המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 8.4.2008
8/4/2008

מה חדש? סיכום יומי 8.4.2008

 

בתקציר: האחים המוסלמים במצרים מחרימים את הבחירות המקומיות * דיווח: נעצרה אישיות סעודית בסוריה הקשורה לחיסול מוע'ניה * ארבע שנות מאסר בסוריה למשורר אופוזיציונר * רוחי פתוח: לא אמלא תפקיד רשמי בתקופה הקרובה *  בוטפליקה תוקף את הסלפים באלג'יריה

 

סעודיה: משטרת הדת תרפה מלחצה

בעקבות מעורבותה של משטרת הדת הסעודית בתאונות דרכים שאירעו במרדפים שניהלה אחר חשודים בהפרת כללי הצניעות, אסר מנכ"ל משטרת הדת, השיח' אבראהים אל-ע'ית', על אנשי המשטרה לרדוף אחר חשודים.
אל-וטן (סעודיה), 8.4.08

 

עיראק: איום על השתתפות הזרם הצדרי בבחירות למחוזות

ראש ממשלת עיראק, נורי אל-מאלכי, מתכוון למנוע את השתתפות הזרם הצדרי בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות, אם זה לא יפרק את מליציית "צבא המהדי". בתגובה אמר דובר הזרם הצדרי כי "צבא המהדי" יפורק רק אם מוקתדא אל-צדר ומקורות הסמכות הדתיים השיעים יורו זאת. בכיר בזרם הצדרי אמר כי מוקתדא אל-צדר ביקש פתוא בעניין זה מבעלי הסמכות הדתיים בערים אל-נג'ף וקום, אולם הידיעה הוכחישה על ידי בכיר אחר בארגון.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.4.2008; www.aswataliraq.info , 7.4.2008

 

מצרים: "האחים המוסלמים" מחרימים את הבחירות המקומיות

תנועת האחים המוסלמים הכריזה על החרמת הבחירות לרשויות המקומיות הנערכות היום (8.4.08) במצרים, וקראה לכלל האזרחים להצטרף לחרם. המדריך הכללי של האחים המוסלמים, מחמד מהדי עאכף, אמר כי הבחירות זויפו עוד בטרם קיומן. בגילוי דעת מטעם התנועה נאמר כי האחים המוסלמים ימשיכו להילחם במישור הפוליטי והמשפטי כדי לעצור את הבחירות.

www.ikhwanonline.com; אל-מצרי אל-יום (מצרים), 8.4.08

 

דיווח: סוריה עצרה אישיות סעודית הקשורה לחיסול מוע'ניה

מקור איראני מסר כי סוריה עצרה "אישיות ביטחונית משגרירות סעודיה בדמשק", שמילאה תפקיד מרכזי בחיסול מוע'ניה. לטענת המקור, האישיות הסעודית נעזרה בידידה סורית, שעל שמה היו רשומים שני הרכבים שהתפוצצו בהתנקשות. הסעודי חמק לסעודיה, אך הסורים הצליחו לפתותו לשוב באמצעות 

אותה ידידה. לדברי המקור, מסקנות ועדת החקירה בנושא מוע'ניה, שהיו אמורות להתפרסם ערב הפסגה בדמשק, נדחו בשל השתתפות הסעודים בפסגה, וכעת פועלת כווית לדחיית פרסום הדו"ח.

רג'א ניוז, פארס (איראן), 8.4.08

 

שני הרוגים בעימותים בין כוחות הביטחון לבין אסלאמיסטים במאוריטניה

בעימותים בין כוחות הביטחון של מאוריטניה לבין אסלאמיסטים חמושים בבירה נואקשוט, נהרגו שוטר ואחד האסלאמיסטים. שניים אחרים נפצעו. העימותים פרצו במהלך חקירה שעסקה בחשוד ברצח התיירים הצרפתים בדצמבר אשתקד, סידי אולד סידנא, אשר נמלט מהכלא.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון); www.aljazeera.net, 8.4.08   

 

סוריה: ארבע שנות מאסר למשורר

בית הדין העליון לביטחון המדינה בדמשק גזר על הסופר והמשורר הסורי, פראס סעד, ארבע שנות מאסר, באשמת "הפצת ידיעות כוזבות". יצוין כי סעד נעצר בנובמבר 2007  לאחר שפרסם באתרי אינטרנט מאמרים המותחים ביקורת על השלטון הסורי וקוראים לרפורמה ולשקיפות.

www.syriahr.com, 8.4.08  

 

אסירים הקשורים לפיגועי קזבלנקה ברחו מהכלא

תשעה אסירים שהורשעו בקשר לפיגועי ה-16.5.08 בקזבלנקה, ברחו מהכלא הנמצא צפונית לרבאט. אחד מהם נדון למוות ואחרים ריצו עונש של מאסר עולם. קיים חשש לתיאום בין האסירים הנמלטים ואל-קאעדה במגרב האסלאמי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.4.08

 

עזה

אל-דסתור (ירדן), 7.4.08; קריקטוריסט: עבדאללה דרקאוי

 

איראן: שתי שנות מאסר לבכיר לשעבר בצוות הגרעין

בית המשפט האיראני גזר שתי שנות מאסר והרחקה ממשרה ממשלתית למשך חמש שנים על הבכיר לשעבר בצוות המו"מ הגרעיני של איראן, חוסין מוסויאן, המקורב לרפורמיסטים. מוסויאן הואשם בפגיעה בביטחון המדינה.

פארס (איראן), 8.4.08

 

רוחי פתוח:  לא אמלא תפקיד רשמי בתקופה הקרובה

יו"ר המועצה המחוקקת הפלסטינית לשעבר, רוחי פתוח, כינס (7.4.08) מסיבת עיתונאים בה הודיע כי יימנע מלמלא תפקיד רשמי בתקופה הקרובה בשל הברחת הטלפונים הסלולאריים במכוניתו. פתוח הודיע כי על אף שלא היה מעורב במעשה, הוא נושא באחריות משום שנהגו האישי ביצע את העברה. פתוח אף התנצל בפני משפחתו ועמו על המבוכה שגרם להם.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 8.4.08

בוטפליקה: מה שהסלפים עושים אינו ג'יהאד אמיתי

נשיא אלג'יריה עבד אל-עזיז בוטפליקה, אמר בנאום שהקריא אחד מיועציו, כי ג'יהאד אמיתי הוא מלחמת השחרור נגד הדיכוי של הקולוניאליזם הצרפתי, ולא מה שעושים הטרוריסטים המשחיתים כיום את הארץ והורסים את הציוויליזציה. עוד הוסיף בוטפליקה שג'יהאד הוא גם להשתחרר מהתאבנות ובניית מדינה צודקת על פי הערכים ההומניסטיים של האסלאם.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.4.08   

 

מצרים: כוחות פוליטיים [אופוזיציוניים] קוראים לשביתה;

הספינקס כותב על הקיר: "רוצים לאכול. אנחנו רעבים"

אל-ג'רידה (כווית), 7.4.08; קריקטוריסט: סטאברו ג'ברה

 

היומון כיהאן: הצנטריפוגות המתקדמות – תגובה לסנקציות של מועהב"ט

היומון האיראני כיהאן, המקורב למנהיג העליון ח'אמנאי, טען כי בשורתו של אחמדי-נז'אד בדבר הפעלת 6000 צנטריפוגות מדור מתקדם והאצת תהליך העשרת האוראניום היא התגובה האיראנית להחלטת הסנקציות של מועהב"ט. עוד מסר היומון כי כפי שהוצהר בעבר, איראן תבנה מתקני גרעין חדשים ותודיע על קיומם רק 180 ימים לפני הפעלתם.

כיהאן (איראן), 8.4.08

 

[לאן מועדות פניה של לבנון?]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Syria news (סוריה), 7.4.08; קריקטוריסט: יאסר אחמד