המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 31.10.2008
31/10/2008

מה חדש? סיכום יומי 31.10.2008

 

בתקציר: אחמדי-נז'אד: לחגוג את נפילת הליברליזם; להקים קהיליית דלק גרעיני * צעדים סוריים נגד עיראק * משפחת סאדאת תובעת את איראן על פגיעה בכבודו * דיווח: מחצית מאזרחי סודאן אוחזים בנשק *  סוריה הרחיבה פריסת צבאה בגבול לבנון * ראאד צלאח: ישראל הכריזה מלחמה דתית נגדנו

 

איראן מגבילה תנועת פעילת זכויות אדם

שלטונות איראן מנעו את יציאתה של פעילת תנועת הנשים האיראנית, סוזן טהמאסבי, לחו"ל  והחרימו מביתה מחשבים וציוד אישי. דווח כי מתנהל עתה ערעור על עונש של חצי שנת מאסר שנגזר עליה, בגין פעילות נגד ביטחון המדינה.

רוז (איראן), 27.10.08

 

אחמדי-נז'אד: לחגוג את נפילת הליברליזם 

בישיבה עם שרי קבינט במחוז לורסתאן קרא נשיא איראן, מחמוד אחמדי-נז'אד, לחגוג את נפילתו של הליברליזם והבטיח ליישם כלכלה דינמית ופרוגרסיבית שתשים קץ לכלכלה הליברלית. לדבריו, שורשי המשבר במערב נעוצים ברוח הביזה ובאנוכיות ו"נפילתה של היהירות העולמית [ארה"ב], היא הזדמנות נאותה להצלתן של אומות העולם."

אירנא (איראן), 30.10.08

 

אחמדי-נז'אד: קהיליית דלק גרעיני לטובת מדינות האזור

בפגישות עם שה"ח של איחוד האמירויות, שיח' עבדאללה בן-זיד אל-נהאיאן, ומזכ"ל המועצה לשת"פ של המפרץ, עבד אל-רחמן אל-עטיה, קרא נשיא איראן, אחמדי-נז'אד, להקים קהילייה של דלק גרעיני לטובת מדינות האזור. עוד אמר כי איראן אינה מערימה מכשולים בדרך להרחבת שתה"פ עם מדינות המפרץ וכי יש לקדם ביטחון אזורי במסגרת "חובתנו האסלאמית."

אירנא (איראן), 30.10.08

 

המפולת הפיננסית במערב

אל-ג'רידה (כווית), 30.10.08

 

איתאללה איראני מגנה את  דברי קרדאוי

בהרצאה במרכז התיאולוגי של קום, מחה איתאללה נאצר מכארם-שיראזי נגד התבטאויותיו של המנהיג הסוני, שיח' יוסף קרדאוי, בגנות השיעה וציין כי איראן היתה זו שהושיטה לו יד ומנעה את הלחץ הציוני והאמריקאי כלפיו. הוא שיבח את חזבאללה, המסכל, כדבריו, את מזימות הציונים וארה"ב, ואיננו מאפשר להם לבלוע את המדינות הערביות. 

אירנא (איראן), 30.10.08

 

מצרים: התקפה על קריאת שר התרבות להכיר בדתות הארציות

שר התרבות המצרי, פארוק חוסני, אמר כי על מצרים לקבל את הדתות הארציות כחלק מחופש הדת, וכי דחייתן של דתות אלה מעידה על פיגור ובורות. דבריו עוררו את חמתם של חכמי אל-אזהר. חבר האקדמיה למחקרים אסלאמיים, ד"ר עבד אל-מועטי ביומי, אמר כי טועה מי שחושב שהינדו-בודהיזם היא דת; ד"ר סועאד צאלח, מרצה להלכה השוואתית באוניברסיטת אל-אזהר, טענה כי מי שמכיר בדת לא מונותיאיסטית הוא פוליתאיסט, וקראה לחוסני לחזור בו.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 30.10.08; www.alarabiya.net, 31.10.08  

 

צעדים סוריים נגד עיראק

אתר האופוזיציה הסורי www.thisissyria.net דיווח כי סוריה הודיעה לשלטונות עיראק על החלטתה לנתק את היחסים הדיפלומטיים עמה, להשעות את פעילות הוועדות הביטחוניות בין שתי המדינות ולצמצם את הכוחות הסוריים הפרוסים לאורך הגבול עימה. מקורות במשרד החוץ העיראקי מסרו כי אין מדובר בניתוק היחסים או החזרת השגרירים שמונו לאחרונה, אלא רק בהקפאת המגעים הביטחוניים והכלכליים הישירים והפסקת הביקורים ההדדיים של בכירים בשתי המדינות. תחנת הטלוויזיה הסורית "אל-דניא" דיווחה אתמול  כי סוריה מצמצמת את כוחותיה לאורך הגבול עם עיראק וזו "התחלה של נקיטת צעדים מכאיבים נגד ארה"ב". מקורות רשמיים סוריים סירבו להתייחס לידיעה.

www.thisissyria.net, 30.10.08; אל-אח'באר (לבנון), 31.10.08

 

בכירים סודאנים: חצי מהעם הסודאני מחזיק בנשק

בכירים סודאניים אמרו כי סודאן "שוחה בים של נשק" . מיני ארקו מנאוי, עוזרו של נשיא סודאן, אמר כי מחציתו של העם הסודאני, כ-20 מיליון איש מחזיקים ברשותם נשק.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 31.10.08 

 

משפחת סאדאת תובעת את איראן על הסרט "חיסול פרעה"

בית המשפט המצרי ידון בחודש הבא בתביעת פיצויים בסך חצי מיליארד דולר שהגישה בתו של נשיא מצרים לשעבר, אנור סאדאת, כנגד נשיא איראן ומפיקת הסרט האיראני "חיסול פרעה", על פגיעה בשמו הטוב של אביה וסילוף העובדות ההיסטוריות. דיפלומט במשרד האינטרסים האיראניים בקהיר אמר בתגובה, כי התובעים המצריים רוצים לחבל בניסיונות לחידוש היחסים בין מצרים לאיראן.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 31.10.08

 

סוריה הרחיבה פריסת צבאה בגבול לבנון

הכוחות הסוריים הפרוסים לאורך הגבול הצפוני עם לבנון הרחיבו אתמול את פריסתם לעבר הגבול המזרחי עם לבנון. הנהגת צבא לבנון דיווחה (30.10.08) כי הרמטכ"ל הסורי, הגנרל עלי חביב, הודיע למפקד צבא לבנון, גנרל ג'אן קהוג'י, שהיחידות הסוריות יתפרסו בימים הקרובים לאורך הגבול המזרחי עם לבנון.

אל-מסתקבל (לבנון), 31.10.08

 

ראאד צלאח: ישראל הכריזה מלחמה דתית נגד המוסלמים

ראש התנועה האסלאמית בישראל, ראאד צלאח, אמר כי החלטת בג"צ לאשר את הקמת "מוזיאון הסובלנות" בירושלים, היא הכרזת מלחמה דתית עולמית נגד האומה האסלאמית והערבית. יצוין כי לטענת המוסלמים קיים במקום בית קברות מוסלמי.

אל-חיאת אל-ג'דידה (רש"פ), 31.10.08