המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 17.4.2008
17/4/2008

מה חדש? סיכום יומי 17.4.2008

 

בתקציר: חידוש הטיסות בין עיראק לכווית *  חמאס מכחישה פתוא המתירה הרג חיילים מצריים *  הפרלמנט הסודאני מודאג מפגיעה בחופש העיתונות *  הפגנות במצרים נגד מאסר בכירים ב"אחים המוסלמים" * בשאר אל-אסד: נערכים למלחמה, אך היא לא צפויה בקרוב

 

אלג'יריה דוחה הצעת מרוקו לפתיחת הגבולות

שר החוץ המרוקאי, אל-טיב אל-פאסי אל-פהרי, הביע את צערו על חוסר היענותה של אלג'יריה להצעת מרוקו לפתוח את הגבול היבשתי בין שתי המדינות.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.4.08   

 

עיראק: חידוש הטיסות לכווית לאחר הפסקה של 18 שנה

משרד התחבורה העיראקי הודיע כי הושג הסכם עם כווית על חידוש הדרגתי, החל מהחודש, של  הטיסות הסדירות בין שתי המדינות, לאחר הפסקה של למעלה מ- 18 שנים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.4.08

 

השבועון צבח-י צאדק: מלחמה באזור "אפשרית לחלוטין"

במאמר "סימני המלחמה החדשה באזור", העריך שבועון משמרות המהפכה האיראני, צבח-י צאדק, כי פריצת מלחמה במזה"ת הינה "אפשרית לחלוטין." השבועון נסמך בהערכתו על הצהרות של בכירים אמריקאים וישראלים; על נסיעה לא מתוכננת של הבכירים המצרים, חסן טנטאוי ועומר סלימאן, לוושינגטון שפרטיה לא דווחו, ועל תרגיל העורף הישראלי.

צבח-י צאדק (איראן), 14.4.08

 

דיווח: בתי כנסת בטהראן נהרסו במסגרת תכנית לפיתוח העיר

האתר למורשת תרבותית באיראן דיווח כי במסגרת תוכנית לפיתוח העיר טהראן, הרסה עיריית טהראן שבעה בתי כנסת עתיקים בשכונת היהודים עודלאג'אן שבדרום העיר, אף שנמנו על אתרי המורשת הלאומית באיראן.

 www.chn.ir, 12.4.08     

 

תנועת חמאס: אין פתוא המתירה הרג חיילים מצריים

תנועת חמאס הכחישה כי השיח' עבד אל-חמיד כלאב מח'אן יונס, פרסם פתוא המתירה להרוג חיילים מצריים. השיח' כלאב טען כי הוא איננו רואה עצמו מוסמך לפרסם פתוות ומה שיוחס לו הוא שקרי ונועד לערער את יחסי הידידות בין הפלסטינים והמצרים. לדבריו, בכוונתו לתבוע את עיתון "רוז אל-יוסף" המצרי שייחס לו את פרסום הפתוא.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 17.4.08;   www.alarabiya.net, 16.4.08

 

מצרים: הפגנות נגד מאסר בכירים ב"אחים המוסלמים"

סטודנטים המשתייכים לתנועת "האחים המוסלמים" הפגינו (16.4.08) במספר אוניברסיטאות במצרים במחאה על החלטת בית המשפט הצבאי להטיל עונשי מאסר כבדים על 25 מבכירי התנועה. אלפי סטודנטים הפגינו באוניברסיטת אל-אזהר ובאוניברסיטאות של קהיר, אל-מנצורה, אל-מנופיה ואלכסנדריה ואף נרשמו התנגשויות עם כוחות הביטחון שניסו למנוע סיקור תקשורתי.

אל-מצריון, אל-מצרי אל-יום (מצרים), 17.4.08 

 

הפרלמנט הסודאני מודאג מן הפגיעה בחופש העיתונות
אתמול (16.4.08) נפגשה ועדת התקשורת בפרלמנט הסודאני כדי לדון בהתגברות הפיקוח של שירותי הביטחון על העיתונות, שכללה סגירת כמה עיתונים. משתתפי הפגישה -  חברי פרלמנט, עורכי עיתונים, וחברי מועצת העיתונות - הביעו דאגה נוכח השלכותיו השליליות של הפיקוח הגובר ואף הטילו ספק בחוקיותו. בפגישה אחרת, בין נציגי שירות הביטחון לבין עורכי העיתונים, הוחלט לחדש את מנגנון ההידברות בין העורכים לשירותי הביטחון ואולם העורכים דרשו להסיר כליל את הפיקוח.
אל-צחאפה (סודאן), 17.4.08 

 

בשאר אל-אסד: "אנו נערכים למלחמה, אך היא אינה נראית באופק"

בוועידת "חידוש המחשבה הלאומית והגורל הערבי" הנערכת בדמשק, אמר אתמול (16.4.08) נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, כי סוריה נערכת למלחמה עם ישראל, אך הוסיף כי מלחמה כזו אינה נראית באופק. אשר לתהליך השלום, הבהיר הנשיא, כי השבת האדמה והזכויות לסוריה לא תוביל בהכרח לנורמליזציה עם ישראל, וכי הנורמליזציה לא תיכפה על העם הסורי המתנגד לה.

אל-אח'באר (לבנון), 17.4.08  

 

אמריקה ומדיניות המקל והגזר כלפי ישראל

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-אתחאד (איחוד האמירויות), 16.4.08 / חאמד נג'יב

 

דארפור, השנה החמישית

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-חיאת (לונדון), 16.4.08 / חביב חדאד

 

לבנון: שונה מעמדם המשפטי של הקצינים החשודים במעורבות ברצח אל-חרירי

ממשלת לבנון הודיעה כי התביעה הלבנונית החליטה לשנות את מעמדם המשפטי של ארבעת הקצינים הלבנונים החשודים במעורבות ברצח אל-חרירי, ממעמד של חשודים למעמד של עצירים פוליטיים. לדברי מקור משפטי, החלטת התביעה מבוססת על הוכחות למעורבותם של הקצינים ברצח.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.4.08   

 

דלתות הדיאלוג; על המזוודה כתוב: "קארטר"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-דסתור (ירדן), 16.4.08 / עבדאללה דרקאוי

 

[ארה"ב ואיראן נאבקות] על כתפי העם העיראקי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ערב אל-יום (ירדן), 16.4.08 / ח'צ'יר אל-חומירי