המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
ג'ובראן תוויני במאמרו האחרון: בחרנו בנאמנות ללבנון
12/12/2005

 

ג'ובראן תוויני במאמרו האחרון:

אנו בוחרים בנאמנות ללבנון על פני הנאמנות לסוריה

 

ב-8 בדצמבר 2005 פורסם ביומון "אל-נהאר" הלבנוני מאמרו האחרון של חבר הפרלמנט הלבנוני ומנכ"ל היומון ג'ובראן תויני בו הטיח האשמות קשות נגד המשטר הסורי בכלל ונגד שר החוץ הסורי פארוק אל-שרע בפרט. להלן קטעים ממאמרו:

 

המשטר הסורי אינו רוצה להכיר בכך שלבנון אינה חלק מסוריה

על חוות שבעא כתב תוויני: "הלוואי ששר החוץ הסורי יסביר לנו מדוע הוא אינו מעוניין שמסמך רשמי סורי יישלח לממשלת לבנון ובו תכיר בכך שחוות שבעא הן לבנוניות... מדוע השר אל-שרע מתעקש לקשור בין סוגיית חוות שבעא לשחרור הגולן? הגולן הוא אדמה סורית בעוד חוות שבעא הן אדמה לבנונית. מדוע המשטר הסורי מתעקש באמצעות משרד החוץ שלו וראש הממשלה שלו שלא לשלוח את המסמך הזה לפני שישראל תיסוג מחוות [שבעא]?... האם השר אל-שרע אינו חושב שמדיניות זו משרתת את המדיניות הישראלית המנסה בדרכים שונות להשאיר את הכיבוש שלה על כל האדמות שנכבשו במלחמת 1967?

 

הו כבוד השר, לבנון חושבת בניגוד למה שאתה חושב [ולתפיסתה] שליחת המסמך עשויה לסייע לשחרור חוות [שבעא]. זאת אלא אם כן אתה ומשטרך לא מעוניינים שחוות אלו ישוחררו ויחזרו להיות לבנוניות, ולכן אתם קושרים אותן בשחרור הגולן כדי [שסוגיה זו] תישאר תלויה ועומדת יחד עם סוגית שרטוט הגבולות. יתכן והדבר נובע מכך שהמשטר הסורי אינו רוצה להכיר בכך שללבנון יש גבול ברור ומוכר בינלאומית ואינו רוצה להכיר בכך שלבנון לא היתה ולא תהיה חלק מסוריה..."  

 

סוריה מפחדת מחשיפת האמת בועדת החקירה

על ועדת החקירה לרצח ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי, כתב: "על איזו אובייקטיביות מדבר השר אל-שרע כאשר אנו רואים שמיד עם חצייתו של [העד הסורי בועדת החקירה] הסאם הסאם את הגבול הסורי, אימץ אותו משרד ההסברה הסורי כדי להשתמש בו כנשק ריק ומיושן נגד ועדת החקירה הבינלאומית ונגד לבנון.

 

היכן שיתוף הפעולה בין סוריה לוועדת החקירה הבינלאומית? היכן רצינותה של ועדת החקירה הסורית שעד היום לא הקשיבה להסאם הסאם?... סוריה תהיה מרוצה מועדת החקירה הבינלאומית רק במקרה בו ייצא השופט דטלב מיליס עם תוצאה אחת ולפיה ראש [ממשלת לבנון לשעבר] רפיק אל-חרירי 'התאבד' יחד עם באסל פליחאן וחבריהם. כמו כן שסמיר קציר וג'ורג' חאוי ['התאבדו'] כפי שע'אזי כנען 'התאבד'. כמו כן שמרואן חמאדה ומאי שדיאק ניסו 'להתאבד' אך ללא הצלחה.[1]

 

על כל פנים, תפקודו של המשטר הסורי מן הרגע הראשון של הרכבת ועדת החקירה, מורה על כך שהמשטר הסורי אינו מעוניין בחקירה. יתרה מכך, שהוא פוחד ממנה מפני שהוא פוחד מחשיפת האמת שתמיט עליו קלון שלא לומר תאשים אותו ותחשוף את תפקודו הרע והמזיק ללבנון."   

 

המשטר הסורי הוא שאחראי לקברי האחים שנמצאו בלבנון

על קברי האחים שנמצאו ליד מטה המודיעין הסורי בענג'ר כתב תויני: "באשר לקברי האחים בענג'ר הרי שהם מהווים סוגיה עצמאית ונפרדת ממה שמכונה 'מלחמת האזרחים בלבנון'. זוהי סוגיה הקשורה ישירות לתפקודו של הצבא והמודיעין של משטר הטוען שהוא לא היה צד [במלחמת האזרחים] אלא היה מגן שלומה [של לבנון] בשעה שלמעשה ולאמיתו של דבר, הוא היה שליט רב מרצחים חסר רחמים.  

 

רק המשטר הסורי אחראי לקברי האחים בענג'ר. זהו פשע נגד האנושות שמחייב פעולה בינלאומית מיידית, חקירה נרחבת, בית דין בינלאומי ומשפט בינלאומי, ללא קשר לפשע של רצח ראש הממשלה [לשעבר] רפיק אל-חרירי, שהקהילה הבינלאומית הגדירה אותו מעשה טרור, וללא קשר לתוצאות החקירה הבינלאומית.

 

המשטר הצבאי הסורי צריך לדעת... שהמשטרים העריצים והרשעים שביצעו מעשי טבח נגד האנושות נרדפו, נשפטו ונפלו! הרצח, הטבח וזריקת [גופות] בקברי אחים אינם עניין לגיטימי אפילו לא במלחמות הנפשעות ביותר, אלא אם כן גיבורי מלחמות אלה הם מן הזן של העריצים, ואין צורך להזכיר את אדולף היטלר, צ'אוצ'סקו, מילוסוביץ סדאם חוסיין ומנהיגי השבטים ברואנדה."

 

אנו בחרנו בנאמנות ללבנון

בסיום מאמרו כתב תוויני: "סליחה, אדוני השר אל-שרע, [אבל] בין הנאמנות לסוריה והנאמנות ללבנון, בחרנו בנאמנות ללבנון למען האינטרס הלבנוני בראש ובראשונה ואחר כך למען האינטרס של סוריה!

 

במישור הערבי, אנחנו תמיד בעד הסוגיות הערביות הצודקות ובראשן הסוגיה הפלסטינית ושחרור הגולן. באשר לאלה בלבנון הבוחרים בנאמנות לסוריה על פני הנאמנות ללבנון - אנו שמים אותם במשבצת של מי שאינם רוצים בטובתה של לבנון, או בטובתה של סוריה ובכך הם משרתים את ישראל האויבת של לבנון וסוריה..."

 

  


[1] באסל פליחאן היה חבר פרלמנט לבנוני ושר הכלכלה הלבנוני לשעבר שנרצח גם הוא בפיצוץ שכוון לשיירתו של רפיק אל-חרירי ב-14.2.2005. סמיר קציר היה עיתונאי לבנוני אנטי-סורי ובעל טור קבוע ביומון הלבנוני 'אל-נהאר' שנרצח ב-2.6.05 לאחר שהוצמד מטען חבלה למכוניתו. ג'ורג' חאוי הוא המזכ"ל לשעבר של המפלגה הקומוניסטית הלבנונית שנרצח ביוני 2005 לאחר שהוצמד מטען חבלה למכוניתו. ע'אזי כנעאן היה שר הפנים הסורי. באוקטובר 2005 נטען כי התאבד במשרדו. בעקבות מותו נשמעו טענות כי כנעאן לא התאבד מרצונו אלא המשטר הורה לו להתאבד בשל חשד למעורבותו ברצח רפיק אל-חרירי. מרואן חמאדה הוא חבר פרלמנט לבנוני ושר לשעבר שניצל  מניסיון התנקשות בחייו באוקטובר 2004. מאי שדיאק היא עיתונאית לבנונית שעבדה בערוץ הלבנוני LBC ונהגה למתוח ביקורת על המעורבות הסורית בלבנון. גם היא ניצלה מניסיון התנקשות בחייה בתאריך 25.9.2005 ונפצעה באורח קריטי.