המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כותבים סעודים: נחוץ טיפול בינלאומי באיום החות'י על המסחר, הביטחון והיציבות בעולם
17/7/2025


כותבים סעודים: יש הכרח בטיפול בינלאומי באיום החות'י על המסחר, הביטחון והיציבות בעולם

 

ב-16.7.25 הודיע צבא ארה"ב כי כוחות של הממשלה הלגיטימית בתימן, הזוכה להכרה בינלאומית, תפסו משלוח של 750 טון נשק וטילים מאיראן לחות'ים.[1] דיווח זה מגיע כמה ימים לאחר שהחות'ים חידשו את תקיפותיהם נגד ספינות בים האדום: ב-6.7.25 תקפו החות'ים בירי טילים וכטב"מים את ספינת המטען,Magic Seas. למחרת הותקפה ספינה מטען נוספת Eternity C וכמה מנוסעיה נהרגו במהלך התקיפה.[2] שתי החברות הופעלו על ידי חברה יוונית ונשאו את דגל ליבריה.

 

על רקע חידוש תקיפת הספינות, התפרסמו ביומון הסעודי אל-שרק אל-אוסט, היוצא לאור בלונדון, כמה מאמרים שהתריעו כי החות'ים הפכו לאיום על הביטחון והיציבות באזור ובעולם כולו המחייב תגובה בינלאומית. הכותבים קראו לקהילה הבינלאומית להתאחד ולהקים קואליציה בינלאומית, שתגן על נתיבי השייט ותנתק את אספקת הנשק לחות'י ותשיב את הריבונות המלאה לממשלה הלגיטימית בתימן.

 

הספינה Magic Seas אותה פוצצו החות'ים בים האדום[3]

 

דוח זה יציג קטעים מאמרים אלה:


סמנכ"ל אל-ערביה: הטילים והכטב"מים של החות'ים - איום עולמי המחייב תגובה בינ"ל

סמנכ"ל רשת אל-ערביה הסעודית, זיד בן כמי, בעבר סגן העורך של היומון הסעודי, אל-שרק אל-אוסט, פרסם ב-10.7 בטורו ביומון זה מאמר שכותרתו: "נשק המאיים על הביטחון העולמי", בו הזהיר כי מאמצי החות'ים לייצור טילים וכטב"מים בשטחים שבשליטתם, הופכים את תימן לזירה של איום עולמי, דבר המחייב תגובה בינלאומית מתואמת כלפיו. כך כתב: "שר ההסברה בממשלה התימנית [הלגיטימית], מועמר אל-אריאני, הזהיר בשבוע שעבר מפני תחילת תוכניות לייצור טילים בליסטיים וכטב"מים באזורים הנמצאים בשליטת החות'ים, ובמיוחד בצעדה, בחג'ה ובפרוורי צנעאא והדגיש כי המצב חרג משלב ההברחות לשלב של העברה מאורגנת של יכולות צבאיות מתקדמות אל סביבה שאינה נתונה לשום פיקוח לגיטימי ואינה מכירה במושג מדינת הלאום [קרי, סביבת החות'ים].

 

המעבר משימוש בנשק לייצורו בתוך אזורים שהם מחוץ לשליטת [ממשלת תימן הלגיטימית] מאיים לא רק על תימן, אלא דוחף את הביטחון האזורי והעולמי אל סף סכנה. מיקומה הגיאוגרפי של תימן בקרבת מצרי באב אל-מנדב והים הערבי[4] הופך אותה לנקודת מעבר חיונית לסחר העולמי. [לפיכך,] כל מתיחות או הסלמה באזור זה עלולה לערער את יציבות השייט הבינלאומי ואת שרשרת האספקה הגלובלית...

 

אחריותה של ממשלת תימן הלגיטימית אינה רק לבטא חששות, אלא לחזק את נוכחותה הפוליטית ולהתמודד עם סכנה זו, גם אם הדבר יצריך בקשת תמיכה בינלאומית כדי להשתלט על המצב. כמו כן, יש למצוא דרך להחזיר את החות'ים לשולחן הדיונים, בניסיון למצוא מוצא למשבר בכללותו. השארת סוג כזה של נשק בסביבה שאינה כפופה לשלטון, תהפוך את תימן מזירת סכסוך פנימית למקור של איום עולמי.

 

התמודדות עם נושא הכטב"מים והטילים הבליסטיים שמחוץ לשליטת המדינות הפכה לצורך דוחק שמחייב פעולה בינלאומית מתואמת. כאשר נשק מיוצר בסתר, נבדק בים ומשוגר אל מעבר לגבולות, הדיבורים על ביטחון מקומי מאבדים את משמעותם, משום שהאיום הופך לעולמי..."[5]

 

כותב סעודי: נחוצה קואליציה בינלאומית אנטי-חות'ית והשבת הריבונות  לממשלת תימן

הכותב הסעודי, אבראהים אל-עות'יימין, פרסם ב-14.7 מאמר בטורו ביומון אל-שרק אל-אוסט, בו קרא להתמודד עם האיום החות'י באמצעות הקמת קואליציה בינלאומית, שתגן על נתיבי השייט ותנתק את אספקת הנשק לחות'ים, ובאמצעות השבת הריבונות המלאה לממשלה הלגיטימית בתימן. כך כתב: "האדמירל האמריקאי אלפרד [תֶ'יֶיר] מֶהֶן,[6] אחד ההוגים הבולטים של תיאוריית העוצמה הימית במאה ה-19 מצוטט כמי שאמר: 'לא יכול להיות ביטחון בים אם היבשה בוערת'. אמירה זו נכונה בבירור לגבי המציאות בים האדום כיום, עם התחדשות ההסלמה [בו]. השקט היחסי בים האדום לא נמשך זמן רב, עד שארגון החות'ים נטל אחריות לשתי תקיפות נפרדות נגד אוניות סחר בשבוע שעבר: [תחילה, תקיפת] אוניית המשא Magic Seas וכעבור יומיים [כך במקור] תקיפת האונייה Eternity C, שהובילה לטביעתה מול חופי תימן. בכך, חידש הארגון את התקפותיו נגד ביטחון האזור ויציבות השייט הבינלאומי.

 

התקפות אלו מחדשות את השיח אודות הסכנה הטמונה בהותרת המשבר התימני בלי פתרון ו[ללא] הסדר מדיני מקיף וּבְהמשך שליטת ארגון החות'ים על חלקים מרצועת החוף [של תימן], שכן זהו איום מתמשך על ביטחון השייט ועל הסחר הבינלאומי... המשך אי השקט באזור אינו משפיע רק על מדינות האזור, זו השפעה המתפשטת אל הכלכלה הבינלאומית כולה.

 

כדי להתמודד עם איום מתגבר זה, דרושה גישה כפולה או שני מהלכים מקבילים: המהלך הראשון דחוף [ועיקרו] שיתוף פעולה בינלאומי להגנה על קווי ספנות בינלאומיים, באמצעות הקמת קואליציה בינלאומית מטעם האו"ם, שתפקידה יהיה להגן על נתיבי השיט ולנתק את צירי אספקת הנשק לקבוצת החות'ים.

 

המהלך השני קשור לטיפול בשורשי המשבר התימני עצמו, שכן ביטחון השייט הבינלאומי וההגנה על היציבות האזורית והבינלאומית לא יכולים להתממש באופן קבוע מבלי שהמדינה התימנית תחזיר לעצמה את ריבונותה המלאה על רצועת החוף ועל כל שטחיה ויושם קץ למצב הבלתי חוקי שאותו כפה ארגון החות'ים... הדבר מחייב תמיכה ממשית בממשלת תימן, כדי לאפשר לה לפרוס את שלטונה על כל שטחי תימן - בהתאם להחלטת מועצת הביטחון 2216 - ולחזק את יכולתה ואת יעילותה. הדבר יתחיל בנסיגת החות'ים מהאזורים שהשתלטו עליהם ובראשם הבירה צנעאא, במסירת הנשק הכבד ובחזרת מוסדות המדינה למלא את תפקידיהם הריבוניים..." [7]

 

עיתונאי סעודי: האיום החות'י על עורקי הסחר העולמי, הוא פצע המחייב טיפול

העיתונאי הסעודי, משארי אל-ד'אידי, פרסם ב-11.7 בטורו ביומון אל-שרק אל-אוסט מאמר, בו התייחס לתקיפה של החות'ים על ספינות בים האדום ועל השלכות פעילותם על כלכלת מצרים והכלכלה העולמית וקרא לטפל בבעיה, במקום "לאלחש את הפצע" כלשונו. כך כתב:

"מיליציות החות'ים התימניות תקפו במהלך 24 שעות - בטילים ובירי - שתי ספינות בים האדום, Magic Seas ו- Eternity C. התקפות אלו נהרגו ארבעה אנשי צוות משתי ספינות הסוחר ואחרים נפצעו. שגרירות ארה"ב בתימן האשימה את ארגון החות'ים בחטיפת אנשי צוות הספינה היוונית Eternity C, שטבעה בים האדום לאחר שהותקפה... בחודש מאי האחרון [2025] הושג הסכם הפסקת אש [בין החות'ים ל]בין ארה"ב בתיווך עומאני, כדי להבטיח את תנועת השייט בים האדום. היום, אנו רואים שההסכם אינו אלא 'הפוגה' זמנית...  

 

בכל מקרה, המשך הפעולות הפיראטיות של החות'ים בים האדום מהווה איום על כל העולם,  בייחוד על המדינות המשקיפות על חופי הים האדום, וליתר דיוק על מצרים ותעלת סואץ. בהצהרה קודמת נמסר כי על פי דיווחי ממשלת מצרים הגיעו הפסדי [ההכנסות] מתעלת סואץ עקב הפעילות הפיראטית של החות'ים אשתקד [2024] לכ-7 מיליארד דולר. באמצע מאי האחרון [2025], החליטה רשות תעלת סואץ להעניק תמריצים והנחות של 15% על דמי המעבר של ספינות מכולות בעלות קיבולת של 130 אלף טון נטו או יותר (עמוסות או ריקות) למשך 90 יום, כעידוד למעבר הספינות ובניסיון להתגבר על הנזק שגרמו החות'ים לכניסה הדרומית של הים האדום. מדובר באלחוש הפצע, ולא טיפול בו, ואם מצב זה יימשך, הרי שאנו ניצבים בפני רגע מכריע מבחינה אזורית ובינלאומית, שכל העולם יצטרך להתמודד עמו.

 

אין חלופה 'מעשית' למעברי באב אל-מנדב ותעלת סואץ, וגם מעבר כף התקווה הטובה... לא יועיל - בטווח הארוך - לתנועת הסחר החוצה לאירופה, בשל עלות המטען הגבוהה ואורך המסע.

 

האם החות'ים מכינים 'פיצוץ קרוב' כפי שאמר מועמר אל-אריאני, שר ההסברה התימני, בראיון ל"אל-ערביה.נט"?![8] כל העובדות מצביעות על כך. אולם, חבלה בתנועת הסחר בים האדום אינה עניין מקומי-אזורי בלבד, אלא היא פגיעה בעורקי הסחר העולמי ובמהותו."[9]

 



[2] https://www.alarabiya.net, 7.7.2025; 8.7.2025

[3] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.7.2025

[4] הים הערבי הוא הוא ים בשולי באוקיינוס ההודי, הנמצא בין חצי האי ערב ממערב לבין הודו ממזרח.

[5] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.7.2025

[6] אלפרד תֶ'יֶיר מֶהֶן (1914-1840) היה אדמירל משנה בצי האמריקני. היסטוריון והוגה תאוריית העוצמה הימית. נחשב לאחד מהוגי הדעות הצבאיים-ימיים החשובים בהיסטוריה, שרעיונותיו השפיעו מאוד על מקבלי החלטות בציי המלחמה ברחבי העולם ועודדו את מרוץ החימוש הימי שקדם למלחמת העולם הראשונה. ספרו החשוב ביותר "השפעת העוצמה הימית על ההיסטוריה" התפרסם ב-1890.

[7] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 14.7.2025

[8] אל-אריאני קרא בראיון להגביר את האבטחה על נתיבי השייט הבינלאומי והזהיר כי אם לא תתוגבר האבטחה יהפכו ספינות הסוחר לבנות ערובה של החות'ים, דבר שיוביל ל"פיצוץ קרוב", שיאיים על הסחר הבינלאומי. https://www.alarabiya.net, 10.7.2025

[9] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.7.2025