המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
כיצד רומה המודיעין האמריקאי ע"י איראן: ארבע דוגמאות
12/2/2019

 

כיצד רומה המודיעין האמריקאי ע"י איראן: ארבע דוגמאות

 

מאת: י. כרמון וא. סביון

 

הקדמה

ב-30.1.19 מתח הנשיא טראמפ ביקורת על הערכת המודיעין האמריקאי הגלובלית וטען כי כותביה הם "נאיביים" ביחס לסכנות מצד איראן.

 

מחקר ממרי בשנים האחרונות הראה כמה מקרים בהם המשטר האיראני הונה את מערך המודיעין האמריקאי וזאת על יסוד מידע גלוי שפורסם ע"י האיראנים. להלן ארבע דוגמאות:

 

כור הפלוטוניום באראכ

המשטר האיראני הונה את ארה"ב והמערב לגבי השבתת הכור, כפי שנדרש ב- JCPOA. ראש הארגון לאנרגיה אטומית וחבר צוות המו"מ הגרעיני, עלי אכבר צאלחי, חשף בריאיון שנתן ב-22.1.2019, כי האיראנים לא מילאו במלט את צינורות הליבה אלא צינורות אחרים. "כבר שלוש שנים שאנו אומרים כל הזמן שלא שפכנו מלט לתוך בור כור המים הכבדים באראכ. לו עשינו זאת, הכור באראכ היה יוצא מכלל שימוש." הוא גם חשף כי האיראנים רכשו בהסתר צינורות אחרים שיחליפו את הצינורות שמילאו במלט. צאלחי התפאר כי למעשה הונאה זה שותף רק אדם אחד באיראן והוא המנהיג העליון ח'אמנאי. לו ידע, הוסיף, הצד השני על מעשה ההונאה, "היה דורש מן האיראנים למלא בבטון גם את הצינורות החלופיים."[1] ראו גם קליפ ממרי.

 

על מעשה ההונאה באראכ ידוע לנו גם מראיונות קודמים של צאלחי, ראו ריאיון לסו"י תסנים ב-15.1.19[2] וריאיון טלוויזיוני ב-22.8.2017 בדוח ממרי צאלחי: שפכנו מלט רק בחלק מהצינורות החיצוניים של הכור באראק ולא בליבתו; יכולים להעשיר אורניום לרמה של 20% תוך חמישה ימים.

 

פתוא של מנהיג איראן ח'אמנאי נגד פיתוח, ייצור, אחזקה ושימוש בנשק גרעיני

פתוא כזו איננה קיימת. ממשל אובמה אימץ אותה למרות אי קיומה. שום גורם מודיעין אמריקאי לא התייחס לעובדה זו למרות שמדובר בחומר גלוי שניתן להתייחס אליו פומבית.

 

בנושא זה ראו דוחות ממרי:

הפתוא הגרעינית איננה בקובץ הפתוות של המנהיג

הממשל קונה את שקר הפתוא

הגרסה האיראנית הרשמית לגבי הפתוא

המשך הזיופים בקשר לפתוא

הנשיא אובמה ומזכיר המדינה קרי: "מברכים ואסירי תודה על העובדה שהמנהיג העליון [ח'אמנאי] הוציא את הפתוא" הלא קיימת האוסרת על נשק גרעיני

ניסיון איראני להונות את ארה"ב, ע"י פתוא לא קיימת של ח'אמנאי, האוסרת יצור נשק גרעיני

 

ממד צבאי בתכנית הגרעין האיראנית

בנובמבר 2011 פרסמה  הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית (סבא"א) דוח רבעוני ולפיו לפעילות הגרעין האיראנית היה ממד צבאי עד 2003 ושקיימת אפשרות שחלק מן הפעולות לפיתוח נשק גרעיני נמשכות גם ב-2011.[3] איראן סירבה בהתמדה להשיב לכל שאלות סבא"א ובשל סירובה לקיים שת"פ מלא עם סבא"א נקבעו נגדה שש החלטות במועצת הביטחון. בעקבות ממצאים אלה ננקטו נגד איראן סנקציות של מועבי"ט עפ"י פרק 7 של אמנת האו"ם. ממשל אובמה בשיתוף עם סבא"א התווה  מסגרת בשיתוף פעולה עם איראן לסגור את תיק החשדות בפעילות צבאית גרעינית (תיק ה- PMD).

 

גורמי המודיעין האמריקאי לא התייחסו פומבית לחשדות הללו ובכך אפשרו את סגירת התיק עפ"י רצון הדרג המדיני.  

 

כשל הפיקוח ב-JCPOA

הסכם ה- JCPOA אינו מאפשר בדיקה פיזית לא של מחנות צבא ולא של אתרים אחרים שאינם מוכרזים ע"י המשטר האיראני כאתרי גרעין. גורמי הערכת המודיעין האמריקאים לא התייחסו מעולם לעובדה שהערכותיהם לוקות בחסר בשל עובדה זו.

 

ראו דוחות ממרי בנושא זה:

תובנות בעקבות חשיפת תכנית הגרעין הצבאי של איראן (חלק ב'): סגירת תיק החשדות נגד איראן שהיא מפתחת נשק גרעיני (PMD) ע"י סבא"א היה קנוניה של ממשל אובמה בשת"פ עם האירופאים

הדיון בהפרת ה- JCPOA ע"י איראן הוא דיון סרק – לא באוקטובר ולא בשום זמן אחר – יהיה ניתן להוכיח זאת; הליך הפיקוח שעוצב בידי ממשל אובמה אינו מאפשר פיקוח אמתי

לקראת 'יום הטכנולוגיה הגרעינית' באיראן (9.4): התפתחויות וחריגות ממסגרת ה-JCPOA



[1]  פארס (איראן), 22.1.2019

[2] תסנים (איראן), 15.1.2019

[3]  ראו דוח סבא"א מנובמבר 2011  https://www.iaea.org/sites/default/files/gov2011-65.pdf