המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ארגונים לא ממשלתיים: תוצאות זעומות לפסגה הערבית
30/5/2004

 

ארגונים לא ממשלתיים ערביים: גילויי הדעת של הפסגה הערבית לא נועדו לכונן רפורמות אלא להונות את דעת הקהל הערבית והבינלאומית

 

היומון הפרו סדאמי היוצא לאור בלונדון, "אל-קדס אל-ערבי", פרסם גילוי דעת משותף של 34 ארגונים לא ממשלתיים ערביים אשר גינה את גילויי הדעת שפורסמו מטעם הליגה הערבית שהתכנסה לאחרונה בתוניס בטענה כי לא נעשה דבר למען כינון רפורמות בעולם הערבי וכי הדבר יכול להוות הצדקה למעורבות חיצונית בעניין. להלן תרגום גילוי הדעת:

 

"הארגונים החתומים מטה מביעים צער על התוצאות הזעומות של הפסגה הערבית בסוגיות [הנוגעות] לעולם הערבי ובראשן סוגיית הרפורמה הפוליטית. הארגונים מדגישים שתוצאות אלה לא הגיעו [לרמת] הדרישות אליהן קוראים ארגוני החברה האזרחית בעולם הערבי, בכל הנוגע לרפורמות הפנימיות והאזוריות, ובמיוחד [הדרישות שהופיעו] ביוזמת 'העצמאות השניה' שפורסמה  על ידי "הפורום האזרחי הראשון המקביל לפסגה הערבית" שאורגן בבירות בחודש מרץ על ידי 'מרכז קהיר למחקרים בנושא זכויות אדם' בהשתתפות 52 ארגונים בלתי ממשלתיים[1]. יתר על כן, [תוצאות הפסגה הערבית] נוגדות את ההתחייבויות שנטלו ממשלות ערב על עצמן טרם הפסגה. חוסר אונים זה והמשך הדיכוי של הקוראים לרפורמה על ידי ממשלות ערב מהווים אמתלה להפעלת לחצים חיצוניים ומעניקים לגיטימציה ליוזמות חיצוניות לכינון רפורמות [בעולם הערבי].

 

הראיה הברורה ביותר לחוסר היכולת של הפסגה הערבית לעמוד בהתחייבויותיה בנוגע לסוגיית הרפורמה הפוליטית במדינות ערב, היא הסתפקותה ב[פרסום] כמה גילויי דעת מליציים הכוללים הצהרת כוונות והבטחות ללא [הצגת שום] תוכניות, ללא מדיניות וללא התחייבויות מעשיות לכינון רפורמה דמוקרטית במסגרת לוח זמנים [מוגדר].

 

ממשלות ערב מתעקשות [לנקוט] בסחבת ובבזבוז זמן באמצעות הקישור שהן עושות בין הגשמת הרפורמה לבין פתרון הבעיה הפלסטינית וסיום הכיבוש בעיראק. זאת, כאילו שחרור פלסטין ועיראק מחייבים את המשך השחיתות, העינויים והעריצות והעדר דמוקרטיה, שלטון חוק וזכויות אדם בעולם הערבי.

 

כמו כן, אכזבת [הארגונים הלא ממשלתיים] התגברה כאשר אושרה [במהלך הפסגה] "האמנה הערבית המתוקנת לזכויות אדם" שבה חסרונות רבים ולא מכובדים בה הקריטריונים הבינלאומיים המינימליים לזכויות אדם, דבר המקבע את מעמדם הנחות של עמי האזור לעומת שאר עמי העולם[2]. אמנה זו, בצורתה הנוכחית, אינה ערבה [להקמת] מנגנון יעיל שיפקח ויגן על זכויות האדם במדינות ערב. היא אינה ערבה לזכות [של האזרחים] לטול חלק בפוליטיקה באמצעות בחירות חופשיות והוגנות ו[אינה ערבה] לזכות להקים מפלגות פוליטיות ואיגודים מקצועיים. [כמו כן] מגבילה האמנה את הזכות לשבות, מקדשת את קיפוח זכויות הנשים ומתעלמת מארגוני זכויות אדם [הערביים].

 

מטרת גילויי הדעת המליציים [שפורסמו בעקבות הפסגה] אינה [כינון] רפורמה, אלא הונאת דעת הקהל הערבית והקהילייה הבינלאומית. הראיה לכך היא [האירועים] שהתרחשו בכמה מדינות ערב במהלך הכנת טיוטת גילויי דעת אלה בעניין הרפורמה: הגברת הדיכוי בסוריה של [אנשי] האופוזיציה הפוליטית ושל [הפעילים] למען זכויות האדם, מעצרם של עורך הדין אכת'ם נעיסה, "ראש הועדות להגנה על זכויות אדם [בסוריה]", ופעילים אחרים[3]; הגבלת חופש הביטוי והזכות להתכנס [בציבור] כדוגמת מעצרם של 20 איש שקראו [לכינון] דמוקרטיה בבחריין וכן האיום [של השלטונות בבחריין] לבטל את רשיונו של 'מרכז בחריין לזכויות אדם'; כישלונה של 'המועצה הלאומית לזכויות אדם במצרים' להמליץ על הסרת מצב החירום [במצרים] לאחר שהופעלו עליה לחצים מטעם הממשלה [המצרית]; מעצרם של הקוראים לרפורמה בסעודיה; התנגדות הממשלה החדשה באלג'יריה להסיר את מצב החירום ולאפשר הפגנות; ניסיונה של ממשלת תוניס 'לחנוק' את 'האגודה התוניסאית לזכויות אדם' באמצעות הקפאת המימון שלה ובאמצעות דיכוי הפגנה [מטעמה] הדורשת את חופש התקשורת.

 

בעת שהליגה הערבית דיברה על הצורך בפתיחות בחברה האזרחית, דחתה ממשלת תוניס את בקשתו של 'מרכז קהיר למחקרים בנושא זכויות אדם' לכנס [בתחומה] את 'פורום של הארגונים הלא ממשלתיים המקביל לפסגה הערבית'. כמו כן היתה התעלמות מבקשתו של "הפורום האזרחי הראשון המקביל לפסגה הערבית" [שהתכנס במרץ 2004 בבירות] שבפסגה הערבית יהיו [נוכחים] שני נציגים של החברה האזרחית כמפקחים.

 

הפסגה [גם] התעלמה מפעולות ההרג הנרחבות שמתבצעות במחוז דרפור בסודאן, ומההפרות החמורות של זכויות האדם והחוק הבינלאומי, שהגיעו עד לכדי טיהור אתני [המתבצעות] על ידי המליציות הנתמכות על ידי הממשלה. זאת למרות ש'המשלחת מטעם הליגה הערבית לחקירת העובדות' [בדרפור] פרסמה דו"ח שהדגיש כי הממשל הסודאני המקומי מפר בצורה חמורה את זכויות אדם בדרפור. העובדה שהפסגה לא מילאה את חובתה במקרה זה יכולה להוות הצדקה נוספת למעורבות חיצונית בדרפור.

 

למרות שממשלות ערב גינו את פעולותיהם של כוחות הכיבוש בעיראק, ובמיוחד את העינויים הברברים של עצירים עיראקים על ידי הכוחות האמריקאיים והבריטיים, עסקה הפסגה בהסכמים וסידורים הבילטראליים שחתמו שלוש [מדינות] החברות בליגה הערבית עם ארה"ב על מנת להגן על החיילים האמריקאים מפני תביעות משפטיות ומפני העמדה לדין בבית דין פלילי בינלאומי במקרה שיבצעו פשעי מלחמה. דבר זה מערער אמינותה של כל התחייבות מטעם הפסגה הערבית בדבר עשיית צדק עם העם העיראקי ועם קורבנות ההפרות של הכוחות האמריקאים.

 

לנוכח העלייה בהפרות זכויות האדם בשטחים הכבושים ובפשעי המלחמה שבוצעו לאחרונה ברפיח נגד האזרחים הפלסטינים, הסתפקה הפסגה בגינוי [האירועים] ללא התחייבות לנקוט בצעדים מסוימים כדי לרדוף את פושעי המלחמה הישראלים ולספק הגנה בינלאומית לפלסטינים. המבחן האמיתי למידת רצינותן של ממשלות ערב בתמיכה בעם הפלסטיני חורג מההצהרות העיתונאיות המכוונות לתעמולה מקומית ואינן מחייבות, ומתגלם בהגשת סיוע אנושי לפלסטינים, הקלת סבלם, כיבוד זכויות הפליטים במדינות ערב המארחות, הפסקת אפלייתם והפעלת לחץ על הממשל האמריקאי כדי שישים קץ לנטייתו הבולטת כלפי ישראל ולהתחמקותו מהכרזה על מדינה פלסטינית בשנת 2005.

 

הפסגה הערבית נחלה כישלון חרוץ אפילו בניסיונה להפיג את הלחצים של דעת הקהל הפנימית [במדינות ערב] ושל הקהילייה הבינלאומית ל[כינון] רפורמות. התברר כי משימת הרפורמה לא תתחיל כל עוד העמים הערבים ובמיוחד המפלגות הערביות, אגודות וארגוני זכויות האדם ושאר מוסדות החברה האזרחית לא ייקחו [את המשימה] הזאת על עצמם ויפסיקו להסתמך על ההבטחות המליציות של ממשלות ערב."

 

 

על החתום:

הארגון המצרי לזכויות אדם

היוזמה המצרית לזכויות אישיות

התוכנית הערבית לפעילי זכויות אדם (מצרים)

המרכז הסעודי לזכויות אדם (לונדון)

פדרציית התוניסאים למען הזכות לאזרחות בשתי גדותיו של הים התיכון (פריז)

האגודה העיראקית לזכויות אדם

מרכז המידע וההכשרה לזכויות אדם (תימן)

המרכז המצרי החברתי הדמוקרטי

המרכז לחופש העיתונות במפרץ (עומאן)

פורום החברה האזרחית (תימן)

האגודה הלובית לזכויות אדם (גרמניה)

האגודה הפלסטינית לזכויות אדם (לבנון)

ארגון אל-חק (פלסטין - רמאללה)

מרכז שמל (פלסטין- רמאללה)

האגודה האלג'ירית לזכויות אדם

הועדה לכיבוד החירויות וזכויות האדם בתוניס (פריז)

הוועדות להגנה על זכויות האדם בסוריה

הרשת העיראקית לתרבות זכויות האדם ולצמיחה

האגודה הבחרינית לזכויות אדם

האגודה המרוקאית לזכויות אדם

אגודת זכויות האדם לסיוע לאסירים (מצרים)

המרכז הפלסטיני לזכויות אדם (עזה- פלסטין)

האגודה התוניסאית לנשים הדמוקרטיות

המרכז למחקרים ולצמיחה האלטרנטיבית (מצרים)

אגודת זכויות האדם בסוריה

האגודה הדמוקרטית לנשים המרוקאיות

המרכז למחקרים בנושא זכויות האדם בתימן

המרכז למחקרים סודאניים

המרכז לזכויות אדם בבחריין

מרכז אל-מיזאן לזכויות אדם (פלסטין- עזה)

האגודה להגנה על זכויות האדם והחירויות – עדל (לבנון)

האגודה התוניסאית לזכויות אדם

מרכז קהיר למחקרים בעניין זכויות אדם (מוסד אזורי-בינלאומי)."[4]

 



[1]  "מרכז קהיר למחקרים בנושא זכויות אדם" הוא מרכז מחקר המתמחה בנושא זכויות אדם אשר יושב בקהיר אך עוסק בכל העולם הערבי ומטרתו לקדם את נושא זכויות האדם בעולם הערבי. ראה:http://www.cihrs.org/home/home_A.htm

יוזמת "העצמאות השניה" נוסחה על ידי 50 ארגונים לא ממשלתיים מ-13 מדינות ערביות במהלך כנס הפורום האזרחי הראשון בבירות בין התאריכים 19-22 במרץ 2004. היוזמה שהוגשה לשגרירים הערבים ולמזכ"ל הליגה הערבית עמרו מוסא כללה את הדרישה להסיר את מצב החירום, לשחרר את העצירים הפוליטיים, לכונן בתי משפט עצמאיים, לנקוט בצעדים לרפורמה מנהלית וכלכלית, ללחימה בשחיתות, ולחיזוק המכניזמים לשקיפות, להגן על זכויות אדם ועוד. ראה:  http://www.islamonline.net/Arabic/news/2004-03/27/article06.shtml 

לנוסח המלא של היוזמה ראה: http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news%5Cenglish%5C12437.htm.

[2]  הליגה הערבית ניסחה ב-1994 את האמנה לזכויות אדם אך אף אחת מ-22 החברות בה לא חתמה עליה. מועצת הליגה הערבית החליטה בחודש מרץ 2003 לתקן את האמנה אבל 'הפורום האזרחי הראשון' הביע הסתייגויות רבות בנוגע לנוסח המתוקן. ראה: http://www.islamonline.net/Arabic/news/2004-03/27/article06.shtml

[3] ב- 13 באפריל 2004 כוחות הביטחון הסורים עצרו את אכת'ם נעיסה מבלי לציין את סיבת המעצר. כמה ימים טרם מעצרו פרסמו "הועדות להגנה על זכויות אדם" [בסוריה] שבראשן עומד נעיסה דו"ח השנתי בנוגע למצב זכויות האדם בסוריה. http://www.aljazeera.net/news/arabic/2004/4/4-25-4.htm

[4] אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 27.5.2004.