המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
עיתון סעודי: המוסד מתכנן פיגוע בארה"ב
24/8/2003

 

עיתון סעודי: המוסד מתכנן פיגוע בארה"ב

 

בעבר פורסמו בעיתון הסעודי "אל-וטן" מאמרים הקובעים כי ישראל והמוסד עמדו מאחורי פיגועי ה-11 בספטמבר. במאמר שלהלן קובע אחמד עבד אל-האדי כי בכירים לשעבר במוסד מתכננים פיגוע דומה  מכיוון שישראל הפיקה תועלת רבה מפיגועי ה-11 בספטמבר 2001. להלן עיקרי המאמר[1]:

   

"מחלקות אמריקניות מיוחדות למלחמה בטרור מטפלות בימים אלה בדיווחים אודות הימצאותו בחשאי [על אדמת ארצות הברית] של רפי איתן, אחד מראשי המודיעין הישראלי בעבר... [וזאת] מבלי ליידע את הגורמים הנוגעים בדבר בוושינגטון ואף מבלי שישתמש בשמו האמיתי. בשנות השמונים עמד [רפי] איתן בראש האגף למבצעים מיוחדים של המוסד במערב אירופה ובצפון אמריקה ופיקח אישית על גיוסו של [איש] חיל הים האמריקני, המרגל ג'ונתן פולארד. פולארד, המרצה עדיין עונש מאסר עולם באשמת ריגול לטובת ישראל, תואר כמי שהסב נזק עצום לביטחון ארצות הברית, מכיוון שהמוסד מכר את הידיעות [שפולארד] מסר לו לרוסיה, בתמורה להסכמתה לאפשר את הגירת יהודי רוסיה לישראל בסוף שנות השמונים. התברר כי איתן ביצע שרשרת מבצעים לטובת המוסד [גם לאחר] שישראל טענה כי פרש לגמלאות מעבודתו במוסד בעקבות פרשת פולארד.

 

מומחים ללוחמה בטרור בוושינגטון אומרים, כי [נוכחותו של רפי איתן על] אדמה אמריקנית מעוררת דאגה בעיקר בקרב גורמים הסבורים, כי המודיעין הישראלי ידע אודות תכנית המתקפות של ה-11 בספטמבר קודם להתרחשותן והחליט במתכוון שלא ליידע את השלטונות האמריקניים. תפקידו של איתן במסגרת מבצעיו המורכבים של המוסד, שרגישותם מחייבת את שמירתם במעטה של סודיות, הקנה לו את הכינוי 'איתן המלוכלך'... כינוי זה אינו נחשב לגידוף או השפלה מציין בעולם המודיעין את מורכבות [המבצעים] וחשאיותם. לכן, איתן חש שמחה... כל אימת שמישהו כינה אותו 'המלוכלך'.

 

הסיבה לדאגתם של מקצת אנשי המודיעין האמריקניים הוא בפחד שלהם מכך ששירותי המודיעין הישראלים מצויים בשלב התכנון של ביצוע פעולת טרור באמצעות סוכנים שסבורים שהם דרום אמריקנים. [פעולת טרור כזו] תיעשה במטרה להמשיך ולקיים בוושינגטון את האווירה המתוחה ששררה בה לאחר אירועי ה-11 בספטמבר, מתוך הנחה כי היא מסייעת להידוק הקשרים בין ארצות הברית לבין ישראל, מכיוון שלישראל יש יכולות מתקדמות בתחום המלחמה בטרור. בנוסף, אווירה כזו תדחוף את ארצות הברית שוב לאובדן האיזון, תרחיק את אור הזרקורים [מניסיונות] ההגעה לפתרונות מקובלים של הבעיה הפלסטינית ותחזק עוד את תומכי ישראל בארצות הברית.

 

מומחי הטרור האמריקניים אומרים כי [במהלך] המעקב הצמוד של האפ. בי. איי אחריו נצפה רפי איתן כשהוא נוסע למקסיקו ולאורוגואי... מומחים אלה הביעו דאגה גוברת לנוכח ידיעות שהגיעו מישראל לוושינגטון ושצוין בהן, כי שירותי המודיעין הישראלים סיימו לאחרונה הערכה מחדש של ההשפעות שהיו לתופעות הטרור ולמלחמתה של וושינגטון בטרור, ואשר הגיעו למסקנה כי ישראל הפיקה תועלת רבה מהתרחשויות אלה. אלא שלדעת שירותי מודיעין אלה ישראל יכולה להפיק [מכך] תועלת רבה יותר, כמו השלכות הקשורות בשינוי שורשי של המפה האסטרטגית הבינלאומית.

 

רבים בוושינגטון סבורים כי מה שמכונה תופעת הטרור אכן חולל מידה מסוימת של תמורות אסטרטגיות שהישראלים הפיקו מהן תועלת, מכיוון שוושינגטון שלאחר אירועי ספטמבר נראית שונה מזו שקדמה להם... לדעת המומחים, מסקנות אלה עשויות לדחוף את שירותי המודיעין הישראליים להסיח את דעתה של וושינגטון [ולגרום לה] להעלים עין ממהלכים הנעשים בקשר [להכנת פיגוע]  ואף ליזום התקפה שבהכרח תביא להפקת תועלת רבה יותר, כפי שציינו הישראלים".  



[1] אחמד עבד אל-האדי, "מומחים אמריקנים למלחמה בטרור במעקב אחר פעילויות חשאיות של המוסד בארצות הברית", אל-וטן (סעודיה), 17.8.2003.