המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 29.1.2008
29/1/2008

מה חדש? סיכום יומי 29.1.2008

בתקציר: תלונה נגד כדורגל נשי בסעודיה * מילן קונדרה צונזר ביריד הספרים בקהיר * נמשכת המחלוקת הבינערבית על הפתרון בלבנון * אגודה לזכויות נשים בסעודיה * שר הנפט האירני: יש מספיק נפט בעולם * שביתת רעב של פעילי זכויות אדם סורים מול משרדי האו"ם * נסגר ירחון תנועת הנשים באיראן

 

מושל מזרח סעודיה נגד כדורגל נשי

מושל המחוז המזרחי בסעודיה, מחמד בן פהד בן עבד אל-עזיז, נזף קשות בנשיא האוניברסיטה המקומית על קיום תחרויות כדורגל בין סטודנטיות סעודיות. הנזיפה באה בעקבות תלונות של קיצונים מוסלמים נגד המשחקים בטענה שפעילות כזו נוגדת את השריעה ו'ממערבת' את האישה הסעודית.

www.aafaq.org, 25.1.08

 

אלג'יריה: מחכים לתגובת הנשיא על ההצעה לתקופת כהונה שלישית

בסיום מושב הסתיו של הפרלמנט האלג'יראי, אמר רה"מ עבד אל-עזיז בלח'אדם שהדרישה לתיקון בחוקה שיאפשר תקופת כהונה שלישית לנשיא בוטפליקה, הוצגה בפני הנשיא וכעת ממתינים לתגובתו. לדברי בלח'אדם, אם התיקונים יפרו את האיזון בין הרשויות הם יעברו להצבעה במשאל עם.

ליברטי (אלג'יריה), 29.1.08

 

מילן קונדרה מחוץ ליריד הספרים בקהיר

מספר ספרים מערביים וערביים נאסרו להצגה ביריד הספרים המצרי המתקיים בקהיר. ביניהם: התרגומים הערביים ל"הקלות הבלתי נסבלת של הקיום" ו"ספר הצחוק והשכחה" של מילן קונדרה, ספריו של הסופר המרוקאי מוחמד שוקרי, והרומן "נשות החול והמור" של הסופרת הלבנונית חנאן אל-שיח', העוסק בחיי נשים במדינות המפרץ ובו דמויות לסביות.

ליברטי (אלג'יריה), 29.1.08

 

אלג'יריה: חוסל תא הטרור שעמד מאחורי פיגועי ה- 11.12

מקורות ביטחוניים באלג'יריה מסרו שתא הטרור שהכין את הפיגוע הכפול באלג'יר ב-11.12.07, נחשף במחוז בומרדס, אחד מחבריו חוסל, והשאר נעצרו. לדברי המקורות, הטרוריסט שחוסל היה מפקד הארגון במחוז אלג'יר, המוכר בשם עבד אל-רחמן. נמסר כי התא פעל להכנת פיגוע נוסף, וכבר הכין את האמצעים לכך.

אל-וטן (אלג'יריה), 29.1.08

 

מחריפה המחלוקת הבינערבית סביב פתרון המשבר בלבנון

מזכ"ל הליע"ר עמרו מוסא, אמר (28.1.08) בתום פגישת שרי החוץ הערביים כי המדינות הערביות יאלצו לשנות את עמדתן וליצור שיח ערבי אחר בעניין הסכסוך בלבנון, אם מפקד צבא לבנון, מישל סלימאן, לא ייבחר לנשיא בישיבת הפרלמנט הלבנוני ב- 11.2.08. מוסא לא פרט מה הצעדים אשר יינקטו, אולם מקורות דיפלומטיים ערביים העריכו כי אי פתרון המשבר בתאריך הנקוב, ישפיע על ההשתתפות הערבית בפסגה הצפויה להיערך בדמשק בסוף חודש מרץ. היומון הלונדוני אל-חיאת דיווח כי בפגישת שרי החוץ הערביים בקהיר תמכו נציגי לוב, עמאן, אלג'יריה וקטר בעמדתה של סוריה ביחס למשבר בלבנון, וכי כמה שרים סירבו לכרוך את קיומה של פסגה ערבית בדמשק בפתרון המשבר בלבנון. עוד דיווח היומון מפי דיפלומטים ערביים כי במהלך פגישת שרי החוץ הערביים בקהיר נראה היה כי שר החוץ הסורי, וליד אל-מעלם, הונחה להביע עמדה תקיפה בנושא לבנון, התואמת את עמדת האופוזיציה במדינה זו.

אל-ריאץ' (סעודיה), 29.1.08; אל-חיאת (לונדון) , 29.1.08

 

לבנון – זהירות, חומר מתלקח בקלות!

אל-חיאת (לונדון), 29.1.08

 

הסכמה עקרונית בסעודיה על הקמת אגודה לזכויות הנשים

לאחר מו"מ שנמשך כשנתיים, הסכימו השלטונות הסעודים לאשר עקרונית הקמתה של אגודה, הראשונה מסוגה במדינה, להגנה על זכויות האישה. האגודה, המורכבת מעשרים גברים ואישה אחת, תסייע לאישה הסעודית בשיפור מצבה החברתי, הלימודי והתרבותי, באמצעות פרסום מחקרים בנושא.

www.alarabiya.net, 29.1.08

 

סעודיה: ניסיונות להעביר תלמידים שיעיים אל הסונה

אתר האינטרנט הסעודי השיעי ראצד חשף תוכנית סודית מטעם מורים בבתי הספר בערים השיעיות בסעודיה, להעברת תלמידים שיעיים אל האסכולה הווהאבית-סונית. האתר הסתמך על קלטת של אבראהים אל-זיאת, מורה לשעבר בבית ספר שיעי באזור אל-קטיף בסעודיה, בה הוא מגדף את השיעה ומצהיר כי מורי דת סונים בבתי הספר השיעיים פועלים - בברכתם של אנשי דת סונים בכירים - להעברת תלמידים שיעיים אל הסונה וכי הוא בעצמו הצליח בכך עם תשעה תלמידים שיעים. יצוין, כי בסעודיה רק מורים המשתייכים לאסכולה הווהאבית-סונית רשאים לשמש כמורי דת.

www.rasid.net, 27.1.08

 

בכיר איראני: ישראל תחוסל כשהאסלאם יתאחד

בכנס הוקרה לזכר השהידים, אמר נשיא איראן אחמדי-נז'אד כי "לכל אורך ההיסטוריה, איש לא היה עד לפשעים כמו אלה שהמשטר הציוני מבצע בפלסטינים...עלינו להיות סבלניים ולעמוד על עקרונותינו, כך, שבעזרת האל, משטר בובות זה יתמוטט." בנאום בפני פעילי בסיג' (מליציה סמי צבאית) שיבח אחמדי-נז'אד את תרבות 'מסירת הנפש (השהאדה)', וקרא להנחילה לדור הצעיר. לדבריו, "קרובים נפילתו וקיצו של שלטון השררה [הכוונה לארה"ב]." יחיא ג'עפרי, נציגו של עלי ח'אמנאי, המנהיג העליון של איראן בעיר כרמאן, אמר בראיון לסוכנות הידיעות אירנא: "כשעולם האסלאם יתאחד תחוסל ישראל."

אירנא, פרדא (איראן), 29.1.08

 

שר הנפט האיראני: אין מחסור בנפט בעולם

לקראת כינוס ועידת אופ"ק, שיתקיים בפברואר 2008, הצהיר שר הנפט האיראני, ע'ולאם חוסין נוזארי, כי אין מחסור בנפט בשוקי העולם, ובניגוד לעמדת ארה"ב, איראן לא רואה צורך להגביר את שאיבת הנפט.

טהראן טיימס (איראן), 29.1.08

 

[המפתח האיראני ללבנון]; על הדלת כתוב: "הפרלמנט הלבנוני";

הדמות היושבת: "נביה ברי" [יו"ר הפרלמנט הלבנוני]

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 26.1.08

 

איראן: מתנגד למשטר בראש אגודת בוגרי האוניברסיטאות

העיתונאי ומתנגד המשטר האיראני, אחמד זידאבאדי, נבחר לעמוד בראש 'אגודת בוגרי האוניברסיטאות באיראן'. בישיבתם האחרונה התלוננו ראשי האגודה על הקשיים הרבים שמערימים בכירי המשטר על פעילותם לקידום הדמוקרטיה וזכויות האדם באיראן.

אדואר ניוז (איראן), 25.1.08; רוז (איראן), 28.1.08

 

סוריה: נעצר ראש המזכירות הכללית של "הצהרת דמשק"

השלטונות הסורים עצרו אתמול (28.1.08) את חבר הפרלמנט הסורי לשעבר, ריאצ' סיף, המשמש כראש המזכירות הכללית של "הצהרת דמשק", ארגון גג של כוחות אופוזיציה סוריים. בתוך כך, האשימה אתמול הפרקליטות הכללית הסורית את עצורי "הצהרת דמשק" בהשתייכות לארגון חשאי חתרני, בהפצת ידיעות כוזבות, בהחלשת הרגש הלאומי, בעירור קנאות גזעית ועדתית ובפגיעה ביוקרת המדינה. כל העצורים הכחישו את ההאשמות המיוחסות להם, וטענו כי נאלצו לחתום על עדויותיהם מבלי לראות את תוכנן. ואולם, השופט החוקר הורה לעצרם ולשלחם לכלא בהמתנה להחלטתו. עוד נמסר כי חלק מהעצורים התלוננו כי עונו על ידי אנשי מנגנוני המודיעין במהלך מעצרם.

www.thisissyria.net, 28.1.07

 

פעילי זכויות אדם בסוריה שובתים רעב מול משרדי האו"ם בניו יורק

מאמון אל-חומסי, חבר פרלמנט סורי לשעבר, איש אופוזיציה סורי הפועל מלבנון, הגיע לניו יורק על מנת להצטרף לשביתת רעב מול משרדי האו"ם בניו יורק. את השביתה יזמו פעילי זכויות אדם בסוריה במטרה ללחוץ על מוסדות האו"ם לפעול למען זכויות האדם בסוריה בעקבות גל המעצרים האחרון נגד פעילי אופוזיציה במדינה.

www.middleeasttransparet, 27.1.08

 

איראן: נסגר ירחון תנועת הנשים

משרד התרבות וההדרכה האסלאמית באיראן הורה לסגור את ירחון תנועת הנשים, "זנאן". במקביל העניק המשרד רישיון הפצה ל-11 עלונים מטעם ארגונים ומוסדות המזוהים עם הממשלה. מקור יודע דבר מסר לסוכנות הידיעות פארס כי הירחון נסגר כיוון "שסיכן את ביטחון הציבור, והציג תמונה מעוותת של מעמד הנשים באיראן."

פארס (איראן), 28.1.08; רוז (איראן), 29.1.08

 

על הספר כתוב: "החוק הבינלאומי"

תשרין (סוריה), 29.1.08