המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 9.4.2008
9/4/2008

מה חדש? סיכום יומי 9.4.2008

 

בתקציר: פתווה בדוביי אוסרת לכתוב שמות פרטיים על מבחנות * מטוסים סוריים מעל גבול לבנון *  אל-קרדאוי מתיר שתיית  כמות אלכוהול קטנה *  מצרים לא רוצה חדשות רעות בערוצי הלוויין *  אופוזיציה סורית גולה מקימה ערוץ לוויין משלה *  מחאות בדארפור נגד אספקת בשר חזיר

 

איראן: ארבעים חודשי מאסר לבכיר במפלגה הרפורמיסטית

איש הדת האיראני, האדי קאבל, חבר המפלגה הרפורמיסטית מושרכאת, החל לרצות עונש של ארבעים חודשי מאסר שגזר עליו בית המשפט המיוחד לאנשי דת בקום בגין הפצת שקרים, העלבת בכירי המשטר, ופגיעה בכבוד אנשי הדת. בית המשפט גם פסק כי על קאבל להסיר את לבושו הדתי. מפלגת מושרכאת גינתה את העונש, וטענה כי קאבל נעצר בשל דרישותיו לרפורמה.

תאבנאק, נו רוז (איראן), 8.4.08

 

פתווה בדוביי: אין לכתוב שמות פרטיים על מבחנות

הרשות לעניינים אסלאמיים ופעולות צדקה בדוביי, פרסמה פתווה האוסרת על כתיבת שמות פרטיים על מבחנות בבתי חולים ובמרפאות, מחשש שהדבר יבזה קדושתם של שמות הכוללים את שמו של אללה, ושמות מלאכים ונביאים. הרשות קוראת להשתמש במספרים במקום בשמות.

אל-ביאן (איחוד האמירויות), 8.4.08

 

פתח אל-אסלאם מאיים לפוצץ אוניברסיטה לבנונית

סטודנטים מהאוניברסיטה הפרטית "בלמנד" בלבנון מצאו ביום שני גילוי דעת החתום על ידי ארגון "פתח אל-אסלאם" הכולל איום לפוצץ את האוניברסיטה בטענה של שחיתות ופגיעה במוסר.

אל-מסתקבל (לבנון), 8.4.08

 

מטוסים סורים חגו מעל הגבול הלבנוני

היומון הלבנוני אל-אח'באר דיווח כי מטוסי קרב סוריים חגו אתמול (8.4.08) לפני הצהריים מעל הגבול הלבנוני-סורי. לדברי היומון, זו הפעם הראשונה מזה מספר שנים שמטוסים סורים חגים מעל אזור זה.

אל-אח'באר (לבנון), 9.4.08

 

אל-קרדאוי: כמות מזערית של אלכוהול במשקה מותרת

יו"ר האיחוד העולמי של העלמאא' המוסלמים, השיח' יוסף אל-קרדאוי, אמר כי אין פסול בשתיית משקאות המכילים עד חצי אחוז אלכוהול (למרות האיסור באסלאם על שתיית אלכוהול), משום שזו כמות מזערית. התנאי להיתר הוא שהאלכוהול נמצא במשקה באופן טבעי ולא כתוסף מלאכותי.

אל-ערב (קטר), 8.4.08

 

"אל-אהראם": מצרים לא תתיר לפלסטינים חדירה נוספת לשטחה

מאמר המערכת ביומון הממסדי המצרי "אל-אהראם", טען כי מצרים עושה מאמצים רבים כדי להקל על סבלו של העם הפלסטיני בעזה, אך היא מסרבת בתוקף לגלגול הבעיה אל מגרשה. המאמר מעיר כי בפברואר שעבר, הרשתה מצרים למאות אלפי תושבי עזה להיכנס לשטחה כדי למלא את צרכי המחייה שלהם, אך היא לא תרשה לכך לקרות שוב. "ביטחונה של מצרים הוא קו אדום שאין לחצותו ומי שיעבור את הגבול ישברו את רגליו, כפי שאמר שר החוץ אחמד אבו אל-ע'יט". המאמר בא בתגובה לדברי בכיר חמאס בעזה – ח'ליל אל-חיה – שהזהיר מפני פיצוץ קרוב, אם ימשך המצור על עזה.

אל-אהראם (מצרים), 9.4.08

 

הממשלה המצרית מצרה את צעדי ערוצי הלוויין

הממשלה המצרית תובעת מערוצי הלוויין המצריים להצניע את הביקורת כלפי השלטון, כמתחייב ממגבלות שמטילה "אמנת השידור בלוויין", שנכנסה לתוקפה לאחרונה. בין דררישות הממשלה: פחות ביקורת בתכניות האירוח; פחות צילומים מן הרחוב המצרי; הנמכת הפרופיל בסיקור בעיות החברה. הממשלה איימה בהערמת קשיים על ערוצי הלוויין אם יסרבו להוראותיה.

אל-מצריון (מצרים), 9.4.08

 

לוב שחררה שליש מחברי "הקבוצה האסלאמית הלוחמת"

לוב שחררה מהכלא 90 מחברי "הקבוצה האסלאמית הלוחמת", המהווים שליש מכלל עצורי הארגון במדינה. השחרור בא לאחר שנה וחצי של דיאלוג בין מנהיגי הארגון לבין ארגון "מוסדות קדאפי העולמיים לצדקה ולפיתוח", שבראשות בנו של מנהיג לוב סיף אל-אסלאם אל-קדאפי. מוסדות קדאפי יציעו עזרה למשוחררים, תוך המשך הדיאלוג עם שאר האסירים. בעתיד צפוי שחרור אסירים נוספים.

ליביה אל-יום (לוב), 9.4.08; gdf.org.ly, 8.4.08    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שמחת המשתחררים מהקבוצה האסלאמית

 

דארפור: מחאות נגד אספקת בשר חזיר

חיילים מוסלמים ממדינות אפריקאיות המשתתפים בכוח שמירת השלום בדארפור – UNAMID, הפגינו במפקדת הכוח בעיירה אל-פאשר, במחאה על-כך שחברה שוייצרית סיפקה בשר חזיר לחיילי הכוח.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 9.4.08

 

הסולידאריות הערבית

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 8.4.08; קריקטוריסט: עאמר אל-זעבי

 

חזית אופוזיציה סורית גולה תקים ערוץ לווייני מטעמה

"חזית ההצלה הלאומית בסוריה", בראשה עומדים עבד אל-חלים ח'דאם, סגן נשיא סוריה לשעבר, ועלי צדר אל-דין אל-ביאנוני, מנהיג "האחים המוסלמים" בסוריה, הודיעה כי בראשית הקיץ יעלה לאוויר ערוץ לווייני מטעמה. הערוץ, בשם "סוריה החדשה", ייקלט בתוך סוריה וניתן יהיה לצפות בו בין השאר בתכניות החושפות את פשעי המשטר הסורי ומסבירות את מטרותיה של "חזית ההצלה". 

www.syriahr.com, 8.4.08

 

תמרונים צבאיים ישראליים חסרי-תקדים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פלסטין (רש"פ); אל-מדינה (סעודיה), 8.4.08; קריקטוריסט: עלאא' אל-לקטה

 

דיווח מאיראן: קרוב סיום ניסוי הצנטריפוגות בנטנז

סגן ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, מוחמד סעידי  אמר כי בחודשיים הקרובים תסתיים תקופת הניסוי של הצנטריפוגות המתקדמות שהותקנו בנטנז

מהר (איראן), 9.4.08

 

תמרונים ישראליים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ערב אל-יום (ירדן); אל-קדס (רש"פ), 8.4.08; קריקטוריסט: נאצר אל-ג'עפרי

 

יומון רפורמיסטי באיראן: הקנטת ארה"ב איננה אסטרטגיה

מאמר מערכת ביומון הרפורמיסטי אפתאב-י יזד טען כי אל לממשלת איראן לבטוח בתמיכתן של סין ורוסיה במשבר הגרעין. לטענת היומון, עמדה זו של סין ורוסיה נובעת מרצונן לגרוף רווחים ע"ח ארה"ב ואיראן ולא מתוך תמיכה באיראן. לדברי היומון על איראן לנקוט אסטרטגיה המבוססת על צרכים אמיתיים ולא על הרצון להרגיז את האמריקאים.

אפתאב-י יזד (איראן), 8.4.08

 

יומון איראני: סוריה נהגה בחוסר הגינות כלפי איראן

היומון האיראני ג'ומהורי-י אסלאמי מתח ביקורת על סוריה משום שחרף יחסיה הטובים עם איראן היא התירה לאיחוד האמירויות להציג בפסגת הליגה הערבית בדמשק, את הדרישה לריבונות על שלושת איי המריבה במפרץ הפרסי. לדברי היומון, הגוש המתון בעולם הערבי נחוש יותר מאשר ישראל להכות בחזבאללה ובחמאס.

ג'ומהורי-י אסלאמי (איראן), 9.4.08