המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עיתון איראני: "אמריקה היא הנאציזם החדש"
22/8/2002

עיתון איראני: "אמריקה היא הנאציזם החדש"

 

היומון השמרני  ג'ומהור-י אסלאמי המתפרסם בשפה הפרסית הקדיש את מאמר המערכת שלו להקבלה בין ארה"ב של ג'ורג' בוש לגרמניה הנאצית של אדולף היטלר.[1] דברים אלה באו ימים ספורים לאחר ש 'המנהיג העליון' של איראן, עלי ח'אמנאי, כינה את נשיא ארה"ב, "היטלר".[2] להלן עיקרי המאמר:

 

"השפה של נשיא ארה"ב דומה לשפתו של היטלר. ההתרברבות בעוצמתן של מעצמות המערב הפכה כה מבישה [עד כי] נשיא מדינה המתרברב [בתמיכתו] בזכויות האדם והחירות, מדבר עם עמי העולם בלשונו של היטלר..."

 

מילים אלה הן חלק מדבריו של איתאללה ח'אמנאי, המנהיג הגדול של המהפכה...

השפה של האמריקאים במשך חצי המאה האחרונה היתה תמיד שפה של כוח וכפייה. אילו היה היטלר צריך להציג פנים של דיקטטור צמא דם הוא היה חייב לאמץ את [פניו של] ג'ורג' דבליו בוש, נשיא ארה"ב, שבמהלך 20 החודשים מאז תחילת שלטונו, קיבל את דפוס התנהגותו של היטלר ביחסים הבינ"ל.

 

יש דמיון רב בין ... התנהגות האמריקאים של היום להתנהגות הנאצים אז: הטלת אימה על מדינות אחרות, רצון להשתלט [עליהן], להתערב מהאוויר [באמצעות הפצצות] ולעג לכל החוקים והאמנות הבינ"ל. הנאצים של אז דיברו על הצורך לשנות את הגיאוגרפיה הפוליטית של אירופה, על הצורך להפיל חלק מהמשטרים "הלא נחוצים" (צ'כוסלובקיה, פולין), על הטלת אימה על אירופה באמצעות [התנועה] הנאצית ועל עיצוב אירופה בהתאם לגחמות הגרמנים.

 

אותה תופעה מסוכנת מתגלה היום במלואה תחת הכותרת "סדר עולמי חדש" בצורת מאבק חד צדדי אמריקאי להפלת מספר ממשלות (אפגניסטאן, עיראק), הטלת אימה על המזה"ת באמצעות [התנועה] הציונית, ויצירת תנאים שיבטיחו את השאיפות של האמריקאים באזור.

 

אם באותם הימים אדולף היטלר ראה עצמו כקובע את אופי השינויים באירופה ובעולם, היום בוש - על יועציו הציוניים - רואה עצמו... [כראוי] לאותה הערצה.                                                                  

 

[כמו הנאצים] מחשיבים האמריקאים את עצמם כעומדים מעל להחלטות בינ"ל. הם עצמם לא חתמו על האמנה האוסרת ייצור והגדלת [ארסנל] הנשק הגרעיני אבל את האחרים הם מכריחים לציית לה.[3] הם מאיימים על העולם באי הסגרת אזרחים וחיילים פושעים אמריקאים לבית הדין הבינ"ל לפשעי מלחמה... הם מבתרים את אדמת עיראק בהנאה ואפילו מדברים על ביתור ערב הסעודית. הם מדברים תכופות על הצורך בפירוק האזור מנשק אבל באותו זמן מציידים את ישראל בנשק להשמדה המונית למלחמה ההרסנית ביותר ומגינים על כל הפשעים של משטר מזויף זה, על [יצר] ההתפשטות שלו ועל טרור המדינה שלו.

 

האמריקאים נגועים כיום בגאווה שטנית ובאגואיזם יהיר. אגואיזם זה לא פחת במאה העשרים שהולידה שתי מלחמות עולם הרסניות. למרות שהתוקפנים הושפלו עד עפר בסוף שתי המלחמות, החשש הוא שהאמריקאי [בוש] - שידי פושעיו בוחשות היום במרבית המשברים הפוליטיים בעולם והוא דורס במגפי חייליו את זכויות האומות: אפגניסטאן, עיראק, קוריאה, יפן, הפיליפינים ומקומות אחרים בעולם המצויים על סף התלקחות - [אותו בוש] הולך לקראת המבוי הסתום באותה דרך בה הגיעו אליו הדיקטטורים שגרמו לשתי מלחמות העולם.

 

כל מדינות ... העולם דרשו באותן נסיבות שלא לעמוד באדישות מול שלטון המתערב צבאית ומדינית [בענייני מדינות אחרות]. הלקח מהאירועים המרים של המאה שעברה - עבורנו, עבור הדור החדש ועבור הדורות הבאים - הוא שאם התוקפנים לא ייענשו על מעשיהם... שום חוק, שום מדינה, שום משטר פוליטי בשום מקום בעולם לא יהיו חסינים מפני האופי האכזרי של היהירות [האמריקאית].

 

אנו רוצים לסיים  בדברי איתאללה ח'אמנאי, מנאומו בפני הישיבה ה-42 של העצרת הכללית של האו"ם בספטמבר/אוקטובר 1987: ..."המסר שלנו לכל העמים והמדינות שרוצים להישאר עצמאיים ואינם רוצים לציית לרצונות ולגחמות של המעצמות הוא שלא יפחדו מהן ויישענו [רק] על עצמם ועל עמם. המסר שלנו הוא שכל העולם - שגם קודם לכן לא היה צריך לסבול את [המצב הזה] - צריך לומר למעצמות: שבו בביתכם והפקידו את העולם בידי כלל תושביו..."

 


[1]  ג'ומהור-י אסלאמי (איראן, פרסית), 17.8.2002.

[2]  ח'אמנאי השווה את בוש להיטלר בנאומו מה-14.8.2002, כיהאן (פרסית), 15.8.02.

[3]  הכוונה ככל הנראה ל-NPT - האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני. ארה"ב יזמה את האמנה וחתמה עליה. יחד עם זאת האמנה מתירה לחמש המעצמות (ארה"ב, בריטניה, צרפת, סין ורוסיה) שהשיגו יכולת גרעינית לפני אשרור האמנה ב-1970 להמשיך להימנות על החוג הגרעיני.