המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.6.2011
9/6/2011


מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 9.6.2011

 

בתקציר: ממשלת מצרים: נאכוף את חוק איסור השביתות *  אחמדי-נז'אד: אין צורך בהתערבות זרה בסוריה * אתר סורי: לוחמים תורכים פועלים נגד כוחות הביטחון הסורים  * הסכמה בין מצרים לחמאס על חידוש הפעילות במעבר רפיח  * אל-חיאת: נחשפה מנהרה להברחת אוטובוסים ממצרים לעזה

 

חילופי האשמות בין הפלגים הפלסטיניים בדמשק להנהגה ברמאללה

ההנהגה הפלסטינית גינתה את ה"טבח" שביצעו אנשי החזית העממית-המפקדה הכללית במחנה הפליטים אל-ירמוכ בסוריה, בהלוויית ההרוגים מאירועי הנכסה בגולן (6.6.11), וקבעה כי זכות השיבה היא מטרה לאומית מקודשת ואין לעשות בה כל שימוש פוליטי. מנגד האשימו הפלגים הפלסטיניים בדמשק גורמים ברמאללה בתכנון האירוע, שנועד לפגוע בסוריה ובכוחות ההתנגדות, בשליחותם של האויב הציוני, ארה"ב וסוכניה באזור. במסיבת עיתונאים של פלגי ההתנגדות, טען מזכ"ל החזית העממית-המפקדה הכללית, אחמד ג'בריל, כי גורמים ברמאללה, ובראשם מחמוד עבאס ומוחמד דחלאן, וכן בכירים סעודיים, שילמו למבצעי המהומות כדי להצית פתנה ולשרת את ישראל ואמריקה, לפגוע בסוריה ולסבך את הפלסטינים בענייני הפנים של המדינה. לדבריו, הפלסטינים בסוריה תומכים בהנהגה, בממשלה ובעם הסורי ואנשיו לא ירו על המפגינים. סיו"ר הלשכה המדינית של החמאס, מוסא אבו מרזוק, תקף את ההנהגה הפלסטינית שלדבריו התייחסה בהודעתה אל הפלגים כנפרדים מהעם הפלסטיני וטען כי אנשי החזית לא התעמתו עם משפחות ההרוגים מאירועי יום הנכסה, אלא עם קבוצה אחרת. כן אמר, כי הפלגים לא קראו להשתתף בצעדות הנכסה. מזכ"ל חזית המאבק העממי, ח'אלד עבד אל-מג'יד, אמר כי היציאה נגד החזית העממית פוגעת בכל פלגי ההתנגדות וכי המהומות נועדו לטרוף את הקלפים וליצור בלבול בסוריה.

פלסטין (עזה), 9.6.11; אל-וטן (סוריה), 8-9.6.11; ופא (רש"פ), 7-8.6.11

 

אחמדי-נז'אד: אין צורך בהתערבות זרה בסוריה

נשיא איראן אחמדי-נז'אד טען כי כמה מדינות באזור מתערבות במשבר בסוריה, בשליחותה של ארה"ב. לדבריו, סוריה – הניצבת בחזית ההתנגדות – יכולה לפתור את בעיותיה לבדה וארצו תוסיף לעמוד לצידה. משה"ח האיראני נזף במיופה הכוח הבריטי בטהראן בתגובה לטענת משה"ח הבריטי כי איראן מסייעת לאסד לדכא את ההפגנות נגדו ומחמשת את הטאליבן באפגניסטן.

פארס (איראן), 9.6.11; כיהאן (איראן), 8.6.11; אתר מוסד הנשיאות (איראן), 7.6.11

 

אתר סורי: לוחמים תורכים פועלים נגד כוחות הביטחון הסורים

אתר סורי דיווח כי בעימותים באזור ג'סר אלשר'ור שבצפון סוריה, על גבול המחוז התורכי אלכסנדרטה, משתתפים גם כ-4,000 תורכים ועד כה נתפסו כמאתיים מהם ע"י כוחות הביטחון הסוריים. עוד דווח כי צבא סוריה מרכז כוחות רבים באזור לקראת עימות ארוך וכי תושבים רבים נמלטו מהמקום.

www.champress.net, 9.6.11

 

ממשלת מצרים: נאכוף את חוק איסור השביתות

ממשלת מצרים הודיעה כי בכוונתה לאכוף את חוק העונשין, ובמיוחד את סעיפיו שנועדו למנוע שביתות ופעולות העלולות לפגוע בשגרת העבודה והייצור. יועץ התקשורת של ראש הממשלה הבהיר, כי הממשלה נדרשה לצעד זה בעקבות שורה של הפגנות ושביתות במגזרים שונים שפגעו בהשקעות ובכלכלה.

רוז אל-יוסף (מצרים), 9.6.11

 

על השרוול כתוב: "המשטר הסורי", המשחק בדם

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 9.6.11

 

בכיר בחמאס: נקריב הכול עד לשחרור אל-אקצא ותל אביב

בכיר החמאס ומזכ"ל סיעתה במועצה המחוקקת, מושיר אל-מצרי, אמר בצעדה (7.6.11) לכבוד השהידים של אירועי יום הנכסה בגולן, כי הפלסטינים יקריבו את הדם, הנפש, המפקדים והחיילים, עד שיניפו את דגל פלסטין ואת הדגל הירוק [של האסלאם] מעל מסגד אל-אקצא ותל אביב המשוחררת. הוא הוסיף כי כל גבולות פלסטין מותרים בעימות עם האויב, כי הגבולות יישארו פתוחים באמצעות הדם וכי האויב יגורש מאדמת הפלסטינים כפי שגורשו אבותיהם שלהם. עוד אמר כי הצעדות ביום הנכבה וביום הנכסה מוכיחות כי "הגידול הסרטני" עומד לחלוף בקרוב, והמוני האומה [האסלאמית] והעם הפלסטיני יסללו דרך לשיבתם הקרובה של חמישה מיליון [פליטים] וכי הסתלקותה של הישות היא חובה הלכתית, אנושית ומוסרית.

www.palestine-info.info, 7.6.11

 

הסכמה בין מצרים לחמאס על חידוש הפעילות במעבר רפיח

בתום ארבעה ימים בהם היה מעבר רפיח סגור מן הצד הפלסטיני בשל חילוקי דעות עם מצרים על תנאי המעבר, נפתח המעבר מחדש (8.6.11) לאחר שהצדדים הסכימו על הארכת שעות הפעילות במעבר, הגדלת מכסת העוברים לכ-550 איש ביום, והאצת השיפוצים במסוף כדי לאפשר מעבר אוטובוסים.

אל-איאם (רש"פ), אל-מצריון (מצרים), 9.6.11

 

אל-חיאת: נחשפה מנהרה להברחת אוטובוסים ממצרים לעזה

היומון אל-חיאת דיווח כי כוחות הביטחון המצריים חשפו מנהרה להברחת אוטובוסים לרצועת עזה צפונית למעבר רפיח וחסמו אותה.

אל-חיאת (לונדון), 9.6.11

 

נאסרללה: אנו משרתיו של האמאם ח'אמנאי

מזכ"ל חזבאללה, חסן נאסרללה, אמר למשלחת הפרלמנטארית האיראנית שבאה לכינוס של חזבאללה בבירות שדן במשנתו של האמאם ח'אמנאי, כי ארגונו פועל בשירותו של ח'אמנאי "האמאם הדגול שאין שני לו במנהיגות וביכולת לפסוק הלכה." המשלחת האיראנית גם ביקרה בקברו של עמאד מור'ניה.

פארס (איראן), www.moqawama.org (לבנון), 8.6.11

 

יועצתו של הנשיא אומבה נתבקשה לסייע בשחרור עמר עבד אל-רחמן

ראש מועצת השורא של ארגון אל-גמאעה אל-אסלאמיה, עיסאם דרבאלה, נפגש עם דאליא מוג'אהד, יועצתו של הנשיא אובמה, וביקש ממנה לפעול למעו שחרורו של שיח' עומר עבד אל-רחמן, מנהיג הארגון המכונה השיח' העיוור, הכלוא בארה"ב מ-1996 בגין מעורבות בפיגוע במרכז הסחר העולמי ב-1993. דרבאלה הבהיר למוג'אהד כי קיימת סכנה ליחסים בין ארה"ב לבין התנועות האסלאמיות, אם עבד אל-רחמן ימות בכלא האמריקאי וכי על הנשיא אובמה לגלות רוח של התפייסות עם העולם האסלאמי ע"י שחרורו או העברתו למצרים. בנו של השיח' אמר כי משה"ח המצרי מינה את אחד מעוזרי שה"ח לתיאום עם הגורמים האמריקאיים הרלוונטיים בעניין המאמצים לשחרורו של השיח'.

אל-יום אל-סאבע (מצרים), 9.6.11

 

אתר איראני: צו איסור יציאה מאיראן מנע ביקור אחמדי-נז'אד בארמניה

האתר האיראני פארארו מסר כי ביקורו של נשיא איראן אחמדי-נז'אד בארמניה, שנועד ל-6.6.11, בוטל במפתיע בשל איסור יציאה שהטילו שלטונות איראן על שני חברים בפמליית הנשיא. מוג'תבא ת'מרה האשמי, יועצו הבכיר של אחמדי-נז'אד טען שהביקור נדחה מסיבה טכנית, ואולם ההערכה היא כי הנושא קשור לקרע בין המנהיג עלי ח'אמנאי לאחמדי-נז'אד. 

www.iribnews.ir, 8.6.11; פארארו (איראן), 6.6.11  

 

הסכם תקשורת איראן-רוסיה-המפרץ הפרסי וחברה בריטית

איראן, רוסיה, עומאן וחברה בריטית חתמו על הסכם להקמת נתיב תקשורתי מהיר בין אירופה לאיראן. בתקשורת האיראנית לא צוין שמה של החברה הבריטית שמקימה את הנתיב.

www.lenziran.com, 9.6.11; מהר (איראן), 8.6.11

 

איתאללה איראני: להתעקש על עונש קטיעת יד לגנבים

חבר מועצת המומחים באיראן, איתאללה מוחי אל-דין האירי-שיראזי, טען כי רק עונש של קטיעת יד ירתיע את הגנבים וקרא למשטר לעמוד על קיום עונש זה כפי שהוא נאבק על השמדתה של ישראל.

רסא (איראן), 7.6.11