המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 24.5.2011
24/5/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 24.5.2011

 

בתקציר: שגרירות ארה"ב בלבנון: ביקשנו הבהרות על אירועי יום הנכבה במארון אל-ראס *  בכיר במג'לס האיראני: ניאבק בהפרת ז"א במערב * אחמדי-נז'אד: בקרוב מזה"ת ללא ארה"ב וישראל * שיח' סעודי: סעודיות המבקשות לנהוג ראויות למיתה * משה"ח האיראני: האיחוד האירופי נכנע לתכתיבים חיצוניים

 

שה"ח הסורי: לסוריה אין נפט לכן לא תהיה בה התערבות צבאית

שר החוץ הסורי, וליד אל-מעלם, אמר (23.5.11) לטלוויזיה הסורית, כי סוריה לא תשתוק למול הסנקציות החדשות שהטיל עליה האיחוד האירופי וכי קשריה יופנו מעתה בעיקר לעולם הערבי ולמדינות אסיה ואמריקה הלטינית, שהרי המערב וארה"ב אינם המדינות היחידות בעולם. הוא דחה אפשרות למעורבות צבאית חיצונית בסוריה משום שלדבריו, אין לה נפט, כמו לעיראק ולוב. עוד אמר כי סוריה דחתה ניסיון של המערב לפתותה לשנות את מדיניות החוץ שלה בתמורה להתעלמותו מן המתרחש בתוכה.

אל-וטן (סוריה), 24.5.11

 

שגרירות ארה"ב בלבנון: ביקשנו הבהרות לגבי אירועי יום הנכבה במארון אל-ראס

שגרירות ארה"ב בלבנון מסרה כי הגנרל האמריקאי ג'ון צ'רלטון נפגש בביקורו בבירות (19-20.5.11) עם ראשי הצבא הלבנוני, וביקש הבהרות לגבי אירועי יום הנכבה במארון אל-ראס. צ'רלטון עמד על חשיבות שתה"פ בין צבאות המדינות והידוקו שיבואו לידי ביטוי בביקורה בקרוב של משלחת צבאית לבנונית רמת דרג בוושינגטון.

אל-ספיר (לבנון), 24.5.11

 

סיו"ר ועדה במג'לס: איראן תיאבק בהפרת ז"א במערב

סגן יו"ר הועדה לביטחון לאומי במג'לס האיראני, חוסין אבראהימי, מסר כי בכוונת המג'לס להטיל סנקציות על 26 בכירים אמריקאים בגין הפרת זכויות אדם, בתגובה לסנקציות שמטילה ארה"ב על איראן. יו"ר הועדה לזכויות אדם במג'לס האיראני, זוהרה אלהיאן, אמרה כי בכוונת איראן להקים מאגר נתונים שיסייע לארגונים חוץ ממשלתיים לחקור הפרת זכויות אדם במערב, ובמיוחד בארה"ב ובבריטניה.

פרס טי וי (איראן), 24-23.5.11

 

אחמדי-נז'אד: בקרוב מזה"ת ללא ארה"ב וישראל

בנאום לרגל השקת בית זיקוק בעבדאן, תקף נשיא איראן אחמדי-נז'אד את הצעתו של הנשיא אובמה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני ואמר שבקרוב ייעלמו ארה"ב וישראל מהמזה"ת. לדבריו, המערכת הדו-מפלגתית בארה"ב מונעת מקולות אחרים להישמע, ולפיכך אין בה בחירות חופשיות ואין הבדל בינה לבין מדינה בה שולטים דיקטאטורים. הוא הזהיר מפני מזימתה של ארה"ב להציל את ישראל וטען שהיא מקדמת את צרכיה על גבן של מדינות ערב וכי אויביהן האמיתיים של אומות העולם הם ארה"ב, בעלי בריתה והמשטר הציוני. דווח כי בעת ביקורו של אחמדי-נז'אד בבית הזיקוק, אירע שם פיצוץ שגרם למותם של שני בני אדם ולפציעתם של עשרים. סוכנויות הידיעות באיראן מסרו כי מדובר בתקלה טכנית.

אירנא, פארס (איראן), 24.5.11

 

"בתימן": אפילו כס השלטון צועק לעלי עבדאללה צאלח – "הסתלק"

אל-חיאת (לונדון), 24.5.11

 

שיח' סעודי: סעודיות המבקשות לנהוג ראויות למיתה

השיח' הסעודי ד"ר עבד אל-רחמן אל-בראכ קרא לנשים המתכוננות לנהוג ברכבן ב-17 ביוני לחזור בהן ולעצור את קמפיין 'אנהג ברכבי בעצמי' בפייסבוק וטען כי סעודיות הדורשות לנהוג ראויות למיתה.

סבק (סעודיה), 24.5.11; www.elaph.com, 23.5.11

 

משה"ח האיראני: האיחוד האירופי נכנע לתכתיבים חיצוניים

דובר משה"ח האיראני ראמין מהמאנפרסת טען כי מדיניותו של האיחוד האירופי כלפי איראן "סלקטיבית ופוליטית" וקרא לו לפעול לפי צרכי מדינותיו ולא עפ"י תכתיבי מדינות אחרות. הדברים נאמרו בתגובה להחלטת האיחוד האירופי להרחיב את הסנקציות על אישים ומוסדות באיראן ובשל סירובו לחדש את שיחות הגרעין עם איראן בטענה שאין כל חדש בהצעותיה.

פרס טי וי (איראן), 24.5.11