המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 7.4.2008
7/4/2008

מה חדש? סיכום יומי 7.4.2008

 

בתקציר: בוטל רשיונו של שבועון בתימן * איראן: הצעה לתמיכה כספית חודשית באזרחים * סעודיה קוראת לאזרחיה לא לנסוע ללבנון * דיווח על עסקה חשאית שהציע אחמדי-נז'אד לאמריקאים

 

עיראק:  בני שבטים בדרום עיראק מסייעים לכוחות הביטחון

השיח'ים של שבטי מחוז באבל (מדרום לבגדאד) חתמו על הסכם להקמת כוח "התעוררות" ("צחוה") מאוחד בן 1,500 לוחמים מכל שבטי המחוז, מתוך כוונה לשלבם במנגנוני הביטחון הממשלתיים.  

עוד דווח כי 25 אלף מבני שבטי מחוז אל-בצרה התגייסו לכוחות הביטחון העיראקיים, במהלך העימות שהיה במחוז בין כוחות הביטחון לבין "צבא המהדי".

אל-חיאת (לונדון), 6.4.2008

 

איגוד העיתונאים התימני: המשטר מתנכל לחופש העיתונות

שר התקשורת התימני חסן אל-לוזי, ביטל את רישיונו של השבועון העצמאי התימני "אל-וסט", בטענה שהוא עבר על החוק ופעל נגד האחדות הלאומית והאינטרסים העליונים של המדינה. איגוד העיתונאים התימניים גינה צעד זה ותיאר אותו כתקדים מסוכן והתנכלות לחופש העיתונות. יצוין כי העיתונאי ג'מאל עאמר, העומד בראש שבועון זה, קיבל בשנה שעברה בניו יורק פרס בינלאומי לחופש העיתונות.

www.aafaq.org, 6.4.2008

 

סודאן קוראת להעמיד לדין את התובע הבינלאומי

שגריר סודאן באו"ם, עבד אל-מחמוד עבד אל-חלים, קרא להעמיד לדין את לואיס אוקמפו, התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי, מכיוון שלדבריו הוא מסכן את תהליך הפיוס הפוליטי בדארפור. עבד אל-חלים אמר שאוקמפו פשט רגל מבחינה מדינית, ומהלכיו התיאטרליים נעשים מטעם מדינות עוינות לסודאן.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), 3.4.08

 

לבנון בשנת 2050; "האם בחרו כבר נשיא?"

, "לא, דחו את ישיבת הפרלמנט ל-25 בחודש"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-חיאת (לונדון), 4.4.08; קריקטוריסט: חביב חדאד

 

דיווח באיראן על תמיכה כספית חודשית לאזרחים

אתר האינטרנט אלף, המזוהה עם ציר המג'לס השמרני, אחמד תואכלי, ראש המרכז למחקרים אסטרטגיים של המג'לס, דיווח כי ממשלת אחמדי-נז'אד בוחנת הצעה לחלק לאזרחי איראן "תמיכה כלכלית חודשית" של 55 דולר. יצוין כי ערב השנה הפרסית החדשה הבטיח אחמדי-נז'אד שינוי עמוק בכלכלת איראן. על-פי דיווח של הבנק המרכזי באיראן, האינפלציה בשנה הפרסית החולפת (מרץ 2007-מרץ 2008) הגיעה ל-18.4%.

אלף, רג'אניוז (איראן), 6.4.08; רוז (איראן), 7.4.08

 

מחלוקת בסעודיה על השתתפות נשים במרכזי תרבות במדינה

בסעודיה מתנהל ויכוח לגבי השתתפותן של נשים במועדוני תרבות במדינה, במטרה למנוע עירוב מגדרי.

www.alarabiya.net, 6.4.08.

 

סעודיה קוראת לנתיניה לא לנסוע ללבנון

שלטונות סעודיה קראו לאזרחי המדינה לא לנסוע ללבנון בחופשת הקיץ הקרובה.

אל-וטן (סוריה), 6.4.08.

 

ארגון חדש מאיים בג'האד כנגד דרום סודאן

ראשי שבט מיסריה הערבי, המזוהים עם מפלגת הקונגרס הלאומי בסודאן, הודיעו על הקמתו של ארגון חדש בשם "חזית שחרור אביי", ואף איימו לנהל "ג'האד" כנגד התנועה העממית לשחרור סודאן ולפוצץ בארות נפט במחוז אביי הנמצא בין צפון סודאן לדרומה. הרקע להודעה הוא הסכסוך המתמשך בין מפלגת הקונגרס הלאומי, הדומיננטית בצפון סודאן, לבין התנועה העממית לשחרור סודאן (המייצגת את המורדים לשעבר מדרום סודאן), סביב השליטה במחוז אביי העשיר בנפט.

אל-ראי אל-עאם (סודאן), אל-חיאת (לונדון), 7.4.08

 

דיווח: אחמדי-נז'אד הציע לאמריקאים עסקה חשאית בנושא הגרעין

יומון האינטרנט הרפורמיסטי רוז ציטט דיווח (16.3.08) מן היומון הלונדוני ערב און ליין, על עסקה שהציע בחשאי אחמדי-נז'אד לבכירים אמריקאים בנושא הגרעין, לפני כחודש, בעת ביקורו בעיראק. העסקה, שהוצעה בברכתו של המנהיג העליון ת'אמניאי, נועדה לנטרל את החלטת מועהב"ט 1546, המתירה לכוחות הקואליציה בעיראק לתקוף כל מדינה שכנה המבצעת פעולות טרור באזור או מסייעת להן. מרכיבי ההצעה: איראן תתחייב להקפיא את העשרת האוראניום למשך שנתיים בפיקוח סבא"א ובתמורה תתחייב ארה"ב שלא לתקוף את מתקני הגרעין של איראן.

רוז (איראן), 7.4.08