המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 16.4.2008
16/4/2008

מה חדש? סיכום יומי 16.4.2008

 

בתקציר: תגובות לביקור השרה ליבני בקטר *  ביקורת ערבית על פגישות קרטר עם ראשי חמאס *  סודאן: מחריף העימות בין השלטונות למערכות העיתונים *  מצרים: עונשים כבדים לאנשי "האחים המוסלמים" * טהראן: מדוע הלפיד האולימפי פוסח עלינו? * פסטיבל קולנוע ראשון בסעודיה

 

תגובות באיראן לביקור לבני בקטר

בעקבות ביקור שרת החוץ הישראלית ציפי לבני בקטר, טען חבר הוועדה הפרלמנטרית לביטחון לאומי ומדיניות חוץ באיראן, רזא טלאי ניכ, כי רק היחסים עם איראן ולא עם ארה"ב או ישראל יבטיחו למדינות המפרץ, ובמיוחד לקטר, את האינטרסים הלאומיים שלהן ואת היציבות באזור. מאמר בביטאון משרד החוץ האיראני הזהיר מפני תוצאות חמורות שייגרמו לביטחון המפרץ הפרסי בעקבות הביקור. לדברי מקור במשרד החוץ האיראני, נוכחותה של לבני בוועידת קטר, בעת שישראל מטילה מצור על עזה והורגת חפים מפשע, מבזה את הערכים האסלאמיים והוא אות קלון לדמוקרטיה.

טהראן טיימס, 16.4.08; ג'ומהורי-י אסלאמי, אפתאב-י יזד (איראן), 15.4.08

 

בכיר ביטחוני רוסי: אין אחדות דעים במערב בנושא הגרעין האיראני

בכנס בנושא הגרעין האיראני שנערך (15.4.08) במוסקבה, בנוכחות מומחים רוסים ואמריקאים, הצהיר אלכסנדר פיקאייב, יועץ סגן יו"ר הוועדה לענייני ביטחון בדומא, כי איראן איננה חוששת מהתקפה צבאית אמריקאית עליה, וכי לא ניתן להטיל עליה חרם בתחום הדלק. הוא הוסיף כי לא קיימת אחדות דעים בקרב מדינות ה-5+1 באשר לאופן ההתמודדות מול תוכנית הגרעין של איראן.

רג'א ניוז (איראן), 15.4.08

 

עורך אל-שרק אל-אוסט מבקר את פגישת קרטר עם ראשי חמאס

במאמר שפרסם, תקף טארק אל-חומיד, עורך היומון אל-שרק אל-אוסט, את נשיא ארה"ב לשעבר ג'ימי קרטר, על כוונתו להיפגש עם ראשי חמאס. לדבריו, הביקור יזיק לסוגיה הפלסטינית ולפיוס הפנים פלסטיני; יעניק לח'אלד משעל הישג תקשורתי, וייצור רושם מוטעה לפיו עליית הדמוקרטים לשלטון בארה"ב תיטיב עם חמאס, סוריה ואיראן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 16.4.08

 

האגודה להגנה על זכויות האישה בסעודיה: לחשוף דיכוי נשים

האגודה להגנה על זכויות האישה בסעודיה פרסמה גילוי דעת שנושאו "לא לדיכוי נשים", בו הודיעה על כוונתה לאפשר לנשים סעודיות לספר למצלמה אודות סוגי הדיכוי או האלימות אליהם הן נחשפות.

www.aafaq.org, 14.4.08.

 

מצרים: עונשי מאסר כבדים לבכירים ב"אחים המוסלמים"

בית משפט צבאי במצרים גזר (15.4.08) עונשי מאסר הנעים בין 3 ל-10 שנים על 25 בכירים בתנועת "האחים המוסלמים" שהואשמו בהלבנת כספים ובמימון קבוצות אסורות, וזיכה מכל אשמה 15 אחרים. בין הנאשמים גם מחמד ח'ירת – סגנו השני של המדריך הכללי של "האחים המוסלמים" - שנדון ל-7 שנות מאסר. פסקי הדין עוררו ביקורת חריפה בקרב חברי התנועה שהגדירו אותם כ"פוליטיים לחלוטין".

אל-אהראם; אל-גמהוריה; אל-מצריון (מצרים), 16.4.08 

 

סודאן: כוחות הביטחון עצרו הדפסת עיתונים יומיים

שירותי הביטחון בסודאן עצרו (15.4.08) את הדפסתם של ארבעה עיתונים: אל-סודאני, אל-איאם, אל-ראי אל-שעב ו-אג'ראס אל-חריה, לאחר שמערכות העיתונים סירבו להעביר לידי שירותי הביטחון גיליונות לפיקוח מוקדם. בעיתונים ראו בכך צעד של החמרה בפיקוח כיוון שעד כה נהגו הצנזורים עצמם להגיע למערכות. עורך העיתון א'גראס אל-חריה, טען כי צעדם של השלטונות מנוגד לחוקה. מספר עיתונאים ופוליטיקאים הגיעו אתמול למערכת העיתון כדי למחות על הפיקוח והצנזורה המוטלים על העיתונים.

http://www.sudanile.com , 16.4.08

 

 שר ההסברה הסורי לשעבר: הקשרים הערביים-ישראליים "מבישים"

על רקע ביקור שה"ח הישראלית, ציפי לבני, בקטר, הגדיר שר ההסברה הסורי לשעבר, מהדי דח'לאללה, את קשרי כמה ממנהיגי ערב עם עמיתיהם בישראל כ"מבישים". במאמר ביומון הממסדי תשרין, הוא טען כי האווירה החמה השוררת בפגישות בין רה"מ אולמרט לכמה מהמנהיגים הערביים מוזרה ותמוהה. הוא גם תקף את  יו"ר הרש"פ, אבו-מאזן, על פגישותיו עם רה"מ אולמרט בירושלים, צעד שמשתמעת ממנו הכרה עקיפה בסטאטוס המדיני הנוכחי של העיר.

תשרין (סוריה), 16.4.08

 

מדוע פוסח הלפיד האולימפי על טהראן?

מאמר באתר האינטרנט האיראני שהאב ניוז תהה מדוע הלפיד האולימפי פוסח על איראן במסעו לסין, למרות שסין מכנה את איראן "ידידה אסטרטגית". המאמר פסל אפשרות שהדבר נעשה מסיבות ביטחוניות שהרי הלפיד עובר בפקיסטן; הוא פסל סיבות של הפרת זכויות אדם, שהרי האולימפיאדה מתקיימת בסין שבה מופרות זכויות אדם. לפיכך, מסקנתו היא שהוועד האולימפי הבינ"ל – כפי שהעיר אחד מחבריו - חושש משימוש תעמולתי שיעשה אחמדי-נז'אד במסע הלפיד בארצו.

שהאב ניוז (איראן), 15.4.08

 

איראן:  מאסר חמור לסטודנטים על "הפרת קודשי האסלאם"

בית המשפט באיראן גזר עונשי מאסר של 22 עד 30 חודשים על שלושת הסטודנטים מאונ' אמיר כביר, העצורים מזה כשנה, בגין חילול קודשי האסלאם. לטענת סטודנטים מאמיר כביר, הסיבה האמיתית לעונש היא הפגנת הסטודנטים ושריפת תמונות של אחמדי-נז'אד בעת ביקורו באוניברסיטה. משפחות הסטודנטים טענו כי ההודאות נגבו מהם תוך לחצים ועינויים.

רוז (איראן), 16.4.08; ביטאון תנועת הסטודנטים באונ' אמיר כביר (איראן), 14.4.08, 15.4.08

 

[משבר הלחם במצרים נמשך]

"איזה הרואין בראשך?! את הפושע המסוכן הזה תפסו כשהוא מסניף קמח..."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-אהראם (מצרים), 15.4.08 / פרג' חסן

 

פסטיבל קולנוע ראשון בסעודיה

מועדון התרבות במזרח סעודיה יארגן בשיתוף עם "האגודה הסעודית לתרבות ואומנות" תחרות סרטים סעודיים, הראשונה בסוגה, תחת פיקוח ממשלתי. התחרות תתקיים בין ה-20 וה-24 במאי 2008.

www.islamonline.net, 15.4.08.

 

סוריה: נאסר על פעילי זכויות אדם לצאת לכנס במצרים

רשויות הביטחון בסוריה מונעות משלושה פעילי הארגון הערבי לזכויות אדם בסוריה להשתתף בכנס של הארגון הערבי לזכויות אדם, שייערך בקהיר בין התאריכים ה-16 ל-19 באפריל 2008.

www.aohrs.org, 15.4.08

 

[משבר הדלק בעזה]; שעת השין מתקרבת

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פלסטין (רש"פ), 15.4.08 / עלאא' אל-לקטה

 

קריאה  במצרים לשביתה כללית ביום הולדתו של מובארכ

קבוצות של נוער מצרי מארגנות בימים אלה, באמצעות הדואר אלקטרוני ובאמצעות אתר "פייסבוק", שביתה כללית ב- 4.5.08 – יום הולדתו של הנשיא מובארכ – שתהיה, לדבריהם, גדולה וחזקה מן השביתה של ה- 6.4.08. הצעירים מתכוונים להפיץ את דבר השביתה גם באמצעות שטרות כסף עליהם ייכתב: "לא למובארכ, לא לגמאל". מקורות המקורבים לתנועת "כפאיה" מסרו כי התנועה מתכוונת אף היא לקרוא לשביתה כללית באותו יום ומצפה שהשביתה תהפוך למרי אזרחי.

www.aafaq.org; אל-מצריון (מצרים), 15.4.08

 

התמרונים [הצבאיים] של ישראל

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-קדס (רש"פ), 15.4.08 / נאצר אל-ג'עפרי

 

אזהרות מפני אסון הומניטארי בעזה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-וטן (קטר), 15.4.08 / אילי צליבא