המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 6.4.2008
6/4/2008

מה חדש? סיכום יומי 6.4.2008

 

בתקציר: המשטרה המצרית מחפשת טרוריסטים סודאנים בסיני * אישה ראשונה באיגוד הספורט הסעודי  * סנקציות בסעודיה למנהלת בי"ס שהתירה לבוש "לא צנוע" *  עיראק: נחשף מסתור  נשק גדול של אל-קאעדה *  קשיי הכלכלה באיראן *  סוריה מונעת כניסת עיתונאים מצריים לתחומה

 

עיראק: "צבא המהדי" מאיים להרוג פקידי ממשלה בבגדאד

"צבא המהדי" הפיץ (2.4.08) ב"מדינת אל-צדר" - אזור שיעי בבגדאד -  גילוי דעת בין משפחות פקידי ממשלה, בו איים לנהוג בהם כפי שהוא נוהג בכובשים (כלומר להרוג אותם) אם לא יעזבו את האזור בתוך חודש.

www.burthanews.com, 5.4.08   

 

איראן: סיכום שנתי של צעדי הדיכוי

היומון רוז דיווח כי בשנה הפרסית שהסתיימה ב-19 במרץ 2008, נעצרו למעלה מ-40 פעילות בתנועת הנשים, חלקן עודו במעצר; 87 עיתונאים נעצרו או הועמדו למשפט, ונגד אחד מהם הוצא גזר דיו מוות. ובאשר לאוניברסיטאות, נאמר כי יותר מ-95 סטודנטים נעצרו למשך יותר משבוע, חלקם עדיין במעצר; 306 סטודנטים הורחקו מספסל הלימודים או זומנו לוועדת משמעת; למעלה מ-40 מרצים סולקו מהאוניברסיטאות; יותר מ-90 פרסומים סטודנטיאליים הופסקו.

רוז (איראן), 3.4.08; ביטאון הסטודנטים באונ' אמיר כביר (איראן), 30.3.08

 

הערכה באיראן: הבחירות בארה"ב ימנעו לחצים בנושא הגרעין

היומון האיראני כיהאן קבע כי בשנה הקרובה לא יחול שינוי אסטרטגי במצבו של תיק הגרעין של איראן, בין היתר בגלל הבחירות בארה"ב. לפיכך, יש לדחות את חבילת ההצעות שהגישו מדינות ה-5+1, הכוללת סיוע לאיראן בתמורה לויתורים מצידה בנושא הגרעין. מפקד משמרות המהפכה, מוחמד ג'עפרי, צפה כי בשנה הפרסית הנוכחית יגיעו התעשיות הביטחוניות ותעשיית הטילים באיראן, להישגים גדולים.

כיהאן (איראן), 3.4.08; אירנא (איראן), 2.4.08

 

המשטרה המצרית במרדף אחר שני סודאנים שמתכוונים לפגע בסיני

המשטרה המצרית מחפשת אחר שני סודאנים שהצליחו לחדור למצרים ומתכוונים לבצע פיגוע נגד יעדים תיירותיים בסיני. מקורות ביטחוניים מצריים מסרו כי המשטרה הפיצה במחוזות הסמוכים לסיני את פרטיה של משאית קטנה בה נוהגים שני הסודאנים ואשר ככל הנראה נושאת כמות גדולה של חומרי נפץ.

אל-מצריון (מצרים); אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.4.08

 

[המשך משבר הנשיאות בלבנון]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-חיאת (לונדון), 6.4.08; קריקטוריסט: חביב חדאד

 

איראן: מנהיג הפועלים העצור, מחמוד צאלחי, שובת רעב  

מחמוד צאלחי, כורדי, ממנהיגי תנועת הפועלים באיראן, שנעצר לפני כשנה עקב השתתפותו בטקס יום הפועלים הבינ"ל והיה צפוי להשתחרר לאחר ריצוי עונשו, נותר במעצר בגין "שליחת מסר הזדהות לסטודנטים ולפועלים." במחאה על אי שחרורו הוא פתח בשביתת רעב, חרף קשים במצבו הבריאותי.

רוז (איראן), 3.4.08

 

שיח' סלמאן אל-עודה: דרוש מסמך גירושין שישמור על זכויות האישה

במסגרת תכנית ששודרה (4.4.08) בערוץ mbc, קרא השיח' סלמאן אל-עודה, המפקח על האתר www.islamtoday.net, לגבש מסמך גירושין שישמור על זכויות האישה המגורשת מבחינת בילויים, מגורים, מזונות וחינוך לילדים. אל-עודה הדגיש את חשיבות נוכחות האישה בשעת החתימה על המסמך, כדי שתהיה מודעת לזכויותיה ולחובותיה.

www.islamtoday.net, 5.4.08.

 

אישה ראשונה באיגוד הספורט הסעודי

רוכבת הסוסים הסעודית, ארוא אל-מטבקאני, מונתה לחברה במועצת הנהלת איגוד הרכיבה על סוסים בסעודיה. אל-מטבקאני היא האישה הסעודית הראשונה שהצטרפה לאיגוד הספורט הסעודי.

אל-וטן (סעודיה), 6.4.08.

 

סעודיה: סנקציות כספיות למנהלת בי"ס שהתירה לבוש "בלתי צנוע" 

מנהלת החינוך לבנות בריאץ' הקפיאה שכר של שנה שלמה למנהלת בית ספר סעודי שהרשתה לתלמידות ללבוש מכנסיים ואת הרעלה ללבוש על הכתפיים במקום לכסות בה את הפנים.

www.alarabiya.net , 5.4.08.

 

על התנין כתוב: "ההתנחלויות"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-דסתור (ירדן), 5.4.08; קריקטוריסט: עבדאללה דרקאוי

 

דיווחים: ראש המודיעין הצבאי הסורי הודח בעקבות ההתנקשות במוע'ניה

סגן נשיא סוריה לשעבר, וכיום מראשי האופוזיציה הסורית הגולה, עבד אל-חלים ח'דאם, טען כי נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, ניצל את ההתנקשות במוע'ניה כדי לפגוע במעמדו של ראש המודיעין הצבאי הסורי, לואא' אצף שוכת. לדבריו, שוכת נתון במעצר בית תחת שמירה, וראש האגף לביטחון פנים, עמיד חאפט' מח'לוף, מונה לחקור את ההתנקשות במקומו. במקביל, דיווח אתר האופוזיציה הסורי, אל-חקיקה, כי נשיא סוריה מינה את לואא' עלי יונס לעמוד בראש המודיעין הצבאי הסורי במקומו של שוכת.

אל-מסתקבל (לבנון); syriatruth.orgwww., 6.4.08 

 

עיראק: נחשף מסתור נשק גדול של ארגון אל-קאעדה

"כוחות אל-צחוה" בסאמארא הודיעו כי בפשיטה על אחד ממסתורי הנשק הגדולים של ארגון אל-קאעדה - באי קטן בתוך נהר החידקל מדרום לסאמארא -  נתפסו מסמכים חשובים ושמות של חברי הארגון וכן נתפסו 1,500 פריטי נשק כבד, בינוני וקל. בנוסף הודיעה משטרת סאמארא על מעצרו של המופתי של ארגון אל-קאעדה עם שניים מעוזריו.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 6.4.08  

 

עיראק: קריאה למפלגות לפרק את המליציות שלהן לאלתר

המועצה המדינית העיראקית לביטחון לאומי קראה לכל המפלגות  לפרק את המליציות שלהן לאלתר ולמסור את נשקן למדינה, כתנאי להשתתפות בתהליך המדיני ובבחירות. המועצה גם קראה לקהילה הבינלאומית לסייע במניעת התערבותן המזיקה של מדינות שכנות בענייניה הפנימיים של עיראק.

 www.elaph.com, 6.4.08

 

המאבק בין אמריקה לאיראן; על השולחן כתוב: "עיראק"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-ערב (קטר), 5.4.08; קריקטוריסט: באקי בוח'אלפה

 

איראן: תגובות לקשיים בכלכלה

שר האוצר האיראני, דאנש ג'עפרי, הודה כי בשנה החולפת לא הצליחה הממשלה לרסן את האינפלציה. ראש המרכז למחקרים כלכליים ב'מועצה לקביעת האינטרס של המשטר' צופה האטה בצמיחה הכלכלית בשנה הקרובה. האיתאללות מכארם שיראזי וצאפי גולפיגאני, מבכירי אנשי הדת באיראן, תבעו מהממשלה לפתור את בעיות האינפלציה והאבטלה. בתפילות יום השישי הוצגו לממשלה תביעות לפתרון בעיות הכלכלה. במחוז בושהר (דרום איראן) גוברת הדאגה מהעלייה במחירי המזון והסחורות.

 רוז, נו רוז ניוז (איראן), 6.4.08; פארס (איראן), 5.4.08


סוריה מונעת כניסת עיתונאים מצריים לשטחה

מאז יום רביעי שעבר (2.4.08) מונעת סוריה את כניסתם של עיתונאים מצריים לתחומה בשל ביקורת חריפה שנמתחה לאחרונה בעיתונות המצרית נגד סוריה ונגד פסגת דמשק. יו"ר איגוד העיתונאים המצרי, מכרם מחמד אחמד, אמר כי זו התפתחות מדאיגה וכי ההחלטה תעמיק את הפער בין סוריה ומצרים.

אל-מצריון (מצרים), 6.4.08