המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 14.4.2008
14/4/2008

מה חדש? סיכום יומי 14.4.2008

 

בתקציר: שה"ח המצרי בביקור פתע בסעודיה * אלג'יריה לא תסרב למשרד של ה-FBI במדינה * תוניסיה: המאבק על חופש העיתונות ירד לרחוב *  מתח בין איראן לסוריה ב"פרשת מוע'ניה" *  משבר חדש בסודאן מאיים על קיום הבחירות * הוויכוח באיראן על האחראים לפיגוע במסגד *  גילוי דעת בסעודיה נגד אגודת חכמי הדת * נסיכה סעודית: להלחם בתופעת האלימות במשפחה

 

כווית: עימותים על רקע הבחירות לפרלמנט

עימותים חריפים פרצו בכווית (11-12.4.08) בין כוחות הביטחון לבין בני שבט אל-עואזם, בעת שכוחות הביטחון ניסו למנוע קיום בחירות מקדימות בקרב בני השבט לצורך קביעת מועמדיו לפרלמנט. בחירות שבטיות מקדימות אסורות עפ"י החוק בכווית.

אל-ג'רידה, אל-סיאסה (כווית), 12.4.08

העימות בכווית

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ביקור פתע של שה"ח המצרי בסעודיה

שה"ח המצרי, אחמד אבו אל-ע'יט, ביקר באורח מפתיע בסעודיה והעביר איגרת מהנשיא מובארכ למלך הסעודי, העוסקת בקידום פתרון למשבר בלבנון. נמסר כי אם המאמצים המצריים-סעודיים ישאו פרי, תכונס פסגה ערבית מצומצמת בהשתתפות נשיאי סוריה, מצרים, סעודיה וירדן ורמ"מ לבנון.

אל-גומהוריה (מצרים), 13.4.08

 

משה"ח המצרי דחה ביקורת אמריקאית על הבחירות המקומיות במצרים

דובר משה"ח המצרי, חוסאם זכי, אמר כי הדאגה שהביע דובר הבית הלבן מתהליך הבחירות המוניציפאליות במצרים ומתוצאותיו, אינה משקפת הבנה אמיתית של המציאות הפוליטית במדינה. לדבריו, הדרך הטובה ביותר לשמור על היחסים עם מצרים בעניינים מסוג זה היא על ידי עידוד ניסיון הדמוקרטיזציה המצרי, באמצעות דיאלוג פתוח.

אל-גומהוריה (מצרים), 12.4.08

 

עיראק: חוסל אחד מבכירי עוזריו של מוקתדא אל-צדר

חמושים אלמונים רצחו (11.4.08) את ריאצ' אל-נורי, הממונה על משרד הזרם הצדרי בנג'ף ומבכירי עוזריו של מוקתדא אל-צדר, מנהיג הזרם. מוקתדא אל-צדר הכריז על שלושה ימי אבל וקרא להקמת סוכות אבלים בעיראק, בסוריה ובאיראן. בני משפחתו של הנרצח האשימו את מקורביו ברציחתו, על רקע תמיכתו בפירוק "צבא המהדי" וסכסוכים בתוך הזרם הצדרי. ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי הגדיר את הרצח "ניסיון לחסל את מנהיגי הדת הלאומיים המתונים" והורה להקים ועדת שרים לבדיקת נסיבותיו.

www.aswataliraq.info , 11.4.08, 12.4.08; www.alnajafnews.net , 12.4.08

 

שר הפנים האלג'יראי: איננו מתנגדים לנציגות של ה-FBI באלג'ריה

בתגובה לידיעות לפיהן מעוניינת ארה"ב להקים נציגות של ה-FBI באלג'יריה, אמר שר הפנים האלג'יראי יזיד זרהוני, שהממשלה לא רואה מניעה לכך, היות ויש צורך בהידוק השת"פ הביטחוני בין שתי המדינות.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 12.4.08 

   

"ה-FBI רוצה לפתוח משרד באלג'יר"

האיש משמאל: "אני מה-FBI, מי האחראי כאן?"; האיש מימין: "אתה"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ליברטי (אלג'יריה), 13.4.08 / עלי דילם Ali Dilm

 

סגן נשיא עיראק: יש לטהר את יחידות משרד הפנים מהמיליציות

טארק אל-האשמי, סגן נשיא עיראק, אמר כי הפעולות האחרונות בבצרה ובבגדאד הוכיחו שהכוחות המזוינים העיראקיים זקוקים לחימוש ולהכשרה מקצועית וקרא לרפורמה ביחידות משרד הפנים ולטיהורן מן המיליציות.

www.aswataliraq.info , 12.4.08

 

תוניסיה: המאבק על חופש העיתונות ירד לרחוב

כתגובה לאיסורי הפצה חוזרים ונשנים של השבועון האופוזיציוני "אל-מוקף", ביטאון המפלגה הדמוקרטית המתקדמת, החלו יו"ר המפלגה מיה אל-ג'ריבי ובכירי מפלגה אחרים למכור בעצמם את העיתון לעוברים ושבים ברחוב. הפצתו של "אל-מוקף" נאסרה שלוש פעמים בחודש האחרון.

www.elaph.com, 12.4.08   

 

מצרים: עיתונאים מחו נגד עריכת ועידה שעסקה באפליה דתית

הוועידה "מצריים נגד אפליה דתית" שנועדה לעסוק במניעת אפליית מיעוטים במצרים, נתקלה במפגן מחאה (11.4.08) של עיתונאים שמחו נגד קיומה בלשכת איגוד העיתונאים ואילצו את מארגניה להעבירה למקום אחר. יו"ר איגוד העיתונאים, מכרם מחמד אחמד, התנצל בפני מארגני הוועידה ותיאר את העיתונאים המוחים כ"בריונים". משתתפי הוועידה האשימו את התקשורת הממסדית ואת האקדמיה באפליה נגד הקופטים ונגד מיעוטים אחרים במצרים, על רקע דתי. החוקר הקופטי ד"ר ויליאם ויצא, טען שהעיתונות הממסדית מתעלמת לחלוטין ממקרי תוקפנות כלפי קופטים.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 13.4.08

 

דיווח: מתח בין איראן לסוריה על רקע חקירת חיסול מוע'ניה

מקורות מודיעין ערביים דיווחו עלו "משבר שקט" בין טהראן לדמשק על רקע חקירת ההתנקשות בעמאד מוע'ניה. לדבריהם, איראן מוטרדת מכך שהחקירה לא העלתה עד כה דבר, ואף חושדת במעורבות המודיעין הסורי בהתנקשות. 

אל-קבס (כווית), 11.4.08

 

[כוונות השלום הישראליות]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 12.4.08 /  עאמר אל-זועבי

 

משבר חדש בסודאן מעמיד בספק את קיום הבחירות  ב-2009

ממשלת דרום סודאן הודיעה לוועדת מפקד האוכלוסין שלא תאפשר את ביצוע המפקד במחוזות הדרום. המפקד נערך לקראת  קיום בחירות ב-2009, כחלק מהסכם השלום בין מורדי הדרום לשעבר לבין ממשלת סודאן. הרקע למעשה: הסכסוך המתמשך בדארפור; טופס המפקד אינו מתייחס לדת או ללאום, דבר המונע קבלת תמונה דמוגרפית אמיתית של המיעוטים במדינה; הימצאותם של כשני מיליון פליטים מן הדרום בצפון סודאן או מחוץ למדינה, דבר שיפחית את הייצוג היחסי של הדרום בשלטון. בתגובה האשימה מפלגת הקונגרס הלאומי את התנועה העממית לשחרור סודאן, המנהיגה את ממשלת הדרום, בהכשלת המפקד מתוך כוונת זדון. המפקד אמור להתחיל ב-15.4.08.

אל-איאם (סודאן), 13.4.08   

 

באיראן

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-חיאת (לונדון), 11.4.08 / חביב חדאד

 

לבנון; על השלט כתוב: "קריאה להמשך הדיאלוג"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.4.08 /  אמג'ד רסמי

 

איראן: הויכוח על האחראים לפיגוע במסגד בשיראז 

הפיצוץ שאירע בשבת (12.4.08) במסגד השיעי בשיראז שבדרום איראן, הצית מחלוקת לגבי האחריות למחדל. בכירים ביטחוניים טוענים שמדובר בהתלקחות של תחמושת שנותרה במקום מתערוכה בנושא מלחמת איראן-עיראק ושוללים אפשרות של פיגוע מתוכנן. דרשן התפילה איתאללה מוחמד צאדק האירי-שיראזי, נציגו של עלי ח'אמנאי במחוז פארס, ואנשי דת מהמסגד אמרו שבמסגד לא היתה כל תחמושת וכי מדובר בהנחת מטען נפץ. יצוין כי הפיצוץ התרחש בעת נאומו של מזכיר המטה לתפילות יום השישי במחוז, נגד הסונה והכת הבהאית. עד ראייה דיווח כי הפיצוץ ארע במהלך חזרות שערכו במקום כוחות הבסיג' לקראת ביקור קרוב של ח'אמנאי בעיר. ראש מערך החרום במחוז פארס אמר כי בפיצוץ נהרגו 11 בני אדם ו-191 נפצעו. ועדת חו"ב במג'לס הקימה ועדה לחקירת נסיבות האירוע.

אירנא, תאבנאק, שהאב ניוז, איסנא (איראן), 13.4.08

 

איתאללה מונתזרי: המהפכה האסלאמית לא ביטלה את העריצות באיראן

בפגישה עם עיתונאים רפורמיסטים אמר בכיר אנשי הדת, מבקר המשטר באיראן, איתאללה חוסין עלי מונתזרי, יורשו המודח של איתאללה ח'ומיני, כי חרף המחיר הכבד ששילם העם האיראני, לא הצליחה המהפכה האסלאמית לבטל את העריצות ולהוביל לחירות במדינה. לדבריו, מועצת המפקחים, שהוקמה על מנת לפקח על חופש הבחירות, מונעת חופש זה באמצעות סינון המועמדים הפוליטיים לפי טעמה. הוא טען כי המשטר עושה שימוש שלילי בשם הדת, וטופל האשמות שווא על גורמים רפורמיסטיים.

הבלוג של מונתזרי (איראן), 13.4.08

 

גילוי דעת בסעודיה נגד אגודת חכמי הדת

בגילוי דעת שפרסמה התנועה הרפורמיסטית בסעודיה, האשים הרפורמיסט הסעודי ח'אלד אל-עמיר את אגודת חכמי הדת הבכירים בסעודיה באי-התחשבות בתנאי המחייה היום-יומיים של תושבי המדינה. לדבריו, מוסד דתי זה הוא חרב בה משתמש השליט "כדי להכניע את העם ולהקנות להחלטותיו גוון דתי". אל-עמיר טען כי סעודיה זקוקה ל"אסלאמיסטים חופשיים" כדי לערוך רפורמה פוליטית ודתית בתוכה.

www.islamonline.net, 12.4.08

 

סעודיה: אין כניסה לקיצונים בחריינים

שלטונות סעודיה אוסרים על תושבים בחרייניים שהואשמו בהשתייכות לגורמים קיצוניים להיכנס לשטחה.

אל-איאם (בחריין), 14.4.08

 

נסיכה סעודית קוראת להילחם בתופעת האלימות במשפחה

הנסיכה הסעודית, חצה בנת סלמאן בן עבד אל-עזיז אאל-סעוד, קראה לדרשני המסגדים ולמוסדות החינוך בסעודיה לקחת חלק בהגברת המודעות לתופעת האלימות במשפחה. כמו כן, קראה הנסיכה להקים ועדה עליונה שתטפל בבני משפחה שנחשפו לאלימות.

אל-חיאת (לונדון), 12.4.08 

 

מאמר באיראן: המחיר לחידוש היחסים עם מצרים - מופרז

מאמר מערכת ביומון ג'ומהורי-י אסלאמי, התומך בהאשמי רפסנג'אני, יריבו העיקרי של אחמדי-נז'אד, טען כי המחיר שמשלמת איראן עבור חידוש היחסים עם מצרים הוא מופרז. לטענת היומון, הדבר בא לידי ביטוי בשתיקת המשטר נוכח "דבריו החצופים" של הנציג המצרי, מופיד שיהאב, בפסגת הליגה הערבית בדמשק. שיהאב התנה קיומו של דיאלוג בין איראן לבין העולם הערבי בהשבת הריבונות בשלושת איי המריבה במפרץ הפרסי לאיחוד האמירויות הערביות. היומון גם טען כי מובארכ סובל מחוסר אמון במצרים והוא שנוא בקרב דעת הקהל הערבית כולה בשל יחסיו עם הציונים.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 13.4.08

 

צבא המהדי: יריבים שיעים אשמים ברצח בכיר בזרם הצדרי

מפקדים ב'צבא המהדי' של איש הדת השיעי מקתדא אל-צדר, מאשימים את 'המועצה האסלאמית העליונה', ארגון שיעי יריב, באחריות לרצח הבכיר בארגון, ריאץ' אל-נורי, ביום שישי האחרון בנג'ף. אחד מדוברי צבא המהדי אמר שאחד מראשי ארגון 'בדר', הזרוע הצבאית של המועצה האסלאמית העליונה, תכנן את הרצח, וכי הוא נעזר באנשי מנגנוני הביטחון המקומיים.

אל-חיאת (לונדון), 14.4.08

 

בכיר עיראקי: "לחקור את תפקידה של איראן בעימותים באל-בצרה"

במהלך הכנס השני של מומחי הביטחון במדינות השכנות לעיראק, קרא בכיר במשרד הפנים העיראקי, לואא' חוסיין כמאל, להקמת ועדת חקירה לבדיקת תפקידה של איראן בעימותים האחרונים במחוז אל-בצרה בין כוחות הביטחון העיראקים לבין "צבא המהדי".

אל-חיאת (לונדון), 14.4.08

 

יומון איראני: פיטורי שלושת השרים מחלישים את הממשלה

במאמר מערכת ביומון כיהאן, תקף עורך היומון, חוסין שריעתמדארי, המקורב למנהיג העליון עלי ח'אמנאי, את החלטת אחמדי-נז'אד לפטר את שרי הפנים, התחבורה והאוצר. לטענת שריעתמדארי, הפיטורים מחלישים את פעילות הממשלה, ועלולים לתרום לדימויו של אחמדי-נז'אד כעריץ. כלי תקשורת באיראן דיווחו כי ח'אמנאי איננו מסכים עם פיטורי שר הפנים.

כיהאן, רוז (איראן), 13.4.08; פרארו, פרדא (איראן), 12.4.08