המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? סיכום יומי 8.2.2008
8/2/2008

מה חדש? סיכום יומי 8.2.2008

 

איחוד האמירויות: שוללים נשק גרעיני בידי איראן * קטר מוציאה כוחותיה מיוניפי"ל * דרישה לסלק חבר פרלמנט "כופר" בתימן * משרד ההגנה העיראקי מזהיר מפני חטיפות ילדים ע"י אל-קאעדה * מחריף הוויכוח בלבנון סביב בחירת הנשיא

 

יועצו של ח'אמנאי משבח "מסירת הנפש"

יחיא רחים צפוי, יועצו הביטחוני הבכיר של המנהיג העליון של איראן , עלי ח'אמנאי, דיבר בשבח השהאדה (מסירת הנפש), ואמר כי בזכותה שום מדינה אינה יכולה לאיים על איראן.

אירנא (איראן) 6.2.08

 

בכיר איראני: חלק מן הפסילות של מועמדים למג'לס - לא מוצדקות

האיתאללה האיראני הבכיר, מכארם שיראזי,  אמר כי חלק מפסילות המועמדים לקראת הבחירות למג'לס במרץ 2008 אינן צודקות, והביע תקווה כי הנושא ייפתר בזמן שנותר עד לבחירות.

אפתאב-י יזד (איראן), 7.2.08

 

"הזרם המהדי": להרגיע את המתח עם צבא עיראק

המשרד על שם השהיד אל-צדר באל-נג'ף פרסם (7.2.08) גילוי דעת המתנער מכל אדם מ"צבא אל-מהדי" ("ג'יש אל-מהדי") שיבצע פעולות מזוינות במהלך תקופת ההקפאה בת חצי שנה של פעילות "צבא אל-מהדי" עליה הכריז מוקתדא אל-צדר באוגוסט 2007, בעקבות האירועים האלימים שהיו בשעתו בכרבלאא. גילוי הדעת בא בעקבות פריצת אירועים אלימים, השבוע, בעיר אל-עמארה בדרום עיראק, לאחר גילוי גופתו מנהיג בזרם הצדרי שנעצר על ידי הצבא העיראקי. בפניית המשרד לחסידי אל-צדר נאמר כי היעד הנוכחי של השיעים הוא עצמאות ויש להעדיפו על  פני המשך האלימות.

www.alnajafnews.net , 7.2.08

 

איחוד האמירויות: מתנגדים לפצצה גרעינית איראנית

ראש ממשלת איחוד האמירויות, השיח' מחמד בן ראשד אאל מכתום, אמר במסיבת עיתונאים בברלין, כי ארצו מתנגדת לכך שבידי איראן תהיה פצצה גרעינית.

אל-סיאסה (כווית), 8.2.08

 

קטר מוציאה כוחותיה מיוניפי"ל בדר"ל

כוחות הצבא הקטריים אשר פעלו במסגרת כוחות יוניפי"ל בדרום לבנון, שבו אתמול (7.2.07) לקטר. הרמטכ"ל הקטרי אמר כי לבד משלושה קצינים שנשארו בדר"ל, קטר לא תשלח לשם כוחות חדשים.

 סוכנות הידיעות הקטרית (קטר), 8.2.08

 

 "קמפיין תכפיר" נגד חבר פרלמנט בתימן

כחמישים חברי פרלמנט מהגוש האסלאמיסטי "אל-אצלאח" בתימן הגישו בקשה (5.2.08) להוציא את חבר הפרלמנט אחמד סייף חאשד מהפרלמנט ולסגור את עיתונו "אל-מסתקלה", בטענה שהעיתון מעודד הפקרות מוסרית. אין זו הפעם הראשונה שחאשד, חבר פרלמנט הידוע כפעיל זכויות אדם, מותקף בגין עמדותיו. לפני שנתיים הוא הוחזק במאסר בעקבות מעצרו על ידי כוחות הביטחון.  ארגוני זכויות אזרח בתימן כינו את הדרישה לסילוקו מהפרלמנט "קמפיין של תכפיר".

www.marebpress.net, 8.2.08

משרד ההגנה העיראקי מזהיר מפני חטיפת ילדים על ידי אל-קאעדה

דובר משרד ההגנה העיראקי הזהיר שלשום (6.2.08) מפני התפשטות התופעה של חטיפת ילדים על ידי ארגון אל-קאעדה. הדובר ציין כי בפשיטה של כוחות הביטחון העיראקים על אחד מבסיסי אל-קאעדה במחוז דיאלא התגלו סרטים ומסמכים המעידים על שימוש בילדים למטרות טרור. לדבריו, הכוחות העיראקים עצרו מספר חוטפי ילדים וחקירתם הובילה לחשיפת רשת של אל-קאעדה בכרכוכ העוסקת בחטיפות אלה. הוא הציג את השימוש בילדים ובנשים לפעילות טרור כ"תחילת הסוף של אל-קאעדה בעיראק", כיוון שהדבר מלמד על הדלדול בכוחותיו.

אל-מדא (עיראק), 6.2.08

 

פיצוץ בקפה אינטרנט ברפיח

חמושים רעולי פנים פוצצו קפה אינטרנט ברפיח. בעת האחרונה אירעו מקרים דומים בבתי עסק בערים נוספות ברצועת עזה.

אל-איאם (רש"פ), 8.2.08

 

שה"ח המצרי: מי שינסה לפרוץ את הגבול המצרי – יישברו רגליו

בעקבות סגירת מעבר גבול רפיח בפני מעבר פלסטינים מעזה, הזהיר שר החוץ המצרי, אחמד אבו אל-ע'יט, כי מי שינסה "לפרוץ את קו הגבול המצרי – יישברו רגליו." אל-עי'ט הוסיף כי הטילים שיורה חמאס על ישראל "אובדים בחול  הישראלי", ומעניקים לישראל הזדמנות להכות בפלסטינים.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 8.2.08

 

סעד אל-חרירי: הדרך לנשיאות לבנון אינה עוברת בדמשק וטהראן

יו"ר סיעת אל-מסתקבל בפרלמנט הלבנוני, סעד אל-חרירי, אמר אתמול (7.2.08) במסיבת עיתונאים כי לבנון ניצבת מול תכנית סורית-איראנית, אשר לה משרתים מקומיים, להשתלט על לבנון מחדש.  הוא קרא לכל העם הלבנוני להשתתף בשבוע הבא באירועי יום השנה ה-3 להירצחו של ראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי,  ולהדגיש בכך כי העם הלבנוני חזק יותר מהטרור, וכי הפיצוצים והרציחות לא ישברו את רוחו. הוא הוסיף כי הדרך לנשיאות לבנון עוברת רק בפרלמנט הלבנוני ולא בדמשק או בטהראן ורמז כי האופוזיציה הלבנונית, המשמשת מסווה לנוכחות סורית-איראנית, פועלת כדי שהמדינה תוסיף להיות בת ערובה של  דמשק וטהראן. אל-חרירי קרא ללבנונים "להיאבק ללא היסוס בתכנית השחורה הזאת".

אל-מסתקבל (לבנון), 8.2.08

 

איש מל"פ: איראן והאחים המוסלמים מסייעים לחמאס 

חבר המועצה הלאומית הפלסטינית, ח'אלד מסמאר, אמר כי מאז עלייתה לשלטון, קיבלה תנועת החמאס סיוע מאיראן בהיקף של מיליארד ומאתיים אלף דולר. עוד  אמר כי האחים המוסלמים מעבירים לחמאס סכומים שקשה לאומדם, כדי להביא להצלחת החמאס בעזה בהיותה מודל למדינה האסלאמית.

אל-ראיה (קטר), 8.2.08 

 

 

[הפעולה הפלסטינית והתגובה הישראלית בעזה]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אל-חיאת (לונדון), 7.2.08

  

מאמר ביומון לבנוני: אל-חרירי – צעיר פוחז המשחק באש

בתגובה לדברי ההתקפה של סעד אל-חרירי על האופוזיציה הלבנונית פרסם אבראהים אל-אמין, יו"ר מועצת המנהלים של היומון הלבנוני אל-אח'באר, המזוהה עם האופוזיציה, מאמר בו טען שסעד אל-חרירי שרף את כל הגשרים המובילים להבנה בלבנון וכעת גובר החשש שהמדינה תיקלע לאנרכיה  ולמלחמת אזרחים. אל-אמין כינה את אל-חרירי צעיר פזיז המשחק באש, אשר רצון הנקמה שולט בו. הוא אף טען שהמנהיג הדרוזי, וליד ג'ונבלאט, פועל בשירותה של סעודיה ומקבל כספים כדי לתקוף את סוריה. אל-אמין תקף גם את המלך הסעודי ושאל האם לבנון צריכה לשאת במחיר חוסר רצונו להתפייס עם נשיא סוריה, שליט לוב, אמיר קטר, הסולטאן של עומאן וכן עם הנהגת איראן.

אל-אח'באר (לבנון), 8.2.08

 

[כוונות השלום הישראליות]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פלסטין (רש"פ), 7.2.08

 

סיוע סעודי ללבנון ולבית הדין הבינ"ל לרצח אל-חרירי

יומונים לבנונים דיווחו כי סעודיה ההליטה להעביר מיליארד דולר לבנק המרכזי הלבנוני במהלך הימים הקרובים כחלק מתמיכתה הכלכלית בלבנון. דווח גם כי סעודיה הודיעה לאו"ם על נכונותה לכסות את ההוצאות הדרושות כדי לאפשר את הנעת פעילותו של בית הדין הבינ"ל לרצח אל-חרירי.

אל-נהאר, אל-אח'באר (לבנון), 8.2.08