המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר יומי 22.2.2009
22/2/2009

מה חדש? תקציר יומי 22.2.2009

בתקציר: לראשונה בסעודיה: נישואים במסנג'ר * החרפה במתיחות בין איראן לבחריין * קרדאוי: מותר למוסלמים לאחוז בנשק גרעיני * אימן נור: איש לא סבל בכלא כמוני * דיווח: נאסרללה, משעל ושלח נפגשו בדמשק * קרי: סיכוי לשת"פ אמיתי בין ארה"ב לסוריה * הפגנות שיעים נרחבות בפקיסטן

 

הדיאלוג הפלסטיני בקהיר ב-25 בפברואר

דובר הפת"ח, אחמד עבד אל-רחמן, מסר כי מצרים הזמינה את הפלגים הפלסטיניים לדיאלוג בקהיר ב-25 בפברואר 2009.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 22.2.2009

 

איגרת מן החמאס לארה"ב

יו"ר ועדת החוץ של הסנאט האמריקני, ג'ון קרי, אמר כי קיבל איגרת מן החמאס והיא תועבר לגורמים המתאימים בממשל. בכיר פלסטיני טען כי אחמד יוסף, יועצו של ראש ממשל החמאס בעזה, אסמאעיל הנייה, שכתב את האיגרת, פעל על דעת עצמו ולא כנציג החמאס. ואולם, מקורות פלסטיניים מסרו ליומון "פלסטין", המקורב לחמאס, כי המשלחת האמריקנית שביקרה בעזה נשאה עימה איגרת מנשיא ארה"ב, ברק אובמה, לתנועת החמאס וכי התנועה הסמיכה את אחד משריה בעזה לקבל את האיגרת ולהשיב עליה.

www.felesteen.ps; אל-קדס (ירושלים), 21.2.2009

 

קרי: סיכוי לשת"פ אמיתי בין ארה"ב לסוריה

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, נועד בדמשק (21.2.09) עם יו"ר ועדת יחסי החוץ בסנאט, ג'ון קרי, ועם משלחת בראשותו של יו"ר ועדת יחסי החוץ בבית הנבחרים האמריקאי, הווארד ברמן. במסיבת עיתונאים, בתום הפגישה, אמר קרי כי זוהי תחילתה של תקופת מעבר ביחסי ארה"ב-סוריה, וכי חרף חילוקי הדעות, יש סיכוי לשת"פ אמריקאי-סורי אמיתי בנושאים רבים. ברמן הביע תקווה לפתיחת דף חדש ביחסי המדינות, והוסיף כי מדיניות בידודה של סוריה התגלתה כבלתי מועילה, ויש לפעול לקידום הדיאלוג עימה.

אל-וטן (סוריה), 22.2.09  

 

החרפה במתיחות בין איראן לבחריין

על רקע ההצהרות באיראן לפיהן בחריין היא המחוז האיראני ה-14, דווח כי גורמים ביטחוניים בחרינים הורו למנוע כניסת ספינות איראניות למימי המדינה. בכיר במשרד הפנים הבחריני הבהיר כי לא נאסרה כניסה של בעלי אזרחות איראנית למדינה. לפי מקורות בחרינים, איראן טרם התנצלה על ההתבטאויות בנושא הריבונות.

www.elaph.com 21.2.09,

 

חזרתו של נתניהו היא מותו של השלום 

 

אל-ערב אל-יום (ירדן); אל-קדס (רש"פ), 21.2.09/ נאצר אל-ג'עפרי 

 

מועצת שתה"פ במפרץ מתכנסת בריאץ'

היום (22.2.09) תיערך בריאץ' פגישה בהשתתפות שרי האוצר והחוץ של מדינות מועצת השת"פ במפרץ כדי לדון בהתפתחויות הכלכליות והפוליטיות באזור. מקור במפרץ מסר כי הפגישה, הנערכת לבקשת קטר, נועדה לתיאום עמדות ערֵב ועידת המדינות התורמות שתיערך במצרים במרץ ותעסוק במשבר בעזה. היומון אל-שרק אל-אוסט דיווח כי המתיחות בין בחריין לאיראן תהיה אחד הנושאים המרכזיים שיידונו בריאץ'.

אל-חיאת, אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 22.2.09

 

בכיר איראני: מוכנים להכות באופוזיציה האיראנית בפקיסטן

מפקד משטרת איראן, אסמאעיל אחמדי-מוקדם, אמר כי איראן מוכנה "לנקוט צעדים רציניים נגד קבוצות טרור באדמת פקיסטאן" אם זו תמשיך בתירוציה ולא תפעל נגד מוקדי האופוזיציה האיראנית במחוז בלוצ'יסטאן (דרום מזרח איראן בגבול פקיסטאן).

פארס (איראן), 21.2.09 

 

קרדאוי: מותר למוסלמים לאחוז בנשק גרעיני

בדרשת יום השישי (20.02.09), אמר השיח' יוסף אל-קרדאוי, נשיא האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים, כי האסלאם דוגל בשלום שבא מעמדת כוח ולא מעמדה של חולשה וכי למוסלמים מותר להחזיק בנשק גרעיני ובנשק להשמדה המונית לצורך הרתעה.

www.islamtime.net, 21.02.09.

 

נשיא אוניברסיטת אל-אזהר מזהיר מפני התפשטות השיעה

הד"ר אחמד אל-טיב, נשיא אוניברסיטת אל-אזהר, הזהיר את תלמידיו מפני התפשטות הזרם השיעי בקרב הצעירים במצרים, ובפרט בקרב הסטודנטים של אוניברסיטת אל-אזהר.

www.islamouna.info , 19.2.09

 

אימן נור: איש לא סבל בכלא כמוני

עם שחרורו מהכלא המצרי, אמר אימן נור, מנהיגה לשעבר של מפלגת "אל-ע'ד" האופוזיציונית, כי נהגו בו ביד קשה מאוד, כפי שלא נהגו באף אסיר אחר, אך הוא לא נכנע ולמרות ייסוריו, הוא המשיך לפרסם מאמרים. הוא אמר כי לא נעשתה עסקה בעניין שחרורו והוא לא ביקש חנינה מן הנשיא מובראכ, שביקורתו עליו איננה אישית אלא מתוקף תפקידו כנשיא. נור הכחיש קשר עם הממשל האמריקאי או עם משטרים אחרים וטען כי אגרתו לאובמה לא היתה אישית, אלא במסגרת מאמר עיתונאי.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 20.2.09 

 

התמנון האיראני, במימי המפרץ הערבי, שולח זרועות לבחריין

אל-ג'רידה (כווית), 22.2.09/ עבד אל-קאדר איוב 

 

יועצו של אל-מאלכי: כוחות "אל-צחוה" מיצו את ייעודם

אבו מחמד אל-בצרי, יועצו של ר"מ עיראק, נורי אל-מאלכי, וחבר בכיר במפלגתו, אמר כי כוחות "אל-צחוה" -  

השבטים שלחמו לצד האמריקאים נגד אל-קאעדה - הוקמו בנסיבות מסוימות ולתקופה מסוימת וכעת יש לברור מתוכם את האנשים המתאימים והלאומיים ולהרחיק את המזיקים והבלתי מועילים. יצוין כי דובר ממשלת עיראק, עלי אל-דבאע', איים בעבר להעמיד את אנשי כוחות "אל-צחוה" לדין, ע"פ חוק הלוחמה בטרור, אם ימשיכו לבקר את הממשלה על סירובה לקלוט אותם במנגנוני הביטחון שלה, כפי שהבטיחה.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 21.2.09       

 

פגישה בין משלחת אמריקאית לבין קצינים לשעבר בצבא עיראק

משלחת של משפטנים אמריקאית נועדה ברבת עמון, בחשאי, עם קצינים לשעבר בצבא סדאם חוסיין המתגוררים בירדן, בסוריה ובאיחוד האמירויות, ודנה עימם בהחלטת ממשלת עיראק להתיר להם לשוב לצבא העיראקי ולסייע להם להסדיר את שובם.

www.alrafidayn.com , 20.2.09

 

לראשונה בסעודיה: נישואים במסנג'ר

בפעם הראשונה בסעודיה, נערך בעיר ג'דה טקס נישואים באמצעות "המסנג'ר", ללא נוכחותם של בני הזוג. בטקס נכחו אבי הארוס הלומד בארה"ב, אבי הארוסה המתגוררת בעיר אל-מדינה, קרובי משפחתם והמורשה לעריכת חוזה הנישואים.

www.islamonline.net, 21.2.09.

 

דיווח: נאסרללה, משעל ושלח נפגשו בדמשק

שבועון משמרות המהפכה האיראניים, צבח-י צאדק, דיווח (16.2.09) מפי מקור פלסטיני על פגישה חשאית  בדמשק, בין מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, ומזכ"ל הג'האד האסלאמי, רמדאן עבדאללה שלח, שהתקיימה בתחילת פברואר.

צבח-י צאדק (איראן), 16.2.09

 

הפגנות שיעים נרחבות בפקיסטן

בהפגנות בפקיסטן, בערים אסלאמאבאד, קראצ'י, לאהור ודיר אסמאיל ח'אן, קראו שיעים לממשלת פקיסטן להפסיק לאלתר את פעילות הטרור של הטאליבאן נגדם בצפון מערב המדינה, ולא - ייאלצו לפעול בעצמם.

כיהאן (איראן), 22.2.09

 

למי מאמין העם הבחריני? לראש של אחמדי-נז'אד האומר:

"בחריין היא המחוז האיראני  ה-14 ", או לראש האומר:

"התעלם ממנו... אנחנו, ברוך השם, יחסינו עמכם מצוינים"

אח'באר אל-ח'ליג' (בחריין), 21.2.09/ עבדאללה מחרקי 

 

אל-קאעדה מגרב: טרוריסטים מאוריטנים תמורת החטופים הקנדים

בכיר במאלי העוסק בנושא הדיפלומטים הקנדים החטופים, מסר כי אל-קאעדה מגרב דורש בתמורה לשחרורם, שחרור שניים מחברי הארגון בעלי אזרחות מאוריטנית. לדברי המקור, החטופים נמצאים בידי הקבוצה של מח'תאר בלמח'תאר, מפקד ותיק באזור הסהרה שיחסיו עם הנהגת הארגון מתוחים והוא פועל באופן אוטונומי למדי.

תחליל הבדו (מאוריטניה), 21.2.09       

             

משטרת הדת הסעודית: על פקידות לעטות עבאיה

משטרת הדת הסעודית הכריחה מנהל מלון במחוז אל-ח'ובר שבסעודיה לפטר את מזכירתו ולהעסיק במקומה פקיד, משום שלא לבשה עבאיה (גלימה) אלא רק כיסוי ראש.

אל-וטן (סעודיה), 20.2.09