המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
הרייטינג בסוריה לספר על עלילת הדם של דמשק
25/10/2002

 

 היומון "אל-חיאת": ספרו של מצטפא טלאס על עלילת הדם בדמשק זוכה לפופולריות רבה  ביריד הספרים בסוריה

 

העיתון הסעודי היוצא בלונדון "אל-חיאת"[1] דיווח בעמודו הראשון כי ספרו של שר ההגנה הסורי, מצטפא טלאס, "מצת ציון", המציג את עלילת הדם של דמשק כ"עובדה היסטורית"[2] זוכה לפופולאריות רבה ביריד הספרים הבינלאומי המתקיים בדמשק.

 

מקור ב"הוצאת טלאס למחקרים, תרגום ופרסום" אמר ליומון "אל-חיאת" כי הספר הזה הוא הפופולארי ביותר מבין 600 הספרים של ההוצאה המוצגים בתערוכה הכוללת 38,000 ספרים.

לדברי המקור, הסיבה לפופולאריות הרבה היא "רצון הדורות הבאים לדעת על היהודים, על הסיפורים אודות פגיעתם בערבים ובאחרים ועל המניע שלהם לרצוח [אנשים] אחרים"

 

העיתון דיווח כי לאור הביקוש הרב לספר החליטה "הוצאת טלאס למחקרים תרגום ופרסום" להוציא לאור מהדורה שמינית לספר בשפה הערבית לצד פרסומו בשפות אחרות כמו אנגלית, צרפתית, ואיטלקית.

 

בהקדמה של המהדורה החדשה כתב טלאס כי הוא מבטיח לקורא להמשיך לפרסם מהדורות נוספות [לספר] וכי בכל מהדורה הוא יצרף מסמך או פרק חדש אשר ישפוך אור על סילוף התורה, על פשעי הטקסים הדתיים של היהודים וזאת מתוך האמונה בדברי [אללה] יתעלה: "הקצף מתפוגג בעוד מי שמועיל לבני אדם נשאר על פני האדמה." [מתוך הקוראן סורה מס' 13 פס' 17].

 

הוצאה חדשה זו מכילה, מלבד חיבורו של טלאס, גם תרגום של הספר "השהיד הצעיר מפראג" העוסק ברצח הנער סימון אבלס בשנת  1694 בפראג [צ'כיה][3] וכן מסמכים הקשורים לתגובות שעורר ספרו של טלאס מאז פרסום מהדורתו הראשונה.

 

בין התגובות הללו: מכתבו של ראש "מרכז שמעון ויזנטל" בלוס אנג'לס, הרב מארוין היר, לשר החוץ האמריקאי לשעבר, ג'ורג' שולץ, המבקש להמריצו לפעול בנושא. בעקבות המכתב הוגשו מחאות רשמיות מטעם השגרירות האמריקאית ושגרירויות אירופאיות אחרות למשרד החוץ הסורי. כמו כן הובאו פרטי מכתבים מ"מרכז ויזנטל" לנשיא הצרפתי לשעבר פרנסוא מיטראן המבקשים למנוע מאוניברסיטת סורבון בפאריס מלדון בעבודת הדוקטורט שהכין טלאס בנושא "האסטרטגיה של המארשל ז'וקוב" מאחר ולטענתם טלאס אנטישמי.

 

לאחרונה התייחס טלאס להאשמה זו ואמר: "האם הם יודעים את משמעות השמיות כאשר הם מאשימים אותי בה? האם הם יודעים שאני ערבי וכי הערבים הם שמים, וכי אנטי הערביות היא אנטי שמיות?" התגובה הרשמית הסורית באותו עניין היתה: "אנו לא גזענים ואיננו נגד הדתות המונותיאיסטיות וביניהן הדת היהודית. אנו נגד הציונות."



[1] אל-חיאת, (לונדון), 21.10.2002

[2] בספרו "מצת ציון" טוען טלאס כי עלילת הדם של דמשק היא עובדה היסטורית. ספרו מכיל "מסמכים היסטורים" המאששים כי ראשי הקהילה היהודית בדמשק רצחו את הכומר תומא אל-כבושי [אל-קפוצ'יני] ומשרתו אבראהים עמארה בשנת 1840 כדי להכין דבר מאפה מהדם שלהם ליום הכיפורים [כך במקור]. תוך ניצול השפעת הקונסוליות האירופאיות בדמשק באותה תקופה. להרחבה ראה דו"ח ממר"י:

https://www.memri.org.il/cgi-webaxy/sal/sal.pl?ID=875141_memri&lang=he&dbid=articles&act=show3&dataid=1318

[3] על פי האינציקלופדיה היהודית, סימון אבלס נרצח ב- 21.2.1694 על ידי אביו מאחר ורצה להתנצר. כשהדבר התפרסם ברבים התאבד האב, גופתו נגררה ברחבי העיר ולבו נעקר. הבן נקבר בטקס נוצרי רשמי במהלכו צלצלו פעמונים של שבעים כנסיות. ראה: http://www.jewishencyclopedia.com/view.jsp?artid=494&letter=P