המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 4.6.2008
4/6/2008

מה חדש? סיכום יומי 4.6.2008

 

בתקציר: אסד מאוכזב מקצב התקדמות הרפורמות *  עונש למפיצי ספרות נוצרית באלג'יריה * תלונות על הליך הבחירות בקרב האחים המוסלמים במצרים * רפסנג'אני: להדק יחסים עם סעודיה * אלג'יריה: תביעה נגד עורכי עיתונים שהתירו פרסומת לבירה

 

בשאר אל-אסד: סוריה מעוניינת להשיג אנרגיה גרעינית במסגרת בין-ערבית

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, הצהיר במהלך ביקורו באיחוד האמירויות כי השגת אנרגיה גרעינית למטרות שלום היא מגמה בינלאומית שזכותן של כל המדינות לשתלב בה. לדבריו, סוריה מעוניינת להשיג אנרגיה זו במסגרת בין-ערבית, כפי שסוכם בפסגת הליגה הערבית בריאץ'. ברוח זו, כתב בעל הטור, אחמד עלי אל-מצטפא, במאמר באתר www.champress.net, המקורב לשלטונות הסוריים, כי לסוריה יש זכות מוסרית להחזיק בנשק גרעיני, הגם שלטענתו היא לא מימשה אותה בפועל.

Gulf News (איחוד האמירויות), 3.6.08; www.champress.net, 4.6.08

 

בשאר אל-אסד: "איני מרוצה מהתקדמות הרפורמות הפוליטיות בסוריה"

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, אמר שלשום (2.6.08) במהלך ביקורו באיחוד האמירויות, כי הוא אינו שבע רצון מהרפורמות הפוליטיות בארצו, והסביר כי הנסיבות בסוריה עיכבו את התקדמותן. אל-אסד גילה כי בכוונתו להקים בסוריה גוף מייעץ [advisory council ] והביע נכונות לשלב את "האופוזיציה הלאומית" במסגרתו. לדבריו, אופוזיציה נחשבת לאומית וחיובית כל עוד היא איננה קשורה ל[גורמים] חיצוניים.

אל-אמאראת אל-יום (איחוד האמירויות), 3.6.08

 

סולאנה יציג באיראן את התמריצים להפסקת העשרת אורניום

מתאם מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, חביאר סולאנה, יבקר במחצית חודש יוני באיראן כדי להציע תמריצים לאיראן תמורת הפסקת העשרת אורניום. בד בבד, נכשל ניסיון יפני לתווך בין איראן למעצמות ולשכנע את איראן להפסיק להעשיר אורניום.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 4.6.08

 

מאסר על תנאי למפיצי ספרות נוצרית באלג'יריה

ארבע נוצרים אלג'יראיים נדונו לתקופות מאסר על תנאי של בין חודשיים לחצי שנה ולתשלום קנסות בגין הפצת ספרות נוצרית, פגיעה באסלאם, ופעילות דתית ללא אישור. בית המשפט אשר גזר את עונשם ב-3.6.08 בעיר טיארט זיכה מכל אשמה שני אחרים אשר הכחישו שהם נוצרים.

ליברטי (אלג'יריה), 4.6.08              

 

המרוץ האמריקאי לנשיאות

אל-ע'ד (ירדן); אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 3.6.08/ עמאד חג'אג'

 

בכירים באחים המוסלמים במצרים: בחירות לא הוגנות בתוך התנועה

מקורות בתנועת האחים המוסלמים במצרים, מסרו כי מספר חברים בכירים בהנהגת התנועה וחברים במועצת השורא שלה, הגישו תזכיר למהדי עאכף, המדריך הכללי של תנועת האחים המוסלמים, ובו הטילו ספק במהימנותן של הבחירות שנערכו בשבוע שעבר במשרד המדריך הכללי. בתזכיר נעטן כי מדובר במינויים ולא בבחירות.

אל-מצרי אל-יום (מצרים), 4.6.08

 

מותו של הדולר

אח'באר אל-ערב (איחוד האמירויות), 3.6.08/ עאמר אל-זועבי

 

רפסנג'אני קורא להידוק היחסים עם סעודיה

האשמי רפסנג'אני, הנחשב למספר 2 בהירארכית השלטון באיראן, המבקר בסעודיה, קרא להדק את היחסים בין איראן לשכנותיה, ובכללן סעודיה.

אירנא (איראן), 4.6.2008

 

פיצוץ שגרירות דנמרק בפקיסטן

אל-מסתקבל (לבנון), 3.6.08/ חסן בלייבל

 

אתר אינטרנט איראני: סעודיה זורעת פילוג בעולם האסלאם 

במאמר מערכת  שכותרתו "עולם האסלאם ללא הוואהבים" טען אתר האינטרנט האיראני תאבנאק,  כי הסעודים הם הטרוריסטים של עולם האסלאם. לדברי המאמר, ממשלת סעודיה מסייעת  לממשלות התוקפניות ומאפשרת להן להקים בסיסים בשטחה. כן נטען סעודיה זורעת פילוג בעולם האסלאם ומנהלת בשנים האחרונות תעמולה אנטי שיעית.

תאבנאק (איראן), 2.6.2008

 

תביעות נגד עיתונאים באלג'יריה בגין העלבת גנרל ופרסומת לבירה

העורכים של היומונים אל-וטן ולה מטין, עומר בלהושט ומחמד בנשיקו, התייצבו בבית המשפט כדי להגן על עצמם מול תביעה שהגיש נגדם משרד הבריאות, בגין פרסומת לבירה שהופיעה בשני היומונים בשנת 2002. פסק הדין צפוי להינתן ב-15.6.08. כמו כן, נפתח מחודש משפטם של שני עורכים ביומון ליברטי והקריקטוריסט עלי דילם בגין קריקטורה מ-2004 אשר רמזה למעשי שחיתות של גנרל בצבא אלג'יריה.

2.6.08, www.lematindz.net