המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מרצה סעודית: הפתרון לבעיית הרווקות בסעודיה הוא פוליגמיה
11/8/2017

מרצה סעודית: הפתרון לבעיית הרווקות בסעודיה הוא פוליגמיה - להשיא שלוש נשים לגבר + אחת חינם


הקדמה

הגידול במספר הרווקות בסעודיה וההתמודדות עם התופעה מעסיקים מאוד את החברה הסעודית, המסורתית באופייה. בתקשורת הסעודית פורסמו נתונים רבים ושונים לגבי שיעורן של הרווקות בסעודיה. משרד התכנון הסעודי ציין כי מספר הרווקים והרווקות הגיע ל-3 מיליון בשנת 2014, גידול של 1.5 מיליון בהשוואה לשנת 2010.[1] מאידך פרסמה הלשכה הסעודית לסטטיסטיקה כי רק נשים מעל גיל 32 נחשבות רווקות ולכן שיעור הרווקות הינו רק הוא 10.07% כלומר 227.860. על פי ההודעה שיעור הבנות מעל גיל 15 שאינן נשואות הוא 2.261.946[2].

 

הדיון בנושא שיעור הרווקות הגבוה בסעודיה מצא ביטויו גם בכתבות ומאמרים רבים בתקשורת הסעודית וכן בפוסטים וציוצים ברשתות החברתיות. ברשת הטוויטר נפתח האשטאג ויראלי בשם #שליש מהסעודיות רווקות.[3]

 

במסגרת הדיונים בבעיה זו ודרכי הטיפול בה, היו שקראו לעודד את הפוליגמיה - עניין המקובל בסעודיה ומותר באסלאם - כאמצעי למיגור התופעה.[4] בינואר 2017 דיווחה רשת אל-ערביה כי שמונה מורשי עריכת נישואין בסעודיה פתחו קבוצת וואטסאפ בשם 'ריבוי נשים' במטרה לעודד גברים לבחור בדרך זו, בניסיון לפתור את תופעת ריבוי הגרושות, האלמנות והרווקות במדינה. דווח כי כ-900 נשים הצטרפו לקבוצת וואטסאפ זאת עד ינואר 2017.[5]

 

ההצעה לעידוד פוליגמיה כפתרון לבעיית הרווקות בסעודיה עוררה דיון ציבורי במדינה שאף התגבר בעקבות פתרון שהעלתה הואזן מירזא, מרצה סעודית באוניברסיטת המלך עבד אל-עזיז שבג'דה, לבעיית הפוליגימיה. מירזא, שהתראיינה לרשת רותאנא המפרצית ב-26 במרץ 2017, קראה להקים "אקדמיה לפוליגמיה" שמטרתה לחתן גברים רווקים בתוך חודש עם שלוש נשים – רווקה, גרושה ואלמנה, ואם נישואיו המשולשים יעלו יפה תעניק לו האקדמיה לאחר עשר שנים אישה רביעית בחינם, כמתנה.[6] לדברי מירזא, אקדמית הפוליגמיה נועדה להכשיר תוך חצי שנה בחורים מגיל 25 ומעלה לחיי נישואין עם כמה נשים ואת ההכשרה יעניקו מומחים בתחומים חברתיים שונים. היא הוסיפה כי דלתות האקדמיה יהיו פתוחות בפני נשים הרוצות להינשא בדרך זו ובתנאי שמשפחתן תסכים לכך, כשהמטרה היא לחסל את תופעת הרווקות.[7]

 

בעיתונות הסעודית הופיעו התייחסויות רבות לנושא בעיית הרווקות ולפתרון הפוליגמיה כמענה לה, כפי שהציעו מירזא ואחרים. רבים דחו את רעיון הפולגימיה כפתרון לבעית הרווקות בטענה שפתרון זה משקף אי הבנה של בעיית הרווקות וכן אי הבנה של מוסד הנישואים. עוד נטען כי הרעיון מזלזל באישה ומתייחס אליה כסחורה זולה וכי חלק מהנשים אף בוחרות במודע להישאר רווקות ואינן רוצות להיות נשואות או גרושות. מנגד, היו שתמכו ברעיון בטענה כי פוליגמיה, המותרת באסלאם, היא צורך חברתי ואינטרס לאומי. 



הואזן מירזא


asrar7days.com


דו"ח זה יסקור את מאמרי התגובה השונים בנושא בעיתונות הסעודית:

 

עיתונאית סעודית ליברלית: פתרון של ריבוי נשים משקף אי הבנה של מוסד הנישואין

העיתונאית הסעודית הליברלית הכותבת ביומון אל-ג'זירה, סמר אל-מוקרן, יצאה נגד הצעה זו בטענה שהיא משקפת חוסר הבנה בסיסי כלפי משמעות מוסד הנישואין וכלפי הסיבות שהובילו נשים לבחור בחיי רווקות, וכך כתבה: "בכל שנה מתפרסמות סטטיסטיקות אלה [בנוגע למספר הרווקות בסעודיה],  סביבן מתקיימות תכניות טלוויזיה, [ומתפרסמים] דיווחים עיתונאיים ומאמרים של כותבים בחיפוש אחר הסיבות [לתופעה]. לדעת הגברים, הטיפול המוצלח ביותר [לתופעה זו] הוא ריבוי נשים וזאת מתוך הבנה לקויה של מוסד הנישואין [והתייחסות אליו] כאילו הוא מוסד של מין, ולא חיים משותפים שלא ניתן לחלוק בין יותר משני אנשים...עודני סבורה שההשקפות והפרשנויות אינן נכנסות לעומק העניין עצמו ומתעלמות מהנתונים שהובילו את הבחורות [לבחור] בחיי רווקות כפתרון טוב יותר מנישואים. אני מאמינה כי רוב מקרי הרווקות הם תוצאה של הימנעות מנישואין, כלומר הם מתוך בחירה, כיוון שהבחורה הסעודית בוגרת דיה כדי לבחין [ מי טוב בעיניה ומי לא] והיא אינה רוצה להשליך את עצמה לזרועותיו של כל גבר, ולא משנה מה מראהו ומצבו [הכלכלי], או אלו פיתויים הוא יכול להציע לה. שכן, היא איננה רוצה לצאת מהסטטיסטיקות הנוגעות [לתופעת] הרווקות ולהיכנס לסטטיסטיקות על הגירושין.

 

אצל הבחורה הסעודית המחשבה על נישואין היא הרבה מעבר לירח הדבש, הפינוק והדיבורים היפים... [בהבינה] שזהו [עניין] לכל החיים המחייבה לעשות חשבון האם תוכל להחזיק בהם מעמד ולחיות באושר, או שהיא תסתבך ותהפוך לאסירה של ניתוק רגשי או גירושין העלולים לסבך ביחד עמה גורמים אחרים ובפרט אם יש ילדים...".[8]

 

בעלת הטור סלמא אל-קושיירי: ההצעה מתייחסת לנשים כאל סחורה זולה

בעלת הטור הסעודית, סלמא אל-קושיירי, התייחסה להצעתה של מירזא לעודד ריבוי נשים, וטענה כי מדובר בזלזול באישה והפיכתה לזולה, תחת חסות האסלאם לכאורה. ביומון אל-וטן, היא כתבה: "בעוד העולם סביבנו מתקדם ומנסה להתפתח יום אחר יום... בחברות שלנו הדבר הפוך! ...בשבוע שעבר הופיעה למרבה הצער אקדמאית סעודית בתכנית ברשת ערבית, שהחזירה שיטות והחלטות עושקות נגד הנשים... הדבר החמור הוא שההצעה באה בחסות דת האסלאם ושל חוקיות ריבוי הנשים באסלאם, אשר מבוססת על כמה תנאים הכרחיים וסיבות שגורמות לגבר הזה להתחתן עם אישה נוספת בשל הכרח יוצא דופן שאילצו לעשות זאת ובהסכמת שני הצדדים [ובתנאי שהבעל] ינהג בצדק ובהגינות עם כולן וישמור על כבודה [של האישה הראשונה]. מהתרשמותי, 99.99% מהמקרים שנתקלתי, ושבהם גברים נישאו לאישה שניה, לא נבעו מהכרח או הצדקות ברורות המתירות זאת [הלכתית]. הדבר הוא בבחינת בגידה. מדובר בבגידה בחסות ההלכה.

 

אקדמיית הפוליגמיה נראית מראשיתה כרעיון שאף אדם שפוי שהגיע לבגרות לא יאמצו. גרוע מכך הוא שהרעיון בא מאדם בכיר בעל שם בסגל המרצים של האוניברסיטה, המכשיר צעירים ומרצים לעתיד. מה שמצער ברעיון הוא לא רק הזלזול מצד אישה כלפי אחותה וכלפי הדעה והערך שלה, ופגיעה במחצית החברה ובעמוד התווך שלה, אלא גם הפיכת האישה הסעודית לסחורה זולה, זולה מאוד, והפחתה בערכה בשם האסלאם...

קיומן של גרושה, אלמנה וסרבנית נישואים – איני אומרת רווקה – בחברה, אין פירושו שיש לחתנן בסיטונות כסחורה, שכן זוהי התחלה של בעיה גדולה יותר והפיכתנו למכלאה של בהמות".[9]

 

בעל הטור פהד אל-אחמרי: ריבוי נשים פוגע בחיי הנישואין ובקשרים בין בני המשפחה

בעל טור סעודי נוסף ביומון הסעודי אל-וטן, פהד אל-אחמרי, יצא גם הוא נגד הרעיון של ריבוי נשים בטענה שהדבר מסכן את בריאות הבעל שצריך לפרנס כמה משפחות, פוגע בחיי הנישואין ובקשרים בין בני המשפחה, מה גם שהוא אינו ישים בשל מגבלות הלכתיות. אל-אחמרי הציע לטפל בעלויות המופרזות של הנישואין ובבעיית האבטלה בקרב הצעירים כדי להעניק להם יכולת להינשא. וכך כתב: "מחקר שנערך באפריל 2015 בבית החולים על שם המלך פיצל ובמרכז המחקרים, מלמד שגברים הנשואים לכמה נשים סובלים פי ארבע [יותר מגברים אחרים] מבעיות לב. בוועידת קרדיולוגים שנערכה באסיה בשנת 2015, הכריז המדען הערבי אמין דואלה, כי סכנת מחלות הלב וכלי הדם אצל הגבר קשורה לנטל הכספי והנפשי הנובע מחובתו לספק את הצרכים של כמה משפחות. ריבוי נשים היא בעיה סבוכה ומרבים לדון בה בצורה שטחית... כאשר אתה מעלה נושא זה לדיון, יש החושבים שאתה מתנגד לעניין שיש לגביו הכרעה הלכתית, והם מתעלמים מכך שהאסלאם, שאישר זאת באופן עקרוני, גידר אותו במגבלות כמעט בלתי אפשריות ואישר זאת כשהוא מאיים על מי שיעבור עליהן, ולא ינהג בצדק [בין נשותיו], בקטיעת אחת מרגליו ביום הדין.

 

השאלה היא מי האיש היכול לנהוג בצדק [בין נשותיו] יום יום, שעה שעה, בכל קניה ובכל הוצאה. האין זו מערבולת המקרבת את האיש הנשוי לכמה נשים ללקות במחלות לב ונפש... ריבוי נשים הותר כדי לפתור בעיות מיוחדות ואין זה אומר שהדבר רצוי או מועדף...אם הקושי הכלכלי הוא לב הבעיה [של הרווקות], אזי הפתרון טמון בטיפול בעלויות המופרזות של הנשואים ומציאת פתרונות לאבטלה בקרב הצעירים והצעירות. הקריאה לריבוי נשים כדי להפחית את אחוז הרווקות היא התייחסות שטחית לנושא, זלזול בשכלם של האנשים וניצול בוטה של מצב החברה למען האינטרס האישי. זאת ועוד, האם אנו רואים שהגבר הנשוי לכמה נשים בוחר רווקה, או שבפועל הוא בוחר בחורה בשנות העשרים לחייה, ויתכן [אף] קטינה! מי שבאמת מודאג מסוגיית הרווקות וכוונותיו כנות אזי נודה לו אם יגיש סיוע חומרי כדי לחתן צעיר עם בחורה ובכך יחסל שני מקרי רווקות [כלומר של הבחור ושל הבחורה]...

אם נבחן את עניין [ריבוי הנשים] מנקודת המבט של המשפחה, נמצא כי העויינות, הקנאה והתחרות בין הנשים ממררות את חיי הנישואין ויתכן שעויינות זו תעבור לילדי הנשים והם גדלים על איבה [אחד כלפי השני], דבר המטריד את המשפחה ובפרט את האב...".[10]

 

בעל טור  סעודי: נישואי גבר ליותר מאישה אחת - פתרון לריבוי הרווקות בסעודיה

מנגד, הכותב הסעודי עבדאללה עומר ח'יאט תמך בפתרון הפוליגמיה לבעיית הרווקות. במאמר שפרסם ביומון הסעודי עוכאט' ב-5 במרץ 2017, עוד טרם הצעתה של מירזא, טען ח'יאט כי נישואי גבר ליותר מאישה אחת, המותרים באסלאם, הפכו לצורך חברתי ומוסרי ולאינטרס לאומי. וכך כתב: "מחקרים ודו"חות רבים נכתבו בניסיון לחסל תופעה זו, שמומחים לענייני משפחה מייחסים אותה לכמה סיבות, בהן: עליית מחירי המוהר והעלויות הכבדות של הנישואין. כמו כן חלק מהאבות אינם מעוניינים להשיא את בנותיהם, ובפרט לאחר שסיימו לימודים גבוהים והשיגו משרה מתאימה עם משכורת גבוהה... ולכן הם דוחים כל מי שמציע להינשא להן בטענה שהוא אינו ראוי ואינו שווה מעמד [לבנותיהם].

 

חלק מהציבור סבור כי אחד הפתרונות המהירים לצמצום מספר הרווקות, ובפרט אלה שמעל לגיל שלושים, הוא ריבוי נשים ובתנאי שמצבו הכלכלי של הבעל טוב.

 

מבחינת הגבר, ריבוי נשים הוא דבר מקובל, אולם מבחינת האישה זהו עניין נתעב, ואין דבר השנוא יותר עליה מאשר צרתה... נישואי גבר ליותר מאישה אחת יפחית מאוד את אחוז [הרווקות בחברה]. ריבוי נשים הפך לצורך חברתי ומוסרי שהאינטרס של המולדת ושל האזרחיים מחייב. האישה הראשונה תמיד מתייחסת אל עצמה כאל מי שנעזבה וכמי שאינה רצויה לאחר שאיבדה את אהבת [הבעל] ואת תלותו בה. [היא סבורה] שאין לה ערך וכי נוכחותה בחיי בעלה, לאחר נישואיו בשנית, היא רק לצורך גידול ילדיהם. זוהי דעתה ו[אלה מחשבות] שהשטן יוצר בדמיונה. אולם מי שמתחתן עם אישה שניה או יותר, חייב לנהוג ללא אפליה ביניהן ולחשוש מעונשו של אללה אם יעשוק מי מהן.

 

ריבוי נשים הוא אחד הדברים היכולים להוביל לחיסול [תופעת] הרווקות. שהרי הדת המונותיאיסטית שלנו מתירה ריבוי נשים ללא הגבלות, כמו כן [גם] החברה אינה מגנה גבר [הנושא אישה נוספת] אם אשתו הראשונה חולה או עקרה. הראיה לכך שהדבר מותר הם דבריו של אללה בסורת הנשים: 'ואם חוששים אתם פן לא תעשו צדק עם היתומים, הינשאו לנשים הטובות בעיניכם, לשתיים, לשלוש ולארבע. ואם חוששים אתם פן לא תוכלו לעשות צדק [ביניהן] הינשאו לאחת, או הסתפקו בשפחות אשר בבעלותכם. כך יקל עליכם שלא להפלות'[11]..." [12]

 

 



[1] www.altagreer.com, 9.5.2015

[2] סבק (סעודיה), 2.11.2016.

[4] יצוין כי האסלאם מתיר לגבר להינשא לעד ארבע נשים בתנאי שהבעל ינהג בשוויון עם כולן.

[5] www.alarabiya.net, 7.1.2017. יצויין כי באוקטובר 2016 דיווחה אל-ערביה כי מנתוני הלשכה המרכזית הסעודית לסטטיסטיקה לאותה שנה עולה, כי יותר מחצי מיליון גברים במדינה נשואים ליותר מאישה אחת. ראה: www.alarabiya.net, 25.10.2016

[8] אל-ג'זירה (סעודיה), 22.3.2017

[9] אל-וטן (סעודיה), 31.3.2017

[10] אל-וטן (סעודיה), 31.3.2017

[11] קוראן, סורה 4 פסוק 3.  התרגום לקוח מתרגום אורי רובין לקוראן.

[12] עוכאט' (סעודיה), 5.3.2017