המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
טרור באמריקה (51): על יחס האמריקאים לשבוייהם
28/1/2002


טרור באמריקה (51):

בעל טור ב'אל-אהראם' המצרי: היחס האמריקאי לשבויי המלחמה – גרוע ממה שעשה היטלר ל"יריביו היהודים והנוצרים"

 

בעלי טורים ערביים רבים מותחים ביקורת קשה על ארה"ב בשל כליאתם של אסירי אל-קאעדה וטאליבאן בבסיס גואנטאנמו בקובה. אניס מנצור, בעל טור ביומון הממסדי המצרי 'אל-אהראם', הרחיק לכת בקובעו כי היחס לאותם אסירים גרוע ממעשיהם של הנאצים. להלן המאמר:

 

"האמריקאים העבירו את שבויי אפגניסטן לבסיס גואנטאנמו בקובה. אני ראיתי את הבסיס הזה ב-1963 במהלך כינוס ועידת 'שלוש היבשות' בהוואנה. זהו בסיס יפה. איש לא ציפה שהוא יהפוך לבסיס לעינויים של אנשי אל-קאעדה מאפגניסטן בצורה חסרת תקדים בהיסטוריה: גרוע יותר ממה שעשה היטלר ליריביו מקרב היהודים והנוצרים.

 

חייליו של היטלר היו שורפים, חונקים, ואחר כך הוא הורגים. לעומת זאת, שבוייהם של האמריקאים מועברים במטוסים במשך עשרים שעות. בתנאים רגילים, אין המדובר בנסיעה מתישה. ואולם, מה שנעשה לשבויים הוא דבר מתועב!

 

מכסים את עיניהם, חוסמים את אזנייהם, וסותמים את אפיהם. הם אינם רואים, אינם שומעים ואינם מריחים; הם [מכוסים] במסכות של ברזל. את הידיים, הזרועות, הצוואר, והרגליים כלאו באזיקי-חנק כבדים.

 

די בעשרים שעות בהעדר תחושה כדי לפגוע בחושיו של כל אדם. אם האמריקאים מוסיפים לכך עשרים שעות נוספות, התוצאה היא שאנו עומדים מול אדם שאינו יודע אם הוא חי או מת. אם נסיר ממנו את האזיקים לאחר מכן, הוא לא ידע איך ולאן ללכת!

 

בצינוקים האפלה מוחלטת.. לפתע, מדליקים אור בוהק ומפעילים רעש תוקפני לכמה רגעים עד שחוזרים השקט והאפלה. די באותם רגעים כדי לגרום לשבויים לעיוורון, חירשות, ולפגיעה מוחית.

 

ידידיה של אמריקה גינו את היחס הבלתי אנושי הזה לשבויי המלחמה. ואולם, שר ההגנה האמריקאי, רמספלד, אמר: 'הם אינם שבויי מלחמה ואמנת ז'נבה אינה חלה עליהם'. הוא טען שהם פושעים שעברו על החוק והיו חברים בכנופייתו של בן לאדן. [לטענתו,] מתוך רחמים עליהם, האמריקאים סתמו את אזניהם כדי  שרעש המטוס לא יפריע להם. אפיהם נחסמו כדי שלא יפיצו את מחלותיהם המידבקות לחיילים ששמרו עליהם. הלחצים האלה על עצביהם גורמים להם למסור בנקל את כל המידע המסוכן שמצוי בידיהם.

אותם שבויי מלחמה אינם יכולים לפנות לבתי משפט אמריקאים ולתבוע את החלת החוקה, משום שהם אינם מצויים על אדמה אמריקאית אלא במחנה 'אקס-ריי', שמטרתו להפוך אותם מבני אדם לחיות תוך שעות!"[1]

 



[1] אל-אהראם (מצרים), 26.1.2002.