המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עורך שבועון מצרי מבקר שימוש ערבי בתפיסות אנטישמיות
1/4/2004

 

עורך שבועון מצרי מבקר שימוש בתפיסות האנטישמיות

האירופאיות על ידי הערבים

 

לאחרונה צירף המוזיאון לכתבי יד של ספריית אלכסנדריה לחלון הראווה של ספרי הקודש של הדתות המונותאיסטיות את התרגום הערבי של "הפרוטוקולים של זקני ציון" לצד התורה. בתגובה לצירוף הפרוטוקולים כתב עורך השבועון המצרי "אל-קאהרה", צלאח עיסא, מאמר בשבועון המצרי העצמאי "נהצ'ת מצר" בו מתח ביקורת על הפצת רעיונות אנטישמיים בתקשורת המצרית. להלן עיקרי מאמרו:

 

"לפני כמה שבועות הציגה ספריית אלכסנדריה את התרגום הערבי של 'הפרוטוקולים של זקני ציון', בחלון הראווה לצד ספרי דת שנרכשו על ידי מחלקת כתבי היד של הספרייה. יכול היה להיות שאיש לא היה שם לכך לב אלמלא עיתונאי 'פיקח' אחד מהזן הזה של המכורים לחיפוש אחרי גימיקים פיקנטיים. לא היה מקובל עליו שפעולת המאבק הנאצלת הזאת למען שחרור פלסטין מהנהר עד הים תעבור מבלי שיודגש תפקידו של מי שעומד מאחוריה. הוא [העיתונאי] ערך ראיון עם מנהל מחלקת כתבי היד בספרייה שבמהלכו הודיע [האחרון] בגאווה שהספרייה גאה בכך שספר זה מצוי ברכש שלה וכי היא שקדה להציג אותו מאחר שהוא אחד הספרים הקדושים ליהודים ושהוא אישית חושב שמה שהופיע בספר בנוגע לתכנית היהודית להשתלט על העולם נכון במאה אחוז.

 

עוד הראיון מתפרסם והארגונים הציוניים הפעילים במערב כבר אימצו אותו כהוכחה לכך שספריית אלכסנדריה היא מוסד אנטישמי. הם דרשו מהאיחוד האירופי, מממשלות [שונות] ומגופים בינלאומיים שהיו שותפים במימון הקמת הספרייה, עדיין לוקחים חלק בניהולה ותומכים בפעילויותיה, להפסיק זאת מכיוון שהספרייה מפיצה רעיונות גזעניים ותרבות של שנאה...

 

במקום שהעיתונים, אשר הבליטו את האירוע המטופש הזה, ימנעו מלהביך את הספריה, ולהעניק לציונים ולבעלי בריתם שאורבים לנו את ההזדמנות לה הם מייחלים - להאשים אותנו באנטישמיות ובגזענות – מיהרו [העיתונים] לתקוף את הנהלת הספרייה שהתקפלה בעקבות הלחצים הציוניים [והורידה את הספר מחלון הראווה] ו[מיהרו] לציין שכל מה שהופיע בספר 'הפרוטוקולים של זקני ציון' נכון במאה אחוז.

 

אין זה המבוי הסתום הפוליטי הראשון שכמה זרמים רעיוניים ואסכולות עיתונאיות מובילים אותנו אליו. [זרמים אלו] מאמינים בניצול הבורות השוררת בחברה ובכך שקיבוץ הציבור הערבי הוא מטרה המקדשת את השימוש בכל נשק - חוקי ושאינו חוקי - כדי לעורר את התלהבות הציבור הזה. [זרמים אלה] מנסים להציג את הסכסוך במזרח התיכון כסכסוך דתי בין היהדות לאסלאם [הקיים] מאז קנוניית בנו קריט'ה ובנו קינוקע[1] ושאר יהודי אל-מדינה נגד הנביא מחמד. [זרמים אלו] מפיצים את הרעיון שהמערכה למען שחרור פלסטין היא המשך המערכה בח'יבר[2] .

 

[זרמים אלו] אינם נרתעים מלהפיץ, לאמץ ולפרסם את כל האגדות שנפוצו באירופה בימי הביניים כדי להצדיק את רדיפת היהודים על ידי האירופאים בשל המונופול שלהם בפעולות הכספיות ובהלוואות בריבית, מבין אגדות אלו אגדת "מצת הדם" שהיהודים מכינים בחג הפסח מדמו של ילד לא יהודי. הם מפיצים בין המוסלמים את התפיסה שכל היהודים המודרניים הם צאצאי היהודים שהמרו את פי הנביא משה ושאללה נעתר לתפילתו והפך אותם לקופים ולחזירים. [הם מפיצים גם] שהיהודים אחראים לפשע אבותיהם שצלבו את ישו. הם אימצו ועודם מאמצים בחום את הספר המטופש "הפרוטוקולים של זקני ציון" שפוברק על ידי חסידי העריצות הצאריסטית ברוסיה כדי לעורר שנאה נגד היהודים מאחר ורבים מהם השתתפו בפעילות מהפכנית נגד האימפריה [הצארית].

 

הבעיה היא שרעיונות אלה אינם יכולים לעמוד בפני שום דיון רציונלי, נוסף לכך שההיגיון עליו מבוססים  רעיונות אלו  עלול להוביל אותנו למבוי סתום שבכל המצב, מושיב אותנו - במקום את הציונים - על ספסל הנאשמים. אין שום תועלת בכך שאנו נאשר לעולם את נכונות ההאשמות השקריות שמופצות על ידי הקנאים האירופים לפיהן דת האסלאם שלנו קוראת לנו לשנוא את בני הדתות המונותיאיסטיות האחרות ומסיתה אותנו לנקום בהם על מלחמות וקרבות שאירעו לפני חמש עשרה מאות.

 

אין זה מן החכמה לאמץ את השקרים שנפוצו בגל הרדיפות של היהודים באירופה בימי הביניים, בעוד שלנו - הערבים והמוסלמים - לא היה שום חלק בכך ובעוד שמבצעיהם מגנים אותם ומתנצלים  עליהם היום. אין זה מן החכמה כלל לאמץ ספר כגון 'הפרוטוקולים של זקני ציון' שמייחס ליהודים את הכבוד להיות אלו שתכננו את המהפכה הצרפתית, הניפו את סיסמת החרות, האחווה והשוויון, דרבנו פועלים להקים איגודים מקצועיים, תמכו בפלורליזם פוליטי ורעיוני והיו מאחורי כל התנועות המהפכניות לאורך ההיסטוריה.

 

מה שבטוח הוא שאין קשר בין הציונים שכבשו וכובשים את פלסטין ואת שאר האדמות הערביות לבין יהודי ח'יבר בנו קריט'ה ובנו קינקאע [אם יש קשר הרי שהוא] אותו קשר שיש בין מוסלמים מודרניים לאבותיהם שפלשו בימי הביניים לחלקים של אסיה, אפריקה ואירופה. אם היהודים של היום אחראים למה שעשו אבותיהם אז אנו, המוסלמים [של היום], אחראים לכל המלחמות שעשו אבותינו בכל היבשות ומותר לתושבי [יבשות אלה] להילחם בנו כדי לנקום את תבוסתם במלחמות הקדומות ההן." [3]

 


 


[1] שבטים יהודיים שחיו בחצי האי הערבי בתקופת הנביא מחמד.

[2]  ח'יבר היא עיר בחצי האי ערב שמחמד ניצח את השבט היהודי שהתגורר בה וציווה להוציא להורג את הגברים ולשעבד את הנשים והילדים.