]

 



[1] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 26.11.2002.