המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אל-קרדאוי: למאלי נחוץ פתרון של שלום ולא התערבות צבאית
20/1/2013

 

אל-קרדאוי: למאלי נחוץ פתרון של שלום ולא התערבות צבאית

 

האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים בראשות יוסף אל-קרדאוי פרסם ב-15 בינואר גילוי דעת ובו מתח ביקורת על ההתערבות הצבאית במאלי וקרא במקביל לקבוצות החמושות לנהוג בחוכמה ולנהל דיאלוג כדי להגיע לפתרון צודק בדרכי שלום. להלן תרגום קטעים מגילוי הדעת:[1]

 

"האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים עוקב בדאגה רבה אחר התפתחויות האירועים במאלי, שם מיהרו הצרפתים להתערב התערבות צבאית, שאיש אינו יודע כיצד היא תסתיים ומה יהיו השלכותיה מבחינת ההרג, ההרס, הפליטוּת והטרגדיות האנושיות וכן התגברות העוני, האבטלה והרעב שמאלי סובלת מהם מלכתחילה.

 

לכן, השקיע האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים מאמצים רבים באמצעות יצירת קשר עם מדינות ואישים בעלי השפעה, כדי להשיג פיוס ולהתמקד בפתרון בדרכי שלום. נוכח המצב הזה וההתפתחויות החמורות מציין האיחוד את הדברים הבאים:

 

פתרון בדרכי שלום, פיוס לאומי, הבנות ודיאלוג, הם הפתרון היחיד הנכון לבעיה במאלי. הפתרון הזה עדיין אפשרי אם יהיו כוונות כנות הרחק מאג'נדות זרות. איחוד חכמי הדת המוסלמים עדיין מוכן להשלים את המאמצים להשיג פיוס.

 

האיחוד דורש מהארגון לשיתוף פעולה אסלאמי וממדינות אפריקה לחתור ברצינות להפסקת המלחמה, לפעול במסירות להשיג פיוס, לאמץ פתרון בדרכי שלום ולנהל דיאלוג כדי להגיע לפתרון שישביע את רצון כל הצדדים. האיחוד סבור שדבר זה אפשרי.

 

בהזדמנות זו, האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים מותח ביקורת על צרפת שמיהרה ללבות את המלחמה, לפני שמוצו כל האמצעים הנדרשים לפתרון בדרכי שלום ופיוס לאומי.

 

האיחוד דורש מהקבוצות החמושות לתת לקול התבונה והחוכמה לנצח, ולהסכים לפיוס ודיאלוג, כדי להגיע לפתרון צודק בדרכי שלום.

 

האיחוד מזהיר מפני סכנות ההתערבות הצבאית הזרה והשלכותיה המסוכנות על האזור, ומפני ההרג, ההרס והפליטות של האזרחים החפים מפשע שלהם היא תגרום. שהרי הקוראן האציל הדגיש: "כל המאבד נפש אחת – בלא שאיבדה או ביקשה למלא את הארץ חמס – כאילו איבד עולם מלא, וכל המקימה כאילו קיים עולם מלא. שליחינו הביאו להם את האותות הנהירים, ועם כל זאת, רבים מהם המתהוללים." (סורת השולחן, 32).

 

כל זאת, בנוסף להשלכות הכלכליות, הפוליטיות, החברתיות, הנפשיות והסביבתיות של המלחמה הגלויות לעין, ובייחוד של המלחמות הפנימיות שקוטעות את קשרי האחווה והאזרחות, ומותירות את הטינה והאיבה לדורות [הבאים], והשלכותיהן אינן נמחקות בקלות. אנו מתפללים לאללה שיגן על כל ארצותינו מפני [המלחמה], שיכבה את אש המלחמה במאלי [ובמקומות] אחרים, ושימנע מן המאמינים את רעתה...

 

[על החתום:]                    

עלי אל-קורה דאר'י, מזכ"ל [האיחוד]; יוסף אל-קרדאוי, ראש האיחוד."