המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 3.4.2008
3/4/2008

מה חדש? סיכום יומי 3.4.2008

 

בתקציר: עיראק: קריאה באל-נג'ף להפגנת מיליונים נגד הכיבוש * דרישה במצרים להדיח את הפטריאך הקופטי * הידוק הפיקוח על עיתונים בסודאן * קריאה למרי אזרחי במצרים במחאה על המצב הכלכלי * האופוזיציה הסורית מבקשת הכרה בבריטניה  * פגיעה בבית קברות נוצרי בשכם

 

מפקד צבא לבנון המועמד לנשיאות, יפרוש מהצבא באוגוסט

מפקד צבא לבנון, מישל סולימאן, אמר ליומון הלבנוני אל-ספיר, כי בכוונתו לפרוש מהצבא ב-21 באוגוסט השנה וכי הוא אינו מעוניין בהארכת שירותו. סולימאן אמר כי הוא עדיין מוכן להתמנות לנשיא, אולם אין בדעתו להציב מכשולים בפני בחירת מועמד מוסכם אחר לנשיאות. לדבריו, הצבא יתמוך בהתנגדות אם לבנון תהיה נתונה להתקפה מצד ישראל.

אל-ספיר (לבנון), 3.4.08

 

עיראק: קריאה להפגנת מיליונים בעיר נג'ף נגד כיבוש עיראק

הזרם הצדרי בעיר אל-נג'ף קרא לכל בני העם העיראקי - סונים, שיעים, כורדים וערבים-  לצאת ב- 9.4.08 ל"הפגנת מיליונים" באל-נג'ף נגד הכיבוש, במלאת חמש שנים לפלישת מדינות הברית לעיראק. יצוין כי לפני שנה נערכה הפגנה דומה באותו זמן ובאותו מקום, בהשתתפות מאות אלפי אנשים.

www.aswataliraq.info , 2.4.08

 

דרישה במצרים להעביר את הפטריארך הקופטי מתפקידו

בכיר בגמאעה האסלאמיה, המהנדס אוסאמה חאפט', האשים  את הפטריארך הקופטי באבא שנודה באי ציות לחוקי המדינה ולצווי בית המשפט ודרש להעבירו מתפקידו. זאת על רקע סירובו של הפטריארך להכיר בפסיקה של בית משפט מצרי שהתיר לקופטי גרוש להינשא בשנית.

אל-מצריון (מצרים), 3.4.08  

 

מנגנוני הביטחון מהדקים את הפיקוח על העיתונים בסודאן

אנשי שירותי הביטחון של סודאן הגיעו (31.3.08)  למערכת העיתון אל-מידאן, השייך למפלגה הקומוניסטית, שיבשו את הדפסתו והחרימו גיליונות מוכנים, שעסקו בין היתר בסוגיית דארפור. המפקח על העיתונים בשירותי הביטחון בסודאן, התנה את המשך הופעת העיתון בהמנעות מעיסוק בסוגיית דארפור ובנושאים רגישים אחרים.

Sudaneseonline.com, 1.4.08

 

מצרים: קריאה למרי אזרחי ושביתה כללית במצרים

גופי אופוזיציה במצרים שיגרו בדואר אלקטרוני מיליוני הודעות הקוראות לשביתה כללית ולמרי אזרחי ביום ראשון הקרוב (6.4.08). הצעד בא לבטא את הדרישה להעלאת שכר, לשיפור התחבורה הציבורית ושירותי הבריאות, למאבק בעליית המחירים, בפרוטקציה ובשחיתות. דווח כי כוחות הביטחון המצריים מתגברים כוחות לקראת האירוע ובמשרד הפנים מתכוונים לעצור פעילים בולטים בתנועת "כפאיה" ובתנועת האחים המוסלמים ולהזהיר עובדי ציבור מפני צעדים שיינקטו נגד המשתתפים בשביתה.

 www.alarabiya.net; אל-מצריון (מצרים), 3.4.08

 

האופוזיציה הסורית בבית הלורדים: "התייחסו אלינו ככוח שינוי פוליטי"

האופוזיציה הסורית ערכה שלשום (1.4.08) כנס יוצא דופן בבית הלורדים הבריטי, בהשתתפות לורדים, חברי פרלמנט ונציגי ארגוני זכויות אדם בינ"ל. יו"ר ועדת "הצהרת דמשק" בבריטניה, מחיי אל-דין אל-לאד'קאני, קרא למדינות אירופה שלא להגביל את שיתוף הפעולה שלהן עם האופוזיציה הסורית לתחום זכויות האדם בלבד, אלא לראות בה כוח שינוי פוליטי בעל תכניות ורצון ליצור רפורמה אמיתית בסוריה. 

www.elaph.com, 2.4.08

 

הסרט ההולנדי נגד האסלאם

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-דסתור (ירדן), 2.4.08; קריקטוריסט: עבדאללה דרקאוי

 

רייס: "אנו עובדים על הגשמת חזון הנשיא בוש על בסיס 'פתרון שתי

 המדינות' ";  אולמרט לוחש: "מדינת ישראל ומדינת המתנחלים"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-וטן (סעודיה), 2.4.08; קריקטוריסט: ג'יהאד עורתאני

 

דרשה באיראן: לסקול בלי להתחשב בדעת הקהל

בדרשת יום שישי המרכזית בקום, אמר הדרשן איתאללה אבראהים אמיני, מבכירי אנשי הדת באיראן, כי עונש הסקילה חייב להתבצע בפומבי: "אישה נואפת חייבת להיענש בפומבי...העובדה שאויבינו יכולים להתייחס לאסלאם כדת אלימה, אינה סיבה להימנע מעונשי השריעה." סקילה נהוגה באיראן כעונש על מעשי ניאוף או פעילות מינית בין לא-נשואים.

רוז (איראן), 31.3.08

 

אחד באפריל באיראן: "ישראל הפציצה את קבר ח'ומיני"

במתיחת אחד באפריל דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית פארס כי שני מטוסי קרב ישראליים שחדרו לאיראן מגבול אפגאניסטאן, הפציצו את קברו של איתאללה רוחאללה ח'ומיני, ומייד מחקה את הדיווח.

פארס (איראן), 1.4.08

 

ההתנחלויות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-וטן (קטר), 2.4.08; קריקטוריסט: אילי צליבא

 

פגיעה בבית קברות נוצרי בשכם

אלמונים תקפו בית קברות נוצרי בשכם וניפצו חלק מן הקברים. הכנסייה שוקלת לשפץ את החומות המקיפות את בית הקברות כדי להגן עליו מחבלות נוספות.

אל-איאם (רש"פ), 3.4.08

 

הסטאנדאפיסט שחיקה את נשיא תוניסיה שוחרר מהכלא

הסטאנדאפיסט אל-הדי אולאד באב אללה שוחרר מהכלא בתוניסיה לכבוד יום העצמאות התוניסאי. באב אללה נעצר בינואר ונדון לשנת מאסר בגין החזקת סמים. הוא כפר באשמה וטען שנעצר בגלל מופע בו חיקה את הנשיא התוניסאי זין אל-עבידין בן עלי. באב אללה זכה לתמיכה של ארגוני זכויות אדם במדינה.

www.hrinfo.net, 2.4.08    

 

איש דת עיראקי: על אנשי דת איראנים לחדול מהתערבותם בעיראק

איש הדת העיראקי הבכיר, איתאללה פאצ'ל אל-מאלכי, המתגורר בקום שבאיראן, תקף את התערבות אנשי הדת האיראניים - בעיקר אלו החיים בעיראק - בפוליטיקה העיראקית ואת דיכוי המליציות בבצרה ע"י ממשלת עיראק. אל-מאלכי גם הביע התנגדות לאכיפת חבישת רעלה על נשים בבצרה.

www.alarabiya.net, 1.4.08

 

התייחסויות סותרות לדיווח על בסיסי האזנה איראניים בסוריה
בתגובה לטענת ישראל על הקמת בסיסי האזנה איראניים בסוריה, אמר מחמד חבש, ראש הוועדה הפרלמנטרית ליחסי סוריה -  איראן, כי "קיומם של בסיסים אלה איננו סוד". לדבריו, "סוריה עושה כל שביכולתה להגן על עצמה, ובכלל זה הסתייעות בידע צבאי הולם." יועץ לענייני תקשורת בשגרירות איראן בדמשק דחה את טענת ישראל על הסף.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 3.4.08