המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עמדת ה'פתח' בנוגע לפולמוס הבין-עדתי בישראל
7/8/1998


עמדת ה'פתח' בנוגע לפולמוס הבין-עדתי בישראל

 

בעקבות הפולמוס העדתי שפרץ בישראל על רקע התבטאויותיו של חבר הכנסת אורי אור בגנות עדות המזרח, נכתב בפרסום הדו-שבועי הרשמי של תנועת ה'פתח' "עמתדנו"[1]:

 

"...המערכה עברה לתוך החברה הישראלית שהחלה לחוש בבידוד ובסכנה הטמונים במדיניותו של נתניהו ביחס לעתיד הקיום היהודי, לא רק בפלסטין, אלא בעולם כולו. סנוניות ראשונות של שסע בחברה היהודית ואפליה גזעית בין עדות שמיות שמוצאן בדמו של אברהם [הכוונה לעדות המזרח], לבין עדות אשכנזיות ממוצא כוזרי שאין להן כל קשר לדם [של הגזע] השמי, הפכו לאחרונה לסכסוכים שזעזעו את מפלגת העבודה."

 

"כמו כן קיימת התערובת הבלתי הומוגנית המוזרה של מהגרים בכפייה מברה"מ לשעבר, שהכל יודעים שלאחוז גדול מתוכם אין כל קשר לדת היהודית וכל מטרתם [בהגירה לישראל] היתה לעזוב את רוסיה ואת מדינות חבר העמים."

 

יש לציין כי הטענה לפיה היהודים האשכנזים אינם יהודים למעשה, אלא צאציהם של הכוזרים שהתגיירו איננה חדשה והיא שבה וצצה בתקשורת הפלסטינית לעתים קרובות. לדוגמא, בסידרת דיונים היסטוריים בטלוויזיה של הרשות הפלסטינית התקיים ב5חמישה ביוני 1967, הדיאלוג הבא בין ההסטוריונים הפלסטיניים ג'ריר אל-קדוה וסלים אל-מובייד:

 

אל-קדוה: המוזר ביותר הוא שבמאה הששית לספירה, או השביעית, ואולי לאחר מכן, קיבלו על עצמם 6 מליון איש באזור הים הכספי... באזור הכוזרים...

אל-מוביד: סליחה, הם היו 5 מליון ובלילה אחד ניסו להפוך עצמם ליהודים, מתוך פחד מפני האימפריה הביזנטית שקיבלה את הנצרות ומפני המדינה העבאסית המוסלמית. מלכם אסף את אנשיו ויועציו ושאל: מה נעשה? אמרו לו: הכי טוב- לא נוצרי ולא מוסלמי.

אל-קדוה: הכוונה היא ליהודים הכוזרים שרובם הם האשכנזים שמגיעים לפלסטין. באללה, האמן לי,  שבדמי יש יותר מבני ישראל והעברים הקדמונים אבותינו, ואפילו אם הדת של חלקם היתה יהודית, מאשר בדמם של אריאל שרון ובנימין נתניהו.

אל-מוביד: אין כל קשר בין היהודים של ימינו, על אף כל טענות השוא שלהם, ליהודי העבר  הקדמונים.

 

 



[1]  אל-חיאת אל-ג'דידה,1.8.1998; "עמדתנו" מתפרסם מדי שבועיים ביומון אל-חיאת אל-ג'דידה ועל פי מקורות לא רשמיים, פרסום זה נכתב על ידי חבר הועד הפועל של אש"ף, צח'ר חבש.

תגיות