המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
תגובות לפיגוע בהר נוף: צידוקים רבים, גינויים דלים
21/11/2014


התגובות בתקשורת הערבית לפיגוע בבית הכנסת בירושלים:

ברכות והצדקות לצד גינויים בודדים

 

הקדמה

רובם המוחלט של מנהיגי מדינות ערב בחרו שלא להגיב לפיגוע (18.11.14) שבוצע על ידי שני פלסטינים בבית הכנסת שבשכונת הר נוף בירושלים, בעוד שמנהיגים בודדים גינו אותו.

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס גינה את הפיגוע, אך לצד זאת גם "את הפגיעה במסגד אל-אקצא ובמקומות הקדושים"[1].

 

 גינוי דומה נשמע גם מצד ירדן כאשר מוחמד אל-מומני, שר ההסברה הירדני המשמש גם כממלא מקום שה"ח הצהיר כי ממשלת ירדן "מגנה פגיעה בכל האזרחים, ומגנה את כל פעולות האלימות והטרור נגד אזרחים, יהא אשר יהא מקורן".[2] יחד עם זאת, הבית התחתון בפרלמנט הירדני פתח את ישיבתו אתמול בקריאת סורת אל-פאתחה לעילוי נשמתם של שני מבצעי הפיגוע, שכונו "שהידים".[3]

 

מצרים מצידה הביעה הסתייגות מהפיגוע באמצעות הודעה של משרד החוץ המצרי שיצא נגד פעולות אלימות, והדגיש את תמיכתה של מצרים בהסכם שלום על בסיס קווי 67', שישמור על צביונה הערבי של מזרח ירושלים.[4]  כמו כן שה"ח הבחריני, ח'אלד בן אחמד אאל ח'ליפה, פרסם בחשבון הטוויטר שלו ציוצים בהם גינה "הרג של חפים מפשע בבית תפילה".

 

ציוציו של שה"ח הבחריני בגנות הפיגוע[5]


 

מרבית המאמרים שהתפרסמו בעיתונות הערבית צידדו בפיגוע בבית הכנסת, בירכו עליו, והצדיקו אותו. בלטו במיוחד כתבות בעיתונות הסורית הממסדית וכן מאמרים בעיתונות הירדנית והקטרית, כאשר כותב קטרי אף גרס בנימה אנטישמית, כי מדובר בתגובה הולמת ל"אלה האופים עוגיות מדם של פלסטינים." חלק מהמאמרים הטילו את האחריות המלאה לפיגוע על ישראל, בשל הקיצוניות של ממשלת ישראל אשר באה לידי ביטוי, לדבריהם, בניסיונות לייהד את ירושלים, בפגיעה במסגד אל-אקצא ובשחרור הרסן לימין הקיצוני לפעול נגד הפלסטינים. כמה מאמרים אף התריעו כי הפיגוע בבית הכנסת יצית אינתיפאדה נוספת, והיו גם שבחרו למתוח ביקורת נוקבת על יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, משום שגינה את הפיגוע.

 

קולות בודדים בתקשורת הערבית גינו את הפיגוע. בעיתון הכוויתי אל-סיאסה התפרסם מאמר מאת כותב לבנוני שהשווה את רצח המתפללים למעשיו של דאעש ושל ארגוני טרור אחרים. עיתונאי נוסף שגינה את הפיגוע הוא הכותב הסעודי הליברלי אחמד עדנאן, אשר בכמה ציוצים שפרסם בטוויטר יצא נגד פגיעה בבתי תפילה באשר הם, ונגד גזענות.

 

דוח זה יסקור את מגוון המאמרים שהתפרסם בעיתונות הערבית בעקבות הפיגוע:

 

יומונים בקטר: הפיגוע – תגובה טבעית לפשעי הכיבוש ואות לאינתיפאדה שלישית

בעיתונות הקטרית פורסמו מאמרים רבים המצדיקים את הפיגוע. מאמר המערכת ביומון הקטרי הממסדי אל-שרק הצדיק את הפיגוע וראה בכך תגובה טבעית ל"פשעי הכיבוש", שעשויה לבשר על אינתיפאדה שלישית: "לא ניתן לתאר את הפעולה שביצעו שני השהידים הפלסטינים שלא במסגרת תגובה טבעית לפשעי הכיבוש הישראלי שעברו בימים האחרונים את גבולות האפשרי, הצפוי והמקובל. הפעולה בבית הכנסת היהודי עשויה להיות הניצוץ הראשון שיצית את האינתיפאדה הפלסטינית השלישית הקרובה מאוד לפרוץ לאור קיפוח הזכויות, העלבון וההשפלה שסובלים הפלסטינים מצד ממשלה, שהתיאור המתאים ביותר [לחבריה] הוא 'חיות אדם', כפי שכינה נתניהו את מבצעי הפעולה בבית הכנסת.

 

ישראל סגרה את דלת השלום ופתחה את דלת האלימות. עליה להתכונן להיכוות מהאש שלה. ממשלת הקיצוניות הישראלית מובילה את עמה למנהרה חשוכה ומובילה את האזור כולו למצב נפיץ. אם הקהיליה הבינ"ל לא תטפל בכך - באמצעות הפעלת לחץ על ישראל, הפסקת ההתפשטות של ההתנחלויות היהודיות במזרח ירושלים, ריסון הקיצונים היהודים, שדורשים זכות להתפלל במסגד אל-אקצא וקביעת לוח זמנים לסיום הכיבוש - יקרה אסון."[6]

 

קריקטורה ביומון קטרי: האינתיפאדה השלישית[7]


 

בעל טור קטרי תגובה הולמת לאלה שאופים עוגיות מדם של פלסטינים 

במאמר אחר ביומון הממסדי אל-וטן  בירך סמיר אל-ברגות'י על הפיגוע בבית הכנסת.  אל-ברגות'י אף הקיש מהנרטיב האנטישמי לפיו היהודים משתמשים בדם הנוצרים למזון בחגיהם, וטען  כי הישראלים שותים את דמם של הערבים ושל הפלסטינים בחגיגותיהם: "בכל פעם שישראל הורגת בכיר פלסטיני או תוקפת אתר פלסטיני, פלגי ההתנגדות וידידיהם מגיבים במהירות עד שהעולם נסער מהכוח הזה... הפעולה בירושלים היא לחלוטין תגובה. אנו אומרים: זוהי התגובה. זה המעשה הנגדי שצריך להיעשות ובמהירות. מה שביצעו שני השהידים מוסרי הנפש [פידאים] הירושלמים הרווה את הצימאון העז של אלה שנכוו מהמעשה הנפשע שביצעה ישראל כששחטה ילד במכונית והשאירה אותו כדי לעורר אימה בקרב הפלסטינים, שלמדו את הלקח שבטרור ניתן להילחם רק באמצעות טרור...

 

ברכות לפלגים שבירכו על הרג ארבעת מתנחלים ופציעתם של שלושה עשר נוספים בפעולה הזו... זוהי זכותו של איש ההתנגדות וזוהי תגובה טבעית על מדיניות הכיבוש ההולכת וגוברת ובשל המתקפות הנמשכות נגד ירושלים והמסגד שבה.

 

בכיר בהתנגדות שאל אותי יום אחד: מה הפתרון? וענה לו איש נבון: אם אתם לא תעשו, [הם] יעשו. הם התחילו לגזול את פלסטין באמצעות מעשי טבח. הגירוש שלכם מהגדמ"ע יעשה באמצעות מעשי טבח. הם מחנכים את בניהם שהדם הערבי, ובמיוחד הפלסטיני, מותר. הם עושים ממנו עוגיות בחגים שלהם ומרימים כוסיות של [הדם] בחגיגות שלהם... לתושבי ירושלים לא היתה דרך אחרת להגיב זולת דרך זו [של הפיגוע]."[8]

 

קריקטורה ביומון קטרי היו"ל בלונדון: ירושלים מתנגדת [9]


 

כתבות ביומונים סורים: יש דור פלסטיני חדש שלא מסתפק בפעילות לא אלימה

היומונים הסורים הממסדיים הביעו תמיכה בפיגוע בבית הכנסת וראו בה פעולה אמיצה שבאה כנקמה על הפגיעה בכבודם של הפלסטינים:

 

כתבה ביומון אל-בעת' הגדירה את הפיגוע כ"פעולת הקרבת נפש איכותית". בכתבה נכתב כי "הפעולה האמיצה הזו מצביעה על שלב שניתן לכנותו שלב מוסרי הנפש [פדאא'יון] החדשים, והיא מדגישה גם את הולדתו של דור חדש בחברה הפלסטינית שאינו מייחס משקל לאיומים וללחצים מצד ישראל ואינו מכיר בגבולות ובביטחון ההתנחלויות. כמו כן הוא דוחה את כל צורות ההסתפקות בפעולה לא אלימה מול הכיבוש שחרג ב[פעולות] הייהוד שהוא מבצע בירושלים ובפגיעה בקדושת מסגד אל-אקצא עד לכדי רמה המאיימת לעקור מהשורש את תושבי ירושלים [הערביים] ולמחוק לחלוטין את נוכחותם ואת זכויותיהם.

 

הפעולה גם הוכיחה שהעם הפלסטיני מסוגל ליזום ולהשתמש בכלים השואבים השראה מהניסיון הראשון של אנשי ההתנגדות החלוצים, במתקפה על האויב בנקודה [העמוקה] ביותר שלו ולשלוח מסרים לכיוונים רבים, במיוחד לחברה הפלסטינית, שיש דברים שניתן לבצע כדי ליצור סוג של מאזן עם הישראלים ולגרום לממשלה הישראלית להבין שירושלים ואל-אקצא אינם דבר שניתן לוותר עליו או לסגת מההגנה עליו."[10]  

 

בכתבה אחרת ביומון אל-וטן נכתב: "מהפכת הסכינים בוערת בירושלים הכבושה... השטחים הפלסטינים בוערים ממתיחות ומכעס על המשך המתקפות הישראליות נגד הפלסטינים והמקומות הקדושים להם. בני העם הפלסטיני מנסים לנקום על [הפגיעה] בכבודם ובכבוד פלסטין הכבושה."[11]


מאמרים ירדניים: פעולת נקם לגיטימית; ביקורת על מגני הפיגוע

תגובות לפיגוע הופיעו גם בעיתונות הירדנית. צלאח אל-קלאב, שר ההסברה הירדני לשעבר, פרסם בטורו ביומון הירדני הממסדי אל-ראי מאמר שכותרתו "זוהי התגובה", וכך כתב: "בלתי מתקבל על הדעת שבשעה שממשלת ישראל מבצעת את כל המעשים הלא הגיוניים שלה, מישהו, יהא אשר יהא, בין אם זה אבו מאזן או מישהו אחר – יוכל לבלום את העם הפלסטיני ולמנוע ממנו לנקום את דם בניו, ולנקום על המתקפות היומיומיות על המקומות הקדושים לו. מסיבה זו בוצעה הפעולה האחרונה ומסיבה זו יבוצעו בעקבותיה, בוודאות מלאה, פעולות חמורות ויתר ורוויות דם יותר ממנה כל עוד בנימין [נתניהו] ממשיך בדרך הקשה הזו וכל עוד ממשלתו פועלת עפ"י מנטאליות נאצית מתועבת ועושה את כל מה שהיא עושה.

 

לכן, אנו אומרים לאמריקאים ולאחרים שמיהרו לגנות את מבצעי הפעולה האחרונה ולבכות על הקורבנות הישראלים שלה, שעליהם להבין שהבכי שלהם [רק] מעודד את בנימין נתניהו ואת ממשלתו להמשיך לקרוא תיגר על הרצון הבינ"ל ולהתגרות בעם הפלסטיני. הבעיה היא הכיבוש הישראלי והפגיעה היומיומית בפלסטינים מצד הצבא הישראלי והמתנחלים הישראלים."[12] 


 חמשת מבצעי הפיגועים האחרונים בירושלים הם הלפיד שמאיר את הדרך לירושלים[13]


 

עמר כלאב, בעל טור ביומון הירדני אל-דוסתור טען במאמרו "תבורכנה הידיים" כי בניגוד להנהגה הערבית, הרחוב הערבי מברך את הידיים שביצעו את הפיגוע בירושלים ורואה בכך מעשה גבורה. כך כתב: "מסדרונות משרדי החוץ הערביים יתמלאו במבוכה, השרים יספקו כף לכף [מחמת צער] לאחר פעולת הגבורה [למען] אל-אקצא, ויחמשו עצמם בכל מילות הגינוי, ואחדים אף יתקשו לבחור מילים שיתאימו לאירוע העצום. אחד מהם אולי יעז להצהיר שהאלימות מולידה רק אלימות ואז יגנה את האלימות על כל צורותיה. ייתכן שמחוץ לאירועים הרשמיים יבלעו כמה פוליטיקאים כדורי אומץ ויצהירו שהפעולה היא תגובה על טרור הציונים ושהתסכול בחברה הפלסטינית מעודד קיצוניות והתאבדות. [לעומת זאת], הרחוב [הערבי] לא גמגם לרגע והוא מכריז בקול 'תבורכנה הידיים'. שכן ההתנגדות היא לגיטימית ופעולת הגבורה ריפאה פצעים רבים והסבה קורת רוח לליבותיהם של רבים ו[היא] אינה אלא התנגדות לגיטימית בהתאם לכל הקריטריונים, כולל הקריטריונים של האו"ם הצולע..."[14]  

 

בעל טור אחר ביומון אל-דוסתור, חלמי אל-אסמר, תקף  גם כן את הערבים אשר יצאו נגד פגיעה בבתי כנסת וכינה אותם "תוכים ציוניים ערביים": "אלה המבכים את 'התרת [הפגיעה]' בקיני מתנחלים רוצחים הנקראים 'בתי כנסת' הם בורים או שהם מתחננים לרצות את אלה שאי אפשר לרצותם... בעצם אין כללי משחק או קווים אדומים עם כיבוש ברברי שגזל אדמה, גירש עם והקים מדינה על שרידי גופות בני אדם שנפוצו אל רחבי תבל. אמצעי התקשורת של הכיבוש יכול לרמות את מדינות המערב והן יכולות לקשור קשר עמו – זה עניינם – אבל מה זה עניינם של כמה תוכים ציוניים-ערביים אשר מגנים את הקורבן כשהוא גונח מכאב ומרוממים את קרנם של התוקפנים כשהם מיישמים את עריצותם?..."[15]

 

מאמר מערכת ביומון סעודי: זו הקדמה לאינתיפאדה ומהפכה אמיתית

במאמר המערכת של היומון הסעודי הממסדי אל-מדינה, נכתב כי ה"פעולה" הינה תוצאה טבעית המשקפת את תחושות הפלסטינים וכי היא מבשרת על אינתיפאדה ומהפכה: "פעולת ירושלים - שאותה ביצעו אתמול שני בחורים פלסטינים כנגד אחד מבתי הכנסת היהודים בירושלים המערבית, ואשר הביאה להריגתם של ארבעה ישראלים ופציעתם של חמישה נוספים - באה כתגובה טבעית לתחושות העם הפלסטיני בשטחי הרש"פ, שתהליך השלום אינו קיים עוד, לאחר  שישראל דחתה את פתרון שתי המדינות... נראה שמה שמתרחש בקרב הפלסטינים בירושלים כיום הוא הקדמה לאינתיפאדה ומהפכה אמיתית, אם זו לא פרצה כבר בפועל...

 

אין ספק שהאחריות לפעולה הזו מוטלת בראש ובראשונה על ישראל, בשל מדיניות האלימות שהיא נוקטת נגד הפלסטינים... כמו כן, האחריות [לפעולה] מוטלת על הקהילה הבינ"ל, שמתעלמת מכך שישראל ממשיכה את הכיבוש בשטחים הפלסטיניים עד עכשיו".[16]

 

מאמר ביומון אל-חיאת: צה"ל- צבא הנאצים החדשים; סיפור הר הבית - בדותה

בטורו ביומון הסעודי אל-חיאת היו"ל בלונדון, הטיל העיתונאי הלבנוני, ג'יהאד אל-ח'אזן,  את האחריות לפיגוע בבית הכנסת על ישראל. אל-ח'אזן גרס, בדומה למאמרים אחרים שכתב, טען כי אין לקיומו של הר הבית בירושלים שום ראיה ארכיאולוגית וכינה את צה"ל "צבא של נאצים חדשים":

 "...אני מטיל על ממשלת נתניהו את מלוא האחריות לכל מעשי ההרג שמבצעים פלסטינים ולכל פשעי הטרור שמבצעים צבא הכיבוש והמתנחלים המזוהמים. למה ציפה פושע המלחמה בנימין נתניהו כאשר יום אחרי יום יש פלסטיני שנהרג מאש הכיבוש, וכאשר המתנחלים, תחת הגנת צבא הנאצים החדשים, מטמאים את המתחם הקדוש ומנסים להתפלל במסגד אל-אקצא?

 

'הר הבית' הוא המצאה מגונה, או מעשיה, או שקר. אין לו שום שרידים ארכיאולוגיים בארצנו, ו[הסיפורים על] נביאי היהודים ומלכיהם, הם מאותו הסוג של המקדש הזה שקיים רק בסיפורי מעשיות שנכתבו כדי לגזול מולדת מבעליה...

 

הארץ כולה היא של הפלסטינים, וסיפורי מעשיות לא יוצרים מדינה, אלא טרור... ממשלת ישראל לבדה אחראית לאינתיפאדה השלישית, לאחר שחסמה את כל הדרכים האחרות בפני העם הלוחם."[17]

 

עורך היומון האלקטרוני ראי אל-יום: ההסתערות על בית הכנסת – מסר עוצמתי

עורך היומון האלקטרוני ראי אל-יום, עבד אל-בארי עטואן, כתב במאמר מערכת ב-19.11.2014, כי לפלסטינים יש זכות להתנגד בכל הדרכים במטרה להשיב את אדמתם, מאחר ולדבריו, אל למוסלמים ככלל לנהוג בסובלנות כלפי רוצחים וכובשים. עטואן גם מתח ביקורת על מחמוד עבאס, אשר גינה את הרצח : "הסתערותם של שני בחורים ממשפחת אבו ג'מל, תושבי שכונת ג'בל מוכבר בירושלים הכבושה, על בית כנסת יהודי, הירי שלהם נגד יושביו, והריגת ארבעה [מתפללים]... עוררו שביעות רצון בקרב הרוב המכריע של הפלסטינים ורוב הערבים והמוסלמים הנכבדים.

 

שני הבחורים האלה משתייכים לאומה עתיקת יומין ולדת הידועה בסובלנותה, אולם לא רק שאין היא יכולה, אלא אסור לה להיות סובלנית כלפי הרוצחים הכובשים. מה מצפים מבני העם הפלסטיני, החיים בהשפלה ובביזיון תחת הכיבוש הישראלי, שיקבלו את [הישראלים] הפולשים למסגד אל-אקצא, בפרחים ובשושנים? שיברכו את הרוצחים ששרפו את הנער מוחמד אבו-ח'ד'יר? שיערכו חגיגות בעת הלווית השהיד יוסף אל-רמוני, אותו תלו המתנחלים באוטובוס שלו? [מי שמבקרים את הפעולה] אינם מכירים בעצם את העם הזה, את הכוח שלו ואת אמונתו ב[צדקת] תביעתו. הם הוטעו ע"י כמה אנשים כנועים מקרב בני עמם [הפלסטיני], המקיימים שת"פ ביטחוני עם הכיבוש...

 

פעולת ההסתערות על בית הכנסת הישראלי היא מסר עוצמתי ליותר מגורם אחד, לפיו המתנחלים היהודים לא ייהנו מביטחון ויציבות כל עוד ימשיכו בכיבוש, בהתנחלות, בפרובוקציות, במעשי הטבח ובמצור שלהם.

 

שילך לו נתניהו לארה"ב ולאירופה ויסית נגד העם הפלסטיני כאוות נפשו.  זה לא ישנה את עובדת היותו הטרוריסט הראשון, שהרג את תהליך השלום, העמיד את ביטחון המערב כולו בסכנה והכשיר את הקרקע לעליית הקיצוניות ולחיסול המתינות, [הדבר גם לא ישנה את עובדת] היות העם הפלסטיני הקורבן, בעל הזכות הלגיטימית על האדמה [ואת היותו זכאי] להתנגד בכל הדרכים על מנת להחזיר אותה לעצמו. 

 

אנו מתפללים לאללה ומבקשים ממנו שינחה בדרך הישר את יו"ר [הרשות] הפלסטינית, מחמוס עבאס, שגינה את ההתקפה הזאת, ושלא ינחם את משפחות הרבנים שנהרגו, כפי שעשה פעמים רבות. גינויו וניחומיו [ממילא] לא הועילו לו אצל נתניהו והמתנחלים שלו, שהטילו עליו את האחריות לפעולה ולהסתה [לבצע פעולות] דומות.

 

השד הפלסטיני החל 'להתנועע בעצבנות'www.raialyoum.com%2f%3fp%3d180554%26share%3dfac... target="_blank" title="Share on Facebook"> ולצאת מבקבוק' ההשפלה והכניעה, ולהרוס כל מה שעומד בדרכו, בין אם זה שלטון, כיבוש, או משטרים ערביים הזוממים [כנגדו], שכן אין לו [עוד] מה להפסיד, והוא עם שמאמין בכך שבסופו של דבר הוא ינצח את אויביו, במוקדם או במאוחר".[18]

 

מאמר באתר האח"ס במצרים בגנות הגינוי של עבאס

באתר מפלגת האחים המוסלמים במצרים פורסם מאמר פרי עטו של ואיל קנדיל, המותח ביקורת על הגינוי של מחמוד עבאס לפיגוע: "עוד בטרם נחשפו פרטים כלשהם על פעולת מסירת הנפש [פידאית] האמיצה של שני לוחמי ההתנגדות הפלסטינים בירושלים הכבושה, היה יו"ר הרשות [הפלסטינית], מחמוד עבאס, המהיר ביותר לגנותה. נראה היה כאילו שבכוונתו להקים סוכת [אבלים] לקבלת תנחומים על ההרוגים הציונים. אנושיותו המפליגה של מחמוד עבאס  איננה מתפרצת במהירות ובשפע שכאלה אלא במצבים שבהם נשקפת סכנה לשלטונו. פעמים רבות [אנושיות זו] נעדרת כאשר נשפך דם ערבי בפלסטין ובבירות ערביות אחרות... בכך, [עבאס] כמעט וקורא נגד שפיכת דמם של האימפריאליסטים הציוניים בלבד ושומר שתיקה על שפיכת דם פלסטיני או ערבי..[19]

 

מאמרים בעיתונות הערבית בגנות הפיגוע 

עיתונאי לבנוני: הפיגוע בבית הכנסת נובע מתרבות טרור הזהה לזו של דאעש

מאמרים מעטים התפרסמו בעיתונות הערבית בגנות הפיגוע. אליאס בג'אני, כותב לבנוני שחי בקנדה, פרסם  ביומון הכוויתי אל-סיאסה  מאמר בו גרס כי הרג המתפללים יהודים בירושלים הינו חלק מתרבות הטרור של ארגונים פונדמנטליסטיים מוסלמים כמו דאעש ואחרים: "אין ספק שתרבות הטרור השטנית והטקסים הפראיים, הברבריים ורוויי הדם שלה זהים בכל רחבי העולם, החל מעיראק, סוריה ולבנון, עבור בניגריה, אפגניסטן, פקיסטן, תימן ועזה וכלה באיראן ובקיני טרור אחרים. תרבות הטרור, תרבות הפונדמנטליזם ותרבות הג'יהאד - אחת היא, רקען זהה והמעשים הבלתי אנושיים והעוינים [שמאפיינים אותן] זהים, על אף השוני בשמותיהם ופניהם של הרוצחים והפושעים. [רוצחים ופושעים אלה] - על פי כל אמות המידה של יראת אללה, של השריעה, [אמות המידה] המשפטיות והמוסריות - הם חסרי כל רגשות, ערכים, עקרונות וכבוד לערך האדם, לזכויותיו ולחירויותיו. תרבות זו היא הסיבה לחטיפות ולפיגועים שמבצע ארגון בוכו חראם בניגריה, היא אחראית לכל המעשים הברברים של דאעש... וזוהי גם אותה תרבות טרור אשר כתוצאה ממנה נהרגו 5 מתפללים יהודים בתוך בית כנסת בירושלים, ואשר כתוצאה ממנה החמאס, הג'יהאד האסלאמי ועשרות ארגונים הדומים להם בלבנון ובעזה רואים בפשע הנפשע הזה 'מעשה גבורה מבורך'..."[20]

 

עיתונאי סעודי: מתנגד לפגיעה במקומות פולחן ולגזענות, כולל נגד יהודים

אחמד עדנאן, עיתונאי סעודי, בעל טור ביומון הלונדוני אל-ערב, ואשר כתב בעבר גם ביומון הסעודי הממסדי אל-שרק, פרסם כמה ציוצים בטוויטר בהם גינה את הפיגוע בבית הכנסת בשכונת הר-נוף.  עדנאן כתב כי הוא "מגנה בתוקף את ההתקפה על בית הכנסת היהודי" כשם שהוא מגנה "כל התקפה על מקום פולחן שהוא." בציוץ אחר יצא עדנאן נגד "כל התנהגות גזענית נגד יהודים" מתוקף "גינויו לגזענות תמיד". בציוצים אחרים הדגיש עדנאן כי הסכסוך [הערבי] אינו "עם היהדות" אלא "עם הציונות."[21]

 

ציוציו של אחמד עדנאן





 



[2]  אל-ר'ד (ירדן), 19.11.2014

[3]  אל-ר'ד (ירדן), 19.11.2014

[4] וhttp://www.mfa.gov.eg; 19.11.2014

[5]וhttps://twitter.com/khalidalkhalifa , 18.11.2014      

[6] אל-שרק (קטר), 19.11.2014

[7] אל-ערב (קטר), 18.11.2014

[8] אל-וטן (קטר), 20.11.2014

[9] אל-ערבי אל-ג'דיד (לונדון), 18.11.2014

[10] אל-בעת' (סוריה), 19.11.2014

[11] אל-וטן (סוריה), 19.11.2014

[12] אל-ראי (ירדן), 19.11.2014

[13] אל-ר'ד (ירדן) , 19.11.2014

[14] אל-דוסתור (ירדן), 19.11.2014

[15] אל-דוסתור (ירדן), 20.11.2014

[16] אל-מדינה (סעודיה), 19.11.2014

[17] אל-חיאת (לונדון), 19.11.2014

[18]ו www.raialyoum.com; 19.11.2014

[19]ו http://fj-p.com ; 19.11.2014

[20]  אל-סיאסה (כווית), 20.11.2014