המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
THE MIDDLE EAST MEDIA RESEARCH INSTITUTE
מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 13.3.2011
13/3/2011

מה חדש? תקציר ידיעות מהמזה"ת 13.3.2011

 

בתקציר: מצרים: אחד המעורבים ברצח סאדאת מצטרף לפוליטיקה * משלחת סורית בכירה בטהראן: הרחבת שתה"פ הכלכלי-פוליטי * יומון ירדני ממסדי: ישראל אשמה בקיצוניות ובאלימות הפלסטינית * יומונים סעודיים: כשלון המחאה מעיד על יציבת המשטר * שרי החוץ של הליע"ר הכירו במורדים בלוב

 

שרי החוץ של הליע"ר הכירו במורדים בלוב

שרי החוץ של הליע"ר קראו בפגישתם (12.3.11) בקהיר למועה"ב להטיל מצור אווירי על לוב והחליטו לפתוח בדיאלוג עם מועצת המעבר הלאומית בלוב, המייצגת את האופוזיציה. מזכ"ל הליע"ר, עמר מוסא ושה"ח העומאני, יוסוף בן עלאוי הדגישו כי החלטת הליע"ר מהווה הכרה במורדים. עוד דווח כי סוריה ואלג'יר התנגדו להחלטה, וכי נציג סוריה בליע"ר, יוסוף אחמד הביע חשש שהטלת מצור אווירי על לוב תהווה פתח להתערבות צבאית. היומון אל-חיאת דיווח כי מצרים, אשר תמכה בהחלטה, הביעה אף היא חשש מהתערבות צבאית בלוב, וקראה לפיכך לפקח על צעדיה של מועה"ב.

אל-חיאת (לונדון), אל-וטן (סוריה), 13.3.11 

 

אתר איראני: ביקור משלחת איראנית בארה"ב - מיותר

בתגובה לדיווחים על ביקור קרוב של משלחת ממשלתית איראנית בארה"ב, טען האתר תאבנאק, המזוהה עם מזכיר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, מוחסין רזאי, כי דבריו האחרונים של הנשיא אובמה - שאיראן מסכנת את ביטחונה של ארה"ב וכלכלתה, וכן הארכת הסנקציות נגדה -  מייתרות את הביקור.  לטענת תאבנאק, הביקור סותר את עמדת איראן לפיה הדיונים עם ארה"ב צריכים להתנהל במצב שוויוני.

תאבנאק (איראן), 10.3.11

 

מצרים: אחד המעורבים ברצח סאדאת מצטרף לפוליטיקה

עם צאתו מהכלא אמר עבוד אל-זומר, אחד המעורבים ברצח הנשיא סאדאת כי בכוונתו להיכנס לחיים הפוליטיים ולהקים מפלגה. לדבריו, תנועת הגמאעה האסלאמיה במצרים לעולם לא תשוב לדרך האלימות.

אל-מצריון (מצרים), 13.3.11

 

משלחת סורית בכירה בטהראן: הרחבת שתה"פ הכלכלי-פוליטי

משלחת סורית בראשות רה"מ, נאג'י עוטרי, נפגשה בטהראן עם ראשי המשטר האיראני וחתמה על חמישה מזכרי הבנה בתחומי התעשייה הכלכלה והתשתיות. הנשיא אחמדי-נז'אד הגדיר בפגישתו עם עוטרי את היחסים עם סוריה כאסטרטגיים, המחזקים את מעמדן של טהראן ודמשק באזור ובעולם. שר הנפט האיראני, מסעוד מיר-כאזמי, אמר שבחודש הקרוב צפוי להיחתם הסכם על יצוא גז איראני לסוריה דרך תורכיה ועיראק. בביקור גם סוכם להקים בנק משותף לסוריה ואיראן, שייקרא אל-אמאן. היקף הסחר בין המדינות עומד על כ-3 מיליארד דולר.

מהר (איראן),  11.3.11 ,8.3;  אירנא, פרס טי וי, www.irib.ir, www.president.ir, (איראן) 10.3.11

 

איראן נכשלת בניסיונותיה להתערב בתוך סעודיה

אל-וטן (סעודיה), 13.3.11

 

יומון ירדני ממסדי: ישראל אשמה בקיצוניות ובאלימות הפלסטינית

בתגובה לפיגוע באיתמר, טען מאמר המערכת של היומון הירדני הממסדי אל-דסתור, כי מעשי התוקפנות של ישראל ובכללם המשך הבניה בהתנחלויות, ייהוד המקומות הקדושים לאסלאם, הטיהור האתני והפגיעה במסגד אל-אקצא – הם הסיבה להתגברות הקיצוניות והאלימות מן הצד השני. לטענת המאמר, האלימות של ישראל מולידה אלימות נגדית ו"מי שזורע קוץ לא יקצור ענבים ".

אל-דסתור (ירדן), 13.3.11

 

בכיר סעודי: נשים לא ישתתפו בבחירות המוניציפאליות

בכיר במשרד הסעודי לעניינים מוניציפאליים אמר כי האזרחיות הסעודיות לא יוכלו להצביע בבחירות לרשויות המקומיות הצפויות בחודש הבא, מסיבות חברתיות. לדבריו, לאחרונה נבדקה אפשרות לשנות החלטה זו, אך הוחלט להותיר על כנה את ההחלטה האוסרת על נשים להצביע.  

www.arabianbusiness.com, 12.3.11

 

אל-קדס אל-ערבי: ערוצי הלווין מסקרים את המחאות באופן מפלה

עורך היומון הלונדוני אל-קדס אל-ערבי, עבד אל-בארי עטואן, כתב במאמרו כי ערוצי הלוויין הערבים סיקרו באופן מפלה את המחאות במדינות ערב: בעוד המהפכות בתוניסיה, במצרים, והאירועים בלוב זכו לסיקור נרחב, התעלמו הערוצים – מסיבות כלכליות ופוליטיות – מן המחאות בבחריין, תימן ועומאן.

אל-קדס אל-ערבי (לונדון), 12.3.11  

 

איראן: קורת רוח על אי הכללת איי המריבה במפרץ בהודעת מועצת מדינות המפרץ

דובר משה"ח האיראני, ראמין מהמאן-פרסת, בירך על דברי שה"ח של מדינת האמירויות, שיח' עבדאללה בן זיד אל-נהיאן, על כך שהסכסוך בין ארצו לבין איראן על שלושת איי המריבה (אבו מוסא וטנב הגדול והקטן) ייפתר בדרכי שלום ועל החלטת המועצה לשת"פ של המפרץ (GCC) להסיר מסיכום ישיבתה (11.3.11) את התביעה המסורתית של האמירויות לריבונות על שלושת האיים שלמיקומם חשיבות אסטרטגית. מהמאן-פרסאת אמר שהשינוי בעמדת האמירויות הוא חיובי ומעיד על שינוי בהשקפתה.

אירנא (איראן), 12.3.11

 

איראן: יד קשה נגד מפירי קוד הלבוש האיראני; נעצרו מטיפים לדת הבהאית

בכיר במשטרת איראן הזהיר את הציבור כי המשטרה תפעיל יד קשה נגד מפירי קוד הלבוש האסלאמי (חג'אב) במהלך חגיגות ראש השנה הפרסי המתחילות ב-21.3, ובמיוחד נגד נשים שלא ילבשו חג'אב בעת נסיעה במכונית. שלטונות איראן הודיעו כי עצרו אזרחים בערים טהראן, כרמאן ובם בגין חברות ברשת שעשתה נפשות לדת הבהאית, האסורה באיראן. יצוין כי בעבר הוצאו בהאים להורג בשל דתם.

 איסנא, מהר (איראן), 12.3.11

 

יומונים סעודיים: כשלון המחאה מעיד על יציבת המשטר

היומונים הסעודיים שיבחו את כישלון יום הזעם שנועד ל-11.3.11, וטענו כי הדבר מעיד על חוזקו ויציבותו של המשטר הסעודי. שר הפנים הסעודי, האמיר נאיף בן עבד אל-עזיז, בירך על כך שהעם הסעודי לא שעה לקריאות להפגין ואמר: עמנו דבק בהנהגתו, אנחנו אומה אחת הדבקה בחוקתה, בקוראן ובסונה. 

אל-ג'זירה (סעודיה); אל-מדינה (סעודיה); עוכאט' (סעודיה), 13.3.11

 

סעודיה: הפגנות תמיכה במלך עבדאללה

אל-ג'זירה (סעודיה), 13.3.11