המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 24.1.2008
24/1/2008

מה חדש? סיכום יומי 24.1.2008

בתקציר: סודאן חותרת לשיפור יחסים עם ארה"ב * תגובות באיראן לאירועי עזה * אלג'יריה: מחלוקת בין חברי פרלמנט למשרד הדתות * לבנון: הפגנות נגד הממשלה; ביקורת על פעילותן של סוריה ואיראן בבחירות לנשיאות * מאבקי סמכות בין אחמדי-נז'אד למג'לס

 

סודאן חותרת לשיפור יחסיה עם ארה"ב
שר החוץ של סודאן, דינג אלור, הצהיר אתמול (23.1.08) שממשלת סודאן גיבשה תכנית לשיפור יחסיה עם ארה"ב ועם המערב. לדבריו, משרד החוץ הסודאני הכין שורת צעדים ברוח זו, והממשלה תחל ביישומם אחרי פסגת ראשי מדינות אפריקה שתתקיים בסוף חודש זה.
אל-איאם (סודאן), 23.01.08

 

תגובות באיראן לאירועי עזה

נשיא איראן אחמדי- נז'אד אמר במסיבת עיתונאים כי "ראשי המדינות השותפות בשתיקתן לפשעים שמבצעת ישראל בפלסטינים יעמדו למשפט עמיהם, ובעזרת האל יום זה קרוב מאוד." היומונים כיהאן וג'ומהורי-י אסלאמי גינו את "מרחץ הדמים " ו"השואה האמיתית", שמבצעות ברצועת עזה ישראל ואמריקה, שהן "התגלמות הכפירה והבערות בעידן המודרני." היומונים גינו גם כמה מהמשטרים הערביים הפועלים, לטענתם, לצלילי חלילה של אמריקה, ובראשן מצרים "הפותחת באש לעבר חולים ונשים במעבר רפיח". לטענת ג'ומהורי-י אסלאמי, "כמה מהמשטרים הערביים שמחים בליבם לאירועים בעזה, אך אינם מביעים זאת בפומבי מחשש לתגובת הציבור בארצם."  

כיהאן, ג'ומהורי-י אסלאמי ( איראן), 24.1.08

 

אלג'יריה:  50 טונות של דשן ליצירת מטענים נתפסו ב-2007

מקורות ביטחוניים באלג'יריה מסרו שבשנה האחרונה נתפסו 50 טונות של חומרים כימיים – פוספאטים ודשן כימי – בגבולות המדינה. לדבריהם, החומרים המוברחים מתוניסיה, מרוקו, ומאוריטניה, נועדו לשימושן של קבוצות טרור באלג'יריה.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 24.1.08 

 

"רצועת עזה או מחנה ההשמדה הישראלי"

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 23.1.08

 

חברי פרלמנט אלג'יראיים: משרד הדתות כשל מול המיסיון

חברי פרלמנט מתנועת הנהדה האיסלאמית באלג'יריה טענו כי השר לעניינים דתיים ולהקדשים בועבדאללה ע'לאמאללה נכשל בטיפול בתופעת המיסיון באלג'יריה. לדבריהם, יש סכנה שבאלג'יריה יקרה מה שקרה  בדרום סודאן, שם האוכלוסיה המוסלמית המירה את דתה בהשפעת המיסיון.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 24.1.08

 

שגרירות צרפת באלג'יריה: איננו קוראים לעובדים צרפתים לעזוב

פקיד בשגרירות צרפת באלג'יריה, שסירב להזדהות, אמר שהשגרירות איננה מתערבת בשיקוליהן של חברות צרפתיות האם להשאיר את עובדיהן במדינה, או לקרוא להם לעזוב.בתחילת השבוע החזירה חברת רנו משפחות של עובדים צרפתים למולדתם, ודווח שהצעד בא בעקבות הודעה מהשגרירות בדבר איומים על עובדי החברה. יצוין שחברת מישלין נקטה צעד דומה, באוקטובר 2007.

אל-ח'בר (אלג'יריה), 24.1.08

 

הממונה על תיק הגרעין האיראני: נחוץ שת"פ אירופי-איראני

מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי והממונה על תיק הגרעין האיראני, סעיד ג'לילי, קרא בהופעתו בפני הפרלמנט האירופי בבריסל לשת"פ אירופי-איראני בנושא האנרגיה. לדבריו, עתודות האנרגיה הגדולות של איראן והדרישה העולמית הגוברת לאנרגיה מחייבות שת"פ כזה.

טהראן טיימס, (איראן), 24.1.08

 

"14 במרץ": סוריה ואיראן מאחורי פעילות המחאה נגד ממשלת לבנון

כמה איגודי עובדים בלבנון פתחו בשביתה כללית במחאה על המצב הכלכלי ועל מדיניות הממשלה. היומונים הלבנונים, אל-אח'באר ואל-ספיר, המזוהים עם האופוזיציה, דיווחו על אפשרות להרחבת המחאה והפיכתה ל"שביתה לאומית" כללית. עם זאת, מאמר המערכת של אל-אח'באר טען כי פעילות זו אינה חלק מתכנית של האופוזיציה לכפות שינויים פוליטיים במדינה. גורמי קואליציה טענו כי פעילויות אלה נועדו לצבירת הון פוליטי מן המצב הכלכלי והצביעו על הציר הסורי-איראני כמי שניצב מאחוריהן.

אל-אח'באר, אל-ספיר, אל-מסתקבל (לבנון), אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.1.08

  

[התקפות ישראל בעזה] תחת חסות אמריקאית

פלסטין (רש"פ), 23.1.08

 

המופתי של הר הלבנון: סוריה רוקמת מזימות לטובת איראן

המופתי של הר הלבנון, מחמד עלי אל-גוזו, טען כי הביקורת של האופוזיציה בלבנון על היוזמה הערבית נובעת מהקשר שלה למשטר האיראני והוסיף כי חזבאללה רוצה להפוך את לבנון למחוז איראני בו  ישלוט שלטון חכמי ההלכה בטהראן.  אל-גוזו קרא למדינות ערב לא לערוך את הפסגה הערבית בדמשק משום שסוריה רוקמת מזימות נגד הערבים והערביות לטובת התוכנית האיראנית.

אל-מסתקבל (לבנון), 24.1.08

 

"הליע"ר פועלת להפסקת ההתקפות על עזה";

עמרו מוסא: "הו אלוהים, חסל את החמאס, סליחה, את ישראל";

 השאר עונים: "אמן"

אל-ח'בר (אלג'יריה), 23.1.08

 

מאמר באיראן: ח'אמנאי מנע מאחמדי-נז'אד שלילת סמכויות מהמג'לס  

מאמר באתר האינטרנט האיראני תאבנאק, המזוהה עם מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, מוחסין רזאי, טען כי התערבותו של ח'אמנאי לטובת המג'לס וכנגד אחמדי-נז'אד במחלוקת על סמכויות החקיקה, נועדה "למנוע עריצות באיראן." המאמר ביקש להזכיר כי נשיא אחר של איראן, אבו אלחסן בני צדר (1980-1981), שניסה לפעול באופן זהה לנשיא הנוכחי, הודח.

תאבנאק (איראן), 22.1.08 

 

ויכוח חריף בדוחה על אדישות  הערבים לדארפור
בדיון ציבורי שהתקיים אתמול בפורום של "קרן קטר" בדוחה, בירת קטר, זכתה הצעה לסדר היום שכותרתה "לממשלות הערביות לא אכפת מדארפור" לתמיכה של 81% מהמשתתפים. משתתפי הדיון - נציגים מממשלת סודאן ומתנועות האופוזיציה הסודאנית - התעמתו בשאלת העמדות והמעשים של הממשלות במזה"ת ביחס לדארפור, כשהקהל פורץ בקריאות ביניים. המנחה, טים סבסטיאן, אמר שהדיון היווה  הזדמנות מצוינת לציבור הערבי להיוודע למצב בדארפור, שסיקורו בתקשורת הערבית לקוי.
Gulf Times  (קטר), 24.01.08

 

שר ההסברה הסורי: איננו חסרי אונים מול ישראל
שר ההסברה הסורי, מוחסן בלאל, הכחיש אתמול (23.1.08) בראיון לרשת אל-ג'זירה, כי עמדת סוריה, לפיה היא שומרת לעצמה את הזכות להגיב על ההתקפה הישראלית ברגע המתאים, משקפת חוסר אונים. לדבריו, שלוותה של סוריה, [מדיניות] התנגדות שלה, אורך רוחה וחיזוק מצבה הפנימי מהווים חלק חשוב מהכנותיה לתגובה.
www.syria-news.com
, 24.1.08 

  

על הסכין כתוב: "השתיקה הערבית"

אל-ראיה (קטר), 23.1.08