המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
אל-זהאר: ניכנס למועצה המחוקקת והנשק יישאר ברשותנו
17/11/2005

 

מחמוד אל-זהאר: "ניכנס למועצה המחוקקת והנשק יישאר ברשותנו"

 

אתר האינטרנט הליברלי www.elaph.com    פרסם בראשית חודש אוקטובר 2005 ראיון עם מחמוד אל-זהאר, מבכירי ארגון החמאס.[1] אל-זהאר אמר כי החמאס ימשיך להחזיק בנשקו במקביל להשתתפותו בבחירות למועצה המחוקקת, והבהיר כי אם החמאס ישלוט לא יהיה מצב שבו נשק אחד [של החמאס] הוא נשק 'מתנגד' ונשק אחר [של הרש"פ] הוא נשק 'משתמט ובורח'. בריאיון אחר הכחיש דברים שאמר לתקשורת הישראלית שחמאס מוכן לנהל מו"מ עם ישראל.[2]  להלן תרגום עיקרי הריאיונות: 

 

פירוק החמאס מנשקו יגרום למלחמת אחים

"שאלה: ישראל אומרת כי לאחר נסיגתה מעזה הכדור נמצא במגרש הפלסטיני והיא דורשת מהפלסטינים לפרק את תשתית ההתנגדות המזוינת, לפני שישראל ממשיכה ליישם את תוכנית 'מפת הדרכים' שמקצת הפלסטינים סבורים כי היא תוביל למדינה פלסטינית. אתם מתנגדים לפירוק נשקכם ובכך מתארים אתכם כמי שעומד בגרונו של התהליך המדיני ומשבש את הגשמת חלום המדינה הפלסטינית. כיצד אתם מתמודדים עם כך ציבורית?

 

אל-זהאר: בפגישה האחרונה [שלנו] עם מר [מחמוד] עבאס, הוא אמר כי אינו רוצה לפרוק את ההתנגדות מנשקה. אנו מפסיקים לחזור ולדבר על נושא זה ואומרים בפעם האחרונה כי כל ניסיון לפרוק [אותנו] מן הנשק הוא בגידה. הרי האויב הישראלי מאיים לחזור לרצועת עזה, נמצא בגדה המערבית ובירושלים, מאיים לגרש את ערביי 48, ועדיין מחזיק את אלפי בני עמנו בבתי הכלא. האם כל זה אינו מחייב [אותנו] לשאת נשק? מדינות ללא אויבים מחזיקות נשק וצבא כדי לקדם כל סכנה. צבא החמאס מוכן להגן על אדמת פלסטין וכבר הוכיח כי איננו בורח בשעת עימות. הנשק של החמאס משיג ניצחונות.

 

שאלה: הרש"פ מעוניינת להפקיע מכם את נשקכם אם תוכל לעשות זאת, אולם בכירים ברש"פ התבטאו שאתם מסוגלים להביסה אם המחלוקות יהפכו לעימות מזוין. נניח שהרש"פ תקבל תגבור חיצוני כדי להטות את הכף לטובתה, האם תתמידו בנחישותכם להתנגד לפרק אתכם מנשקכם גם אם הדבר יוביל למלחמת אזרחים?

 

אל-זהאר: מר מחמוד עבאס אומר כי פירוק החמאס מנשקו יוביל למלחמת אחים ואני מסכים עימו, משום שהפקעת הנשק מהתנועה לאחר כל הישגיה אינה מוצדקת גם אם הדבר נעשה בלחץ אמריקאי או ישראלי... אנשי החמאס אינם רוצים להתעמת עם אחיהם ברש"פ, אך הם סבורים כי ללא נשקם יחזור הניסיון של שנת 1996, שבה לוחמי הג'יהאד נכלאו ועונו, והתושבים הפלסטינים הפכו לטרף בידי השחיתות, הגזל, הגניבה והסחיטה. השחיתות פשתה במוסדות הרש"פ. [ההתנגדות ] ללקיחת הנשק אינה נחשבת לעניין [הנוגע] לפלגים הפלסטיניים, אלא היא מביעה עמדה לאומית המשרתת את הבעיה הפלסטינית.

 

שאלה: הרש"פ טוענת כי הצטרפותכם למועצה המחוקקת תחייב אתכם לוותר על הנשק ולעבור לפעילות פוליטית. מה תגובתך?

 

אל-זהאר: זו טענה שטחית ופשוטה משום שהנשק המונחה משמש רק נגד האויב. לא ייתכן לדרוש ויתור על הנשק כתנאי לכניסה למועצה המחוקקת... נכנסנו למועצות העירוניות וסיפקנו שירות לבני עמנו, כשהנשק ברשותנו. נצטרף למועצה המחוקקת ונשרת את הרחוב הפלסטיני, כשהנשק יהיה ברשותנו. כיצד נשפר את יכולתנו לשרת את תושבי ארצנו זו שאלה שעלינו להשיב עליה [אנו] והנכבדים שייכנסו למועצה ולא האסופים שהציעו תוכניות תבוסתניות המשרתות את האויב בחינם...

 

שאלה: מפנים אליכם את הביקורת הבאה: החמאס היא תנועה היוצרת מוות והיא האחראית על יצירת אווירת האלימות השוררת בחברה הפלסטינית. מה דעתך?

 

אל-זהאר: הכול יעידו שמנגנוני הביטחון והרש"פ הם האחראים [ליצירת המצב הזה]. התוהו ובוהו נמצא בתוך הרש"פ ומנגנוניה ונראה כי פרקליטו של השטן בדה חבילת טענות נגד החמאס ואלה התפשטו באמצעי התקשורת, עד כדי כך שהחלו באמת להאמין או רצו להאמין בהם. המציאות אחרת: הנשק של החמאס טהור ואציל ולעולם לא יכוון בשום צורה אל התושבים הפלסטיניים...

 

שאלה: נניח שתשלטו במועצה המחוקקת ותהיה לכם הזכות להרכיב ממשלה, האם החמאס כארגון יוותר על צבאו ועל נשקו לטובת מוסדות הביטחון הציבורי שיהיו באחריותו?

 

אל-זהאר: אנו רוצים שבכל הארץ הוא יהפוך לנשק של התנגדות. לא נשאיר [מצב שבו] יש נשק 'מתנגד' ונשק [אחר] 'משתמט ובורח'. הנשק המתנגד מגן על הארץ ועל גבולותיה ומשאביה ואיננו מוגבל לתושבי עזה, או הגדה המערבית, או ירושלים."

 

משימת החמאס: חיסול שרידי הסכם אוסלו

"שאלה: אחת התנועות הפלסטיניות טענה כי תסרב להשתתף בבחירות למועצה המחוקקת, משום שהן נסמכות על הסכמי אוסלו. כיצד אתה מגן על השתתפותכם בבחירות האלו, אף שגם אתם נגד הסכמי אוסלו?

 

אל-זהאר: ... חוקית, הסכמי אוסלו הסתיימו מאז שנת 1998 ובפועל הם הסתיימו עם כיבוש הגדה המערבית ורצועת עזה... אם יש חשש מאוסלו הרי שהוא הסתיים, ואם נשאר ממנו דבר הרי שמשימת החמאס, כאשר יצטרף למועצה המחוקקת, היא לחסל את השרידים שנותרו מהם..."

 

שאלה: אתם מסכימים להיכנס לאש"פ, אולם אש"פ מכיר בישראל וקשור עימה בהסכמים שנודעו כהסכמי אוסלו שהתנגדתם להם. מה תהיה עמדתכם בנושא זה אם תצטרפו לאש"פ? האם אתם מתכננים הפיכה באש"פ?

 

אל-זהאר: "כן, אנו רוצים להיכנס לאש"פ, אבל על יסודות של תוכנית חדשה ולא של תוכנית אוסלו וההסדרים. תוכנית שתאפשר ייצוג אמיתי של החמאס באש"פ ולא ייצוג שולי... אשר להפיכה, תהיה הפיכה במחשבה ובשיטה, שהרי כרגע אש"פ הוא גוף מת ואין עושים הפיכה נגד מתים, אבל נחיה את הארגון הזה באמצעות תוכניות ושיטות חדשות".

 

שאלה: ישראל דורשת מהרש"פ לא לאפשר לכם השתתפות בבחירות למועצה המחוקקת. לפי הנספח של הסכם אוסלו אסור לכל ארגון מזוין העוין את ישראל  (דוגמת החמאס) להיכנס למועצה המחוקקת. מה תגובתכם לכך?

 

אל-זהאר: "[הסכם] אוסלו על כל סעיפיו נגמר. אם החמאס לא ישתתף בבחירות מה יישאר מהן? ישראל איננה אלוהים שלנו שיש לסגוד לו. היא יצאה [מעזה] מובסת. [הצד] המובס אינו מכתיב תנאים..."

 

עלינו לנתק את הקשרים עם ישראל

"שאלה: בכירים בעיריות השייכים לחמאס אמרו שהם משתפים פעולה עם הצד הישראלי במסגרת אחריותם ולמען התושבים. האם תהיה נסיגה בעמדתכם אם תשלטו על המועצה המחוקקת ותרכיבו ממשלה. האם תפתחו ערוצי קשר עם ישראל בהתאם לאינטרס הלאומי?

 

אל-זהאר: האינטרס הלאומי דורש לא לשתף פעולה עם ישראל בתחום הביטחוני, הפוליטי, או הכלכלי. האם אנו יכולים לשתף פעולה עם האויב הציוני נגד מישהו מבני העם הפלסטיני למשל!? אם כן מה ההבדל בינינו לבין זולתנו? האם יתכן שנקשור את כלכלתנו החלשה בכלכלה הישראלית שארה"ב מסייעת לה ב-3 מיליארד דולר בשנה לפחות, או שנקשור אותה לכלכלה של עמי ערב והאסלאם בגבולותיהם ויכולותיהם כפי שהם היום?... האם נקנה מישראל ליטר בנזין ב-5 שקלים כשאנו יכולים לקנותו בשקל אחד ממצרים? יש עובדות בשטח שעל פיהן עלינו לנתק את יחסינו עם האויב הישראלי בכל האמצעים. השאלה היא אם לעשות זאת בבת אחת או בהדרגה. הדבר ייקבע עפ"י הקשר בינינו לבין העמים הערביים. אם אפשר לכונן קשר ישיר כזה, יהיה זה פשע להמשיך את הקשר עם ישראל".

 

אנשי המערב מעוניינים להפיץ תועבה  בשם החירות

"שאלה: רבים חוששים שאתם רוצים לחזור על הניסיון של הטאליבאן באפגניסטן, אם תשלטו על ניהול החיים. מה דעתך?

 

אל-זהאר: זו טענה ישראלית אמריקאית. הטאליבן  מכובדים אלף מונים יותר מהכיבוש האמריקאי וממשתפי הפעולה עימו, שגנבו את כספי העם האפגאני וברחו עימו לעמאן וגם שר ההגנה הנוכחי ברח לעמאן. הטאליבאן מכובדים יותר מכרזאי, המרגל שהאמריקאים הציבו בראש העם האפגאני כדי שיאפשר שחיתות וזיופים בנוכחות האמריקאים. אנחנו איננו העתק של הטאליבאן. אנחנו ברורים. אצלנו אחוז המשכילות גבוה מאחוז המשכילים ויש בהנהגה שלנו גברים וגם נשים. יש לנו מוסדות פוליטיים המנהיגים את הפעילות האסלאמית וגם ארגוני נשים, ארגוני סטודנטים ומוסדות המעניקים שירותים. שפטו אותנו על פי מה שאנחנו [בפועל]. הכול צריכים להפסיק להטיח בטאליבאן האשמות, שבעצם מאפיינות את אנשי המערב המעוניינים להפוך את הקהילה הבין-לאומית לביצה של שחיתות והשחתה, ולהפיץ תועבה ומחלות בשם החירות המוחלטת".

 

לנוצרים תהיה הזכות להצטרף לרשימת החמאס בבחירות

"שאלה: הודעתם כי תפתחו את רשימותיכם לבחירות בפני הנוצרים. לאן אתם חותרים בצעד זה?

 

אל-זהאר: הנוצרים חיו בארץ הזאת בזכויות אזרח מלאות וזו גישת האסלאם אליהם. היו להם זכויות אזרח מלאות ואין סיבה שלא תהיה להם הזכות להשתתף [ברשימות החמאס] כל עוד מדובר במצע של החמאס שאין בו שחיתות ואין בו עידוד שחיתות, לא בגידה ולא שיתוף פעולה עם האויב. הדלת פתוחה לא רק בפני הנוצרים, אלא בפני כל הפלגים והאישים העצמאים אשר מסכימים למצע הרפורמות וההתנגדות שאנו מאמצים. זה המצע המאחד את כל בעלי הזהות הפלסטינית בארץ ומחוצה לה נוצרים ומוסלמים.

 

שאלה: האם להשתתפות הנוצרים ברשימותיכם יש ממד בין-לאומי בפרט שהסיוע שהפלסטינים מקבלים מגיע ממדינות שתושביהן נוצרים?

 

אל-זהאר: לא נקבץ נדבות מהמערב ולא ממדינות זרות באמצעות רשימותינו. אנו מדברים על עמדה הנשענת על אמונה. לא נפשוט יד לקבל פרויקטים מן המערב.

 

שאלה: אבל לא הודעתם על פתיחת רשימותיכם בפני הפלסטינים החילונים. האם תנועת החמאס סגורה בפני המחשבה החילונית ונושאי דגלה?

 

אל-זהאר: לחילונים יש פלגים שלהם. אם ינצחו בבחירות ויקבלו את מצע הבחירות שלנו, סבורני שנפתח את רשימותינו בפניהם. חמאס לבטח אינה סגורה בפני שום רעיון. המחשבה האסלאמית תתפשט בסופו של דבר. התרבות האסלאמית אינה מונופול של החמאס. הדיאלוג האסלאמי והמגמה האסלאמית אינם מונופול של רצועת עזה והגדה המערבית, הם בכל מקום...

 

שאלה: האם תוכניתכם הפוליטית משרתת את תוכניתם של המוסלמים בעולם כולו כדי להקים מדינה אסלאמית בשטחים פלסטיניים שישראל תיסוג מהם?

 

אל-זהאר: ודאי. אנו סבורים כי פלסטין... היא חלק מן האומה הערבית והאסלאמית ומגמת העולם הערבי והאסלאמי היא לאחד את הרחוב על בסיס האסלאם. אם אירופה, שהיא בעלת היסטוריה עתירת מלחמות פנימיות וקבוצות אתניות שונות התאחדה כלכלית, חוקתית ומדינית, מדוע לא תתאחד אומה בעלת תרבות, שפה, היסטוריה ודת אחת תחת דגל אחד?!..."

 

האסלאם ייכנס לפלסטין ולכל בית בעולם

"שאלה: אתם כותבים על הקירות: החמאס הוא גזירת האל!! האם המשמעות היא שאתם מבטלים את קיומן של כל האמיתות החברתיות, הפוליטיות והאידיאולוגיות האחרות שעל פני האדמה רק משום שאתם רוצים קיום בלעדי והגמוניה שלכם על כל תחומי החיים של הפלסטינים?

 

אל-זהאר: כל דבר על פני האדמה הוא גזירת האל. הניסיון לתאר [מצב] שרק החמאס הוא גזירת האל  איננו נכון. גם ישראל קיימת על פני האדמה עפ"י גזירת האל. אי אפשר לבטל את קיומם של האחרים, אפילו לא את [קיומם] של האויבים. אנו חלק מהבטחת האל שהאסלאם ייכנס לפלסטין ולכל בית בעולם תוך גילוי עוצמתו של אללה הכול יכול ונחיתותם של הכופרים [הנחותים]. החמאס מוביל את התוכנית הזאת בעזה, בגדה המערבית ובשטחי 48 והאחים המוסלמים מובילים אותה בכל מקום. זה חלק מגזירת האל. אם נאמר שאנו לבדנו גזירת האל הרי שאנו מוציאים את דיבת האל רעה.

 

שאלה: אם תיכנסו למועצה המחוקקת ותשלטו בה האם תקימו מדינה דתית? האם במאזן הכוחות היום תהיה המדינה הזאת מקובלת. האם בכך אינכם מאשרים את טענת היהודים שזכותם להקים את מדינתם הדתית בפלסטין?

 

אל–זהאר: מדינת היהודים איננה מדינה דתית. רעיון הציונות הוא רעיון לאומי שהיהודים הדתיים מיוצגים בו בשיעור של 20% בלבד. בנוסף, אין להשוות בינינו לבינם. לאמיתו של דבר, אנו מנהלים אורח חיים של מדינה דתית וחוקתנו בענייני נישואין, גירושין, יחסים בין בני אדם ומסחר מתבססת על ההלכה המוסלמית. אפילו בנקים אסלאמיים רבים נמצאים ברחבי העולם. מה עוד צריך להוסיף כדי שנקים מדינה דתית הקיימת בפועל בבית, בשוק, במרפאות, בבתי הספר ובכל מקום? זה פשע להציג אותנו כמדינה דתית במובן שנקשר למחשבה האירופית בימי הביניים, כאשר המדינה הדתית כרתה בריתות עם הפיאודלים, ושיתפה עימם פעולה כדי לסחוט את העניים ולחלק את המשאבים חלוקה בלתי צודקת לטובת הפיאודלים באירופה. לכן פרשו האנשים מחוג הפיאודליות האירופאית ומבעלת בריתה - המדינה הדתית - והפכו לחילונים. איננו חילונים ומדינתנו אינה מדינה דתית עפ"י הדגם האירופי. דתנו שונה בתכלית...

 

שאלה: האם תיישמו את המושג דמוקרטיה אסלאמית הידוע בשם "משטר השורא", משטר המבוסס על הרצון האלוהי ולא על רצון העם כפי שקובעת הדמוקרטיה במובנה החילוני? האם אין פירושו של דבר שאתם מפקיעים את חופש הביטוי העצמי של הפרט ותפעלו בדרך שלילית בשם הדת נגד כל פלסטיני שלא יקבל את האידיאולוגיה שלכם?

 

אל-זהאר: ניקח את שבדיה כדוגמה. לפני שלושה חודשים התירה המדינה הזאת נישואי גבר לגבר ואישה לאישה. האם העונשים האלה הם הדמוקרטיה שאנו רוצים בה? האם לחוקים האלה מצפה  הרחוב הפלסטיני? האם ניתן זכויות של הומוסקסואליות ולסביות למיעוט של סוטים נפשית ומוסרית, או [נבחר את] החוק האחר המצפה לנו: 'צוויתי לשפוט צדק ביניכם' [הקוראן 42, 15] והחוק שאומר: 'ואל תגרום לכם טינתכם לאנשים לנהוג באי צדק. נהגו בצדק כי אין קרוב מזה ליראת שמים' [(הקוראן 5, 8]. עלינו לבחור את החוק שאנו רוצים: חוק הג'ונגל, תוהו ובוהו, איידס וחסרי בית... או חוק של משפט צדק וחסד שאנו זקוקים לו מאד?

 

שאלה: אם תפעלו כך האם אינכם חוששים שהעולם יטיל עליכם מצור כלכלי? מה תעשו אז למען הציבור? הרי הרש"פ נסמכת במידה רבה על מענקים ממדינות שאינן מעוניינות במשטרים דתיים חדשים?

 

אל-זהאר: איננו רוצים להפוך את עמנו לעם של פושטי יד באצטלה של [מקבלי] תרומות. מדינות רבות מתקיימות מיכולותיהן הדלות בכבוד והן גם מתקדמות. האם סין ויפן בראשית דרכן  התקיימו מתרומות? ממשלה המקבלת סיוע מפקיעה מידיה את אמונתה והופכת למשרתת את דעתו של התורם. ליד התורמת יש יתרון על היד המקבלת. עמנו לוחם הג'יהאד לא יהפוך לעם של קבצנים. יש לנו אדמה שאנו יכולים לזרוע ויש לנו מפעלים שאנו יכולים להפעילם ולהקים אחרים. יש השקעות שאנו יכולים לחשוף במלוא השקיפות בפני הערבים והמוסלמים. על סמך ניסיוני ופגישותיי המגוונות אני סבור שאם נתחיל בהשקעות לא נזדקק למדינות תורמות המפקיעות מידינו החלטות תמורת פת לחם.

 

שאלה: אם תשלטו, האם אינכם חוששים מן התוצאות? הרי אתה יודע שהאימאם מחמד עבדה אמר כי השלטון משחית?

 

אל-זהאר: הנביא שלט. האם הוא היה מושחת חס וחלילה?! אלח'ולפאא אל-ראשדון [ארבעת השליטים הראשונים באסלאם לאחר הנביא מחמד] שלטו. האם הם היו מושחתים? על הדברים האלה תשיב ההיסטוריה המוסלמית. בנוסף לכך, מדינות רבות, אירופיות ואחרות, שולטות ומקיימות משפט צדק. האם מדינות המתאפיינות במשפט צדק הן מושחתות?"

אל-זהאר מכחיש שאמר כי החמאס מוכן למו"מ עם ישראל

בריאיון אחר לכתב קול ישראל, אבי יישכרוב, ב-8 בנובמבר 2005 אמר אל-זהאר כי החמאס אינו שולל מו"מ עם ישראל, אם הדבר ישרת את האינטרס הפלסטיני ובפרט [בנושאים] של שחרור אסירים, שחרור אדמות ובניית מה שהרסה ישראל.

 

למחרת היום הכחיש אל-זהאר את הדברים ביומון הלונדוני "אל-שרק אל-אוסט" והבהיר: "אמרתי בשפה האנגלית לרדיו הישראלי את הדברים האלה: 'אין בכוונתנו לנהל מו"מ. מבחינתנו המו"מ הוא אמצעי. אם אמצעי זה הוא לשחרר את אדמתנו, ולשחרר את עצורינו בישראל, ולבנות מחדש את מה שהרס הכיבוש הישראלי שנים רבות, אז נוכל לתמוך בתוכנית של מו"מ'. אל-זהאר הבהיר כי לחמאס אין תוכנית למו"מ והוסיף: "בתור מי ננהל מו"מ? הרי אנו לא השלטון. לאחר הניסיון הכושל של הרש"פ שבחרה במו"מ כאופציה אסטרטגית בשתים עשרה השנים האחרונות, איננו רוצים לחזור על הניסיון [הזה]. הישראלים אינם מתכוונים להיענות לדרישות של העם הפלסטיני והעדות לכך היא ביטול שתי הפגישות האחרונות בין שרון לבין אבו מאזן". אל- זהאר הבהיר כי הדברים על המו"מ נאמרו "כאשר נתתי הערכה לגבי ניסיון המו"מ, כאשר נשאלתי האם חמאס מוכן לנהל מו"מ, והזהרתי את העיתונאי שלא ימסור מפי שאנו מוכנים לנהל מו"מ".

 


[1] www.elaph.com (1.10.2005, 2.10.2005)

[2] אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 10.11.2005

תגיות