המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עורך אל-שרק אל-אוסט לשעבר: רק פתרון צבאי ישים קץ למשבר בסוריה
14/5/2014

 

עורך אל-שרק אל-אוסט לשעבר: אין פתרון למשב בסוריה זולת פתרון הצבאי

 

בטורו ביומון הסעודי אל-שרק אל-אוסט, היוצא לאור בלונדון, טען העורך לשעבר של היומון, טארק אל-חומיד, כי אין פתרון למשב בסוריה זולת הפתרון הצבאי. לדבריו, הנשיא אסד ובעלי בריתו - איראן, חזבאללה ואל-קאעדה - מבינים רק את שפת הכוח, ולכן אין כל תועלת בהידברות ומו"מ. כצעד ראשון בהיערכות לפתרון הצבאי, קרא אל-חומיד לחמש את "צבא סוריה החופשי". חומיד הבהיר כי פתרון צבאי הוא המפתח לפתרון פוליטי.

 

להלן תרגום קטעים ממאמרו:[1]

 

כוונות טובות לא יועילו, נדרש פתרון כוחני רדיקלי

"כל מורכבויותיו של המשבר הסורי היום, שמשטר אסד הצליח להביאו לממדיו הנוכחיים, מוכיחות לנו ובמיוחד למי שרוצה בפתרון פוליטי, שהפתרון היחיד עתה בסוריה הוא הפתרון הצבאי ולא הפוליטי. כל הנושאים המורכבים בסוריה דורשים עתה פתרונות יסודיים ולא כוונות טובות, או עוד סחבת.

 

כדי לאלץ את אסד להפסיק את הפשעים נגד הסורים, בהם ההרעבה המתמשכת, כפי שקרה בחומס, ולחדול מן השימוש בחביות הנפץ, לא נדרש מו"מ, אלא כוח צבאי, משום שזו השפה היחידה שאסד מבין.


כדי לשבור את כוחו של חזבאללה, ומאחוריו איראן, בסוריה, לא נדרשים מו"מ או כוונות טובות, כי אם כוח. זאת במיוחד מאחר שחזבאללה ואיראן שותפים ל[שפיכת] הדם הסורי באמצעות הגנתם רווית הדם על אסד. הסכנה הגדולה ביותר כאן היא שתיקה נוכח הפשעים של איראן וחזבאללה בסוריה, כדי לא לנטרל את המו"מ הגרעיני של המערב ובמיוחד של ארה"ב עם איראן. חרף כל פשעיו, איראן אינה מפסיקה ולו לרגע להגן על אסד הן במישור הפוליטי, הן במישור הצבאי ואף במישור התקשורתי.

 

בנוסף, טיהור סוריה מאל-קאעדה ומארגונים אחרים דורש סיוע צבאי איכותי ללוחמי הצבא החופשי הנאבקים בה בעת באסד, בחזבאללה ובאל-קאעדה. הצבא החופשי אינו יכול להחזיק מעמד לבדו ללא תמיכה צבאית ממשית, במיוחד כשיש מי שתומך באסד, באל-קאעדה ובחזבאללה. אם האירופים והערבים רוצים לשבור את כוחו של אל-קאעדה בסוריה, ולשים קץ לנהירת הטרוריסטים לשם, הרי שלא ניתן להשיג זאת רק באמצעות פיקוח על נמלי התעופה, הגבולות או אתרי הרשתות החברתיות, אלא באמצעות חימוש האופוזיציה הסורית המתונה, כלומר הצבא החופשי. זאת [הדרך] לשבור את כוחה של הקיצוניות שאסד הזין באמצעות פשעיו ובאמצעות שיתוף הפעולה עם אל-קאעדה כדי שהוא יוכל לומר שבסוריה יש שתי אופציות גרועות בלבד [הוא או הקיצונים], ושהוא האופציה העדיפה שבהן.


אין תועלת במו"מ ללא מהלך צבאי

כל אירועי המשבר הסורי מוכיחים לנו שהפתרון הצבאי הוא המפתח לפתרון הפוליטי. לא משום שיש מי שרוצה שיישפך עוד דם, אלא משום שאסד הוא זה שהביא את המצב לכדי כך, כשמאחוריו איראן וחזבאללה. זאת באמצעות שימוש מצידו בשקרים בכל יוזמה מהיום הראשון של המהפכה, וכן על ידי שימוש מצדו בהרג ובהרעבה. עלינו לזכור, וזה נאמר רבות, שעיכוב הפנייה לפתרונות יעילים יגרור בהכרח את סוריה, את האזור וכן את המערב למצב גרוע יותר. אין כל תועלת בקבלת פניו של [אחמד ג'רבא], מנהיג הקואליציה הסורית האופוזיציונית בוושינגטון, ואין כל תועלת בוועידות של ידידי סוריה, כל עוד אין כל מהלך צבאי אפקטיבי בסוריה, שיחל בחימוש איכותי של הצבא החופשי.[2] הפתרון הצבאי עתה הוא זה שעשוי להוביל לפתרון פוליטי בהמשך בסוריה, וכל דבר אחר זולתו יהווה בזבוז של זמן ושל חיי אדם ודחיית [סיום] המשבר שיתפוצץ בהכרח במהרה בפרצופם של כולם [בעולם] הערבי ובמערב."



[1] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.5.14

[2] ג'רבא ביקר בוושינגטון מה-7-14 למאי 2014.