המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מאמר ביומון מצרי ממסדי קורא לפתח את היחסים עם ישראל
13/12/2004

 

כותב ביומון מצרי ממסדי: חשוב לפתח את היחסים עם ישראל ולהיפטר מן התפיסה השלילית כלפיה

 

ביומון המצרי הממסדי "אל-אהראם" התפרסם ב- 8 בדצמבר 2004 מאמר תחת הכותרת "היחסים עם ישראל". במאמר זה, קרא בעל הטור, חאזם עבד אל-רחמן, לפתח היחסים עם ישראל ולהיפטר מן התפיסה השלילית ביחס אליה. להלן תרגום המאמר:  

 

"יחסי מצרים - ישראל תופסים מקום חשוב בעולם יחסי החוץ של מצרים ויש חשיבות לסימני הפתיחות הראשונים ביחסים אלו [בין ישראל למצרים] שאנו מבחינים בהם כעת.

 

באמצעות הגברת הפיתוח והצמיחה [של היחסים עם ישראל], גוברת גם יכולתה של מצרים להשפיע על מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים בשטחים באופן שיגשים את השאיפות הלאומיות [של הפלסטינים, את זכות ההגדרה העצמית [שלהם] ו[יגשים את] הקמת המדינה לעם הפלסטיני. אין שום מחלוקת בנוגע לחשיבות עניין זה. ברור מאליו שבתנאים של שלום קר, לא מתאפשרת הזדמנות לכך. זאת מפני שכאשר היחסים מצטמצמים או קופאים, מצטמצמת או קופאת יחד איתם היכולת לנצלם כדי להשפיע.

 

נוסף על כך, פיתוח היחסים עם ישראל וההתעניינות בהם, יכולים לפתוח פתח לשחרור יחסי מצרים-ישראל מכל צורה של הסתמכות על היחסים [של מצרים] עם ארה"ב. אין זה טבעי ואין זה דרוש או הכרחי שהיחסים עם ישראל יושפעו בדרגתם ובטבעם מן היחסים עם ארה"ב. ביתר בהירות וגילוי לב  [נאמר] שאנו מקווים שהיחסים עם ישראל יהיו חזקים, [ויהיו יחסים] העומדים בזכות עצמם ועצמאיים לחלוטין מהיחסים עם אמריקה.

 

גם ביחסים בין מצרים למדינות ערב צריך להיות אותו הדבר. שכן אסור לנו להסכים לכך שהיחסים [של מצרים] עם מדינות ערב ישפיעו באופן שלילי על היחסים עם ישראל. יתרה מכך, פיתוח יחסי מצרים - ישראל יכולים להגביר את השפעת הגורם הערבי ביחסים עם ישראל, וזאת נקודה בעלת חשיבות רבה מפני שבאמצעות יחסים אלו [של מצרים וישראל] יוכלו הערבים להשיג תוצאות חיוביות.

 

האמת היא שההשקפה האובייקטיבית בנוגע לסוגיה זו, אינה יכולה להוביל לשום מסקנה אחרת. הגיע הזמן להיפטר מן ההשקפה השלילית בנוגע לישראל, ובנוגע ליחסים עמה. הערך הבסיסי של הסכם השלום בין מצרים לישראל מתגלם בכך שהוא מוחק את מונח 'האיסור' או 'הטאבו' שהומצא בעבר על ידי המדיניות הערבית בנוגע לישראל והפך את היחסים עם ישראל לבושה שאסור שתתרחש.

 

היחסים עם ישראל הם זכות ו[צעד] נכון שיש לפתח באופן שיגשים את כל האינטרסים שמצרים יכולה להגיע אליהם."[1]

 

 



[1] אל-אהראם (מצרים), 8.12.2004.

תגיות