המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 24.2.2011
24/2/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 24.2.2011

  

בתקציר: סעודיה: המלך פרסם צווים לשיפור תנאי  האזרחים * מצרים: בכירים בעיתונות הממסדית התפטרו * הממונה על תיק ירושלים בפת"ח: מחרימים את המוסדות האמריקאים * עסקת נשק נוספת צפויה בין סעודיה לארה"ב * לוב: עוד בכירים התפטרו; הישגים למורדים * קריאה להפגנת מיליונים במצרים

 

לוב: עוד בכירים התפטרו; הישגים למורדים

נמשכת האלימות הקשה בלוב: אנשי אופוזיציה מסרו לערוץ אל-ערביה כי קצינים לוביים הרגו 135 חיילים שסירבו לירות במפגינים; צוות שני של מטוס קרב נטש את מטוסו בשל סירובו לירות על מפגינים בבנגאזי. דווח כי המורדים השתלטו על חלקים נרחבים במזרח לוב ועל עיירה סמוכה לבירה טריפולי - במערב. עבד אל-מונעם אל-הוני, הנציג המתפטר של לוב בליע"ר, אמר ליומון אל-שרק אל-אוסט כי אל-קד'אפי היה  מפעיל נשק גרעיני, אם היה בידיו; ערוץ אל-ג'זירה מסר כי שר המשפטים שהתפטר, מוצטפא עבד אל-ג'ליל, נאם בעיר אל-בידאא' בכנס של בכירים ממתנגדי המשטר; דיפלומט לובי בשגרירות במרוקו, שהתפטר מתפקידו, אמר לאתר אל-ערביה כי יש דון את אל-קד'אפי, ה"טרוריסט הפושע" בביה"ד הבינ"ל; בכיר במשה"ח הלובי אמר לשגרירים אירופאים כי ארגון אל-קאעדה הקים אמירות אסלאמית בעיר דרנה במזרח לוב. סיף אל-אסלאם, אל-קד'אפי, בנו של שליט לוב, אמר כי מהיום (24.2.11) יותר לעיתונאים זרים לסקר את המתרחש במדינה. 

אל-שרק אל-אוסט, אל-חיאת (לונדון), www.alarabiya.net , ערוץ אל-ג'זירה, 24.2.11  

 

אל-קד'אפי, כנירון קיסר, צופה במדינתו הבוערת בעודו פורט על נבל

אל-וטן (סעודיה), 24.2.11

 

קריאה להפגנת מיליונים במצרים

קואליציית צעירי הפיכת ה-25.1 במצרים מתכננת הפגנת מיליונים (25.2.11) לתמיכה בהתקוממות העמים הערבים, בייחוד העם הלובי, וקראה להיענות לכל דרישות המהפכה המצרית, כולל פיטורי ממשלת שפיק וביטול חוק החירום.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.2.11

 

מצרים: בכירים בעיתונות הממסדית התפטרו מתפקידיהם

ראש מועצת המנהלים של היומון המצרי הרשמי אל-גומהוריה, עלי האשם; ראש מועצת המנהלים של בית ההוצאה לאור המוביל "אל-הלאל", עבד אל-קאדר שהיב; ועורך אל-גומהוריה, מוחמד עלי אבראהים, הגישו את התפטרותם מתפקידיהם לממשלה ולמועצה העליונה של הכוחות המזוינים. שר התקשורת לשעבר, אנס אל-פקי, נעצר לחקירה בחשד לשחיתות.

אל-אח'באר,  אל-שורוק (מצרים), 24.2.11

 

תימן: ההפגנות נמשכות; חברי פרלמנט התפטרו

בתימן נמשכות ההפגנות ועל פי דיווחים הרגו כוחות המשטר שני אזרחים. בשל הגידול במספר ההרוגים ובעצמת המחאה על פעולות הדיכוי, התפטרו תשעה חברי פרלמנט המשתייכים למפלגה השלטת ועוד כששים שוקלים להתפטר.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.2.11

 

סעודיה: המלך פרסם צווים לשיפור תנאי המחיה של האזרחים

עם שובו לסעודיה (23.2.11), פרסם המלך עבדאללה 13 צווים מלכותיים בכמה תחומים ובהם: מאבק באבטלה; קידום נושאים בתחומי המדע, התרבות והספורט; סיוע למיזמים ממשלתיים; עזרה לסטודנטים הלומדים בחו"ל במקצועות נדרשים; מתן חנינה לאסירים פוליטיים; העלאת שכרם של פקידים במגזר הממשלתי, הצבאי והפרטי.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 24.2.11

 

אינטלקטואלים ואנשי דת בסעודיה דורשים רפורמות בממלכה

פעילים אקדמאיים ומטיפים סעודיים, בראשם השיח' הסעודי סלמאן אל-עודה, דרשו מהמלך עבדאללה לחולל רפורמות באופן בחירת חברי השורא; הפרדת ראשות הממשלה מבית המלוכה; הפרדת מערכת המשפט מהשלטון; מאבק בשחיתות; שחרור אסירים פוליטיים; מתן חופש ביטוי והקמת מוסדות אזרחיים. דרישות דומות הציגו אזרחים סעודיים שקראו (20.2.11) בפייסבוק ליום זעם בסעודיה ב-11 במרץ 2011.

www.anbacom.com, 23.2.11

 

עסקת נשק נוספת צפויה בין סעודיה לארה"ב 

האתר אילאף דיווח על מגעים שמקיימים שלטונות סעודיה עם הממשל האמריקאי על רכישת שמונה ספינות מלחמה חדישות ומערכות הגנה טילית בליסטית וציין כי פרטי העסקה כולה ייחשפו בתוך כמה חודשים. יצוין כי לאחרונה חתמו סעודיה וארה"ב על עסקת נשק בשווי של 60 מיליארד דולר.  

www.elaph.com, 24.2.11

 

אינטלקטואל איראני: המשטר מענה את קרוביי כדי ללחוץ עלי

האינטלקטואל האיראני הגולה, עבד אל-כרים סורוש, טען כי במסגרת הלחצים עליו, כלא המשטר לזמן מה את חתנו, תוך עינויו ודרישה שיודה כי סורוש מתנגד לאסלאם וקשור לאויבי איראן וכי הוא מתגרש מאשתו, בתו של סורוש, בשל פריצותה. סורוש טען כי לחצים אלה אילצו את חתנו לעזוב את איראן.

כלמה (איראן), 23.2.11   

 

כיהאן: סילוק הכוחות האמריקאיים מהמזה"ת - קרוב

היומון כיהאן טען שהפלגת אוניות המלחמה האיראניות לסוריה דרך תעלת סואץ היא צעד סמלי המשקף את המציאות החדשה במזה"ת, בה בקרוב לא יאפשרו מדינות האזור נוכחות צבאית אמריקאית.

כיהאן (איראן), 22.2.11

 

הממונה על תיק ירושלים בפת"ח: הטלנו חרם על המוסדות האמריקניים

הממונה על תיק ירושלים בפת"ח, חאתם עבד אל-קאדר, הודיע על החרמת הקונסוליה האמריקנית והדיפלומטים שלה ואת המוסדות האמריקניים בירושלים במחאה על הווטו האמריקני בנושא ההתנחלויות.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 24.2.11

 

איראן: חשש בתנועת המחאה לשלומם של מוסוי וכרובי

מועצת התיאום של תנועת המחאה הביעה חשש לשלומם של ראשי התנועה, מיר חוסין מוסוי ומהדי כרובי, ונשותיהם, לאחר שלא התקבל דיווח על מצבם מזה עשרה ימים. דווח על נוכחות מסיבית של כוחות הביטחון ברחובות המרכזיים של טהראן, ועל דרישה מבעלי עסקים באזור לסגור את חנויותיהם ולעזוב את המקום. עוד דווח כי בחלק מרחובות הבירה הכוחות מונעים מאנשים לעמוד במקום מחשש להתקהלות, ומכים את מי שלא נענה לדרישתם.

כלמה (איראן), 24.2.11