המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
בשאר אל-אסד: יש הברחת נשק מעיראק לסוריה
12/6/2004

 

נשיא סוריה בשאר אל-אסד: יש הברחת נשק מעיראק לסוריה

 

במהלך ביקורו בכווית התראיין נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, לעורך היומון הכוויתי אל-קבס, וליד אל-נצף, במקום שהותו בארמון 'אל-ביאן' בכווית. להלן תוכן הראיון[1]:

 

נושא עיראק

ש: כיצד אתה רואה את ממשלת עיראק, בעיקר לנוכח הביקורת ששמענו מסוכנות הידיעות הסורית ומרדיו דמשק נגד הממשלה העיראקית?

אסד: זו [היתה] פרשנות פוליטית ולא עמדה רשמית. הפרשנות הפוליטית נשארת פרשנות שולית שאינה חופפת בהכרח  את דעת המדינה. הכרזתי בספרד ובראיון לאל-ג'זירה על עמדתנו [הרשמית] כלפי ממשלת עיראק - אמרתי שזהו עניין פנימי.... הדבר היחיד שאנו מקפידים עליו הוא עניין הלגיטימציה. אנו מתייחסים לממשלת עיראק כעובדה בשטח, בעיקר כשכמה מחבריה הם ידידיה של סוריה... אך הלגיטימיות אינה משימתנו ואינה זכותנו, [אלא] זכותו של העם העיראקי. לא תקפנו את עיראק גם בעבר כאשר נקראה [הממשלה] 'מועצה שלטת', אז מדוע שנתקוף אותה עכשיו? זוהי עמדה פוליטית של הרדיו, השונה מהעמדה הרשמית.

 

ש: כיצד אתה רואה את התסריט הסופי באזור?

אסד: התסריט הסופי מתמקד בשלוש נקודות: העדיפות הראשונה היא לאחדות עיראק. כל תסריט אחר, ללא אחדות עיראק, הוא משולל ערך. השנייה – חוקה שהעם העיראקי מסכים עליה. כל חוקה שהעיראקים מסכימים עליה, ולא משנה אם היא נוטה ימינה או שמאלה, תהיה בעלת ערך, ו[כך גם] להפך; ...כל חוקה, גם אם תהיה החוקה הטובה בעולם, והיא תיכפה על העם העיראקי, תהיה חסרת ערך ותביא למהומות ואולי אף למלחמת אזרחים בעתיד... העדיפות השלישית – נושא הנסיגה ועצמאות עיראק. העיראקים יקבעו את פרטיו [של נושא זה], ואנו איננו יכולים [לעשות זאת]. ישנם חילוקי דעות. חלק מצדדים בנסיגה מיידית, חלק אומרים – מחר, וחלק - בעוד חודש. חברי קונגרס אמריקאים שאלו אותי בנושא ואמרתי שעיראק תקבע זאת ולא אנחנו. דעתנו נשארת בגדר דעה פרטית...

 

ש: האמריקאים מאשימים אתכם שיש מסתננים מהגבול הסורי לעיראק.

אסד: הם בעצמם אומרים לנו שהם אינם יכולים להשתלט על הגבול עם מקסיקו. סדאם נהג לשלוח אלינו משאיות שהתפוצצו בתוך סוריה ולא הצלחנו להשתלט [על הגבול]... הנקודה השנייה היא שישנה הברחה של נשק מעיראק לסוריה, תמורת כסף... ברור שלא נדאג ל[אמריקאים] יותר מאשר לסורים. האם אסור לנו לדאוג [קודם כל] לסורים ולמדינה שלנו?

 

הנסיגה מלבנון

ש: נשיא ארה"ב בוש ונשיא צרפת שיראק הזכירו בצורה עקיפה נסיגה סורית מלבנון. מה דעתך?

אסד: [שני] הנשיאים לא הזכירו נסיגה של כוחות, [אלא] דיברו על עצמאות ועל ריבונות. אנו תמיד מקפידים על ריבונות לבנון. כאשר אנחנו נשאלים על הכוחות הסורים בלבנון אנו אומרים שנוכחותם היא זמנית ולא קבועה, וההוכחה [לכך] היא פריסתם מחדש וחזרתם של חלק מהכוחות הסורים לסוריה. במהלך השנים האחרונות היו 3 פריסות מחדש. אנחנו מדברים על לבנון חזקה ועצמאית ומכירים בעצמאותה.

 

ש: מתי תיסוגו מלבנון?

אסד: זהו נושא הדרגתי. השלב הראשון קשור בהסכם טאיף, והוא [כבר] יצא לפועל. השאר מותנה בהסכם הסורי-לבנוני ומותנה בהתפתחויות האזוריות, בעיקר באזור הבקאע, שכן מאז 1982, מאז נכנסה ישראל, היא הגיעה תוך 48 שעות לגבול הסורי המרוחק 20 ק"מ מדמשק, ודמשק נמצאה תחת איום. נוכחותם של הצבא הסורי והצבא הלבנוני באזור הזה חיונית [מהבחינה] הזו, אך אנו איננו מצויים עוד בתוך לבנון, כבר אין כוחות סוריים בערי לבנון ולכן נושא הכוחות הסורים נשאר מותנה בנושא השלום.

 

החוק האמריקני לדרישת דין וחשבון מסוריה

ש: לפי התקשורת הסורית, סוריה אינה רואה את החוק לדרישת דין וחשבון ברצינות ורואה את העניין כפשוט וקל.

אסד: ... לסוריה יש נקודות כח, אך אין זה אומר שאין כוחות גדולים ממנה. אך הכח המוחלט שייך רק לאללה, ואנחנו חושבים כי לחוק לדרישת דין וחשבון יש השלכות שליליות שיכולות להיות גדולות או קטנות, קשה לדעת עכשיו, שכן זו הפעם הראשונה שאנו רואים חוק כזה. איננו יודעים [מה יהיו] השפעותיו האמיתיות, אך [באופן] טבעי כל מדינה מתייחסת לנושא מסוים תוך ציפייה לרע ביותר... עכשיו אנחנו מניחים שהשפעותיו יהיו קלות, אך אין זה אומר שאנו מתייחסים אליו על בסיס זה.

 

הרפורמה הפוליטית-כלכלית בסוריה

ש: לאן הגיעה הרפורמה הפוליטית והכלכלית בסוריה?

אסד: פרסמנו מספר חוקים. מובן שישנם לחוקים האלה מאפיינים הקשורים להבטים חדשים בסוריה. אולי יש חוקים רבים שביצועם עדיין אינו שלם וישנם חוקים שלא נאכפו בדרך המקובלת.

 

הנקודה החשובה ביותר היא הקמת בנקים פרטיים. ערכנו ועידה של בנקים פרטיים וגילינו כי יש פערים רבים בתחום זה. בכל מקרה החוק פורסם, והבנקים הפרטיים בסוריה הם עובדה בשטח, [אך] הנושא עדיין בחיתוליו.

בנושא החינוך, פרסמנו את חוק האוניברסיטאות הפרטיות, וכעת יש בסוריה כמה אוניברסיטאות פרטיות, [אך] גם נושא זה בחיתוליו. פרסמנו את חוק העיתונות הפרטית והרדיו הפרטי. עניינים רבים יצאו לפועל, ואין זה אומר כי הכל התנהל כרצוננו. יש מכשולים שונים.

 

בתחום הפוליטי אנחנו [מבצעים] רפורמה במפלגה [אל-בעת'] עצמה. בסוריה המפלגה היא המנהיגה את המדינה, ולפני כחמישה חודשים התחלנו בתהליך של בחירות [פנימיות]. הבחירות הראשונות היו ב-2001/02 וזו [מערכת] הבחירות השנייה. התחלנו בתהליך פיתוח של האידיאולוגיה של המפלגה לקראת הועידה הבאה. בועידה הבאה תהיה רפורמה וכל הנושאים הפוליטיים האחרים יעלו ברמת המדינה. בסוריה יש דו-שיח פוליטי שאינו מסתיים. ישנו כר נרחב יותר לחידוש, וזה מאפיין של רפורמה. אך בסוריה הרפורמה הכלכלית מקבלת את העדיפות, מכיוון שהעם [הסורי] עני והוא זקוק לטיפול מהיר.

 

ש: האם אינך סבור כי העוני בסוריה הוא תוצאה של מדיניות שגויה ומתמשכת של מפלגת הבעת'?

אסד: צריך להבדיל בין המדיניות כעיקרון לבין מדיניות כעשייה. כן, עשינו פעולות שגויות בסוריה ולא רק במפלגה, [הרי] מדוע העלינו את [נושא] הרפורמה? העלינו את [נושא] הרפורמה כי אנו מודים שיש טעויות. אני תמיד מדבר על טעויות, אך המפלגה מבחינה פוליטית ואידיאולוגית אינה נגד הרפורמה. המפלגה היא זו שהעלתה את הרפורמה.

 

כל הצעדים שננקטו, כמו [הקמת] אוניברסיטאות פרטיות ובנקים פרטיים, יצאו מתוך ועידת המפלגה ולא להפך. המפלגה דוחפת את הרפורמה, אך יש טעויות בעשייה: טעויות אנוש כמו הזנחה ושחיתות. האם זה הגיוני שמפלגת הבעת' תטיף לשחיתות?

 

ש: האם אתה מרוצה מהקצב של הרפורמה הכלכלית?

אסד: לא, הוא אטי. אך יש גורמים אובייקטיביים וגורמים שאינם אובייקטיביים [שגורמים לכך].. הסיבות האובייקטיביות הן: הרפורמה שאנו רוצים [בה] היא יומרנית וסוג כזה של רפורמה מצריך כח אדם מסוים שאין ברשותנו. במשך 40 שנה לא היו אצלנו בנקים פרטיים, אז מי יבצע את הרפורמה [בנושא] הבנקים הפרטיים? אין סורי שאפשר להטיל עליו את הרפורמה [בנושא הבנקים]. עלינו להסתמך על אדם החי בחו"ל או על זרים, וכך עשינו. אחינו הלבנונים עזרו לנו מעט במהלך הכנת החוק, אך מי ימשיך את הביצוע לאחר [פרסום] החוק?

צמיחתו של הבנק המרכזי היא תנאי להצלחת הניסיון הזה. מי יביא לצמיחת הבנק המרכזי? צריך ידע זר, או לשלוח אנשים לחו"ל. כמה זמן תצריך הכשרת סגל עובדים שלם של בנק, שלא לדבר על מדינה שלמה. הרפורמה בתחומי המנהל, המשפט והבנקים צריכה להיות אטית.

 

ש: האם תיתכן התקדמות כלכלית ללא חופש פוליטי?  

אסד: קח לדוגמה את סין. אני לא אומר שזה המודל שלנו, אך באופן תיאורטי זה אפשרי. באופן אישי אומר כי כל פיתוח בתחומים [השונים] הוא הכרחי, ולא בהכרח עליך לפתח את כל התחומים, במקרה כזה עליך להציב עדיפויות... הרפורמה הפוליטית אינה דחופה, אך בלעדיה המדינה מתמוטטת. הרפורמה הכלכלית היא המונעת את ההתמוטטות. העשייה הפוליטית עשויה להשתנות כאשר יש לך מעמד ביניים חדש... האדם המרוצה שונה מהאדם הרעב... כל הרפורמות חשובות. זה לא אומר שצריך להתקדם במהירות אחידה, אלא שכולם צועדים זה לצד זה. הניסיון הסיני אולי לא הצליח במלואו, אך להם הדרך שלהם ולנו הדרך שלנו.

 

ש: איננו רואים [בסוריה] התפתחות פוליטית.

אסד: נכון, אך האם זה אומר כי איננו רוצים להתפתח? כעת אנחנו מניחים על שולחן הממשלה חוקים [חדשים]. האזרח הסורי מצפה כעת לחוק המפלגות ולחוק המשכורות[2]. דברייך נכונים, אך העדיפות נגזרת מהסבל של האזרח. יש לנו במדינה בעיות רבות שכן אנו נמצאים במצב בעייתי, בעיקר לאור [המצב] בעיראק... לא קל להגיד שהרפורמה היא פעולה פשוטה. לו חיינו במדינה שכל ענייניה רגועים וטבעיים לא היתה [לנו] בעיה, אך אנו איננו חיים ב[תוך] תנאים טבעיים. תמיד אומרים שסוריה היא מרכז הלחץ.

 

הסכסוך עם מצרים בועידת תוניס

ש: האם בועידת תוניס היה סכסוך בינך לבין הנשיא מבארכ על רקע הרפורמות?

אסד: לא היה סכסוך. האמת היא [שזה עניין של] נקודת השקפה. האם כולנו בפסגה צריכים להסכים? אם כולנו מסכימים מדוע אנו נפגשים? נושא הרפורמות עלה ואנו הקשינו. עלו רעיונות מצריים ואני העליתי שאלות בנושא הרפורמות והמו"מ עם המערב. שאלתי מי ינהל מו"מ עם המערב, והאם ננהל מו"מ על ענייני הפנים שלנו? האם המו"מ פירושו לוותר על חלק מהריבונות הלאומית שתינתן לקבוצות שמייצגות את המדינה במו"מ? היו שאלות שהצריכו הבהרה, והוספתי שגם אם נניח שהרפורמה [מונעת ע"י] מספר גורמים כמו הרצון שלנו, כמדינות וכחברות, להתפתח, בנוסף לעניין היציבות, איננו יכולים להפריד בין היציבות והפיתוח לבין הרפורמה, בעיקר בנושא המזה"ת. ביקשנו מהמערב למלא תפקיד והתפקיד [הזה] צריך להיות בשני תחומים: פתרון בעיית פלסטין ונושא השלום ככלל, ותמיכה בפיתוח, שכן גם הרפורמה צריכה פיתוח, ולא רק במשמעות של שיפור רמת החיים ותמיכה טכנית וכלכלית. זו היתה ההצעה הסורית ולא היו חילוקי דעות.

 

המו"מ עם ישראל

ש: האם אתה רוצה לחדש את המו"מ עם ישראל?

אסד: אנו תמיד אומרים שעמדתנו לא השתנתה בכל תנאי שהוא, ללא קשר לממשלות ישראל. משלחות זרות אומרות לנו שיש אנשים בישראל שלא רוצים שלום, ואנו אומרים: זה לא מעניין אותנו. יש לנו החלטות של מועצת הביטחון ו[יש לנו] את אדמתנו שהיא התוכן של ההחלטות האלה. [אם] יבוא מישהו [מישראל] ויגיד שהוא יחזיר את כל הגולן, אין לנו התנגדות, ומיד נתחיל במו"מ. זהו עקרון יציב. אם יתקיימו התנאים,  לא תהיה בעיה.

 

התקפת הטרור בדמשק

ש: מי ביצע את התקפת הטרור האחרונה בדמשק?

אסד: חוליה עצמאית, שאינה שייכת לארגון כלשהו.

 

הכורדים

ש: מדוע פרצה בעיית הכורדים? הופתענו ממנה.

אסד: היא נפתרה, ואלו שפשעו עומדים לדין. מובן שהמשפט מתנהל בצורה מדוקדקת ואיש אינו מקופח. מי שפגע במוסדות ציבור נשפט על פגיעה במוסדות האלה, ולא במשפט פוליטי כפי ש[היו ש]דרשו. זה התחיל כויכוח במשחק כדורגל, כפי שנמסר - ויש סרט וידאו שצולם [ומוכיח זאת] - ואז התפתח לאופי לאומני. קנאים בורים יש בכל מקום. גורמי הכח השונים השתלטו על הבעיה וטיפלו בה מייד. כל מי שהוכח כי השתתף בפעולת הרס - נלכד, וכל מי שלא נמצאו נגדו הוכחות, שוחרר.

 

 

  



[1]  אל-קבס (כווית), 7.6.2004.

[2] חוק שאמור לבטל את ההגבלה על גובה המשכורות בשירות הציבורי.