המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עימות בין העיתונות הסוריתבשל ביקורת בירדן על הנשיא אסד לעיתונות הירדנית
17/12/2003

 

התנצחות בין העיתונות הסורית לעיתונות הירדנית בעקבות ביקורת בירדן על הנשיא אסד

 

שלושת העיתונים הרשמיים בסוריה יצאו במתקפה חריפה נגד ירדן ונגד שני עיתונאים ירדניים אשר מתחו ביקורת על בשאר אסד בעיתון הירדני "אל-ערב אל-יום", בעקבות הראיון שנתן אסד לעיתון "ניו יורק טיימס"[1].

 

העיתונאי הירדני האיסלאמיסט סמיח אל-מעאיטה האשים את אסד כי הוא תומך בכיבוש האמריקאי בעיראק ועוין את ההתנגדות העיראקית, ואילו עמיתו נאהצ' חתר כתב כי "הבעיה של המדיניות הסורית כלפי אמריקה היא שהיא עדיין חיה באשליות העבר, למרות שסוריה היא המטרה הבאה במלחמה האמריקאית נגד הערבים". עבדאללה מלך ירדן החמיר את העימות התקשורתי בין שתי המדינות כאשר בראיון שנתן ל-CNN קרא לאסד להשכין שקט בגבול בין סוריה לעיראק.

 

עוד לפני התקפות הנגד המילוליות של העיתונות הסורית הממשלתית תבעה סוריה מירדן במפתיע לבדוק את מקור הסחורות העוברות מירדן דרך סוריה ללבנון ולתורכיה. הסיבה המוצהרת לדרישה זו היתה מציאת לוחות אלומיניום מתוצרת ישראל על אחת המשאיות הירדניות שעברו בסוריה, ואשר סוריה ראתה אותם כהפרה של הסכמי הסחר שלה עם ירדן, לפיהם אסור לירדן להעביר תוצרת ישראלית בשטח סורי. ירדן הגיבה בדרישה דומה מסוריה[2]. 

 

העיתון הסורי "אל-אקתצאדיה"[3] כתב ב- 8.12.2003: "מי שתוקף את עמדת סוריה היום, הם אלו אשר חתמו על הסכמי ואדי ערבה ועל הסכמי אוסלו, והם אלו אשר חיפו על נוכחותם של הכוחות האמריקאים על אדמת המדינונת ירדן, כהכנה לקראת הפלישה [לעיראק]. אנו מצטערים על ההסכם [למכירת מים מסוריה לירדן]... חסכנו מים מפינו כדי לתת ל[ירדנים] במקום המים המזוהמים אותם קנו מישראל"[4].

 

סמיר אל-שיבאני תקף[5] ביומון הממשלתי "תשרין" את העיתונאי הירדני סמיח מעאיטה: "...הראיון של הנשיא אסד ב"ניו יורק טיימס" עורר כעס ורוגז בקרב החוגים הציוניים ובקרב כמה חוגים אמריקאיים פרו-ציוניים. לאלו התלוו נביחות תועות של כותב שאינו ראוי להיות ערבי-ירדני, אשר מִשְכֵּן את עטו והעביד את עצמו בשירות אויבי האומה, שכן הוא... יעשה הכל כדי לפגוע באומה [סוריה] בעלת מסר ציוויליזציוני, בשעה שאומה זו עומדת מול האתגרים הגדולים ביותר. האובדים הללו כהרגלם מריעים ומכים בתוף לכבודו של מי שהורג באומה. אילו היה מעאיטה חבר בקונגרס האמריקאי, הוא היה מבקש לשנות את המונח 'דרישת דין וחשבון מסוריה' [הכוונה להחלטת הקונגרס האמריקאי] ל'הוצאה להורג' [של סוריה]".

 

מחמד ח'יר אל-ג'מאלי [6]כתב ביומון הסורי הממשלתי "אל-ת'ורה": "מי שהזניח והתעה את ההמונים הערבים ועמד לצד כיבוש עיראק [הכוונה לירדן], הם אלו אשר [גם] תמכו בכיבוש העיראקי של כווית, תמכו בחשאי ובגלוי בכיבוש האמריקאי בעיראק, סייעו לכוחות הפולשים ועמדו נגד ההתנגדות [העיראקית] בכך שהכשירו שכירי חרב שיחליפו את כוחות הכיבוש בעיראק. ישנם כותבים ועיתונאים אשר מנסים באמצעות כתיבה שכירה לצאת נגד העמדות העקרוניות של סוריה והמסר הלאומי שלה, ודינם כדין אלו אשר מטעים את תנועת ההיסטוריה, גורמים לאי-הבנת האמת, קושרים קשר סודי עם אויבי החירות, הצדק והיושר ושוקעים בביצת הבגידה, הרמייה, הונאת ההמונים והטעייתם".

 

העורך הראשי של יומון הממשלה "אל-ת'ורה", מופיד ח'נסה[7], כתב: "הראיון [של הנשיא אסד ל"ניו יורק טיימס"] התאפיין ב[כך שניתן] בשפה המובנת לעם האמריקאי והוא רחוק מן ההסברים התמוהים אותם ניסו להעביר כמה מהעטים להשכיר, תוך זיוף והפצת עלילה...".

 

העיתונאי הסורי עלי נצר אללה כתב[8] ב"אל-ת'ורה": "אם נגרם נזק לסורים ולערבים האצילים כתוצאה מכתיבתם של בעלי העטים להשכיר ובעלי תפקידים מפוקפקים, הוא נובע מכך שמן המאמרים האלה עולה ריח של ריקבון, בגידה ושיתוף פעולה...".

 

העיתונאי הסורי בסאם האשם כתב[9] ביומון מפלגת הבעת' הסורית "אל-בעת'": "האם הכריז הממשל האמריקאי בשמו של מלך ירדן על פתיחתו של השלב השני בתכנית ההגמוניה [האמריקאית] על המזה"ת? ...מדוע ההתגייסות התקשורתית המפתיעה [בירדן] לקמפיין של האשמות בדויות נגד סוריה...? האם משום שסוריה סירבה להפוך את ירדן לאזור שבו יעברו סחורות ישראליות אל שטחה...?

 

ההתקפה כנגד סוריה אינה בעלת ערך כשלעצמה... אלא על רקע השמועות על צורך ביטחוני אמריקאי להקים "קשת ביטחון" חדשה במזה"ת, החל בבסיסים הצבאיים האמריקאיים בצפון עיראק דרך המדבר הירדני ועד ישראל ועבר הירדן...".

 



[1] .נ-י טיימס,  30.11.2003

[2]  אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 11.12.2003.

[3]  עיתון כלכלי בבעלות פרטית שאינו נמצא תחת פיקוח.

[4]  אח'באר אל-שרק (אינטרנט), 9.12.2003.

[5]  תשרין (סוריה), 6.12.03.

[6]  אל-ת'ורה (סוריה), 7.12.03.

[7]  אח'באר אל-שרק (אינטרנט), 8.12.03.

[8]  אח'באר אל-שרק (אינטרנט), 8.12.03.

[9]  אל-בעת' (סוריה), 9.12.03.