המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
חבר המועצה לשמירת האינטרסים של איראן: עלינו לתעדף את גירוש אמריקה מהאזור
7/4/2020

 

מחשבות על העידן שלאחר הקורונה:

חבר המועצה לשמירת האינטרסים של איראן, רזאי: "יש להניע תנועה חברתית... בינ"ל"; "מדיניות החוץ שלנו צריכה לתעדף את גירוש אמריקה מהאזור"; "יש להיות מוכנים ... לניצחון מושיע האנושות [המהדי]"

 

הקדמה

מוחסין רזאי, חבר המועצה לשמירת האינטרסים של המשטר (הממונה ע"י מנהיג איראן ח'אמנאי ותפקידה לייעץ לו), ובעבר מפקד משמרות המהפכה, פרסם ב-2.4.2020 בסו"י פארס מאמר בו התייחס להשלכות מגפת הקורונה על העולם. רזאי טען כי המגפה חשפה את המחלה שהאנושות נגועה בה – הסדר העולמי החולה, המושתת לטענתו על המערב הליברלי-קפיטליסטי ועל הערכים האמריקאיים של חופש ודמוקרטיה. בעקבות הקורונה הסדר המערבי יפנה מקומו לסדר עולמי חדש שמרכז הכובד שלו יהיה באסיה. רזאי גורס כי לאיראן המהפכנית יהיה תפקיד סגולי בהובלת העולם החדש ולשם כך עליה לקדם את ערכי המהפכה האסלאמית בהצעת המזור לאנושות כולה. 

 

יעד זה יושג לדבריו "בג'יהאד נגד השטן" הן בתוך איראן והן מחוץ לה – שטן המגולם בישויות הפוליטיות של ארה"ב, ישראל ובריטניה, ובהוצאת ארה"ב מן האזור, וכן בדבקות באמונה באל, במורשת הציוויליזציה האיראנית ובניסיון האידאולוגי המהפכני של איראן. אלה יביאו לכינון תנועה חברתית מדעית ממוקדת-אל ורציונלית שתביא למהפכה (אסלאמית-שיעית) עולמית.

 

דברי רזאי חושפים ניסיון של המשטר האיראני למנף את משבר הקורונה להגשמת היעדים האידיאולוגיים-פוליטיים שלו ולהמשך ייצוא המהפכה האסלאמית של איראן באזור ובעולם. להשגת מטרות אלה רזאי מתווה יעדים מעשיים ספציפיים: גירוש ארה"ב מהאזור (יעד שאותו קבעה טהראן לאחר הריגת מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, בינואר 2020 ושאותו ממששות כיום המיליציות השיעיות – שלוחותיה של איראן בעיראק) והקמת תנועה חתרנית "חברתית" במערב.

להלן עיקרי מאמרו:

 

אחרי הקורונה יעלה סדר עולמי חדש

"הקורונה תיעלם בסופו של דבר, אך הפצע ממנה ותוצאותיה יישארו על גוף העולם. מדוע? מכיוון שלמבנה הנוכחי של הכוח הבינ"ל אין די כוח לרפא את הפצע הזה ולפצות על תוצאותיו מרחיקות הלכת. מטבע הדברים, מבנה זה ישתנה ויעלה סדר חדש. בעתיד, מצד אחד, המערב – קרי אירופה ואמריקה –  ייחלש, ומצד שני, אסיה וסין יהיו חזקות מבעבר. כתוצאה מכך, מרבית הכוח והעליונות הכלכלית יועברו מן המערב למזרח. אולם, האם אסיה וסין תהיינה מסוגלות לקיים אחדות כמו המערב במחצית השנייה של המאה ה-20? האם הן יכולות לספק תמיכה פילוסופית ... השונה מההומניזם והליברליזם?... האם נראה את הפצעתה של עליונות התרבות האסיאתית והמזרחית במאה ה-21?

 

הקורונה, לעומת זאת, חושפת מחלה אחרת – "המחלה הפנימית והמחשבתית" של התרבות האנושית המודרנית. "הקפיטליזם המערבי והליברליזם" השחירו והכתימו את הפנים, המחשבה והנפש של הממשלות, החברות, המפלגות, כמו גם את היחסים האנושיים, החברתיים והפוליטיים של החברות המערביות ו[תומכיהן] מוכי המערב. אולם הם [הקפיטליזם המערבי והליברליזם] צמחו והתרחבו שנים באופן סמוי. 

 

מחלה זו אף התפשטה לקהילות אסלאמיות, כולל איראן... מחלה פנימית ואמונתית זו, המסוכנת יותר מהקורונה, הסתננה לרוב החברות האנושיות בשניים-שלושה העשורים האחרונים... למחלה זו יש ממדים רבים: החל ממשבר החובות [שפגע בכל המדינות והטיל את פירעונם על] הדורות הבאים, פשעי מלחמה חסרי תקדים, התנקשויות ואלימות (בימים קשים אלו נמשכת האלימות בעולם), ועד להתמוטטות המוסר והרוחניות האלוהית בחברות המערביות ותומכיהן.

 

כיום האנשים בסמטאות וברחובות אירופה ואמריקה זועקים לעזרה, אך הם לא מצליחים למצוא סעד... האדם החסר את האל ובלי קשר רוחני עם הזולת ו[אך עם קשר] לפוליטיקאים אנוכיים ויהירים הפך לגוף ללא אמת וזהות, שרץ מבוקר עד ליל ומחפש לחם... אחד הסיבוכים החשובים ביותר של המחלה הפנימית והאמונתית בחברות המערביות ותומכיהן הוא הבדידות האנושית...

 

הקורונה תביא ל"תחילתה של מחאה חברתית במדינות המתועשות ובכלכלות המפותחות" 

בנוסף למרחק החברתי, נגיף הקורונה הטיל על העולם מרחק חברתי אחר ... [שהוא] קורונה ציוויליזציונית ששיתקה את החברות, פירקה משפחות והרחיקה בינם ובין הרוחניות והאמת שלהם... תושבי העולם ירגישו יותר ויותר בודדים ויוכלו להסיק שהם חייבים לחשוב על עצמם. זו יכולה להיות תחילתה של מחאה חברתית במדינות המתועשות ובכלכלות המפותחות...

 

מוחסין רזאי, יו"ר המועצה לשמירת האינטרסים של המשטר [1]



הנשיא הנוכחי של אמריקה עלה לשלטון עם הסיסמה 'אמריקה ב[מקום] הראשון', מתמודד כיום עם המשבר הגדול ביותר בתולדות אמריקה בצורה כזו שהוא נטש עשרות אלפי אנשים שנדבקו בקורונה והוא מתכוון לפלוש לעיראק כדי להסיח את דעת הקהל [מן הקורונה]. 

 

"הקורונה תאתגר ... גם את רעיון הליברליזם ותרבות הקפיטליזם והערכים האמריקניים, החופש והדמוקרטיה האמריקאיים, ותחליש את כלכלת [ארה"ב ואירופה] ואת ביטחונם"

הקורונה תאתגר לא רק את כוחן של אמריקה ושל אירופה, אלא גם את רעיון הליברליזם ותרבות הקפיטליזם והערכים האמריקניים, החופש והדמוקרטיה האמריקאיים, ותחליש את כלכלתם, ביטחונם ויחסיהם הבינ"ל...  

 

הקורונה מזכירה לבני האדם שהם אינם הבעלים של כדור הארץ. בעיות אנושיות קשורות לכל האנושות. אפילו המעצמות הגדולות לא יכולות לחיות לבד... האדם מסיק שבלי האל הוא לא יכול ליצור קשר יציב ואמתי עם עצמו ועם הזולת.

 

הצורך של המין האנושי בהבנה כזו, בסביבה חדשה, בשינוי ערכי, מוסדות, סדר פוליטי וכלכלי, ובמילה אחת, "מערכת בינלאומית חדשה" ו"הכרה בערכים חדשים" אינו אפשרי בלי "תנועה חברתית בינ"ל." אולם האם למערב יש יכולת ליצור ולהוביל תנועה חברתית בינלאומית כזו?... מה חובת אומתנו והמערכת שלנו ובעיקר חובתם של הכוחות המהפכניים [של איראן] בנסיבות אלו?...

 

הקבוצה ... שאשמה במניפולציה הביולוגית והאידיאולוגית של הקורונה [דהיינו יצרה והפיצה את הקורונה], והקשורה למחנה הציוני, מנסה לשרוד על ידי חדירה למדינות המנצחות את הקורונה [הכוונה לאיראן וסין] אשר יוצרות את הסדר החדש שיעלה לאחר התפרקות הסדר הנוכחי. היא עושה זאת כדי למנוע שינוי אמתי בחיי האדם ולמנוע סדר הומני וצודק ביחסים בינ"ל...

 

"לאומה הגאה של איראן ... יש היכולת למלא תפקיד יעיל ביצירת סדר ועולם חדש"

האמת היא שאין דרך למצוא פתרון לכאבים העמוקים של האנושות המודרנית אלא בעזרת האל והעם. הייאוש של המעצמות הגדולות אל מול הקורונה הראה כי השכל האנושי והטכנולוגיה המתקדמת אינם מספיקים כדי להבטיח את אושרו העולמי [של האדם], והציוויליזציה האנושית זקוקה מצד אחד להדרכה, ישועה ורוחניות אלוהית ומצד שני לנוכחות העם ואחדות חברתית...

 

המציאות היא שהתוצאות הכלכליות, האנושיות והפוליטיות של הקורונה – המחלה שהופעלה [ע"י אמריקה וישראל] – והניצוץ הפנימי והמחשבתי של העולם המערבי ייצאו משליטת אמריקה ואירופה, והמשחק הבינ"ל יעבור למזרח ולאסיה. העולם החדש יעוצב על ידי האסייתיים...

 

לאסיה יש יכולת תרבותית גדולה בהרבה מזו של המערב. התרבויות הגדולות האסלאמית, הסינית, ההודית והאיראנית קיימות באסיה במשך מאות שנים. אך זה בלבד לא יהפוך תרבות לעליונות עולמית, וגם אם הציוויליזציה המערבית תסיר את גלימת העליונות שלה היא תמשיך להילחם למען איזון עם המזרח. אין ספק, תתעורר סביבה תחרותית חדשה ולכן ייווצרו הזדמנויות ואיומים חדשים בעולם.

 

בתקופה כה מסוכנת, לאומה הגאה של איראן ולתושביה, לאינטלקטואלים ומלומדי המהפכה יש, ללא ספק, יכולת למלא תפקיד יעיל ביצירת סדר ועולם חדש... מצד אחד [העם האיראני] עמד איתן נוכח פשעי הציונות והיהירות האמריקנית וגרם לבעיות חמורות באזור מערב אסיה [המזה"ת], ומצד שני, יצר מערכות פוליטיות, הגנתיות וביטחוניות מתקדמות.

 

כמובן, אנו מכירים בכך שאלו שהושפעו מן המערב מתנגדים לנו בכלכלה ובתרבות, ושעדיין לא הצלחנו לבנות כלכלה אסלאמית איראנית חזקה בחברה שלנו... לכן אומתנו ומשטרנו אינם יכולים שלא להיכנס לזירה במצב הנוכחי, ואינם יכולים להימנע מלגעת בכאבים האמתיים של בני האדם.

 

נראה כי האומה האיראנית, בעלת התרבויות הגדולות, על יכולותיה האנושיות הגדולות והרקע ההיסטורי שלה, יכולה למלא – בסיוע הצעירים הקנאים האיראנים (שכל אחד רואה עצמו כסולימאני) ועל ידי שימוש בניסיון בן ארבעים השנים האחרונות – תפקיד יעיל בעיצוב הסדר והעולם החדשים במדינה ובאזור ואפילו בעולם.

 

נקודה חשובה: אם לא נשתתף באופן פעיל ביצירת הסדר ובעולם העתידי, אנו נסבול מאותו הגורל שהוטל על איראן לאחר אירועים גדולים כמו מלחמת העולם הראשונה והשנייה, [כלומר] ראשית, נאבד את כל הישגי המהפכה האסלאמית, ושנית, לכל שינוי במבנה המעצמות הבינ"ל ... תהיה השפעה רבה על מדינתנו...

 

עלינו להיות מוכנים לשינוי הגלובלי הגדול ולעזור להצלחתו ולניצחונו של מושיע האנושות [המהדי – המשיח]. מוכנות זו אינה אפשרית ללא יצירת כוח בכל התחומים החומריים והרוחניים להם זקוקים בני האדם היום. פירוש הדבר התחזקות בכל התחומים הנחוצים ליצירת מהפכה עולמית...

 

התבוסות הכבדות של אמריקה וישראל באזור ונוכחות היועצים הפוליטיים, הכלכליים והתרבותיים של איראן לחופי הים התיכון הם ההישגים החשובים הנוספים של המהפכה האסלאמית. מספיק להכין את עצמנו להבנת היבטים אחרים של המחשבה והידע של המהפכה האסלאמית וערכיה הגבוהים, ולהשתמש בהם לחייה ולניהולה של מדינתנו... 

 

"כדי להילחם בשטן, עלינו להיות מצוידים בכלי הנשק של המדע, הטכנולוגיה, האדיקות והמוסר... עלינו להתרחק מהשטן... מהממשל האמריקני, המשטר הכובש [קרי, ישראל] ובריטניה. ובאזור – הבה נתעדף במדיניות החוץ שלנו את גירוש אמריקה ואת עצמאותן של כל המדינות מכל שליטה יהירה

הצעד השני של המהפכה האסלאמית,[2] כמו הצעד הראשון, מתחיל בהתפתחות מדעית ומצוינות רוחנית. עלינו לקבל את פני האור [הרוחני בהתגלמות בואו של המשיח, קרי שלב המהפכה העולמית] ע"י תיקון מחשבתי ורוחני שלנו. האומה היקרה של איראן, שהחלה עידן חדש במהפכה האסלאמית, חייבת למצוא פתרון קולקטיבי.

 

על מנת להגשים את הדרישות של ההצהרה הזו יש להניע תנועה מדעית וחברתית בינ"ל. עליה להיות בעלת רעיונות ופתרונות חדשים בממדים השונים כמו דפוסים תרבותיים, ביולוגיים וטכנולוגיים הנובעים מעקרונות אסלאמיים, מהפכניים ואיראניים. למרבה השמחה, יש יכולת כזו בקרב מנהיגנו [ח'אמנאי], עמנו והצעירים שלנו...

 

בחזית האל, שהיא חזית שלטון חכם ההלכה והעם... יש לצמצם את המרחק מהאל. יש להסיר את המרחק שנוצר על ידי הגורמים האנוכיים, מוכי המערב. תנועה חברתית-מדעית אנושית זו מסתמכת על השקפה חדשה של האדם, ואותה אנושיות ממוקדת האל היא רציונליות מולדת ... והיא מסוגלת לפתור את בעיית הבדידות האנושית...

 

עלינו להתרחק מהשטן המגולם במדכאים ובאנשים המושחתים, ובראשם הממשל האמריקני, המשטר הכובש [קרי, ישראל] ובריטניה. ובאזור – הבה נתעדף במדיניות החוץ שלנו את גירוש אמריקה ואת עצמאותן של כל המדינות מכל שליטה יהירה [קרי, ארה"ב והמערב]. לא ניתן להצליח במאבק ובג'יהאד נגד השטן בפנים ובחוץ בלי להתחזק. כדי להילחם בשטן, עלינו להיות מצוידים בכלי הנשק של המדע, הטכנולוגיה, האדיקות והמוסר...

 

דרכנו – שהאמאמים של המהפכה היתוו – אינה דרך הליברלים ולא דרך הטכנוקרטים, אלא היא מסלול ההתקדמות החומרית והרוחנית של בני האדם, שהעולם החדש צמא לה. 

 

כעת, עם התפשטות מחלת הקורונה העולמית והבהרת המחלה הנפשית והאינטלקטואלית הנסתרת של האנושות, גברה האחריות של האומה ההיסטורית של איראן ומנגנון המדינה והכוחות המהפכניים והעממיים [ליישום הסדר העולמי החדש]."[3]





[1] פארס (איראן), 2.4.20202

[3] פארס (איראן), 2.4.2020