המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.5.2011
17/5/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 17.5.2011

 

בתקציר: הופצה רשימה של בכירים סורים החשודים בהרג מפגינים *  דובר משה"ח האיראני: כתבת אל-ג'זירה עצורה באיראן * יומון סעודי: איראן התנקשה בדיפלומט הסעודי בפקיסטן * יומון מצרי: נאום התנצלות של מובארכ ישודר בטלוויזיה * בעקבות הפיוס הפלסטיני: הבחירות המקומיות נדחו לאוקטובר

 

נחשף קבר אחים בדרעא

עדי ראייה בדרעא דיווחו על חשיפת קבר אחים שבו למעלה מעשרים גופות, עשר מהן זוהו ע"י התושבים. לדבריהם כוחות צבא כיתרו מייד את המקום ומנעו מהתושבים לקחת את הגופות. סו"י הסורית הרשמית דיווחה כי במקום נמצאו חמש גופות שנמסרו למשפחות ותוקם וועדת חקירה לבדיקת נסיבות האירוע.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), סו"י סאנא (סוריה), 17.5.11

 

הופצה רשימה של בכירים סורים החשודים בהרג מפגינים

עבד אל-חלים ח'דאם, סגן נשיא סוריה לשעבר וכיום מראשי האופוזיציה הסורית בחו"ל, הכין רשימה של קצינים ובכירים סורים האחראים לדבריו, לדיכוי המהומות ולהרג המפגינים בסוריה בעת האחרונה וכן רשימה של אנשי עסקים סורים המקורבים למשטר המממנים רכישת ציוד צבאי בשוק השחור עבור המליציות של המשטר. ברשימה נכללים גם הנשיא בשאר אל-אסד, אחיו מאהר, המפקד על חטיבה, ועוד אנשים ממשפחת הנשיא. הרשימה הופצה באתרים ובלוגים רבים בערבית, צרפתית ואנגלית.

www.shaffaf.net, 11.5.11

 

הפלגים הפלסטיניים ידונו ביישום הסכם הפיוס במוסקבה

ראש משלחת הפת"ח לשיחות הפיוס בקהיר, עזאם אל-אחמד, מסר כי משלחת של הפת"ח בראשותו, משלחת של החמאס בראשות מוסא אבו מרזוק, נציג של החזית העממית לשחרור פלסטין, נציג של החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין ומזכ"ל היוזמה הפלסטינית מוצטפא אל-ברגות'י, ייצאו למוסקבה עפ"י הזמנת המכון למזרחנות של משרד החוץ הרוסי, כדי לדון בקידום מהיר של הפיוס הפלסטיני ובהעמקתו. המשלחות ימשיכו לדון ביישום ההסכם ב-24.5.11, לאחר שובן לשטחים הפלסטיניים.

אל-איאם (רש"פ), 17.5.11; אל-ר'ד (ירדן), 15.5.11

 

דובר משה"ח האיראני: כתבת אל-ג'זירה עצורה באיראן

דובר משה"ח האיראני, ראמין מהמאנפרסת, אמר כי כתבת ערוץ אל-ג'זירה באנגלית ממוצא איראני, הומא דורותי פרואז, נעצרה בסוריה והועברה לאיראן בגין הפרת החוק: היא נכנסה לסוריה בדרכון איראני שפג תוקפו; תכננה לעבוד בסוריה ללא אישור עבודה; השתמשה בדרכונים אמריקאי וקנדי. לדבריו, איראן לא מכירה באזרחות כפולה והמעצר הוא משום שפרואז בקשה לעבוד בסוריה בחשאי.

פרס טי וי (איראן), 17.5.11 

 

מימין: "העמדה הבינ"ל כלפי לוב";  משמאל: "כלפי מדינות אחרות"

אל-וטן (סעודיה), 17.5.11

 

יומון סעודי: איראן התנקשה בדיפלומט הסעודי בפקיסטן

היומון הסעודי אל-ג'זירה טען במאמר מערכת כי טהראן אחראית לרצח הדיפלומט הסעודי (16.5.11) בקראצ'י, פקיסטן, אף שארגון הטאליבאן-פקיסטן לקח אחריות על המעשה. היומון האשים את משמרות המהפכה באיראן בהתנקשות באישים סונים ושיעים ובהצתת מסגדים בפקיסטן, במטרה לחולל בה פתנה.

אל-ג'זירה (סעודיה), 17.5.11

 

ר"מ עיראק: איראן ועיראק - ציר איזורי

ר"מ עיראק, נורי אל-מאלכי, אמר כי בכוונת בגדאד להגביר את שתה"פ הצבאי, המדיני והכלכלי עם טהראן, למען יציבותו של האזור. לדבריו, שתי המדינות מהוות ציר אזורי, ויש להן קשרים ההיסטוריים ותרבותיים.

מהר, פרס טי וי (איראן), 16.5.11

 

בעקבות הפיוס הפלסטיני: הבחירות המקומיות נדחו לאוקטובר ויתקיימו בעזה ובגדה

בעקבות החתימה על הסכם הפיוס הפלסטיני החליטה ממשלת הרש"פ לדחות בשלושה חודשים את הבחירות המקומיות שנועדו ל-9.7.11, כדי לאפשר את הכנתן וקיומן בגדמ"ע וברצועת עזה בו זמנית.

www.maannews.net, 17.5.11

 

יומון מצרי: נאום התנצלות של מובארכ ישודר בטלוויזיה

היומון המצרי אל-שורוק מסר כי הנשיא המודח, חוסני מובארכ, מקליט נאום שישודר בערוצי הטלוויזיה המצריים והערביים ובו יתנצל על הפגיעה בעם המצרי, תוך הפניית האחריות אל יועציו שהעלימו ממנו מידע ומסרו לו דיווחים כוזבים. ע"פ היומון, מובארכ יכריז כי הוא ואשתו מוותרים על כל רכושם לטובת העם המצרי ויביע נכונות להסתפק בכל רמת שכר שתקבע המדינה.

אל-שורוק (מצרים), 17.5.11

 

מצרים: תלונות נגד נגיב סאויריס בחשד לשחיתות

עורכי דין מצריים הגישו תלונה נגד איש העסקים המצרי הידוע, נגיב סאויריס, בגין מעילה בכספי ציבור בהיקף של תשעה מיליון דולר.

www.alarabiya.net , 17.5.11 

 

אל-שרק אל-אוסט: נתק בין אסד לארדואן

מקורות רשמיים בתורכיה מסרו ליומון אל-שרק אל-אוסט כי מזה עשרה ימים אין מגעים בין ר"מ תורכיה, ארדואן, לבין הנשיא אסד וכי תורכיה ממתינה למימוש הבטחותיה הרבות של סוריה בנושא הרפורמות. נמסר כי הקשר בין שגרירי המדינות נמשך כרגיל.

אל-שרק אל-אוסט (לונדון), 17.5.11

 

השלטון הצבאי המצרי: כלכלת המדינה בשפל

בסקירה כלכלית של המועצה העליונה של הכוחות המזוינים במצרים, נאמר כי שיעור ההשקעות הזרות במצרים ירד לאפס; שיעור ההכנסות מתיירות ירד ב-80%; שיעור האבטלה מתקרב ל- 70%; והחוב הציבורי עומד על כ-180 מיליארד דולר. המועצה הזהירה מפני המשך התדרדרות המצב הכלכלי במדינה.

אל-אהראם (מצרים), 17.5.11 

 

שר המשפטים המצרי: הצבא לא הדיח את מובארכ

שר המשפטים המצרי, מוחמד עבד אל-עזיז אל-גונדי, הכחיש דיווח ביומון אל-אח'באר (15.5.11), שלפיו הוא אמר כי הצבא בודד את מובארכ ואילצו להתפטר. לדבריו, הצבא בראשות הגנרל טנטאוי, הגן על המהפכה והתנגד לרצונו של מובארכ להתעמת עם המפגינים, אך לא אילצו להתפטר.

אל-אהראם (מצרים), 17.5.11

 

עורך אל-קדס אל-ערבי: הליע"ר זקוקה לרפורמות, בלעדיהן – אין לה קיום

עורך היומון אל-קדס אל-ערבי, עבד אל-בארי עטואן, בירך במאמרו על בחירתו של נביל אל-ערבי למזכ"ל הליע"ר והביע תקווה כי יצליח לשחרר את המוסד מהשיתוק שאחז בו, בשל כניעתו לתכתיבי ארה"ב. לדבריו על אל-ערבי לחולל רפורמה מקיפה בליע"ר, כך שתייצג את המהפכות בעולם הערבי,  ואם לא יעשה כן -  מוטב יהיה לפרק את הליע"ר.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 17.5.11