המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 12.10.2010
12/10/2010

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 12.10.2010

 

בתקציר: אסד: על לבנון להימנע ממזימות נגדנו *  עורך אל-גומהוריה: מצרים תמנע נפילתה של  לבנון לידי איראן או ישראל * אל-קרדאוי: עלינו להשקות את עץ החירות בדמנו * אל-שרק אל-אוסט: אסד ביקש מאחמדי-נז'אד לדחות את ביקורו בלבנון * סו"י איראנית מוקירה את זכרו של רוצח הנשיא סאדאת

 

עורך אל-גומהוריה: מצרים תמנע נפילתה של  לבנון לידי איראן או ישראל

בטורו היומי כתב עורך היומון המצרי הממסדי אל-גומהוריה, מוחמד עלי אבראהים, כי ר"מ לבנון, סעד אל-חרירי, הגיע למצרים כדי לקבל "מסיכת חמצן ערבית" ולהרגיע את חששות הלבנונים ערב ביקורו בלבנון של נשיא איראן, אחמדי נז'אד. לדברי אבראהים, מצרים מפעילה לחצים פוליטיים כדי לשמור על זהותה הערבית של לבנון וכדי למנוע את נפילתה בידי איראן או ישראל.

אל-גומהוריה (מצרים), 12.10.10

 

אל-שרק אל-אוסט: אסד ביקש מאחמדי-נז'אד לדחות את ביקורו בלבנון

היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי נשיא סוריה בשאר אל-אסד, ביקש בביקורו באיראן (2.10.10) מהנשיא אחמדי- נז'אד, לדחות את ביקורו בלבנון (13-14.10) משום שהוא אינו משרת את איראן, לבנון וסוריה. מוחמד שריעתי, יועצו של נשיא איראן לשעבר, מוחמד חתאמי, טען כי הביקור נועד להסיח את הדעת מן המשבר הכלכלי והפוליטי באיראן; פארס סועיד, מתאם כוחות ה-14 במרץ, אמר כי הביקור נועד להוכיח לבנון מהווה בסיס של איראן במזה"ת, הנתון לשליטתה; אנטואן אנדריאוס סגן ראש זרם אל-מוסתקבל אמר כי אחמדי נז'אד המעניק לחזבאללה נשק כדי לפגע ברחובותיה של בירות, הוא אויבה של לבנון.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 11.10.10

 

לבנון: דגלי איראן ותמונות של אחמדי נז'אד ערב ביקורו במדינה

 

 

 

 

 

 

 

חייל יוניפי"ל ליד דגל איראן

 

 

 

 

www.islamtimes.org , 12.10.10

 

אסד: על לבנון להימנע ממזימות נגדנו

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, ור"מ תורכיה, רג'פ טייפ ארדואן דנו בדמשק במצב בעיראק ובתהליך השלום באזור. אסד עדכן את ארדואן ביוזמות חדשות לקידום המו"מ בין ישראל וסוריה, אך טען כי המדיניות הישראלית מקשה על קידומו. עוד אמר כי בשל הפילוג בלבנון לא חזרו יחסי סוריה עימה ל"מצבם הטבעי", וציין כי סוריה מצפה מלבנון לשתף עימה פעולה בתחומים הפוליטי והכלכלי ולהימנע מליטול חלק במזימות מערביות נגדה. אסד שיבח את תורכיה על חלקה בשיפור יחסי ארצו עם לבנון.

סו"י סאנא (סוריה), אל-אח'באר (לבנון) 12.10.10

 

אל-קרדאוי: עלינו להשקות את עץ החירות בדמנו

בנאום מוקלט בוועידה של משרד ההקדשים של ממשל החמאס בעזה, שהוקדשה לנושא תמיכתו של השיח' יוסף אל-קרדאוי, ראש איחוד חכמי הדת המוסלמים בעניין הפלסטיני, קרא אל-קרדאוי לאומה הערבית והאסלאמית, להתגייס למען הפלסטינים ולא לשתוק כל עוד נשאר "טפח אחד מאדמת האסלאם בידי הכופרים והכובשים." הוא תבע לאחוז בנשק למען השגת החירות ו"להשקות את עץ החירות בדמנו" ושיבח את תושבי עזה על עמידתם האיתנה והקרבתם למען אללה. ראש ממשל החמאס, אסמאעיל הניה, אמר כי אל-קרדאוי ראוי להיקרא "שיח' אל-אקצא ואל-קדס" לצד השיח' ראא'ד צלאח, ושיבח את תמיכתו בהתנגדות ועמידתו לצידה גם בעת ביצוע פעולות של מסירת הנפש. לדבריו, אל-קרדאוי אינו שולל הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67', כשלב ביניים בדרך לפתרון הבעיה הפלסטינית. הניה הוסיף שהוא ושריו מוכנים לוותר על השלטון לטובת העניין הפלסטיני ושיבת הפליטים הוא קרא לרש"פ לאמץ את ההתנגדות ולהשיב את העניין הפלסטיני למימדיו הערביים והאסלאמיים.

www.palestine-info.info, 12.10.10

 

מצרים: מגבלות על משלוח SMS

ממשלת מצרים הטילה מגבלות חדשות על שימוש של מוסדות תקשורת וחברות אחרות במסרונים (SMS) לצרכי תעמולה והעברת אינפורמציה. מעתה יחויב כל מוסד תקשורתי לקבל את הסכמת משרד התקשורת והמועצה העליונה לעיתונות כדי לשלוח SMS חדשותי ויוטל פיקוח על תכני המסרונים. מקור בממשלה הכחיש כי מאחורי ההחלטה עומדות כוונות פוליטיות.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 12.10.10

 

ליברל קטרי תוקף החלטה של בתי"ס אסלאמים בבריטניה לחייב עטיית נקאב

הליברל הקטרי, ד"ר עבד אל-חמיד אל-אנצארי תקף במאמרו ביומון הכוויתי 'אל-ג'רידה' החלטה של שלושה בתי ספר אסלאמיים בבריטניה לחייב את התלמידות לעטות נקאב. אל-אנצרי טען כי מדובר בצעד בלתי אחראי שיעורר שנאה כלפי האסלאם והמוסלמים ויחזק את טענות הימין נגד האסלאם והדגיש כי עטיית הנקאב איננה מצווה דתית.

אל-ג'רידה (כווית), 11.10.10

 

ח'אמנאי פסק לטובת אחמדי-נז'אד בעימות עם רפסנג'אני על נכסי האונ' הפתוחה

בין האשמי רפסנג'אני, המכהן כראש חבר הנאמנים של האוניברסיטה האסלאמית אזאד (האונ' הפתוחה), לבין נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, המכהן כיו"ר המועצה העליונה של המהפכה התרבותית, קיים סכסוך קשה סביב השליטה בנכסי אוניברסיטת אזאד הנאמדים ב-4 מליארד דולר. מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי פסק לטובתו של הנשיא אחמדי-נז'אד ופסל החלטה שקיבל רפסנג'אני לגבי אופן הקצאת נכסים אלה.

פארס (איראן), 11.10.10

 

הוועידה הערבית–אפריקאית: תמיכה באחדות סודן ובמאבק הפלסטיני

בהודעת הסיכום של הוועידה הערבית האפריקאית שנערכה בלוב (10.10.10), קראו המנהיגים לכבד את ריבונותה ואחדותה של סודן ולתמוך במאמצי השלום בתוכה; הם הביעו את תמיכתם "במאבקו של העם הפלסטיני נגד הכיבוש הישראלי", בזכותם של הפלסטינים למדינה ריבונית בגבולות 67' שבירתה מזרח ירושלים ובזכות השיבה, כולל לשטחים שנכבשו מאז 1948. היומון אל-חיאת דיווח על מחלוקת סביב הסעיף אודות אחדותה של סודן, כאשר כמה ממדינות אפריקה רצו לכלול סעיף התומך בפיצולה.

אל-חיאת (לונדון), 11.10.10; http://www.afro-arabsummit.com , 10.10.10

 

דיווח: הקונגרס יאפשר סיוע לצבא לבנון

היומון אל-ספיר דיווח כי השבוע יודיעו הוורד ברמן, ראש ועדת יחסי החוץ, וניטה לואי, יו"ר ועדת המשנה להקצבות חוץ של בית הנבחרים, על הפשרת הסיוע לצבא לבנון בסך 100 מיליון דולר לאחר שהוקפא בעקבות תקרית הגבול בין צבא לבנון לצה"ל, באוגוסט האחרון. נמסר כי משרדי החוץ וההגנה הפעילו לחצים בקונגרס כדי לקדם את ההחלטה. 

אל-ספיר (לבנון), 11.10.10

 

סו"י איראנית מוקירה את זכרו של רוצח הנשיא סאדאת

סו"י האיראנית פארס פרסמה את תמונות ההתנקשות בנשיא מצרים אנור סאדאת, בידי המצרי ח'אלד אסלאמבולי, לרגל יום השנה להתנקשות (6.10), תחת הכותרת "הוצאתו המהפכנית להורג של אנור סאדאת בתמונות." פארס הוסיפה כי התמונות מפורסמות כדי להוקיר את זכרו של אסללאמבולי. 

פארס (איראן), 11.10.10

 

נאסרללה מציג לאנשיו תחזיות ורודות

היומון אל-אח'באר, המקורב לחזבאללה, דיווח כי בסדרת פגישות שקיים לאחרונה מנהיג חזבאללה, חסן נאסרללה, עם בכירי הארגון הוא עדכן אותם בתכניות להתמודדות עם כל התרחישים - הן במישור הפנימי והן בנושא ביה"ד הבינ"ל -  והבטיח שהשלב הבא יביא עימו בשורות טובות מאוד לחזבאללה ובני בריתו.

אל-אח'באר (לבנון), 11.10.10

 

שר ההגנה האיראני: עסקאות הנשק בין ארה"ב לסעודיה אינן מאיימות עלינו 

שר ההגנה האיראני, אחמד וחידי, אמר כי עסקת הנשק שחתמה סעודיה עם ארה"ב בשווי 60 מליארד דולר, לא מאיימת על איראן כיוון שמדינות המפרץ אינן מהוות איום עליה. עם זאת, הוא הזהיר כי עסקות נשק של מדינות המפרץ עם ארה"ב יגבירו את תלותן בגורם המעדיף את בטחונה של ישראל במאזן הכוח האזורי. הוא שב וטען כי יציבות אזורית מותנית בשת"פ ביטחוני בין מדינותיו, תחת הגמוניה איראנית.

איסנא (איראן), 10.10.10

 

מצב הדמוקרטיות בעולם הערבי

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.10.10 / אמג'ד רסמי

 

 אתר איראני: משה"מ חיזקו השליטה האיראנית באבו מוסא

אתר האינטרנט האיראני ג'האן ניוז דיווח (הדיווח הוסר לאחר זמן קצר) כי מאז שמשמרות המהפכה קיבלו אחריות פיקודית על המפרץ הפרסי, חיזקה איראן את סממני ריבונותה באי אבו מוסא, הגדול בשלושת איי המריבה במפרץ, בין איראן לאיחוד האמירויות הערביות. לדברי האתר, משה"מ תלו את דגל איראן מעל תחנת המשטרה המקומית והסירו את דגל האמירויות; נאסר על כלי שיט של האמירויות להתקרב לאי ללא אישור משה"מ. שדה נפט באי, שנמסר לאיחוד אמירויות ע"י השאה מוחמד רזא פהלוי, הועבר לשליטת   איראן. יצוין כי לפי הבנות מימי השאה (1941-1979), מנוהל האי בצוותא ע"י איראן ואיחוד האמירויות. 

ג'האן ניוז (איראן), 10.10.10

 

דרום סודאן: נקיים יחסים עם ישראל

ברנאבא בנג'מין, שר ההסברה בממשלת דרום סודאן, אמר כי המדינה החדשה שתקום בדרום סודאן -לאחר שהקמתה תאושר, כצפוי, במשאל העם בפברואר 2011 – תחתור לקיום יחסים עם כל מדינות העולם וישראל בכלל זה, בציינו שכמה מדינות ערביות כבר מקיימות יחסים עם ישראל.

אל-ח'ליג' (איחוד האמירויות), 10.10.10