שר החינוך המצרי בריאיון על תוכניות הלימוד במצרים
היומון הלונדוני בשפה הערבית "אל-שרק אל-אוסט" קיים ראיון עם שר החינוך המצרי, ד"ר חוסין כאמל בהאא אל-דין, להלן קטעים מן הראיון:
"שאלה: מה היקף הסיוע הבינלאומי שמוענק למימון החינוך במצרים?
בהאא אל-דין: קיים בפועל סיוע חיצוני, [וכן] סיוע לחינוך אבל הוא מהווה בסופו של דבר רק אחוז קטן מכלל ההוצאה על החינוך במצרים.
שאלה: האם [הסיוע] מגיע ממדינות או מארגונים?
בהאא אל-דין: [הסיוע מגיע] גם ממדינות וגם מארגונים.
שאלה: היכן ממוקמת ארה"ב [ביחס למדינות אחרות המעניקות] סיוע לחינוך?
בהאא אל-דין: [ארה"ב] היא אחת המדינות שהגישו את הסיוע הרב ביותר.
שאלה: האם המענק שניתן [ממדינות אלה] מותנה בתנאים מיוחדים או שהוא ניתן ללא תנאים?
בהאא אל-דין: איננו מקבלים תנאים על שום מענק שמוגש לנו.
שאלה: האם ארה"ב אינה מתערבת בשלב מסוים?
בהאא אל-דין: אף אחד לא העז להתערב בתוכניות הלימוד במצרים ואף אחד לא הציע להוסיף [משהו] לתוכניות הלימוד המצריות או לשנותן. אף אחד אינו יכול להתחרות עם מצרים בנושא תוכניות [הלימוד]. אם המגמה כעת היא להילחם בקיצוניות ובטרור הרי מצרים, במסגרת לחימתה בטרור, שילמה מחיר כבד [כשהקריבה את] נשמות בניה והשהידים שלה ו[הוציאה] כספים [לצורך זה], בזמן שהמדינות שמנהיגות את המסע נגד הטרור נכנעו לטרור. עניין נוסף הוא שאת אותן סיסמאות ועקרונות - שמדינות רבות מתפארות בכך שהן קוראות [לדבוק] בהן - החדירה ויישמה מצרים בתוכניות הלימוד שלה כבר לפני שבע שנים מרצונה החופשי.
שאלה: מה הם המאפיינים של פיתוח [תוכניות הלימוד] שבו החלה מצרים עוד לפני שהיה דחף בינלאומי לכך?
בהאא אל-דין: כל מה שקשור לזכויות אדם, זכויות הילד וזכויות האישה, קבלת האחר, הוקעת הקיצוניות והטרור, ערכי שוק העבודה והגלובליזציה והוקעת האפליה על רקע מין, גזע או דת.
שאלה: האם פיתוח זה נעשה באמצעות הוספת [דברים חדשים] לתוכניות הלימוד או הורדת [דברים מסוימים]?
בהאא אל-דין: [הדבר נעשה] באמצעות הכנסת תפיסות אלו לתוכניות הלימוד מבלי להוריד שום דבר.
שאלה: האם הדיבורים אודות שינוי תוכניות הלימוד הדתיות נכונים?
בהאא אל-דין: הדבר לא קרה. [למעשה] מספר שיעורי החינוך הדתי גדל ולא קטן. הדברים שנלמדים בחומרי הלימוד הדתיים [נקבעים] בשיתוף עם אל-אזהר ותוך הסכמה מלאה שלו. שיח' אל-אזהר עצמו מעיין בתוכניות הלימוד, מאשר אותן ומכשיר חלק מן המורים.
שאלה: האם באמת היתה בדיקה של חומר הלימוד הדתי שגרמה בסופו של דבר להורדת [כמה] פסוקי קראן וסיפורים שעסקו בג'יהאד נגד היהודים וישראל?
בהאא אל-דין: בראשית שנות התשעים הופתעתי [לשמוע על] תשעה ספרים שפרסמו [כמה] קבוצות קיצוניות שהאשימו אותנו שאנו מטשטשים את הזהות הדתית ושהסרנו פסוקי קראן וחדית'ים מפי הנביא [מתוכניות הלימוד הדתיות]. כאשר הדבר לי נודע בשנת 1994, התקשרתי לשיח' מחמד אל-ע'זאלי המנוח, לד"ר סיד טנטאוי, לד"ר עמר האשם ולד"ר עבד אל-צבור מרזוק וביקשתי מהם לבוא למשרד [החינוך]... אמרתי להם במכתב [ששלחתי אליהם]: 'אינני זה שגיבש את התוכניות האלו ואינני צריך להגן על טעות. במידה וקיימת טעות, מגיעה לי תודה על תיקונה.' לאחר ארבע שעות יצא השיח' אל-ע'זאלי ואמר לי 'אני בטוח שמה שנלמד הוא הדת הנכונה והדברים שנפוצו הם שקר מוחלט'. העניין פורסם בזמנו באמצעי התקשורת.
שאלה: ארגון ערבי [מסוים] הגיש לליגה הערבית דו"ח בו נמתחה ביקורת על החינוך הדתי במדינות ערב שתואר כחינוך שאינו מעודד מתן כבוד לאחר וקבלתו, מה אתה אומר [בעניין זה]?
בהאא אל-דין: הדברים האלו אינם חלים לגבינו.
שאלה: האם במהלך ביקורך בארה"ב בחודש מאי [בשנה] שעברה היו [לאמריקאים] הערות, דרישות או שדנתם בשלבי הלימוד במצרים?
בהאא אל-דין: הם לא הציבו דרישות אלא העלו [כמה] הערות שאחת מהן היא שתוכניות הלימוד המצריות מהוות דגם שהמדינות האחרות צריכות ללכת לפיו.
שאלה: האם ההוראה במצרים מתאימה לצורכי השעה הפוליטיים והחברתיים בעולם?
בהאא אל-דין: אין זה מענייני שאנו נתאים את עצמנו למדינות הזרות. מה שמעניין אותי הוא שהדבר יתאים לטבעו של העם, לערכיו, לדתו, למורשתו, להיסטוריה שלו, ולאינטרסים שלו...
שאלה: באיזו מידה לדעתך קיימת הסתננות של חלק מהזרמים הקיצונים לשורות המורים והאם יש מנגנון פיקוח [לכך]?
בהאא אל-דין: הרחקתי אלפי מורים קיצונים מההוראה. מורה שיוכח שהוא קיצוני יורחק מההוראה באופן מוחלט.
שאלה: כיצד אתה מוודא זאת?
בהאא אל-דין: אני מקבל דו"חות ביטחוניים, דו"חות שוטפים ממנגנוני הפיקוח של משרד [החינוך] ומהגורמים המוסמכים ופרסומים באמצעי התקשורת. כאשר אני בטוח שישנה מגמה החורגת מהקו הלאומי אני מרחיק מיד את המורה." [1]