המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 10.4.2008
10/4/2008

מה חדש? סיכום יומי 10.4.2008

 

בתקציר: חשש מצרי מפני פריצה פלסטינית נוספת לסיני * מצרים: נעצר בכיר בתנועה כפאיה האופוזיציונית * נשיא סודאן ייעדר ממועה"ב בגלל "התחייבויות קודמות" * גורמים באיראן מזהירים מפני ברית ישראלית–ערבית * תביעות נגד מקתדא אל-צדר בטהראן

 

כוננות מצרית מחשש לפריצת הגבול על ידי פלסטינים

העיר רפיח המצרית והעיר אל-עריש נמצאות מאתמול בכוננות ביטחונית גבוהה מחשש לפריצת הגבול על ידי פלסטינים מעזה. מקור בכיר במשרד החוץ המצרי אמר כי כל ניסיון לעבור את הגבול באופן בלתי חוקי יטופל בחומרה. הכוננות באה בתגובה להצהרות בכירים בחמאס ובג'יהאד האסלאמי בדבר אפשרות של  פריצה פלסטינית נוספת למצרים.

אל-מצרי אל-יום; אל-אהראם (מצרים), 10.4.08

  

אתר אינטרנט איראני: אחמדי נז'אד "מטהר" את ממשלתו

אתר האינטרנט האיראני תאבנאק, המזוהה עם מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, מוחסין רזאי, כינה את פיטורי שרי האוצר והפנים ע"י אחמדי-נז'אד כ"טיהורים" שמבצעת הממשלה בשנה וחצי שנותרו עד לסיום כהונתה.

תאבנאק (איראן), 9.4.08

 

אחד ממתכנני הפיגועים בלונדון מת ממחלה

העיתון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי אבו עובידה אל-מצרי, אחד ממתכנני הפיגועים בלב לונדון (7.7.05)  נפטר לאחרונה בפקיסטן, בעקבות דלקת בכבד.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.4.08

 

איראן: מחאה על הוצאת ילדים להורג

בכנס בנושא זכויות אדם באיראן טענו משפטנים, עיתונאים ופעילי זכויות אדם כי הוצאת ילדים להורג היא מעשה פשע. יצוין כי בשנה האחרונה הוצאו להורג באיראן תשעה ילדים.

רוז (איראן), 10.3.08

 

מצרים: נעצר  ג'ורג' אסחאק – בכיר בתנועת "כפאיה"

מנגנוני הביטחון המצרים עצרו אתמול  (9.4.08) בביתו את ג'ורג' אסחאק – בכיר בתנועת האופוזיציה "כפאיה" והמתאם הכללי של התנועה לשעבר – והובילו אותו למקום לא ידוע. הרקע למעצר - השביתה הכללית שהייתה במצרים ביום ראשון ש"כפאיה" היתה בין יוזמיה. שלטונות מצרים כבר עצרו כמה ממנהיגי "כפאיה", ואולם אסחאק הוא הבכיר הראשון שנעצר בביתו ונראה שהצעד מבטא שינוי ביחס של השלטונות כלפי תנועה כפאיה. 

אל-מצריון (מצרים), 10.4.08

 

נשיא סודאן לא יבוא לישיבת מועה"ב

מקורות מדיניים בח'רטום מסרו כי נשיא סודאן, עמר אל-בשיר, לא ישתתף בישיבת מועצת הביטחון של האו"ם אליה הוזמן, האמורה להיערך ב-17 לאפריל. לדבריהם, לנשיא יש התחייבויות קודמות בתאריך זה, שלא ניתן לבטלן או לדחותן.

אל-צחאפה (סודאן), 9.4.08

 

טארק אל-חומיד מזהיר מפני רעידת אדמה פוליטית בלבנון

עורך היומון הלונדוני אל-שרק אל-אוסט, טארק אל-חומיד, תקף את יוזמתו של יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, לקיים דיאלוג פנים לבנוני וטען כי המקום שבו ראוי לקיים דיאלוג כזה הוא הפרלמנט אותו נועל ברי זה שנה וחצי. אל-חומיד הזהיר מפני רעידת אדמה בלבנון לקראת הדיון בביה"ד הבינלאומי בעניין רצח אל-חרירי, כיוון שיש גורמים המוכנים לשרוף את לבנון כדי להכשיל את ביה"ד הבינ"ל.   

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.4.08

 

על הדמות: "עיראק"; מימין: "הכיבוש" [האמריקאי]; משמאל: "המיליציות"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 9.4.08; קריקטוריסט: עאמר אל-זעבי

 

מאמר בסוריה: הפיגוע בקרני – תגובה איכותית על פשעי הכיבוש

במאמר שפורסם ביומון הסורי הממסדי, אל-בעת', כתב בעל הטור, חאמד חוראן, כי הפיגוע במסוף קרני היה תגובה איכותית על פשעי הכיבוש הישראלי, מבחינת העיתוי, הביצוע והיעד. לדבריו, אנשי ההתנגדות, שחדרו לעמדה צבאית מבוצרת, הוכיחו כי ביכולתם לגרום אבידות לכיבוש גם בזמן שהוא עורך תמרונים צבאיים כוללים ונמצא בכוננות ביטחונית עליונה.

אל-בעת' (סוריה), 10.4.08

 

גורמים באיראן מזהירים מפני ברית בין ישראל לכמה ממדינות ערב 

השבועון פרטו-י סוח'אן, המזוהה עם איתאללה מצבאח יזדי, פטרונו של אחמדי-נז'אד, תקף את "מעורבותן של כמה ממדינות ערב בחיסול מוע'ניה", וטען כי שליטי מדינות אלה תומכים בציונות כאמצעי לשמירה על כסאם. העיתונאי, אחמד זידאבאדי, מתנגד המשטר, טען כי אדישותם של המשטרים הערבים לחיסול מוע'ניה מלמדת עד כמה תהיה רפה תמיכתם באיראן אם תותקף על-ידי ישראל. לדבריו, אסור להתעלם מברית אפשרית נגד איראן בין ישראל לבין מדינות ערביות הנתמכות בידי ארה"ב.

רוז (איראן), 10.4.08; פרטו-י סוח'אן, (איראן), 9.4.08

  

הדמות אומרת למלצר הסיני: "יש לי דלאי לאמה במרק"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-חיאת (לונדון), 9.4.08; קריקטוריסט: חביב חדאד

  

"חשיפת שת"פ חשאי בין סעודיה וכמה מדינות ערב לבין ישראל"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כיהאן (איראן), 10.4.08 קריקטוריסט: מזיאר ביזהאני

 

השלטון האמריקאי מדבר על התקדמות ביטחונית ניכרת בעיראק;

על השלט: "עיראק"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פלסטין (רש"פ); אל-מדינה (סעודיה), 9.4.08; קריקטוריסט: עלאא' אל-לקטה

 

איש תקשורת סעודי: איראן וסוריה טופלות אשמת שווא על סעודיה

עורך יומון האינטרנט הסעודי "אל-וכאד", מחמד נאצר אל-אסמרי, אמר בראיון ל"קודס פרס" כי המידע שחשפו מקורות איראניים וסוריים לפיו גורמי ביטחון סעודיים מעורבים בתכנון רצח עמאד מוע'ניה, היא "טיפשות פוליטית שנועדה להתחמק מתוצאות החקירה המתמשכת" של רצח רפיק אל-חרירי.

 www.alwakad.net/inf, 10.4.08

 

תביעות נגד מוקתדא אל-צדר בבית דין של אנשי הדת בטהראן

אל בית הדין של אנשי הדת בטהראן הוגשו שתי תביעות נגד המנהיג השיעי העיראקי מוקתדא אל-צדר: האחת על מתן הוראה (אפריל 2003) לחסל - במסגרת המאבק בין פוסקי ההלכה השיעים - את עבד אל-מג'יד אל-ח'ואי, ראש מוסד האימאם אל-ח'ואי בלונדון לשעבר. עבד אל-מג'יד היה בנו של פוסק ההלכה השיעי, איתאללה אבו אל-קאסם אל-ח'ואי. השנייה - בגין אחריותו למותם של שבעה איראנים בעת עימותים אלימים (אוגוסט 2007) בעיר כרבלא, בין "צבא המהדי" הכפוף למוקתדא אל-צדר לבין כוח המשמר של אתר שיעי קדוש.  

www.elaph.com , 10.4.2008